کامپوزیت دندان چند جلسه طول می کشد؟

مراحل کامپوزیت دندان چقدر زمان نیاز دارد؟ کامپوزیت دندان چند جلسه طول می کشد؟ این ها سوالات متداولی هستند که قصد پاسخ به آن ها را داریم. اغلب مراحل انجام کامپوزیت دندان بسیار سریع و در طول یک جلسه انجام می شود که متناسب با تعداد دندان مورد نیاز از 2 تا 6 ساعت متغیر است. انجام درمان کامپوزیت ونیر نسبت به لمینت سرامیکی در تعداد جلسات کمتری انجام می شود، چون مراحل ارسال به لابراتور و کارهای لابراتوری در این نوع درمان وجود ندارد و کل پروسه درمانی توسط پزشک انجام خواهد شد.

در دندانپزشکی دکتر مسعود شاه حسینی  انجام خدمات زیبایی  بصورت اقساط انجام می شود

 در واقع کامپوزیت ونیر یک روش فوق العاده برای اصلاح طرح لبخند، درمان ناهنجاری ها و مشکلات ظاهری است. روش و طریقه انجام کامپوزیت دندان به شرح زیر است:

معاینه دندانپزشک

طبق روال تمامی راه های درمانی، ابتدا دندان ها باید توسط پزشک معاینه شود. در صورتی که شرایط دندان های بیمار آماده استفاده از کامپوزیت باشد یک جلسه چند ساعته برای او تعیین می شود. بیمار باید در ساعت تعیین شده در کلینیک حضور یابد.

تمیز کردن دندان

اولین اقدامی که برای انجام کامپوزیت انجام می دهد تمیز کردن دندان ها با استفاده از مواد مخصوص دندان پزشکی است. به طوری که سطح دندان ها تمیز و عاری از هر گونه جرم، پلاک و تارتار غیره….باشد. دندان ها پس از شستشو باید کاملا خشک باشد و هیچ بزاق و رطوبتی نداشته باشد. چرا که وجود مقداری کم از رطوبت ممکن است که در روش درمانی اختلال ایجاد کنند و با موفقیت پیش نرود.

متخلخل کردن سطح دندان با استفاده از اسید

پس از تمیز کردن دندان، روند واقعی کامپوزیت آغاز می شود. اولین مرحله متخلخل کردن سطوح دندان به کمک ماده اسیدی است.

معمولا این ماده اسیدی به صورت ژل است که در قالب های سرنگی کوچک وجود دارد. این ژل معمولا حاوی 40 تا 30 درصد اسید فسفریک است و بر روی دندانی که قرار است کامپوزیت شود ریخته می شود. این ژل اسیدی باید به مدت 15 ثانیه بروی دندان گذاشته و سپس به طور کامل شسته شود. پس پا کردن ژل، سطح دندان کاملا آماده کامپوزیت است.

گذاشتن کامپوزیت بر روی دندان

در این مرحله پزشک ماده کامپوزیت را با استفاده از یک برس کوچک یا اپلیکاتور روی سطح متخلخل دندان رنگ آمیزی می کند. گاهی اوقات  پزشک بر روی دندان فوت می کند تا از ماده کامپوزیتی دندان اطمینان حاصل شود که به شکل یک لایه نازک بر روی کل دندان و سطوح آن پخش شده است. سپس مواد کامپوزیتی با استفاده از تابش امواج نوری سفت می شوند.

اصلاح و شکل دهی کامپوزیت دندان

این مرحله، پالیش سطح دندان هایی است که با روکش کامپوزیت پوشانده شده اند. به هنگام اصلاح و پولیش شما می توانید لرزش های مته را احساس کنید اما حتی اگر از ماده بی حسی هم استفاده نشده باشد شما هیچ احساس دردی نخواهید داشت. پالیش موجب جلا و صیغل کردن سطح دندان می شود و باعت دو برابر شدن زیبایی آنها خواهد شد. اگر دندان شما در حین انجام این پروسه دچار بی حسی شده است تا یکی دو ساعت مراقب جویدن، گاز گرفتن و سایر فعالیت ها باشید تا مبادا اتفاق ناخوشایندی بیفتد.

یکی از مزیت های ترمیم دندان با کامپوزیت این است که پس از گذاشتن آن به روی دندان دیگر کاملا سخت و محکم شده است. این به این معناست که می توانید پس از اتمام آخرین مرحله از دندان خود استفاده کنید و از بودن آن لذت ببرید.

