MCHC در آزمایش خون چیست و مقدار نرمال آن چقدر است؟

آزمایش خون یکی از اصلی ترین روش های تشخیصی است که پزشکان برای کشف علت بیماری تجویز می کنند. نه فقط در مواقع بیماری، بسیاری از ما سالانه یا هر شش ماه یکبار آزمایش خون خود را داده‌ایم و نتایج را برای آشکار کردن سلامت و بیماری‌های پنهان تفسیر کرده‌ایم. یک آزمایش خون عمومی عوامل مختلفی را اندازه گیری می کند که برخی از آنها برای ما شناخته شده و برخی کاملاً ناشناخته هستند ،MCHC  یکی از این عوامل کمتر شناخته شده است.

MCHC  در آزمایش خون به چه معناست؟ آیا تشخیص به پزشک کمک می کند؟ بالا و پایین بودن یعنی چی؟ این کلمه چهار حرفی به چه معناست؟ اگر با مشاهده پاسخنامه امتحانی این سوالات به ذهن شما خطور می کند، بد نیست این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. پزشک توضیح مختصری برای درک MCHC در آزمایش خون به شما خواهد داد.

MCHC در آزمایش خون به چه معناست؟

اهمیت MCHC زمانی مشخص می شود که اهمیت هموگلوبین پایین و بالا را درک کنید. همانطور که گفتیم این پروتئین ها حامل اکسیژن هستند. نفس کشیدن برای زندگی ضروری است. اگر اکسیژن کافی به اندام هایی مانند مغز و قلب نرسد یا دی اکسید کربن به درستی از بدن خارج نشود، مشکلات جدی در بدن ایجاد می شود. اهمیت جزء هموگلوبین با این تعریف مشخص می شود. بنابراین داشتن مقیاس ها و شاخص های مختلف برای اندازه گیری این پروتئین ها در گلبول های قرمز بسیار مهم است.

هموگلوبین اکسیژن را از ریه ها به قلب می برد تا آن را به تمام قسمت های بدن پمپ کند تا کل بدن بتواند نفس بکشد. هنگامی که مقدار هموگلوبین در بدن افزایش می یابد، می توان فرض کرد که قلب یا ریه ها به خوبی کار نمی کنند. بنابراین بدن سعی خواهد کرد این کمبود را جبران کند.

MCHC برای نظارت بر سلامت انسان استفاده می شود. از این عامل می توان برای تشخیص کم خونی استفاده کرد. سطوح بالا و پایین MCHC می تواند نشان دهنده انواع مختلف کم خونی باشد. البته این فاکتور به تنهایی دقیق نیست و معمولاً همراه با سایر فاکتورهای خونی مانند MCV و RDW استفاده می شود. بالا یا پایین بودن MCHC نشان دهنده مشکلی است که در سلامت فرد رخ داده یا در حال رخ دادن است. از این تست می توان برای پیشگیری از مشکلات خاص یا برای تشخیص و درمان مشکلات موجود استفاده کرد.

MCHC از ضرب مقدار هموگلوبین در درصد و تقسیم بر مقدار هماتوکریت به دست می آید.

چه زمانی باید آزمایش خون MCHC را انجام دهید؟

سوال مهمی که ممکن است ذهن شما را درگیر کند این است که هدف از آزمایش MCHC چه زمانی پزشک این آزمایش را تجویز می کند؟ بد نیست بدانید که این تست بخشی از تست CBC است و برای موارد زیر انجام می شود:

تحت درمان قرار بگیرید.

دلایلی که ممکن است پزشک بخواهد به دنبال MCHC در آزمایش خون باشد، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

نحوه انجام آزمایش خون MCHC

شاید شنیدن نام آزمون ما را آزار دهد. یکی از راه حل های رفع این نگرانی افزایش دانش و درک فرآیند تست است.

اقدامات پیش آزمون

قبل از انجام آزمایش MCHC که بخشی از آزمایش شمارش گلبول های قرمز است، نیازی به رعایت رژیم غذایی خاص یا محدود کردن فعالیت ها نیست. همه شرکت های بیمه این آزمایش را پوشش می دهند و همه پزشکان می توانند آن را سفارش دهند. فراموش نکنید که هنگام مراجعه به پزشک، تمام آزمایشات خون قبلی خود را همراه داشته باشید.

برای انجام این آزمایش نیازی به ناشتا بودن نیست و در هر زمانی از روز قابل انجام است.

فرآیند تأیید

آزمایش MCHC را می توان در هر آزمایشگاهی انجام داد. قبل از خونگیری از بیمار، ابتدا ناحیه ای که سوزن وارد سرنگ می شود تمیز می شود. سپس تورنیکه تحت فشار بسته می شود و لوله جمع آوری خون وارد ورید می شود. پس از گرفتن خون مورد نیاز، سرنگ خارج می شود و از شما خواسته می شود که محل خروج سوزن را با الکل فشار دهید. خون جمع آوری شده وارد لوله های آزمایش می شود تا بدون پانسمان به آزمایشگاه فرستاده شود و آزمایشات لازم انجام شود. در آزمایشگاه نمونه با استفاده از ابزار مخصوص آنالیز می شود و نتایج برای تجزیه و تحلیل و تفسیر به پزشک ارسال می شود.

