معرفی ۹ ویژگی بروکر فارکس

به گزارش رسانه تخصصی حوزه مالی دلتاکالج فارکس(Forex) از بزرگ‌ترین بازارهای مالی در جهان است که حجم معاملات زیادی را در بر می‌گیرد و گردش مالی روزانه آن نزدیک به ۷.۵ تریلیون دلار است. این حجم از معاملات و گردش مالی فارکس را به یک بازار بین‌المللی قدرتمند تبدیل کرده است که سودهای جذاب دلاری به‌ همراه دارد. همین دلیل باعث محبوبیت در میان معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ایرانی شده است. اما پرسشی که برای کاربران تازه‌وارد به این بازار ایجاد می‌شود این‌ است که چگونه به فارکس دسترسی پیدا کنیم؟ ورود به فارکس کار سختی نیست؛ فقط نیاز به آگاهی و برخی ابزارها دارد که توسط بروکر فارکس برای شما فراهم می‌شود. پیدا کردن یک بروکر فارکس خوب و قابل‌اعتماد اولین قدم در شروع معاملات فارکس است. در ادامه به چیستی بروکر فارکس و ویژگی‌های مهم آن می‌پردازیم.

فارکس

بروکر یا کارگزار فارکس چیست؟

بروکرهای فارکس یا کارگزاری‌ها به‌عنوان پل ارتباطی میان معامله‌گران خرد و بازار معاملات فارکس عمل می‌کنند. مسئولیت آن‌ها سهل کردن انجام معاملات فارکس برای تریدرها است. کارگزاری‌ها با ارائه حساب‌های تجاری و پلتفرم های معاملاتی به صورت آنلاین امکان معامله بر روی جفت‌ارزها و شاخص‌های مختلف را برای معامله‌گران سراسر دنیا فراهم می‌کنند. از نمونه بروکرهای معتبر برای کاربران ایرانی بروکرهای آلپاری و دلتا اف ایکس هستند که به کاربران ایرانی خدمات مناسبی ارائه می‌دهد. در این مقاله به معرفی ۹ ویژگی مهم بروکرهای فارکس در انجام خدمات به تریدرها می‌پردازیم.

1. دارا بودن مجوز‌های لازم (رگولاتوری)

رگولاتوری بروکرهای فارکس به مجموعهٔ دستگاه‌ها و سازمان‌هایی اطلاق می‌شود که مسئول نظارت بر عملکرد و فعالیت‌های بروکرهای فارکس هستند. رگولاتوری در واقع چیزی شبیه به نشان استاندارد است. این رگولاتورها بر طبق قوانین و مقررات مشخص بروکرهای فارکس را نظارت کرده و تضمین کننده عملکرد و امنیت معاملات مشتریان آن‌ها هستند. وظایف اصلی رگولاتورهای بروکرهای فارکس عبارتند از:

  • تعیین قوانین و مقررات منطبق با استانداردهای بین‌المللی برای عملکرد بروکرهای فارکس
  • ارزیابی و تصویب بروکرهای فارکس بر اساس شرایط معین و صدور مجوزهای لازم برای فعالیت آن‌ها
  • نظارت دوره‌ای و پایش عملکرد بروکرها بر اساس قوانین و مقررات تعیین شده
  • رسیدگی به شکایات مشتریان در مورد تخلفات بروکرهای فارکس و اتخاذ اقدامات لازم در این خصوص

2. ارائه پلتفرم‌های معتبر و پیشرفته برای معاملات

ارائه پلتفرم‌های معتبر توسط بروکر به معنای ارائه سیستم‌های معاملاتی آنلاین به مشتریان برای انجام معاملات مالی مختلف است. این پلتفرم‌ها معمولاً شامل نرم‌افزارها و برنامه‌های قدرتمندی هستند که به کاربران امکان معاملات مالی در بازار فارکس و سایر بازارهای مالی را فراهم می‌کنند. پلتفرم‌های معتبر باید دارای ویژگی‌هایی نظیر سرعت امنیت پشتیبانی مشتریان و امکانات تحلیلی مناسب باشند تا مشتریان بتوانند به خوبی و بدون مشکلات معاملات خود را انجام دهند. بروکرهای معتبر اکثرا از پلتفرم‌های شناخته شده‌ای نظیر MetaTrader 4 و MetaTrader 5 استفاده می‌کنند.

3. دارا بودن انواع حساب‌های متنوع برای مشتریان

بروکرها معمولاً مجموعه‌ای از انواع حساب‌های معاملاتی را به مشتریان ارائه می‌دهند تا با توجه به نیازها و توانمندی‌های آن‌ها انتخاب بهتری را نسبت به استراتژی معاملاتی‌شان داشته باشند. حساب‌های مختلف در بیشتر بروکرها شامل حساب‌های استاندارد دمو نانو و ECN می‌شوند که هر کدام شرایط و ویژگی‌های خاص خودشان را دارند.

