برترین های کسب و کارعمومی

LED نواری دیجیتال چیست؟ بررسی تخصصی انواع LED نواری پیکسلی

ویژگی های ریسه ال ای دی نواری

ریسه های ال ای دی نواری از انواع پرطرفدار روشنایی های دکوراتیو و تزئینی به شمار می آیند که در کنار جنبه ی دکوراتیو و تزئینی کاربرد فراوانی نیز دارند؛ به طوری که می توان در بخش های مختلف نورپردازی ساختمان و انواع مختلف سیستم روشنایی از آن ها استفاده نمود؛ ما در این مقاله به بیان ویژگی ها، کاربرد ها و ریسه های ال ای دی نواری و معرفی یکی از انواع پرکاربرد آن می پردازیم.

Rgb پیکسلی | WS2811 | ال ای دی استریپ

با توجه به  ویژگی های نواری می توان به کارایی آن ها پی برد، به نحوی که هر کدام از این ریسه ها در هر بخش از سیستم روشنایی با ظاهر و بدنه ی متفاوت و مختلف قابل استفاده خواهد بود.

از دیگر ویژگی‌ های ریسه ال ای دی نواری می توان موارد زیر را نام برد

» قابلیت خاموش و روشن کردن لامپ ها از دور با استفاده از ریموت

» کنترل میزان، رنگ و شدت نور لامپ ها

» شاخص نمود رنگی بالا و CRI  بالای ۸۰

» قابلیت جایگزینی نور خورشید

» امکان استفاده از مدل های رنگی و های LED  نواری به منظور تأمین نور گلخانه ها جهت فرآیند فتو سنتز

» قابلیت مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی (جوی ) مختلف

 نحوه ی عملکرد ریسه های ال ای دی نواری چگونه است؟

نوع دیجیتالی این ریسه ها یک درخشش جدید و به روزی را در نورپردازی تخصصی و حرفه ای ایفا کرده است؛ منبع تغذیه این مدل از ریسه های LED  نواری پیکسلی از IC  ها می باشد و نور خورشید را به LED  ها هدایت می کند؛ در این هر پیکسل از یک خازن و مقاومت برخوردار است که وظیفه یک سو سازی و تأمین جریان برق DC  را بر عهده دارند و به همین دلیل دیگر به یک قطعه اضافی همچون درایور  و به فرم مدار مجتمع نیاز نیست.

این ریسه ها از سیستم دیتای پشتیبانی برخوردارند و در صورتی که یک پیکسل قطع شده یا بسوزد و از بین برود، سایر LED های دیگر نه خاموش می شوند و نه می سوزند؛ ریسه های LED  نواری از سه چیپ رنگی  آبی، قرمز و سبز تشکیل شده اند که در تراکم های ۳۰، ۶۰ و ۱۲۰ با درجه حفاظتی های IP65،IP22  و IP67 به بازار عرضه می شوند.

ریسه نواری یا استارلایت چه کاربردی دارد؟

همانطور که ذکر شد در نورپردازی حرفه ای ریسه های نواری دارای کاربرد های فراوانی اند؛ از جمله این کاربرد ها می توان به استفاده در اطراف کابینت های آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام، کناره های پنجره، پله ها و درب ها، نمای ساختمان، گوشه ها و گچبری های سقف، پشت تلویزیون و سیستم سینمای خانگی، راه های عبور و ورودی های داخلی و خارجی، درب ورودی باغ ها، نورپردازی در سقف آسمان مجازی، باغچه ها، استفاده در چراغ پنل LED، روشنایی کریسمس و نورپردازی سقف با LED نور مخفی و… اشاره کرد.

همچنین در سایت ترب خواندیم که در ساختمان و باز از نوعی از ریسه های LED  نواری استفاده می شود که درجه ی حفاظت آن ها IP65  می باشد؛ در حالی که در سیستم نورپردازی داخل ساختمان نظیر سقف اتاق ها ریسه های LED نواری با درجه حفاظت IP33 به کار می رود. این لامپ ها از یک پوشش نئون شفاف یا مات یکپارچه تشکیل شده اند که به عنوان دی فیوز نمایان می شود و زیبایی بسیار خیره کننده ای به آن می بخشد.

 ریسه های نواری چگونه نصب می‌شوند؟

می خواهیم در ادامه ی این مقاله به شما آموزش دهیم که چگونه بدون نیاز به حضور نصاب خودتان این را در حمام تان نصب نمائید.

