فرهنگ و هنر

نگاهی به فیلم‌های آخر هفته سیما/ ۳ فیلم با بازی هادی حجازی‌فر

تلویزیون در این آخر هفته برای اولین بار فیلمی درباره نظامی ژاپنی را پخش خواهد کرد که ۲۹ سال پس از جنگ جهانی دوم نیز محل مأموریت خود را رها نکرد.

به گزارش سرخط نیوز، در سومین آخر هفته خردادماه ۱۴۰۳، شبکه‌های سیما پخش ۳۵ فیلم را در دستور کار دارند که با اضافه شدن یک اثر در باکس ثابت پنجشنبه‌شب شبکه آی‌فیلم معاونت برون‌مرزی، شمار فیلم‌های تلویزیون در این ایام به ۳۶ اثر می‌رسد. در میان آثار یادشده، ۱۴ فیلم ایرانی و ۲۲ فیلم خارجی به چشم می‌خورد که سهم محصولات داخلی را حدود ۳۹ درصد نشان می‌دهد.

در این ایام، فیلم‌های شاخصی چون «ایستاده در غبار»، «موقعیت مهدی»، «دانکرک» و «دایره سرخ» و آثاری از فیلمسازان شاخصی مانند ابراهیم حاتمی‌کیا، ژانگ ییمو، الیور استون و کن لوچ روی آنتن خواهد رفت.

در میان این آثار نام ۳ فیلم «موقعیت مهدی»، «ایستاده در غبار» و «به وقت شام» با بازی هادی حجازی‌فر به چشم می‌خورد.

به شکلی جالب، «من دنیل بلیک هستم» به کارگردانی کن لوچ و «ایستاده در غبار» اثر محمدحسین مهدویان که پنجشنبه ۳ خرداد به آنتن رسیدند، در این آخرهفته نیز قرار است بازپخش شوند.

در این آخرهفته همچنین فیلم دفاع مقدسی «بیست و چهار» با بازی میثاق زارع هنرپیشه «دانه انجیر معابد» و فیلم «روشنایی قدیمی» با موضوع قرآنی و بازی شیوا ابراهیمی بازیگر مهاجر نیز در جدول پخش شبکه‌های سیما دیده می‌شود.

اگرچه طبق اعلام روابط عمومی سیما، ۷ فیلم جدید در جدول پخش این روزها قرار گرفته، ولی از میان این آثار، دو فیلم «ساین» و «دانه‌های فلفل و راز اعماق دریا» پیش از این پخش شده و ۵ اثر دیگر جدید به شمار می‌روند.

نخستین فیلم جدید این هفته، «دفتر کارآگاهی هنکا و کیویموتکا» به کارگردانی جارکو فلین است که در جدول پخش شبکه تهران برای پنج‌شنبه ساعت ۹ صبح قرار گرفته. این فیلم که تابستان سال گذشته دوبله شد، قرار بود ۱۰ فروردین روی آنتن برود، ولی این اتفاق نیفتاد. این فیلم محصول ۲۰۲۲ فنلاند، از نخستین جلد مجموعه کتاب فنلاندی نوجوانانه به همین نام اقتباس شده و اولین فیلم جارکو فلین در مقام کارگردان به شمار می‌رود.

دومین فیلم جدید «زیر درخت خفجه» اثر ژانگ ییمو فیلمساز بزرگ سینمای چین است که پنج‌شنبه ساعت ۲۳ به آنتن شبکه نمایش خواهد رسید. این فیلم محصول ۲۰۱۰ چین، از آن دسته آثار این سینماگر است که کمتر مورد توجه قرار گرفته و دیده شده. «زیر درخت خفجه» نیز از یک رمان محبوب چینی اقتباس شده و داستان آن مثل برخی دیگر از فیلم‌های ژانگ ییمو، در دوران انقلاب فرهنگی این کشور رخ می‌دهد. ییمو بلافاصله بعد از ساخت این اثر، به سراغ تولید فیلم تحسین‌شده «گل‌های جنگ» رفت.

جالب آن که ژانگ ییمو نقش‌های اصلی این فیلم را به شان دو و ژو دونگیو چهره‌های جوانی سپرد که پیش از این تجربه بازیگری نداشتند و هردوی آنان امروز جزو ستارگان شاخص سینمای چین به شمار می‌روند.

«اونودا: ده هزار شب در جنگل» که قرار است قسمت اول آن جمعه ساعت ۱۰ از شبکه افق پخش شود، محصول مشترک فرانسه، ژاپن، آلمان، بلژیک، ایتالیا و کامبوج در سال ۲۰۲۲ است که توسط آرتور هراری فیلمساز فرانسوی کارگردانی شده. هراری امسال و بعد از آن که برای نگارش فیلمنامه «آناتومی یک سقوط» مشترکا به همراه همسرش ژوستین تریه برنده جایزه اسکار شد، شهرتی بین‌المللی یافت.

داستان واقعی این فیلم که حدود ۳ ساعت زمان دارد و به همین دلیل در دو قسمت از صداوسیما پخش خواهد شد، درباره ستوان مشهور ارتش ژاپن به نام هیرو اونودا است که در جریان جنگ جهانی دوم مأموریت جاسوسی از متفقین را در فیلیپین به عهده داشت، اما تا ۲۹ سال پس از پایان جنگ، حاضر نشد از مأموریت خود دست بکشد و تنها پس از ملاقات با فرمانده سابقش از محل مأموریت خارج شد! او طی این سال‌ها در جنگل زندگی می‌کرد و به انجام وظیفه‌اش ادامه می‌داد.

«ورود سگ و ایتالیایی ممنوع» به عنوان چهارمین فیلم جدید این آخر هفته، پویانمایی بلند سینمایی به کارگردانی آلن اوگتو است که در سال ۲۰۲۴ و با مشارکت فرانسه، بلژیک، سوییس، ایتالیا و پرتغال ساخته شده است. این پویانمایی در سبک استاپ موشن که پخش آن برای برای جمعه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار برنامه‌ریزی شده، اثری بسیار پرافتخار است که در سال ۲۰۲۲، جایزه بزرگ جشنواره انسی معتبرترین جشنواره انیمیشن دنیا را برد و در جوایز فیلم اروپا نیز به عنوان بهترین انیمیشن سال انتخاب شد.

فیلم «شهر بتنی» محصول کره جنوبی که آخرین فیلم جدید این آخر هفته به شمار می‌رود، قرار است جمعه ساعت ۰۰:۳۰ بامداد از شبکه سه سیما پخش شود. این اثر با استقبال بسیار مناسبی از سوی تماشاگران و منتقدان مواجه شد و علاوه بر آن که نمره بسیار خوب ۱۰۰ درصد را از منتقدان وبسایت راتن‌تومیتوز دریافت کرد، با گیشه ۲۹ میلیون دلاری به چهارمین فیلم کره‌ای پرفروش در سال ۲۰۲۳ تبدیل شد. این فیلم همچنین نماینده کره جنوبی در اسکار ۲۰۲۴ شد، ولی به نامزدی این جایزه دست نیافت. یکی از هنرپیشه‌های اصلی این اثر لی بیونگ هان است که با بازی در نقش مدیر بازی در سریال مشهور «بازی مرکب» شناخته می‌شود.

انتهای پیام

انتشارات فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.