4. ارائه آموزش و مشاوره به مشتریان

آموزش و مشاوره از خدمات حائز اهمیت بروکرها به مشتریان است تا در عملکرد بهتر معاملاتی افراد همراه آن‌ها باشد. بروکرها از آموزش‌های مربوط به تجربه روان استفاده از خدمات و راهنمایی افراد برای آموزش‌های تخصصی معامله‌گری تا مشاوره جهت شفافیت در مسیر علاقه‌مندان به حوزه فارکس نقش موثری دارند.

اما تا صحبت از آموزش و یادگیری فارکس مطرح است. وب‌سایت دلتا کالج آموزش‌ها و مقالات تخصصی بسیاری به زبان فارسی و به صورت رایگان در زمینه ورود به فارکس از سطح ابتدایی تا پیشرفته در اختیار کاربران قرار می‌دهد که در چند وقت اخیر محبوبیت قابل توجهی به‌دست آورده است.

5. ارائه نحوه واریز و برداشت

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم و تاثیرگذار در انتخاب بهترین بروکر فارکس برای کاربران ایرانی روش‌های واریز و برداشت متناسب برای شرایط ایران است. در این بروکرها بسیار بهتر است که خدمات واریز و برداشت ریالی به عنوان یکی از روش‌های موجود قابل دسترسی باشد.

6. ارائه ابزارهای تحلیلی و گزارش‌های بازار

بروکرهای فارکس به طور مداوم باید ابزارهای تحلیلی قوی و گزارش‌های بازار را به مشتریان خود ارائه دهند. این ابزارها و گزارش‌ها شامل اطلاعات مربوط به تحلیل‌های فنی تحلیل‌های بنیادی تحلیل‌های تکنیکال و اخبار بازار می‌شوند.

بروکرها با ارائه این ابزارها و گزارش‌ها به مشتریان خود امکان انجام معاملات دقیق و پرسود و انتخاب بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری را برای آن‌ها فراهم می‌کنند. این ارائه‌ها می‌توانند به‌صورت رایگان یا با هزینه‌ی اضافی برای مشتریان موجود باشند.

7. ارائه پشتیبانی ۲۴ ساعته به مشتریان

همراهی و پشتیبانی مداوم در طول شبانه روز برای کاربران ایرانی از دیگر ویژگی‌های انتخاب یک بروکر مناسب می باشد. این پشتیبانی ها در تمام موارد مربوط مانند: بخشهای معاملاتی فنی نرم افزاری مالی و تحلیلی می‌تواند صورت بگیرد. شما باید بروکری را انتخاب کنید که پشتیبانی فارسی ۲۴ ساعته را ارائه دهد زیرا ممکن است در معاملات خودتان و یا بخشی در پنل کاربری به مشکلی بر بخورید و نیاز به راهنمایی از طرف بروکر داشته باشید. بنابراین بهتر است انتخاب شما بروکری باشد که سرعت پشتیبانی بالایی در همراهی شما داشته باشد.

8. ارائه مناسب‌ترین اهرم‌های معاملاتی

منظور از اهرم (Leverage) در معاملات یعنی افزایش حجم سرمایه‌گذاری اولیه شما توسط بروکر در واقع شما می توانید با استفاده از اهرم مقدار سرمایه بیش‌تری را نسبت سرمایه اولیه خود وارد معاملات کنید. به این ترتیب می‌توانید با مقدار سرمایه کمتر سرمایه‌گذاری بیشتری را انجام دهید. این موضوع در عین حال که می‌تواند سود زیادی برای شما داشته باشد اما توجه کنید که ریسک‌های شما را نیز بالا می‌برد. پس در زمان افتتاح حساب معاملاتی به اهرم‌های ارائه شده توسط بروکر و استراتژی مدیریت ریسک خودتان دقت کنید.

9. داشتن نرخ کمیسیون و اسپرد مقرون‌به‌صرفه

از دیگر ویژگی‌های یک بروکر فارکس خوب نرخ کمیسیون و اسپرد مقرون‌به‌صرفه است هر بروکر موظف است این هزینه‌ها را پیش از هر اقدامی برای افراد به طور شفاف اعلام کند و شما میتوانید این موارد را در حساب‌های دیگر و بروکرهای مختلف با یکدیگر مقایسه و بررسی کنید

جمع‌بندی

در جمع‌بندی انتخاب یک بروکر با ویژگی‌های مناسب می‌توان گفت که یک بروکر خوب مانند یک فانوس دریایی راهنمای دریای خروشان فارکس است. بنابراین با انجام یک تحقیق دقیق و کاربردی می‌توانید بروکر معتبر و قابل اعتماد را انتخاب کرده و تجربه کاری فوق‌العاده جذابی در جهان معاملات فارکس به‌دست بیاورید. موفق و پایدار بمانید.