هر چیزی که باید در مورد لوله کشی داکت اسپلیت بدانید

هر چیزی که باید در مورد لوله کشی داکت اسپلیت بدانید!

نصب و لوله کشی داکت اسپلیت مستلزم رعایت چه نکاتی است؟ یک سیستم مینی اسپلیت بدون کانال از یک واحد داخلی و یک کندانسور خارجی تشکیل شده و تهویه مطبوع معمولی از طریق مجاری به یک کمپرسور در فضای باز متصل می‌شود. اما مینی اسپلیت مستقیماً از طریق یک خط مبرد به کمپرسور متصل خواهدشد. در این میان، نحوه لوله کشی داکت اسپلیت نیز بسیار حائز اهمیت است و در این مقاله، در رابطه با این موضوع و نکات پیرامون آن اطلاعات مفیدی را خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم داد.

داکت اسپلیت‌ها از سایر اشکال تهویه مطبوع هستند و از نظر نصب کمی انعطاف پذیری بیشتری دارند. برای مشاهده انواع داکت اسپیلت به سایت تارا تهویه سر بزنید. هرچند که هزینه اولیه آنها بیشتر است، اما اعتبارات مالیاتی مختلف، تخفیفات، و مشوق‌های دیگری ارائه می‌شود که ممکن است بتوانید با نصب از آنها استفاده کنید.

فرآیند نصب مینی اسپلیت بدون داکت

لوله کشی داکت اسپلیت در خانه مسکونی تک طبقه مستلزم عبور لوله‌ها از پشت بام است؛ زیرا تهویه مطبوع معمولا در یک اتاق نشیمن بزرگ قرار خواهد داشت که دارای سقفی بزرگ باشد. نکته مهم نصب در این مکان این است که به شما این امتیاز را می‌دهد که ارتفاع یونیت داخلی را در یک نقطه ایده آل قرار دهید تا گرما را از سقف‌های بلند به طور موثر استخراج کنید.

برای لوله کشی داکت اسپلیت، تجهیزات عموما از داخل سقف کاذب رد می‌شوند و این قائده شامل لوله‌ها نیز خواهدشد. در حالت کلی، باید ابتدا سوراخ‌هایی متناسب با سایز لوله‌ها در سقف ایجاد گردد و نصب باید بر اساس قوانین و استانداردها باشد. چراکه ارتباط واحد بیرونی و درونی این سیستم، با استفاده از لوله‌ها خواهدبود و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که فرایند نصب را به متخصصان بسپارید.

علائم و خطرات لوله کشی نادرست داکت اسپلیت

هنگامی که مینی اسپلیت شما توسط یک متخصص دارای مجوز نصب شد، به یاد داشته باشید که برای تمیز کردن منظم آن برنامه ریزی کنید. در ادامه پیامدهای لوله کشی نادرست داکت اسپلیت را عنوان خواهیم کرد.

واحدهای داخلی از دیوار می‌افتند

ساده ترین مشکل نیز بیشترین خطر را برای آسیب یا حتی جراحت دارد: مطمئناً، هر واحد دارای یک براکت تخصصی است که اگر به درستی بسته نشده یا آنطور که باید به دیوار پیچ نشود، آن واحد سنگین ممکن است دچار خرابی گردد. چون لوله کشی و سیم کشی پشت دستگاه با آن به سمت پایین کشیده می‌شود و قسمت بیشتری از دیوار را پاره می‌کند.

آب از پشت دیوار نشت می‌کند

نصب نادرست مینی اسپلیت می‌تواند باعث مسدود شدن خط میعانات شود که منجر به نشت آب از پشت دیوار شما خواهدشد. ممکن است مدتی طول بکشد تا متوجه مشکل شوید و تا آن زمان، با آسیب‌های زیادی روبرو خواهید شد. هر هواگیر دارای یک خط میعانات گازی یا لوله تخلیه است تا از شر آب داخل سیستم خلاص شود. همانطور که سیستم شما هوا را در تابستان مرطوب می‌کند، بخار آب به مایع تبدیل خواهدشد و بخار باید خارج شود. اما این خط اغلب برای عبور از یک مسیر انعطاف پذیر است و اگر پیچ خورده یا خم شود، آب در داخل هواگیر جمع می‌گردد.

واحدهای پر سر و صدا، آسیب دیده یا خراب

سیستمی که خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد و یا برای چیدمان خانه شما مناسب نیست، آنطور که باید کار نمی کند. همچنین در این صورت با واحدهای پر سر و صدا یا خراب مواجه می‌شوید و ممکن است همیشه برای نگه داشتن بار خیلی سخت کار کند و صدای ساییدن آن را بشنوید.

در نهایت، این فرسودگی و پارگی بیش از حد باعث از بین رفتن قطعات می‌شود و این بدان معناست که تعمیرات بسیار گران قیمت خواهند بود و این یعنی طول عمر بسیار کوتاه‌تر برای مینی اسپلیت شما!

کیفیت هوای داخلی ضعیف

در کنار کیفیت هوای داخلی ضعیف، احتمالاً متوجه کاهش کیفیت هوای داخل خانه خود خواهید شد. این اتفاق به دلیل گردش هوای ضعیف اتفاق می‌افتد و یا اغلب، کثیفی و کپک در داخل سیستم شما جمع می‌شود.

باطل شدن گارانتی

اگر یک تکنسین HVAC دارای مجوز، مینی اسپلیت شما را نصب و نگهداری نکند، سازنده موظف نیست هزینه‌های خرابی سیستم شما را پوشش دهد.