در دندانپزشکی دکتر مسعود شاه حسینی  انجام خدمات زیبایی  بصورت اقساط انجام می شود

دوره نقاهت کامپوزیت دندان

استراحت بعد از کامپوزیت تأثیر زیادی در نتیجه بخش بودن و موفقیت درمان دندان شما دارد. بنابراین این مسئله را جدی بگیرید. کامپوزیت دندان می تواند تأثیر شگرفی در درمان مشکلات دندان داشته باشد و لبخند زیبایی را به شما هدیه کند. اما نکته ای که باید بعد از اتمام درمان، به آن توجه کنید نگهداری صحیح از آن و انجام مراقبت های ویژه است. برخی از این مراقبت ها و استراحت ها را برای کوتاه مدت بوده و برخی دیگر برای بلند مدت باید رعایت شوند. اگر با این مراقبت ها آشنایی ندارید، می توانید با مطالعه این قسمت از مقاله با آنها آشنا شوید.

1-مراقبت های کوتاه مدت

منظور از مراقبت و استراحت بعد از کامپوزیت به صورت کوتاه مدت، این است که رعایت این موارد در مدت زمان کمی جواب خواهند داد. از جمله این مراقبت ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

خودداری از خوردن

در صورت استفاده از کامپوزیت برای درمان دندان خود، بهتر است از خوردن خوراکی هایی که دارای رنگ دانه می باشند، به مدت یک شبانه روز خودداری کنید. شما می توانید بعد از اتمام درمان از خوراکی های جویدنی میل نمایید. اما اگر این مواد غذایی دارای رنگ دانه باشند تأثیر آنها بر رنگ کامپوزیت، منفی خواهد بود.

خودداری از نوشیدن آشامیدنی های رنگی

استفاده از نوشیدنی های دارای رنگ دانه نیز همانند خوراکی های حاوی رنگ دانه، به مدت 24 ساعت ممنوع می باشد. این نوشیدنی ها نظیر چای، قهوه وغیره … می توانند موجب تغییر رنگ کامپوزیت شده و درمان دندان را با شکست روبرو نمایند.

عدم استفاده از نخ دندان

پس از آن که کار ترمیم دندان با استفاده از کامپوزیت تمام شد می توانید از مسواک استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که از ساییدن بیش از حد دندان ترمیم شده خودداری نمایید. اما نمی توانید از نخ دندان استفاده کنید. این مورد جزو موارد مراقبت و استراحت بعد از کامپوزیت بوده و باید تا 24 ساعت از نخ دندان استفاده نکنید.

عدم فشار به دندان ترمیم شده

از آن جایی که مواد کامپوزیت دارای حساسیت زیادی هستند، قبل از آن که بی حسی دندان بر طرف شود، نباید به آن فشار آورد. زیرا ممکن است بر اثر بی حسی میزان فشار وارده بر دندان را متوجه نشوید و این کار باعث آسیب به دندان شود.

2-مراقبت های بلند مدت

گذشته از مراقبت های کوتاه مدت، مراقبت و استراحت بعد از کامپوزیت به صورت بلند مدت نیز در نگهداری و افزایش طول عمر این درمان بسیار مؤثر است. مراقبت های بلند مدت عبارتند از:

مسواک زدن

مسواک زدن بعد از کامپوزیت در افزایش طول عمر دندان های ترمیم شده با کامپوزیت بسیار حائز اهمیت است. سعی کنید یک بار صبح و یک بار شب، از مسواک استفاده کنید. در ضمن مسواک خود را هر سه ماه یک بار تعویض نمایید.

استفاده از نخ دندان

نخ دندان مانع از تجمع مواد غذایی و ایجاد التهاب در اطراف دندان ترمیم شده می شود. بنابراین حتماً از نخ دندان استفاده نمایید. البته لازم به ذکر است که ابتدا لثه اطراف دندان را کاملاً تمیز کرده و سپس سراغ دندان ترمیم شده بروید.

رعایت رژیم غذایی متناسب با کامپوزیت

یکی از موارد نگهداری و استراحت بعد از کامپوزیت دندان، عدم استفاده از مواد غذایی است که باعث تغییر رنگ دندان کامپوزیت شده می شود. موادی چون سس های رنگی، نوشیدنی های رنگی، شکلات وغیره … جزو این مواد غذایی می باشند.

ترک عادات مخرب کامپوزیت

برخی افراد عاداتی همچون جویدن ناخن دارند. عاداتی از این قبیل باعث آسیب دیدن دندان ترمیم شده می شود. بنابراین لازم است این عادات ترک شوند.

https://drshahhosseini.com/

خروج از نسخه موبایل