برترین های کسب و کارعمومی

کتاب هوش مالی کودک

یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌تواند کودکان را در بزرگسالی به موفقیت برساند تقویت هوش مالی در آن‌ها است. متاسفانه در مدارس ایران درسی با عنوان تقویت هوش مالی در کودکان وجود ندارد و هیچ آموزشی نیز مبنی بر این عنوان انجام نمی‌شود به همین دلیل بسیاری از پدر و مادرهای آینده‌نگر در پی آموزش‌هایی برای تقویت هوش مالی در کودکان خود هستند. امروزه با توجه به اهمیت هوش مالی در کودکان، روش‌های زیادی برای تقویت هوش مالی در کودکان وجود دارد که در این مقاله قصد داریم با آن‌‌ها بیشتر آشنا شویم؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

هوش مالی چیست؟

هوش مالی یاFinancial IQ  را نمی‌توان با یک جمله تعریف کرد زیرا از تعریف مشخص و واحد برخوردار نیست. اما به طور کلی هوش مالی یا سواد مالی را می‌توان شیوه‌های به دست آوردن درآمد از طریق ابداع روش‌های مختلف و در زمان کم دانست. در واقع می‌توان گفت رفتاری که فرد در بحران‌های مالی نشان می‌دهد و دانش و اطلاعاتی که راجع به آن دارد را شم اقتصادی یا همان هوش مالی می‌گویند. تقویت هوش مالی در کودکان اهمیت بالایی دارد و والدین باید بتوانند با تخلیه انرژی کودک در خانه از طریق بازی‌های خلاقانه هوش مالی او را تقویت کرده و کودک را با مسائل مهم در این زمینه آشنا کنند. تابلو ایست پلیس کودکانه، محصولی مرغوب و بدون رقیب می باشد.

اهمیت تقویت هوش مالی کودکان

یکی از دغدغه‌های والدین امروزی تأمین فرزندان از نظر مالی است. اما مطمئنا هیچ پدر و مادری نمی‌تواند تا انتهای مسیر زندگی در کنار فرزند خود باقی بماند و او را تامین کند. از طرفی چه بسیار فرزندانی که تمام سرمایه والدین را از بین برده‌اند. به همین دلیل تقویت هوش مالی در کودکان اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. مضامین سواد مالی نه فقط در دنیای پول و اقتصاد، بلکه در داشتن تفکر تحلیل‌گرانه و تفکر سیستمی و تقویت ذهن منطقی به کمک کودک می‌آید.

اگر کودکی در همان ابتدای زندگی خود بتواند مسائل مالی را درک و آن‌ها را مدیریت کند در تمام طول زندگی و در شرایط مختلف نیز موفق خواهد بود. بازی‌هایی برای افزایش خلاقیت کودکان وجود دارند که به آن‌ها کمک خواهند کرد هوش مالی خود را تقویت کرده و زندگی خوبی را برای خود رقم بزنند.

از چه سنی آموزش هوش مالی را به کودکان آغاز کنیم

از زمانی که کودکان مفاهیم انتزاعی، مفهوم زمان و اعداد را یاد می‌گیرند، می‌توان با آن‌ها راجع به پول صحبت کرد. کودکان معمولا از ۲ یا ۳ سالگی به مرور با دیدن عملکرد والدین مثل شمردن پول یا پرداخت هزینه با کارت، آماده درک مفاهیم مالی می‌شوند. از ۴ سالگی می‌توان ابتدا به صورت نمادین و کلی کودک را با مباحثی مانند مبادله کردن،‌ پرداخت هزینه یا بلیت برای خرید کالا و خدمات، ارزان یا گران بودن کالاها آشنا کرد که کلی و قابل درک تر هستند. به مرور از روش‌هایی که در ادامه این مطلب گفته‌ایم، سواد مالی کودک پیشرفت می‌کند.

مهارت‌های پولی مورد نیاز کودکان

مفهوم Money Skills یا مهارت های پولی در مراکز آموزشی و متدهای مختلف، حوزه‌های متفاوتی را شامل می‌شوند. اما به طور کلی می‌توان گفت مولفه های هوش مالی برای کودکان ۴ تا ۱۰ سال شامل موارد زیر است:

  • مفهوم پول
  • مفهوم داد و ستد (خرید و فروش)
  • درخواست و دریافت پول
  • مهارت هزینه کردن
  • درک مفهوم سرمایه‌گذاری
  • درک پول تو جیبی و مهارت استفاده از آن
  • مهارت پس انداز کردن
  • مهارت برنامه ریزی برای خرج کردن
  • مهارت حرف زدن درباره پول
  • اولویت بندی برای هزینه کردن و خرید

معرفی کتاب آموزش کاربردی هوش مالی به کودکان

کتاب آموزش کاربردی هوش مالی به کودکان نوشته‌ی علی کمیجانی با ارائه راهکارهایی عملی و منطبق با تحقیقات روز دنیا برای تضمین موفقیت مالی کودکان و نوجوانان به رشته‌ی تحریر درآمده است.