نکات مهم در نحوه لوله کشی داکت اسپلیت

1- انتخاب سایز مناسب لوله ها

انتخاب سایز درست و مناسب لوله ها، در هنگام اجرای عملیات لوله کشی اسپلیت کانالی، بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد. انتخاب نادرست لوله های مسی، علاوه بر افزایش هزینه های جانبی، کارکرد و عملکرد بهینه و مطلوب دستگاه را تحت شعاع قرار می دهد.

2- مراقبت و نگهداری از لوله ها

نگهداری اصولی و تمیز نگه داشتن لوله ها، از اصول و نکات کلیدی در هنگام انجام عملیات لوله کشی به شمار می‌رود. نفوذ آلودگی و گردوغبار بر سطح لوله ها، طول عمر مفید و کارایی آنها را کاهش می دهد. به منظور جلوگیری از این مشکلات، مناسب است که بخش های ابتدایی و انتهایی لوله ها با درپوش مناسبی بسته شوند.

3- جلوگیری از آسیب دیدن لوله ها

آسیب و صدمه دیدن لوله ها از مشکلات شایع در هنگام اجرای عملیات لوله کشی محسوب می شود. آسیب وارد شدن به لوله ها، ضمن کاهش کارایی و کیفیت آنها، کارکرد و عملکرد دستگاه را با مشکلاتی همراه می سازد.

4- عایق کردن لوله ها

پوشش سطح لوله ها با عایق، از دیگر نکات مهم در طریقه و نحوه لوله کشی داکت اسپلیت تلقی می گردد. عایق کردن لوله ها از وارد شدن ضربه و نفوذ آلودگی و گردوغبار به سطح داخلی آن، به نحو مطلوب جلوگیری می‌کند. همچنین، عایق کردن لوله ها، سطح صدای دستگاه را در حین کار کاهش می دهد.

5- انتخاب متریال ورودی

آب، یکی از متریال های اصلی در داکت اسپلیت است. از آن جایی که به صورت پیوسته و مداوم در لوله های مسی  در جریان هستند؛ بایستی از نظر سختی در رده پایینی قرار داشته باشد، تا میزان رسوب دهی دستگاه را کاهش دهند.

روش اتصال لوله‌ها در داکت اسپلیت

اتصال لوله‌های مسی به یکدیگر از مراحل کلیدی در نحوه لوله کشی داکت اسپلیت است که لازم است تا با دقت کامل انجام ‌شده و هیچ نوع نشتی وجود نداشته باشد. این کار از طریق روش جوش هوا گاز با استفاده از مفتول‌های نقره و یا برنجی انجام می‌شود.

لوله‌ها باید در یکدیگر چفت شوند و سپس محل درز میان آنها جوشکاری گردد. برای انجام این روش دهانه یکی از لوله‌ها به شکل لاله شده تا با اندکی گشادتر شدن دهانه بتوانیم لوله‌ی دیگر را در داخل لوله اول چفت کنیم. سپس اطراف محل اتصال با استفاده از مفتول جوشکاری لحیم خواهد شد. در هر صورت مجاز به اتصال سربه‌سر لوله‌ها به یکدیگر نیستیم.

اما روش اتصال لوله‌ها به محل یونیت‌های داخلی و خارجی سیستم داکت اسپلیت از طریق پیچ و مهره انجام می‌شود. توجه کنید که سایز پیچ و مهره کار شده در یونیت‌های داکت اسپلیت با توجه به ظرفیت لوله‌ها انتخاب ‌شده و در کل بزرگتر از سیستم‌های کولر گازی معمولی است.

نکات مهم در نحوه اتصال لوله های مسی

در حین لوله‌گذاری و اتصال قطعات لوله مسی جهت ارتباط مکانیکال یونیت‌های داکت اسپلیت رعایت نکات زیر الزامی است:

تا آنجا که می‌توانید لازم است تا لوله‌ها را از کوتاه‌ترین مسیر و با حداقل پیچ‌ و تاب عبور دهید. به‌ این ‌ترتیب افت فشار کمتری ایجاد شده و تبادل حرارتی با محیط نیز کاهش پیدا می‌کند.

هرگز با دست و یا ابزارهای غیرتخصصی برای خمکاری و فرم دهی لوله‌های مسی اقدام نکنید. برای این منظور باید از دستگاه خم کن استاندارد استفاده کنید.(پیشنهاد مطالعه: روش خم کردن لوله مسی)

لوله‌های مسی با قطر زیاد دیگر قابلیت خمکاری ندارند. لذا در صورت تغییر جهت باید آنها را برش زده و از اتصالات لوله‌های مسی استاندارد و جوشکاری دقیق استفاده کنید.

لازم است تا قبل ‌از آغاز جوشکاری سطح داخلی لوله‌ها را از هر نوع گرد و غبار و یا رطوبت پاکیزه کنید. برای انجام این کار از گاز ازت استفاده می‌کنند.

لازم است تا قبل ‌از آغاز جوشکاری از سالم بودن لوله‌ها اطمینان کسب کنید. جهت تست لوله‌ها و پیدا کردن هر نوع نشتی از تزریق گاز ازت استفاده می‌کنند. استفاده از اکسیژن و یا هوای فشرده جهت تست لوله‌های مسی مجاز نیست.

در حین عملیات جوشکاری نیز باید جریان اندکی از گاز ازت در لوله‌ها برقرار سازید. این کار مانع از اکسیداسیون لوله‌های مسی حین پروسه جوشکاری می‌شود.

برای برش لوله‌های مسی لازم است تا از دستگاه مخصوص برش این نوع لوله و لوله بر مسی استفاده کنید. برش لوله‌ها با ابزارهایی از جمله اره آهن‌بر و یا لوله‌برهای فولادی مجاز نیست.

لوله‌ها پس ‌از نصب باید عایق‌کاری شوند. در عین ‌حال لازم است تا در حد فاصل مناسب از سطوح ساختمان نصب گردند.

خروج از نسخه موبایل