» مرحله اول

در مرحلۀ اول لازم است با توجه به هدفی که دارید، نوع LED نواری را انتخاب کنید. بهتر است برای نورپردازی حمام از LED  های خطی استفاده کرد چراکه نور بسیار خوبی دارند، طیف رنگی گسترده ای دارند، بادوام، ایمن و ضد آب اند.

» مرحله دوم

محل نصب ریسه نواری را مشخص و سپس آن را تمیز و خشک کنید؛ نوار را به اندازه لازم برش دهید؛ لازم است این برش در بخش های مشخصی روی نوار انجام شود.

» مرحله سوم

در کانال LED نواری، نوار LED را نصب نمائید؛ بعضی از انواع نوار های LED به جای پیچ از کانال ریلی چسبی برخوردار اند.

» مرحله چهارم

شیار مناسبی مشخص نموده و سپس ریسه نواری را از داخل آن قرار داده یا در جایی آن را چسب کنید؛ از چسب های حاوی سیلیکون استفاده شود، زیرا این چسب ها برای ایمنی و دفع حرارت مناسب اند.

» مرحله پنجم

در پایان درایور را به نوار LED متصل نمائید.

3- پارامتر های مهم و نکات فنی جهت طراحی نمایشگر ها چیست؟

1- Gray Scale چیست؟

Gray Scale به تعداد حالات خروجی هر رنگ از هر پیکسل می گویند. در مثال بالا بررسی کردیم پیکسل با Grey Scale به مقدار 2 میتواند 8 رنگ تولید کند.

2- رزولوشن چیست؟

به تعداد پیکسل هایی که در طول و عرض نمایشگر چیده می شوند رزولوشن می گویند. این اصطلاح در نمایشگر های LED شهری کاربرد زیادی دارد. رزولوشن هر بلوک (ماژول) از نمایشگر حداقل 16 * 16 پیکسل خواهند بود که با کنار هم قرار گرفتن این بلوک ها نمایشگر های غول پیکر با رزولوشن بالا ساخته می شود.

3- تراکم پیکسلی چیست؟

به تعداد پیکسل در مربعی به اندازه واحد تراکم پیکسلی می گویند. برای مثال نمایشگر های LED گوشی های هوشمند دارای PPI های متفاوتی به معنی Pixel Per Inch (تعداد پیکسل در یک اینچ مربع) هستند. مثلا اگر تراکم پیکسلی یک نمایشگر 100 باشد، در یک اینچ مربع 100 عدد پیکسل قرار دارد ( 10 عدد طولی و 10 عدد عرضی )

4- دات پیچ چیست؟

به فاصله دو پیکسل نسبت به هم دات پیچ می گویند. اصطلاع دات پیچ در ساخت تابلو های LED روان و تلویزون شهری کاربرد دارند. اگر دات پیچ نمایشگری 10 میباشد، بدان معناست که فاصله مرکز به مرکز دو پیکسل آن 10 میلی متر است. هر چه دات پیچ کمتر باشد، تراکم بیشتر خواهد بود و در ابعاد برابر رزولوشن بیشتر شده و جزئیات واضح تر نمایش داده می شوند در نتیجه کیفیت تصویر بیشتر خواهد شد.

 در طراحی نمایشگر ها LED چه نکاتی باید رعایت گردد؟

1- یکی از مهمترین نکات طراحی نمایشگر فاصله حداقلی بین اجزای سازنده پیکسل است. سعی کنید منشا نوری رنگ های اصلی را منظم و نزدیک به هم قرار دهید تا ترکیب رنگ به بهترین نحو انجام شود. اگر محدودیت دارید، بر روی پیکسل خود از طلق و یا رزین شیری استفاده کنید. غلظت رزین و یا طلق باید به گونه ای باشد که باعث کاهش نور نشود.

2- رنگ های اصلی پیکسل باید طیف یکسانی نسبت به همدیگر داشته باشند. برای مثال اگر طیف هر سه رنگ را بر روی 10% تنظیم میکنید، شدت نور همگی باید 10% و برابر همدیگر باشد. پیشنهاد ما استفاده از درایور های LED جریان ثابت برای کنترل رنگ های قرمز، سبز و آبی است.

3- برای تصویر سازی باید فاصله مرکز به مرکز عرضی و طولی یکسان باشد. اگر هدف نمایشگر شما ایجاد طیف های رنگی می باشد، می توانید این موضوع را رعایت نکنید. اما اگر قصد تصویر سازی دارید حتما باید فاصله ها برابر باشند.

4- حداقل تعداد پیکسل در ارتفاع برای نمایش متن 16 عدد می باشد.