برترین های کسب و کارعمومی

معرفی انواع دیوارپوش حیاط

تا چند سال قبل دیوار همه خانه ها فقط با گچ و رنگ پوشانده می شد. اوج تنوع در دیوارپوش ها محدود به استفاده از کاغذ دیواری بود. اما در سال های اخیر با ورود انواع جدید پوشش های دیوار در طرح و رنگ های مختلف، فضای داخلی و خارجی ساختمان ها را از یکنواختی خارج کرده است. شاید شما با برخی از این پوشش ها آشنا باشید. مانند دیوارپوش چسبی، دیوارپوش پی وی سی و غیره. اما تنوع زیاد این پوشش ها به این موارد ختم نمی شود. با ما در این مقاله همراه باشید تا جدید ترین انواع پوشش دیواره های داخلی و خارجی ساختمان را به همراه مزایا و معایب هر کدام به شما معرفی کنیم.

دیوارپوش بتنی

پنل بتنی اکسپوز به پنل های پیش ساخته بتنی گفته می شود که از بتن سبک مسلح شده با مش (شبکه آرماتور) فولادی و با استفاده از قالب های خاصی طراحی و ساخته می شوند. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که اکسپوز یعنی چه؟ اکسپوز (Expose) یک واژه عمومی برای هر عضوی از ساختمان است که در اجزا دیگر مدفون نباشد. این اصطلاح هم به اجزایی که در معرض شرایط محیطی و جوی هستند مانند نمای خارجی ساختمان و هم به اجزای غیر مدفون که در نمای داخلی ساختمان به کار می روند نیز گفته می شود.پنل های بتن اکسپوز برای سه بخش بتن اکسپوز نما، بتن اکسپوز داخلی و بتن اکسپوز به عنوان کفپوش تولید می شوند.

این پنل ها در نمای ساختمان ، در کف به عنوان کفپوش و همچنین به عنوان یک ابزار در و اجرای دکوراسیون داخلی منازل و حتی محیط های کاری نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

پنل بتنی اکسپوز برای نمای ساختمان

مقاومت فشاری این پنل ها بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد. الیاف و مش فولادی به کار رفته در این پنل ها برای جلوگیری از بروز ترک و همچنین مقاومت این پنل ها در برابر بارهای اعمال شده علی الخصوص بار زلزله می باشد. این پنل های پیش ساخته بتنی در هر نوع سازه به راحتی قابل نصب می باشنذ و هیچ گونه محدودیتی در استفاده و نصب آن وجود ندارد.

وزن یک پنل بتنی به ابعاد ۶۰ * ۱۲۰ سانتی متر حدود ۳۵ ال ۴۰ کیلوگرم است و به نسبت بتن های معمولی با این ابعاد، سبک تر می باشد. از کاربرد دیگر آنها که به تازگی بسیار مورد توجه قرار گرفته است می توان به استفاده در هنگام های قدیمی اشاره کرد که زیبایی زیادی به فضای داخلی خانه می بخشد.

دیوار پوش پنل بتنی اکسپوز

همچنین با توجه به تنوع زیاد طرح و ابعاد این پنل ها و امکان سفارش با ابعاد اختصاصی، استفاده از این پنل ها در معماری های مدولار نیز کاربرد فراوانی دارد.

اگر چه این تایل ها قابلیت رنگ آمیزی به هر رنگی را دارند ولی رنگ طبیعی سیمان، زیبایی وصف نشدنی به این پنل ها می بخشد و پیشنهاد می شود این پنل ها رنگ آمیزی نشوند.

همچنین درصورت عدم رنگ آمیزی، این پنل ها قابلیت تحمل شرایط جوی سخت بدون ایجاد تغییر رنگ را دارا می باشند و رنگ طبیعی سیمان در طول سالیان حفظ می شود.

دیوارپوش بتن اکسپوز برای نمای ساختمان

نمای بتن اکسپوز با سطح صاف و صیقلی که دارد بسیار مناسب برای نمای انواع ساختمان های با کاربری مسکونی و اداری می باشد. نمای کار شده با پنل های بتنی بیشتر به شکل نماهای مدرن شناخته می شوند. این پنل های بتنی به روش نمای خشک اجرا می شوند.

