مبانی سلامت در قرآن وجود دارد/ طرح ولایت در بحران هویت و شبهات فکری به دانشجویان کمک می‌کند

خسروپناه:

مبانی سلامت در قرآن وجود دارد  طرح ولایت در بحران هویت و شبهات فکری به دانشجویان کمک می‌کند

دوره «طرح ولایت» ویژه دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور روز اول فروردین ۱۴۰۳ با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد.

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در میان دانشجویان علوم پزشکی با تبریک سال نو و بهار طبیعت اظهار کرد: پیوند مبارکی بین بهار طبیعت و بهار قرآن ماه مبارک رمضان ایجاد شده، ان‌شاءالله به برکت امسال، خدای سبحان برکت را مضاعف‌تر نصیب مردم می‌کند.

وی با قدردانی از دانشجویان و اساتیدی که دوره معرفتی طرح ولایت شرکت کرده‌اند و با ذکر یاد علامه مصباح یزدی و شهید سلیمانی گفت: اینها بزرگانی هستند که امنیت نظامی و معرفتی برای ما تأمین کرد‌ه‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان خاطره‌ای از استاد مصباح یزدی بیان کرد: آیت‌الله مصباح همواره با اندیشه‌های انحرافی مقابله منطقی داشت، اهل هیاهو نبود، گاهی شهید مطهری از تهران برخی از اندیشه‌های انحرافی را خدمت ایشان انتقال می‌دادند، بنابراین علامه مصباح از دوران جوانی تا کهن‌سالی درد دین را داشتند، در حالی که وقتی انسان مسن‌تر می‌شود توان جوانی را ندارد.

استاد خسروپناه با اشاره به فعالیت‌های در حوزه مبارزه با شبهات ادامه داد: در اوایل دهه ۸۰، مرکز مطالعات و پژوهش‌های حوزه علمیه قم را راه‌اندازی کردیم تا به شبهات پاسخ دهیم، از آیت‌الله مصباح نیز دعوت کردیم که در برخی از جلسات این مرکز حضور یابند، ایشان نیز موافقت کردند و جلسات پی در پی در مرکز حاضر شدند و با علاقه به شبهات پاسخ می‌دادند، بعد از اینکه جلسات تمام شد، مکرّر عنوان می‌کردند که حتما به همه شبهات پاسخ داده شود، گاهی ایده‌های جدید بیان می‌کردند، یکی از طرح‌های ایشان «طرح ولایت» بود. ایشان اوایل خودشان تدریس می‌کردند بعد شاگردان ایشان و بعدا شاگردان شاگردان ایشان تدریس می‌کردند.

وی ادامه داد: ما هر چه در دنیای مدرن جلوتر می‌رویم بیشتر در معرض شبهات دینی قرار می‌گیریم، در طول تاریخ نیز همواره اینگونه بوده است. شیطان الزاما ابلیس نیست، ممکن است انسانی، رفتار شیطانی داشته باشد، یکی از راه‌های شیطانی همین طرح شبهات است گاهی شبهات پیش پا افتاده مطرح می‌کنند. داوکینز، زیست‌شناس دارای جایزه نوبل که بسیار با سواد بود، کتاب توهّم خداشناسی را نوشت، شبهات پیش پا افتاده مطرح کرد ولو اینکه در زیست‌شناسی جایزه نوبل داشت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: هیچ شبهه‌ای در باور‌های دینی وجود ندارد که جواب نداده باشیم، اخیرا در ترکیه گردهمایی برای پاسخ به شبهات با عنوان «الحاد مدرن» برگزار شد که بنده به عنوان نماینده ایران در آن حضور داشتم، از کشور‌های مختلف نمایندگانی حضور داشتند، الحاد پدیده جدی نیست، گاهی غیرمتخصصان جواب می‌دهند و شبهه بیشتر می‌شود.

استاد خسروپناه گفت: بنابراین این دوره در بحران هویّت و شبهات فکری به شما کمک می‌کند. این دوره‌ها تفننی نیست، برای سلامت فکری شما مفید است می‌توانید خانواده سالمی داشته باشید.

وی درباره سلامت در اسلام، گفت: بحث‌های مفصلی در رابطه علوم اسلامی و علوم سلامت داشتیم، اسلام دین هدایت است، اسلام دینی نیست که قرآن بگوید که همه علوم را از پزشکی تا روان‌شناسی یاد می‌دهد. دین برای هدایت و چگونه زیستن است، اما توصیه کرده سالم زندگی کنید سلامت فقط سلامت جسم نیست، سلامت روح هم مهم است. قرآن می‌گوید که به انسان عقل داده تا از چیستی‌های جهان سر دربیاورد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تاریخ پزشکی در کشور عنوان کرد: دوران زکریای رازی تا ابن‌سینا و سید محمد حسین عقیلی شیرازی دوران درخشش پزشکی در ایران بود بعد از آن دچار افول شدیم، اما هم اکنون پیشرفت در پزشکی چشم‌گیر است مثلا در شیراز دکتر ملک حسینی به کمک خیّران بیمارستان ابن‌سینا را احداث کرده است متخصصان از کشور‌های مختلف پاکستان، هندوستان و اروپایی به این مرکز می‌آیند تا آموزش ببینند، تمدن نوین اسلامی این است.

وی خطاب به دانشجویان پزشکی حاضر در طرح ولایت اضافه کرد: مبانی سلامت در قرآن وجود دارد، برخی از مصادیق آن هست، اما باید در علوم پزشکی با کار پژوهشی و تحقیقاتی و علمی داشته باشیم بنابراین اگر شما انسان عالم متدیّن هستید باید کار پژوهشی کنید تا پزشک عالم، حاذق، نظریه‌پرداز و تاثیرگذار بر مسائل علمی باشید.

خروج از نسخه موبایل