نرخ باسوادی در کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

کرمانشاه

نرخ باسوادی در کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری است - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، یاسر کرمی صبح سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی سوادآموزی که در سالن جلسات این معاونت برگزار شد، اظهار کرد: این روز برای ارتقا سطح سواد افراد و ریشه کنی بی‌سوادی مطلق توسط یونسکو نامگذاری شده و هر ساله نیز یک شعار بر اساس نیاز روز جامعه جهانی برای آن طراحی و معرفی می‌شود.

وی افزود: شعار سال گذشته به دلیل جنگ و درگیری بین کشورها “ارتقا جامعه انسانی” تعیین شد و امسال نیز این شعار “ترویج آموزش چند زبانه، سواد برای درک متقابل و صلح” است، چرا که سواد ابزاری برای صلح و درک متقابل بین انسان‌ها به‌شمار می‌شود.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به وضعیت سطح سواد و برنامه‌های سوادآموزی در این استان، گفت: بیش از ۹۸ درصد از جمعیت جامعه هدف در استان کرمانشاه باسواد هستند که این رقم حدود یک درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

کرمی توضیح داد: رنج سنی جامعه هدف سوادآموزی از ۱۰ تا ۵۹ سال سن است.

وی با بیان اینکه شهرستان پاوه باسوادترین شهر این استان است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته شهرستان‌های دیگری از جمله هرسین فعالیت‌های زیادی برای بالا بردن میانگین باسوادی در شهر خود انجام داده‌اند.

کرمی به دلایل ریشه کن نشدن بی‌سوادی در کشور و به طبع در کرمانشاه اشاره و تصریح کرد: دلیل اصلی این موضوع باز بودن مبادی بی‌سوادی است که عواملی از جمله فقر اقتصادی و فرهنگی، مهاجرت‌های غیرقانونی و… تأثیر مستقیم بر آن دارد.

وی با اشاره به شاخص‌های ارزیابی ۲۱ گانه سازمان نهضت سوادآموزی کشور، بیان کرد: کرمانشاه در کسب رتبه‌های این شاخص‌ها طی سه سال گذشته جز استان‌های برتر کشور بوده است که این تکرار برتری طی سه سال متوالی نشان از جدیت و تلاش برای افزایش باسوادی در این استان است.

روستاهای کرمانشاه باسواد می‌شوند

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه شناسایی، پالایش و آموزش بی‌سوادان را سه راهبرد اصلی سازمان دانست و گفت: شناسایی بی‌سوادان مهمترین راهبرد در این حوزه است که با کمک حلقه‌های میانی از جمله کمیته امداد و بهزیستی این راهبرد انجام می‌شود.

کرمی یکی از طرح‌های اجرا شده در راهبرد شناسایی را طرح روستای باسواد عنوان کرد و توضیح داد: ایده این طرح از سوی استان کرمانشاه در سال گذشته مطرح شد که طی آن با همکاری فرمانداران، بخشداران و دهیاران هر منطقه، افراد بی‌سواد در هر روستا شناسایی و به معاونت سوادآموزی استان جهت پالایش معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه برای سال گذشته طرح روستای باسواد در ۳۰ درصد از روستاهای این استان به اجرا درآمد، خاطر نشان کرد: شناسایی افراد بی‌سواد در این روستاها به پایان رسیده است که نتیجه آن معرفی حدود چهار هزار نفر بی‌سواد و کم سواد بوده است.

کرمی تصریح کرد: این افراد هم اکنون در مرحله پایش قرار دارند که بر اساس ارزیابی‌ها پیش بینی می‌شود تنها ۴۰ درصد از افراد معرفی شده بی‌سواد و کم سواد باشند که در مرحله بعدی تحت آموزش قرار خواهند گرفت.

به گفته وی، پس از پایان مرحله آموزش و باسواد شدن همه افراد روستای هدف، یک تابلو از طرف نهضت سوادآموزی با عنوان روستای باسواد در آن روستا نصب خواهد شد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه به فعالیت‌های جاری نهضت سوادآموزی این استان نیز اشاره کرد و گفت: هر ساله از سوی سازمان حجمی مبنی بر تحت پوشش قرارگیری افراد بی‌سواد و کم سواد به استان‌ها ابلاغ می‌شود که حجم ابلاغی کرمانشاه در سال گذشته یازده هزار و ۵۰۰ نفر در سه دوره سوادآموزی بوده است.

کرمی حجم ابلاغی را به تفکیک در دوره سوادآموزی چهار هزار و ۲۰۰ نفر، تحکیم سه هزار نفر و انتقال چهار هزار و ۳۰۰ نفر اعلام کرد که در این سه دوره به ترتیب ۲ هزار و ۲۹۷ نفر، یک هزار و ۸۳۹ نفر و پنج هزار و ۷۸۱ نفر تخت پوشش برنامه‌های سوادآموزی قرار گرفته‌اند.

خروج از نسخه موبایل