طراحی و نصب دکل خود ایستا

بسته به این که دکل ها برای چه اموری مورد استفاده قرار می گیرند در شکل های مختلفی طراحی و تولید می شوند، انواع دارای ابعاد مختلف و ارتفاع های متفاوتی هستند، به همین دلیل از آنها می توان برای نصب دیش ها و یا آنتن های بی سیم در شبکه های مخابراتی استفاده نمود. برای قرار گرفتن انواع فونداسیون‌های آماده در دکل‌های منوپل، مهاری و خودایستا، باید شرایط مختلفی را بررسی کنیم. این سازه‌های آماده، قبل از اجرا و بارگزاری، باید با توجه به نوع و لایه خاک، شرایط و جو آب و هوایی منطقه، اندازه و ابعاد فونداسیون و… بطور کامل بررسی شوند.

قطعات دکل مخابراتی از اجزای حیاتی در ساختار و عملکرد دکل‌های مخابراتی هستند. این قطعات شامل اقلام متنوعی از پیچ و مهره‌ها، کلیدها، و راهنمایی‌ها گرفته تا قسمت‌های فنری و تعادل دهنده بار در دکل می‌شوند. پیچ و مهره‌ها به عنوان اتصالات اساسی برای تثبیت قطعات مختلف دکل به یکدیگر و ایجاد اتصالات استحکام مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین، کلیدها و قفل‌های متنوعی به منظور ایمنی و کنترل دسترسی به بخش‌های حساس دکل استفاده می‌شوند. قطعات فنری نیز برای جلوگیری از افت و افزایش ارتعاشات در شرایط جوی مختلف استفاده می‌شوند. تعداد زیادی از این قطعات با همکاری تدابیر مهندسی و استفاده از مواد با کیفیت، اطمینان از عملکرد پایدار و ایمن دکل‌های مخابراتی را فراهم می‌کنند.

پس از بررسی کامل منطقه و انجام محاسبات دقیق، این سازه‌ها در کارخانه ساخته و سپس در محل، نصب می‌شود. کاربرد این سازه‌ها در پروژه‌هایی که به تعداد زیادی دکل هم‌اندازه نیاز دارند، بسیار کاربردی است و در این زمینه شرکت ایران‌ مایکروویو با سال‌ها تجربه، بهترین و باکیفیت‌ترین دکل‌های آماده را در پروژه‌های مختلف، اجرا کرده است. فونداسیون‌های اجرایی در محل، نوع دیگری از خدمات شرکت ماست که کلیه مراحل بررسی، ارزیابی، محاسبات و ساخت، در محل پروژه انجام می‌شود و در تمام مدت تیم ما در کنار شما خواهند بود تا ساخت کامل دکل را در محل اجرای پروژه، تحویل بگیرید.

انواع دکل مخابراتی خودایستای سه پایه

بسته به این که فضا تا چه مقدار وسعت دارد و یا این که از دکل در چه موردی استفاده می شود می توان ارتفاع و ابعاد دکل ها را تغییر داد، به همین سبب دکل ها به دو نوع و دو ارتفاع طراحی می شوند و البته دکل های سه پایه خودایستا یکی از این دو نوع دکل است که به دلیل کاربری کمتر در ارتفاع و ابعاد کوچک تر تولید می شود. برای ساخت انواع دکل خودایستای سه پایه از سه نوع متریال نبشی، ناودانی و لوله می توان استفاده نمود، این نوع دکل به دلیل کمتر استفاده شدن متریال در ساخت از قیمت کمتری نیز برخودار است، در این دکل ها  نبشی ها به صورت زاویه دار طراحی می شوند که این زاویه ها در ایستایی و مقاومت دکل ها نقش مهمی دارند. پروفیل ها نیز به صورت خمکاری شده مورد استفاده قرار می گیرند.

