برترین های کسب و کارعمومی

گیج اندازه گیری چیست؟

گیج های فشار یکی از رایج ترین دستگاه های اندازه گیری فشار هستند که در صنایع مختلف برای اندازه گیری فشار مایع و گاز مورد استفاده قرار می گیرند. گیج های فشار بسته به نوع سیال، نوع کاربرد، محیطی که در آن استفاده می شوند و عوامل دیگر بسیار متفاوت هستند. به عنوان مثال گیج های فشار بر اساس تکنیک فشار سنج در انواع زیر تولید می شوند:

مانومت تیب بوردون

I-دیافراگم فشار سنج

اندازه گیری فشار دیفرانسیل

مانومتر دیجیتال

اندازه گیری فشار را وارد کنید

مانومتر دروژ

گیج فشار خشک یکی از رایج ترین گیج های فشار در پروژه های سازمانی و صنعتی است که فشار سنج خشک FG در واحدهای صنعتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. گیج فشار خشک خالی است و سوزن نمایشگر فشار مایع را نشان می دهد به دلیل ارتعاش مکانیکی و لوله های متصل به فشارسنج، فشار سنج های خشک به طور مداوم ارتعاش می کنند و نمی توانند خوانش دقیق فشار سیال را ارائه دهند.

گیج های فشار خشک به عنوان دستگاه های اندازه گیری فشار مقرون به صرفه تر هستند. در گیج های فشار خشک، به دلیل وجود بخار آب در ناحیه نمایش فشار، خواندن مقدار فشار دشوار است. معمولاً بدنه دستگاه اندازه گیری فشار از فولاد، آلومینیوم یا کروم ساخته می شود، اما معمولاً بدنه دستگاه اندازه گیری فشار خشک از آلومینیوم ساخته می شود. گیج فشار خشک در کمپرسورهای هوا، مخازن تحت فشار، لوله ها و اتصالات، برخی پمپ ها و بسیاری از ماشین آلات صنعتی استفاده می شود.

فشار سنج روغن

گیج های فشار روغن مشابه گیج های خشک هستند با این تفاوت که با گلیسیرین یا سیلیکون پر شده اند. گلیسیرین و سیلیکون باعث ارتعاش بازوی فشارسنج می شود که باعث می شود فشار سنج در مقایسه با نمونه فشارسنج خشک فشار دقیق تری را نشان دهد.

گلیسیرین و سیلیکون ویسکوزیته بالایی دارند و می توانند از لرزش سوزن فشارسنج جلوگیری کنند. همچنین اصطکاک ناشی از حرکات دست در آن ناحیه را کاهش می دهد. و افزایش کارایی و عمر گیج فشار نیز بیشتر گیج های روغن از درگاه های برنجی ساخته می شوند. و کنتور آب از فولاد کروم ساخته شده است. لنز یا صفحه گیج فشار روغن مواد مختلفی دارد. و در تولید از شیشه یا تالک استفاده کنید.

انواع فشار سنج بر اساس تکنیک فشار سنج

گیج فشار لوله بوردون

گیج فشار باردون از یک لوله منحنی به نام باردون تشکیل شده است که تحت فشار داخلی یا خارجی تغییر شکل می دهد. هنگامی که فشار در داخل اعمال می شود، شکل لوله از خم شدن به کشش تغییر می کند و با برداشتن فشار به حالت اولیه خود باز می گردد. نوک لوله با تغییر فشار داخلی حرکت می کند و به راحتی با اشاره گر یا عقربه به نمایشگر تبدیل می شود.

مهمترین مزیت لوله های برتون گستره کارکرد وسیع آنهاست. از این نوع روش اندازه گیری می توان برای اندازه گیری فشارهای مثبت و منفی استفاده کرد، اما دقت آن در شرایط خلاء کاهش می یابد. گیج های فشار برتون به دلیل حساسیت بالا و دقت عالی یکی از پرکاربردترین گیج ها هستند. گیج های فشار بارتون کاربردهای زیادی دارند و در کلاس های دقت 0 تا 0.6 بار یا 0 تا 1600 بار و از 1 تا 4 ساخته می شوند.

مزایای گیج فشار لوله بوردون

پاسخ سریع، معمولاً 0.1 ثانیه برای همه سطوح

حساسیت بالا

محدوده کاری بزرگ

قیمت مناسب

اندازه گیری فشار مستقیم

معایب فشار سنج های لوله بوردون

فقط می توان از آن برای نمایش استرس به صورت محلی استفاده کرد.

تمام مناطقی که می توان به صورت مکانیکی یا الکترونیکی جبران کرد تقریباً 0.5٪ غیرخطی هستند.

در کاربردهایی که فشار به طور همزمان اعمال می شود، هیسترزیس تقریباً 0.2-0.5 است، این فاصله هیسترزیس را می توان با اقدامات حرارتی جبران کرد.

به تغییرات دما حساس است. می توان آن را با استفاده از جبران کننده های غیر فلزی یا عناصر غیر حساس به تغییرات دما کاهش داد.

هنگامی که در معرض ضربه یا لرزش قرار می گیرد، عمر مفید کاهش می یابد.

سیستم اندازه گیری که با لوله بار کار می کند اگر برای هوا کالیبره شده باشد باید برای هوا استفاده شود و اگر برای مایع کالیبره شده باشد برای استفاده با مایع مناسب است.

این نوع اندازه گیری به فاز شوک و همچنین فاز سریع محدود می شود.