بین الملل

مجارستان نقش خود در ناتو را مجدد بررسی می‌کند

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت که بوداپست هنوز تمایلی به شرکت در ماموریت نظامی ناتو در اوکراین ندارد و در حال ارزیابی مجدد نقش خود در این ائتلاف است.

به گزارش سرخط نیوز، ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان همچنین تاکید کرد که کشورش قصدی برای شرکت در اقدامات ناتو ندارد که می‌تواند کشورهای عضو را به درگیری اوکراین بکشاند و به تقابل مستقیم با روسیه منجر شود.

به نقل از خبرگزاری تاس، به گفته اوربان، بروکسل در حال طرح ریزی یکسری برنامه‌های نظامی با نیروهای ویژه خود برای حضور ناتو در جنگ اوکراین است.

نخست وزیر مجارستان با بیان اینکه بوداپست با این امر مخالف است، گفت: «بروکسل از این موضوع آگاه است و حتی مجارستان را عضو غیر شرکت کننده می‌خواند. بوداپست در حال تفکر است تا بفهمد چگونه از شرکت در جنگ اجتناب کند و در عین حال عضو ناتو باقی بماند.»

اوربان همچنین با اذعان به اینکه قصد مجارستان ماندن در ناتو است، گفت: «موقعیت‌های زیادی در تاریخ ناتو وجود ندارد که کشورهای عضو، آشکارا موضعی متمایز اتخاذ کنند، مانند مجارستان. بنابراین، نقش ما در این ائتلاف نظامی باید مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد. وکلای ما و ارتش مجارستان در حال حاضر روی این موضوع کار می‌کنند. این مساله باید با دیپلماسی مجارستان حل شود.»

وی بار دیگر تاکید کرد که مجارستان قصد ندارد در هیچ عملیات احتمالی ناتو در اوکراین شرکت کند.

نخست‌وزیر مجارستان همچنین تاکید کرد که این کشور نه بودجه اختصاص می‌دهد، نه سلاح به اوکراین می‌فرستد و نه اجازه می‌دهد از قلمرو خود برای ذخیره تسلیحات برای ارتش اوکراین استفاده شود.

وی توضیح داد که این موضعگیری بر این اساس است که حل و فصل مناقشه در اوکراین از طریق نظامی غیرممکن است چون هیچ برنده‌ای وجود ندارد و باید راه حلی از طریق گفت‌وگوهای صلح آمیز پیدا کرد.

اوربان در ادامه خاطرنشان کرد که ناتو یک ائتلاف دفاعی است که تاکنون هیچ کس به آن حمله نکرده است و افزود: «درگیری در اوکراین فقط مربوط به کی‌یف و مسکو است. به همین دلیل است که صحبت درباره «تهدید روسیه» را باید «مانور غرب و اروپا برای هموار کردن راه ورود آنها به جنگ» دانست.»

انتهای پیام

تیم تحریریه بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای امور خاورمیانه. با توانایی درک عمیق از تاریخ و جغرافیا، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره تحولات سیاسی، اقتصادی و امنیتی در منطقه خاورمیانه ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و استراتژیک، به شما دیدی کامل از رویدادهای خاورمیانه می‌دهم.