برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

چرا سنگ کلیه در مردان بیشتر است؟

تعریق در حین فعالیت بدنی در هوای گرم و ننوشیدن آب کافی می تواند منجر به استفاده از ادرار، جریان کریستال داخلی و تشکیل سنگ شود.

سنگ های کلیه عمدتاً اندازه کوچکی دارند و اغلب پس از جدا شدن از کلیه وارد دستگاه ادراری می شوند و حفره متورم می شود.

سنگ های کوچکتر از پنج میلی متر در بیشتر موارد (با دارو و دستورات متخصص کلیه و مجاری ادراری) برداشته می شوند و سنگ های بزرگتر از هفت میلی متر بیشتر در داخل کلیه و حالب باقی می مانند که منجر به نارسایی کلیه می شود آسیب بافتی رخ می دهد. (و در صورت عدم تشخیص به موقع یا عدم انطباق بیمار) یا نارسایی کلیه.

برای اطلاع از علل و علل تشکیل سنگ کلیه با «دکتر پروانه اباذری – دکتری پرستاری و استادیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان» گفت وگو کرده ایم که در ادامه می خوانید:

علت تشکیل سنگ کلیه چیست؟

به دلایلی ناشناخته مردان نسبت به زنان کلسیم بیشتری از طریق ادرار دفع می کنند. در واقع، هورمون های زنانه از تشکیل سنگ جلوگیری می کنند، اما هورمون های مردانه به تشکیل سنگ کمک می کنند و از این رو سنگ کلیه در مردان 2 تا 3 برابر بیشتر از زنان است.

البته بعد از یائسگی میزان بروز سنگ در مردان و زنان یکسان است.

سنگ های ادراری را می توان از جمله بیماری های رایج در جامعه بشری دانست که می تواند با درد و فیستول یا بدون آن بروز کند.

علل ایجاد سنگ های ادراری متنوع است و عوامل فیزیولوژیکی و محیطی دو عامل موثر در تشکیل سنگ های ادراری هستند.

سنگ های مجاری ادراری در کودکان و افراد مسن کمتر دیده می شود، اما بیشتر در افراد جوان و میانسال دیده می شود.

آب و هوا یکی از عوامل محیطی موثر در تشکیل سنگ های ادراری است و سنگ های ادراری در فصول گرم سال بیشتر دیده می شود.

نوع آب تاثیری در تشکیل سنگ های ادراری ندارد و مهم نیست، اما میزان آبی که فرد در طول شبانه روز مصرف می کند نقش مهمی در تشکیل سنگ های ادراری دارد، بنابراین مصرف کمتر آب احتمال را افزایش می دهد. از سنگ ها

تصور می‌شود که رژیم غذایی در تشکیل سنگ‌های ادراری مهم است و در افرادی که سابقه سنگ‌سازی دارند، رژیم غذایی نامناسب می‌تواند منجر به تشکیل سنگ شود و در افرادی که سنگ‌ساز می‌شوند، مصرف غذاهای سرشار از اگزالات کلسیم و اسید اوریک. تشکیل سنگ را تسریع می کند. . تشکیل..

سنگ کلیه در مردان شایع تر است یا زنان؟

سنگ های ادراری در مردان بین 20 تا 50 سال بیشتر دیده می شود و علائمی مانند درد پهلو، تکرر ادرار و سوزش و همچنین ژنتیک، آب و هوا، رژیم غذایی و فعالیت جنسی، ایجاد می کنند. میزان بروز و شیوع. تاثیرگذار است.

آیا عوامل ارثی در بروز سنگ های مجاری ادراری نقش دارند؟

علت اصلی سنگ های ادراری ناشناخته است، اما سابقه خانوادگی قطعاً نقش دارد. نقش ژنتیک مشخص است.

هم پدران و هم مادران می‌توانند ژن معیوب را به فرزندان خود منتقل کنند و خوشبختانه این تضمین می‌کند که تأثیر آن زیاد نباشد.

وراثت یکی از عوامل فیزیولوژیکی موثر بر ظاهر سنگ است. این عامل عامل 50-40 درصد تشکیل سنگ های ادراری است و شیوع سنگ ها در زنان به دلیل هورمون های زنانه کمتر از مردان است.

آیا کار هم می تواند تاثیر داشته باشد؟

بسیاری از افراد پشت میز می نشینند و فعالیتی ندارند، بنابراین به کارگیری افرادی در مشاغلی که افراد را در حین کار در معرض گرمای بیش از حد قرار می دهند می تواند در افزایش احتمال ابتلا به سنگ موثر باشد.

گرمای بیش از حد باعث تعریق زیاد و کاهش تولید ادرار می شود که احتمال تشکیل سنگ را افزایش می دهد، حتی اگر درد شدید سنگ قابل ملاحظه باشد.

گفته می شود احتباس ادرار به افزایش سنگ کلیه کمک می کند!

بله، احتباس ادرار رسوب و رشد باکتری در ادرار باقی مانده است.

سنگ های عفونی و دردناکی هم داریم که در افراد غیرفعال ایجاد می شود.

احتباس ادراری از هر نوعی توصیه نمی شود، اما متأسفانه این حالت بیشتر در کودکان دیده می شود.

آیا علائمی وجود دارد که بیمار می تواند قبل از این درد شدید به پزشک مراجعه کند؟

علاوه بر درد، وجود خون در ادرار با یا بدون درد نیز ممکن است یک علامت باشد. و این در حالی است که انتظار داریم خون در ادرار با درد همراه باشد.

درد شایع ترین علامت سنگ های مجاری ادراری است که فرد را نزد پزشک سوق می دهد، بنابراین مشورت لازم است، زمانی که فرد درد دارد باید بداند که تشکیل سنگ کلیه ماه ها و سال ها طول می کشد.

دلیل اینکه ما معتقدیم علائم درد برای سنگ کلیه بسیار مهم است این است که اگر دردی وجود نداشته باشد، وجود سنگ مورد توجه قرار نمی گیرد و می تواند بزرگتر شده و بزرگتر شود و ارتباط بین کلیه و حالب را مسدود کند. ادرار پس از بزرگ شدن کلیه ها و تحت فشار و بدون صداهای کلیوی وارد کلیه ها می شود و از بین می رود. به همین دلیل است که علائم درد قدردانی می شود

اگر درد همراه با حالت تهوع باشد چه باید کرد؟

درد کلیه می تواند با حالت تهوع نیز همراه باشد، اگر در سمت راست یا چپ باشد، بسته به سن بیمار می تواند با بیماری هایی مانند آپاندیسیت همراه باشد، اما ماهیت درد سنگ های ادراری شبیه به کار هستند. . درد آن را بگیرید و رها کنید. برای درمان سنگ کلیه با دکتر آقامحمدپور در ارتباط باشید.

بی اشتهایی و اسهال نیز می تواند از علائم سنگ کلیه باشد.

آیا تغییر رنگ ادرار نشانه سنگ کلیه است؟

اگر علت تغییر رنگ ادرار خونی باشد باید در آزمایش تایید شود. هرگونه تغییر در رنگ خون در ادرار دلیلی برای ایجاد سنگ کلیه نیست، زیرا مصرف برخی غذاها و داروها می تواند آن را تغییر دهد. رنگ ادرار