نحوه نصب پنل نمای اکسپوز

این نما به هیچ نوع پوشش اضافه ای بر روی خود نیاز ندارد و به تنهایی در برابر شرایط جوی مقاومت می کند.

بتن اکسپوز هم در نمای بیرونی ساختمان و هم به عنوان دیوار پوش یا اجزای تزیینی داخل ساختمان کاربرد دارد.

از ویژگی های نمای با پنل بتن اکسپوز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت بالای نصب و اجرا
  • وزن مناسب بر خلاف بتن های معمولی
  • بدون نیاز به پوشش اضافه و رنگ آمیزی
  • مقاومت در برابر فرسایش و خوردگی ناشی از شرایط جوی
  • قیمت مناسب نسبت به روش های سنتی اجرای نما
  • مناسب جهت اجرا در فضاهای عمومی ساختمان نظیر پارکینگ، لابی، سالن گردهمایی و فضای سبز

بتن اکسپوز برای داخل ساختمان

از پنل های بتن اکسپوز می توان به عنوان دیوارپوش بجای پوشش های سنتی گچ و رنگ استفاده کرد.

مزیت این پنل ها نسبت به گچ و رنگ مقاومت بیشتر در برابر سایش و ضربه می باشد. بنابراین استفاده از این پنل ها در مکان های شلوغ و عمومی ساختمان که احتمال برخورد اجسام با دیوار وجود دارد، توصیه می شود.

دیوارپوش داخلی بتنی اکسپوز

مزیت دیگر این پنل ها نسبت به پوشش های سنتی دیوار، طرح و نقش های متنوع و زیبای بتن می باشد که زیبایی خاصی به فضای خانه یا محل کار می بخشد.

به طور کل از مزیت های این پنل ها نسبت به پوش های سنتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بالا در برابر سایش و ضربه و شرایط محیطی
  • مقاومت در برابر آب و عدم تورم و یا ایجاد داغی آب بر روی پنل ها بر خلاف گچ و یا پوسته شدن رنگ
  • تنوع بیشتر در طرح و تمکان ایجاد هر نوع طرح و نقش بر روی سطح روی پنل ها
  • وزن کم و نصب آسان
  • سرعت بالای نصب در مقایسه با اجرای گچ و رنگ یا اجرای نماهای سنگی به صورت نمای تر با ملات
  • قابلیت نصب در زمان بهره برداری از ساختمان و تمیزی بیشتر حین اجرا
  • عدم نیاز به خشک شدن بر خلاف گچ و رنگ
  • ماندگاری بسیار بالا
  • امکان تعویض پنل ها و یا تغییر در شکل سطح رویه آنها در هر زمان و در اسرع وقت
  • مقاومت بالا در برابر سرما و گرما و بارش باران خصوصاً باران های اسیدی که سبب تخریب نماهای سنگی به مرور زمان می شود
  • سهولت در نظافت

این دیوار پوش های بتنی دارای طرح های مختلف هستند و همچنین به تازگی طرح های جدید به صورت برجسته که به اصطلاح دیوارپوش سه بعدی نام دارند نیز به بازار عرضه شده است.

این دیوار پوش ها ظاهر مدرنی به فضای داخل خانه می بخشند. شما می توانید با ترکیب طرح های مختلف این دیوار پوش ها با اجزای دیگر منزل، دکوراسیون داخلی خانه خود را به بهترین شکل تغییر دهید. نگران نباشید نصب این پنل ها به سادگی انجام می شود و نیازی به هیچ گونه تخریب نیست. این دیوارپوش ها به دو روش نصب با چسب مخصوص و نصب با ملات ماسه سیمان به سطح دیوار متصل می شوند.

همچنین شما می توانید فقط قسمتی از یک دیوار را با این پنل ها بپوشانید که زیبایی دوچندانی به فضای داخلی می بخشد.

این دیوار پوش ها در ابعاد و اندازه های متنوعی ساخته می شوند. اما با توجه به اینکه طرح های پنل ها بستگی به قالب ساخت هر پنل دارد، طرح های این پنل ها بستگی به تنوع طرح هر شرکت دارد.