بین الملل

هشدار مکرون نسبت به پیروزی راست افراطی در انتخابات پارلمان اروپا

به گزارش سرخط نیوز مکرون پس از برگزاری مراسم بزرگداشت پیاده سازی نرماندی (نخستین عملیات در جبهه نرماندی در جنگ جهانی دوم بود که در روز ۶ ژوئن ۱۹۴۴ با پیاده سازی ۱۶۰ هزار نیرو در ساحل نرماندی علیه آلمان نازی انجام شد.) در مصاحبه تلویزیونی با شبکه‌های تلویزیونی کشورش نسبت به پیروزی راست افراطی در انتخابات پیش روی پارلمان اروپا هشدار داد.

وی در این مصاحبه گفت: «اروپا هرگز تا این اندازه تهدید نشده است».

بر اساس آخرین نظرسنجی یورونیوز، حزب رنسانس مکرون، به ریاست والری هایر در نظرسنجی‌ها با اختلاف بیش از ۱۵ درصد از جوردن باردلا رئیس حزب راست افراطی مجمع ملی (RN) عقب است.

رئیس‌جمهوری فرانسه در این مصاحبه همچنین با اشاره به مخالفان سرسخت برگزیت گفت: من شاهد سطوح [آرا] ممتنع هستم و از هموطنان می خواهم که بروند و در ۹ ژوئن (زمان برگزاری انتخابات پارلمانی) رای دهند.

وی تاکید کرد: اگر فردا فرانسه یک هیات بزرگ راست افراطی [به پارلمان] بفرستد و اگر کشورهای بزرگ دیگر نیز همین کار را انجام دهند، اروپا ممکن است در بن بست قرار گیرد.

از سوی دیگر باردلا اعلام کرده است که در صورت پیروزی در انتخابات، حزبش خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمان فرانسه خواهد شد.

مکرون نیز در پاسخ به سوالی در همین مورد گفت: «من می روم و رای می دهم و یکشنبه عصر نتایج را خواهیم دید. من دوست دارم کارها را به ترتیب درست انجام دهم».

واکنش سایر نامزدهای انتخابات اتحادیه اروپا به مصاحبه مکرون

بلافاصله پس از پایان مصاحبه رئیس جمهوری فرانسه، باردلا در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «امانوئل مکرون تایید می کند که با اعزام بزرگترین هیات نمایندگان به پارلمان اروپا، حزب مجمع ملی می تواند جلوی سیاست‌های مضر کمیسیون، مانند اقدامات مجازات گرایانه محیط زیستی علیه کشاورزان ما و سیل مهاجران را بگیرد».

فرانسوا خاویر بلامی از حزب راست‌گرای سنتی جمهوری‌خواهان (LR) نیز ضمن انتقاد از مصاحبه مکرون و نامناسب خواندن آن گفت: «من چیزی در بیانیه رئیس جمهور نمی بینم که ۲۴ ساعت مانده به پایان کارزار رسمی انتخابات، چنین فوریتی برای صحبت با مردم فرانسه را توجیه کند».

مبارزات انتخاباتی در فرانسه در نیمه شب جمعه به پایان می رسد و پس از آن نامزدها تا زمان برگزاری رای گیری تا روز یکشنبه اجازه ندارند به طور علنی در مورد انتخابات صحبت کنند.

311311

تیم تحریریه بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای امور خاورمیانه. با توانایی درک عمیق از تاریخ و جغرافیا، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره تحولات سیاسی، اقتصادی و امنیتی در منطقه خاورمیانه ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و استراتژیک، به شما دیدی کامل از رویدادهای خاورمیانه می‌دهم.