مطالبه گری کرمانی ها برای بازگشت تیم فوتبال مس به لیگ برتر/ انتظار چند ساله چه زمانی پایان می یابد؟

تیم فوتبال | فوتبال | لیگ برتر

مطالبه گری کرمانی‌ها برای بازگشت تیم فوتبال مس به لیگ برتر/ انتظار چند ساله چه زمانی پایان می یابد؟

به گزارش خبرگزاری سرخط نیوز؛ تیم فوتبال مس کرمان که از فصل ۸۶-۸۵ تا ۹۳-۹۲ و همچنین در فصل ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در لیگ برتر کشور حضور داشت در جام باشگاه های آسیا درخشید نایب قهرمان جام حذفی شد و حالا از دیدگاه هواداران صعود و حضور ماندگار تیم پهناورترین استان کشور در لیگ برتر با سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت و ظرفیت های بسیار زیاد بازیکن سازی و فوتبال خیزی این استان کمترین توقع مردم استان است.

کرمانی ها یکبار با قرار گرفتن در رده شانزدهم لیگ سیزدهم در فصل ۹۳-۹۲ به لیگ دسته یک فوتبال کشور سقوط کردند اما در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ با هدایت فرزاد حسین خانی بازیکنان و مربیان بومی و پس از هشت سال دوری و انتظار به سطح نخست فوتبال ایران بازگشتند اما حضور کرمانی ها باز هم دوام و قوام چندانی نداشت و این تیم با شاکله اصلی بازیکنان فصل گذشته خود دوباره در فصل ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به جدول رقابت های جام آزادگان سقوط کرد.

مردم کرمان می گویند با وجود پشتوانه مالی بسیار قوی شرکت مس همچنین وابستگی این شرکت به منابع خدادادی بهشت معادن ایران و پیشینه این باشگاه به راحتی می توانند این مطالبه آنان را محقق کنند و سقوط و باقی ماندن این تیم در لیگ دسته یک کشور به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست؛ البته هواداران طی این سال ها بارها اعتراض خود را به روش های مختلفی به نحوه نتیجه گیری این تیم نشان داده بودند.

برنامه ۲ ساله برای بازگشت به اوج

ایرنا نوشت مس کرمان تا به حال در شرایطی ۲ مرحله صعود لیگ برتر و ۲ بار تجربه سقوط به لیگ دسته یک را اندوخته که حالا با انتخاب یک مربی بومی (طی هفته های گذشته) دوباره امیدوار به بازگشت لیگ برتر شده است صعودی که سرمربی نارنجی ها در مورد آن می گوید برنامه ۲ ساله دارد.

علی سامره سرمربی تیم فوتبال مس کرمان در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه ای برای صعود به لیگ برتر دارد؟ عنوان کرد: برنامه من در مس کرمان ۲ ساله و هدف اصلی ما این است که مس کرمان را به روزهای اوج خود برگردانیم.

وی با بیان اینکه مردم کرمان لیاقت این را دارند که تیمشان را با حال خوب ببینند ادامه داد: شک نکنید مس کرمان این توانایی را دارد تا به یکی از بهترین تیم های فوتبال ایران تبدیل شود.

با وجود اینکه سامره سرمربی نارنجی پوشان برنامه زمان بندی ۲ ساله ای برای درخشش یا بازگشت مجدد به جدول رقابت های لیگ برتر ارائه کرده اما کارشناسان می گویند در صورتی که تیم فوتبال مس کرمان از پایه کار را آغاز نکند باز هم محکوم به شکست است شکستی دیگر که ۲ بار تجربه تلخ کرمانی ها در سقوط به لیگ دسته یک کشور بود.

ضرورت حضور بازیکنان بومی با شرایط فعلی مس

به نظر می رسد در این مسیر حضور بازیکنان با غیرت و تعصب بومی که طی این سال ها کمتر مورد توجه کادرهای فنی غیر بومی تیم های مس قرار گرفته بودند شاید بخشی از گره ها و مشکلات این تیم را رفع کند و مس با استفاده از این بازیکنان است که می تواند به روزهای اوج خود بازگردد تجربه ای که حداقل در کرمان یکبار در ابتدای سال ۱۴۰۲ ثابت شد.

در این خصوص اول اینکه بازیکنان بومی با وجود دلبستگی تمامی توان و ظرفیت خود را برای تیم استان و شهرشان می گذارند و می توانند به هر قیمتی این تیم را به جایگاه واقعی خود برسانند و دیگر اینکه فوتبالیست های بومی با هزینه و چشم داشت کمتری می توانند اثرگذاری مناسبی برای نارنجی پوشان داشته باشند آن هم در زمانی که مس با بدهی هزار میلیارد ریالی از سال های گذشته مواجه است.

این مطالبه در کرمان وجود دارد که همانطور که باشگاه مس کرمان به سامره به عنوان یک سرمربی بومی اعتماد کرده این سرمربی نیز اعتماد خود را از بازیکنان استان کرمانی دریغ نکند و در ترکیب خود حداقل از چند نفر از بومی ها استفاده کند.

مس خود را محدود به شهر کرمان نداند

حامد سالاری معتقد است عده ای نیز می گویند باشگاه بزرگ مس کرمان البته با وجود مرکز استان بودن نباید محدود به شهر کرمان باشد بلکه چشم خود را روی استعدادهای شهرستان ها هم باز کند.

استعدادهای فوتبالی که روزگاری شاه کلید درخشش این تیم و کسب بهترین دستاوردهای مس کرمان در میادین ملی و بین المللی شدند یکبار دیگر هم می توانند به رمز موفقیت نارنجی پوشان تبدیل شوند.

ضرورت همکاری و هم افزایی در مسیر صعود

تجربه صعودهای گذشته تیم فوتبال مس کرمان به لیگ برتر نشان می دهد هر بار که تمامی استان کرمان شرکت مس و اعضای این باشگاه یکصدا و هم افزا خواستار صعود این تیم به لیگ برتر شدند به هدف خود رسیدند و هر بار اختلاف افتاد مس به لیگ دسته یک سقوط کرد.

در گذشته نیز پس از تغییر مدیرعامل این باشگاه در ابتدای سال ۱۴۰۲ عده ای از بازیکنان هنوز هوادار مدیران پیشین بودند و کار را به آنجا رساندند که مس کرمان به لیگ دسته یک کشور سقوط کرد آن زمان حسین خانی سرمربی مس احتمال سقوط را با توجه به اختلافات درون خانوادگی بارها گوشزد کرده بود اما گوش شنوایی برای آن وجود نداشت.

لزوم انجام مسئولیت اجتماعی شرکت مس

البته بزرگ ترین حامی تیم فوتبال مس کرمان در مسیر صعود به لیگ برتر به طور قطع خود شرکت مس است و در صورتی این شرکت که سالانه هزاران همت پول را با عناوین مختلف از خاک این استان به دست می آورد بایستی همچنان به مسئولیت اجتماعی خود در قبال مردم این استان و به ویژه در حوزه ورزش عمل کندو از این تیم با سابقه خود حمایت بیشتری داشته باشد تا یکبار دیگر شاهد حضور و بروز استعدادهای کرمانی در سطح نخست فوتبال کشور باشیم.

با این وجود تحقق هدفی بزرگ همچون صعود به سطح نخست فوتبال کشور از عهده یک نفر خارج است اما با برنامه ریزی هماهنگی همکاری تلاش حمایت و تعصب کرمانی قابل تحقق است و از حالا باید همه استان برای این هدف بسیج شوند.

۴۶

خروج از نسخه موبایل