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا بسیاری از والدین در خصوص آموزش مهارت‌های مالی به فرزندانشان کوتاهی می‌کنند؟ آموزش مهارت‌های پولی و مالی به کودکان در ایران بیشتر متاثر از تجارب شخصی پدر و مادرها بوده و در این زمینه آموزش هدفمند و مبتنی بر تحقیقات روز دنیا وجود ندارد. والدین یا به دلیل عدم اطلاعات کافی یا احساس عدم سودمندی آموزش‌هایشان کمتر به آموزش هوش مالی به کودکان خود می‌پردازند، هر چند از سوی دیگر یکی از بزرگترین دغدغه‌های آنان آینده مالی فرزندان‌شان است.  به دلیل وکیوم بودن لوازم پلیسی اسباب بازی امکان تست این مدل از بیسیم ها وجود ندارد.

بسیاری از والدین از اینکه بخواهند در رابطه با مادیات با کودکان خود حرف بزنند ترس دارند، آنان گمان می‌کنند صحبت در این رابطه سبب می‌شود انتظارات مادی فرزندان به گونه‌ای افزایش یابد که نتوانند به آن‌ها پاسخ دهند. بعضی از والدین، به دلیل این که در گذشته اشتباهات مالی بزرگی داشته‌اند اعتماد به نفس کافی در خصوص آموزش مهارت‌های مالی و افزایش هوش مالی کودکان خود را ندارند. برخی نیز به دلیل آنکه دانش مالی درستی ندارند، در این موارد آموزشی به فرزندان خود نمی‌دهند.

بسیاری از والدین نیز گمان می‌کنند فرزندانشان به هیچ وجه به آن‌ها گوش نمی‌دهند و می‌گویند وقتی آن‌ها به هیچ کدام از حرف‌های ما گوش نمی‌دهند، پس چطور انتظار داشته باشیم در زمینه پول حرف‌هایمان را قبول کنند؟

در جواب این عزیران باید گفت، تحقیقات نشان می‌دهد، که در واقعیت این طور نیست. تقریباً به ازای هر ده نفر از بچه‌های سنین 15-17 ساله، 7 نفر باور دارند که اگر بخواهند با کسی درباره پول صحبت کنند، پدر و مادرشان اولین کسانی هستند که به آن‌ها مراجعه خواهند کرد. این نتیجه نشان می‌دهد که والدین باید ایمان بیشتری به خودشان داشته باشند. اگر شما درباره پول با خانواده‌تان صحبت کنید و بسیاری از مهارت‌ها را در خانواده عملی تمرین کنید آن‌ها به صورت بخشی از زندگی شما و نهایتاً تبدیل به عادت می‌شوند.

در بخشی از کتاب آموزش کاربردی هوش مالی به کودکان (Applied Financial Intelligence Training for Children) می‌خوانیم:

فرض کنیم فرزند ما از عروسکی خوشش آمده است و می‌گوید که آن عروسک را برایش تهیه کنیم، اگر عروسک 50 هزار تومان قیمت داشته باشد و ما هر هفته 20 هزار تومان به فرزند خود پول توجیبی می‌دهیم، می‌توانیم به او بگوییم که 25 هزار تومان از پول عروسک را تامین کرده و مابقی پول را خود فرزند باید با پس انداز بخشی از پول توجیبی‌اش تهیه کنند.

هنگامی که فرزند ما بعد از حدود دو یا سه هفته توانست مبلغ 25 هزار تومان را پس‌انداز کرده و با کمک مالی ما اسباب بازی خود را تهیه کند، او را به خاطر این که توانسته است این مبلغ را پس‌انداز کند تشویق کنیم تا این رفتار در او نهادینه شود. بزرگترین خدمتی است که در بلند مدت می‌توانیم به فرزند خود کنیم، آن است که، در او عادت صبر و پس‌انداز را نهادینه نمایم.

کودکانی که هر زمان خواسته‌ای دارند بلافاصله برآورده می‌شود، در آینده و در بزرگسالی به شدت با مشکلات عدیده‌ای در جامعه مواجه می‌شوند. جامعه همچون پدر مادر نیست که خواسته‌های ما را در لحظه و بدون مخالفت تامین کند. برای چنین فرزندانی در بزرگسالی “نه” شنیدن بسیار سخت و دشوار است. طبیعی است دوستان، همکاران، همسر آینده و… قرار نیست همچون پدر و مادر با هر خواسته وی موافقت کرده و حتی در صورت موافقت، در لحظه آن را برآورده سازند.

هنگامی که با او برای خرید آن عروسک می‌رویم، او را از این بابت که توانسته چنین دستاورد بزرگی به دست آورد، تحسین می‌کنیم. آموزش صبر و پس‌انداز برای رسیدن به خواسته‌ها یکی از مهم‌ترین عادات مالی است که پدر و مادر می‌توانند در فرزند خود پرورش دهند. بیسیم اسباب بازی ارزان را در فروشگاه کید استور می توانید تهیه کنید

 

 

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.