استان ها

۵۷۱ بیمار «ام. اس» در کاشان تحت پوشش صندوق بیماری‌های خاص هستند

سرخط نیوز/اصفهان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: طبق آمار ثبت شده در سامانه بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، ۵۷۱ نفر از جمعیت شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل به بیماری “ام اس” مبتلا هستند.

عباس آزادی در گفت‌وگو با سرخط نیوز، اظهار کرد: «ام. اس» یک بیماری خودایمنی است که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به غلاف میلین که وظیفه انتقال پیام از سیستم عصبی مرکزی را بر عهده دارد، حمله کرده و آن را از بین می‌برد و باعث اختلال در عملکرد سیستم عصبی و بروز علائمی مانند ضعف عضلانی، بی‌حسی، مشکلات بینایی و تعادل می‌شود.

وی افزود: ابتلا به «ام. اس» بیشتر در گروه سنی بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی اتفاق می‌افتد و زنان بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند هرچند که علت دقیق «ام. اس» هنوز ناشناخته است، اما عوامل ژنتیکی، عفونت‌های ویروسی و عوامل محیطی در بروز آن نقش دارند.

وی تصریح کرد: «ام. اس» جزء بیماری‌های خاص محسوب می‌شود و بر اساس بخشنامه وزارت بهداشت، تمام خدمات ارائه شده به بیماران ام اس در مراکز درمانی دولتی و خصوصی با تعرفه مصوب انجام می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت:صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج برای حمایت مالی از این بیماران تشکیل شده است و در حال حاضر ۱۰۷ عنوان بیمار خاص و صعب‌العلاج در کاشان و آران و بیدگل تحت پوشش بیمه قرار دارند و هزینه‌های درمان آنها تا حد زیادی کاهش یافته است.

آزادی افزود: تنش‌ها و استرس‌های روحی، از  جمله عواملی است که باعث تشدید بیماری «ام. اس» می‌شود و دارو، آرامش و تغییر سبک زندگی شامل ورزش و تغذیه سالم سه عنصر اصلی برای کنترل بیماری است.

به گزارش سرخط نیوز، روز ۳۰ می، برابر با ۱۰ خرداد در راستای آگاهی و اطلاع‌رسانی مردم به نام روز جهانی «ام. اس» نام‌گذاری شده و برنامه‌های امسال با شعار «تشخیص به موقع ام.اس من و رویارویی با آن» برگزار می‌شود.

انتهای پیام