این نوع دکل زیر مجموعه دکل مهاری است که برای اجرا نیازی به تکیه‌گاه ندارند.  دکل خود ایستا 3 پایه به صورت مشبک است و سازه‌ای کارآمد است که باعث می‌شود نیاز به تجهیزات جانبی کاهش یابد. پایه‌های این دکل که به ‌صورت لوله‌ای است با استفاده از اعضای داخلی خرپایی به ‌هم متصل می‌شوند. متریال به‌کار رفته در پایه‌های دکل خود ایستا 4 پایه شامل نبشی، میلگردهای توپر و پروفیل‌های خم کاری شده می‌باشد.

همچنین با استفاده از گالوانیزه گرم روکش داده شده‌اند. دکل خود ایستا 3 پایه یکی از طرح‌های استاندارد مخابرات است. این دکل طبق نقشه ساخت آن به‌طور جداگانه طراحی می‌شود و باتوجه به دفترچه نصبی آن می‌توان به راحتی این دکل را نصب نمود. مراحل نصب آن به عواملی مانند: نوع و تعداد آنتن‌ها، محل نصب، بار ناشی از وزش باد و غیره بستگی دارد. نحوه اتصال این دکل به صورت کلی عبارت است از: قدم اول در ساخت دکل خود ایستا 3 پایه ، سوراخ کردن پایه‌های اصلی و جوش دادن لوله‌ها به پلیت‌ها است و در قدم آخر با استفاده از پیچ‌های پر مقاومت نبشی‌ها را به لوله‌ها متصل می‌نماییم.

انواع دکل خودایستای چهار پایه

کلیه دکل های خود ایستا به صورت قطعات و اجزای از پیش ساخته شده اند و این قطعات به راحتی بهم مونتاژ می شوند. موادی که در این قطعات استفاده می شود معمولا از فولاد ST37 می باشد و برای مقاومت بیشتر بعضی از قطعات خاص از فولاد ST44 یا ST52 استفاده می شود. برای طراحی فونداسیون دکل های مخابراتی میزان فشار وارد شده دکل بر فونداسیون و همچنین نوع خاک محل نصب دارای اهمیت می باشد. در طراحی دکل های خودایستا نوع و تعداد آنتن های که بر روی آن نصب می شود، محل نصب، بار ناشی از وزش باد و میزان دید مورد نیاز، تاثیر بسزایی دارد، در نتیجه طراحی دکل مخابراتی بعد از امکان سنجی های اولیه از محل نصب انجام می شود.

دکل های مخابراتی ترکیبی از سازه های فولادی هستند که برای حمایت از آنتن های مخابراتی و پخش آن ها طراحی شده اند. ارتباط بی‌ سیم برای اغلب بخش‌ ها مانند شبکه‌ های تلفن همراه ، آنتن تلویزیون و نیز پخش رادیویی با استفاده از برج‌ های مخابراتی متصل است. سپس این قطعات به منطقه حمل و توسط متخصصین با توجه به نقشه و کدهای درج شده قطعات در محل خود نصب و دکل شکل می گیرد. بر روی این زیرسازی ها نیز یک امر کاملا تخصصی و حرفه ای بوده که تنها توسط افراد کاملا حرفه ای صورت می گیرد. استفاده از متریال با کیفیت و دقت در نصب و راه اندازی ضامن عمر و دوام انواع در مناطق مختلف است.

مبنای طراحی فونداسیون های دکل های مخابراتی جهت لهیدگی و واژگونی استوار است. در استاندارد EIA-RS-222-F برای فونداسیون ها حداقل عمق طی فرمول هائی تعریف شده با توجه به اینکه دکل ها در برابر وزش باد مستعد واژگونی هستند مقرون به صرفه ترین نوع فونداسیون ها فونداسیون های عمقی می باشد. که در دکل های خودایستا بدلیل بروز کشش در یکی از پایه ها به صورت پاشنه ای و در دکل های مونوپل بدلیل بروز گشتاور زیاد در پای دکل به صورت شمعی طرح می شود. در زمین های سنگی به دلیل مشکلات حفاری فونداسیون ها به صورت سطحی و گسترده طرح می شود که به دلیل وزن بالای خود بتواند گشتاور ناشی از واژگونی را تحمل کند.