برخی از افراد ممکن است با دیدن خون یا احساس سوزن در رگ دچار وحشت یا اضطراب شوند. در صورت احساس سرگیجه اپراتور را مطلع کنید.

مراقبت پس از آزمون

بعد از انجام تست نیازی به اقدام خاصی نیست. پس از آزمایش خون، می توانید به خانه بروید و فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرید. عوارض جانبی احتمالی عبارتند از:

خطرات و عوارض آزمایش

خطرات و عوارض انجام آزمایش CBC بسیار نادر است و معمولاً هنگام انجام این آزمایش هیچ عارضه ای وجود ندارد. برخی از مواردی که ممکن است بعد از آزمایش اتفاق بیفتد عبارتند از:

برای آزمایش MCHC نیازی به ناشتا نیست.

تفسیر آزمایش MCHC خون

پس از انجام آزمایش و حصول نتیجه، بهتر است علت و علائم هر نوع نتیجه آزمایش را بدانید.

محدوده طبیعی MCHC در آزمایش خون

MCHC از ضرب مقدار هموگلوبین در صد و تقسیم آن بر عدد هماتوکریت به دست می آید. مقدار MCHC به مقدار هموگلوبین و هماتوکریت بستگی دارد. محدوده طبیعی و نرمال MCHC در آزمایش خون 33.4 تا 35.5 گرم در دسی لیتر است. اگر عدد MCHC دریافتی شما کمتر از 33.4 باشد، MCHC خون شما زیر محدوده طبیعی در نظر گرفته می شود و اگر این عدد بیشتر از 35.5 باشد، MCHC خون شما بالا در نظر گرفته می شود. کم یا زیاد بودن این عامل می تواند هشداری برای خیلی چیزها باشد.

mchc معمولی بود

در بسیاری از انواع کم خونی، سطح MCHC ممکن است طبیعی باقی بماند. برخی از انواع کم خونی با غلظت هموگلوبین طبیعی عبارتند از:

mchc nizak mchc visok

کم خونی همولیتیک کمبود آهن خودایمنی

بیماری هایی مانند بیماری سلیاک، کرون یا جراحی شکم که باعث احتباس و کمبود آهن می شوند. اسپرهسیتوز ارثی

از دست دادن خون مزمن؛ به عنوان مثال، فردی که در گذشته خونریزی شدید داشته است یا فردی که به مرور زمان به دلیل زخم معده خون از دست داده است. سوختگی شدید

همولیز یک بیماری کبدی است

بیماری پرکاری تیروئید

عواملی برای مقادیر خاص mchc

MCHC در آزمایش خون کم است

گاهی اوقات مقدار MCHC در خون ممکن است به دلایلی کاهش یابد. این وضعیت علائمی را در بدن ایجاد می کند که به شناسایی بیماری کمک می کند.

علائم MCHC پایین در آزمایش خون

علائم در فرد مبتلا به MCHC پایین بسیار شبیه کم خونی است. این علائم شامل موارد زیر است:

کسانی که MCHC خونشان اخیراً کاهش یافته است یا کاهش اندکی در MCHC دارند، این علائم را کندتر ایجاد می کنند. برخی از بیماران ممکن است متوجه این علائم نشوند.

علل پایین بودن MCHC در آزمایش خون

کم خونی شایع ترین علت کاهش این شاخص خون در آزمایش خون است. کم خونی هیپوکرومیک میکروسیتیک، یکی از رایج ترین انواع کم خونی، با MCHC کاهش یافت. فرد مبتلا به کم خونی هیپوکرومیک میکروسیتیک دارای گلبول های قرمز کوچک با هموگلوبین پایین است. دلایل این وضعیت می تواند یکی از موارد زیر باشد:

علل کمتر رایج MCHC پایین عبارتند از:

یکی از دلایل اصلی کاهش MCHC کم خونی است که یکی از علائم آن رنگ پریدگی است.

کاهش تشخیص MCHC

روش های مختلفی وجود دارد که پزشک می تواند کاهش میانگین غلظت هموگلوبین در خون را پیدا کند. ما مقالات زیر را فهرست کرده ایم.

آزمایش CBC: اگر پزشک شما مشکوک باشد که مقدار MCHC در خون شما کم است، یک CBC تجویز می کند و همچنین بر روی نمره MCV تمرکز می کند. MCV حجم گلبول های قرمز را نشان می دهد. پس از مشاهده افت این سطح خون، باید علت کم خونی را پیدا کرد تا به خوبی آن را درمان کرد.

سطح آهن: گاهی اوقات پزشک مقدار آهن و ظرفیت اتصال آهن را در بدن شما بررسی می کند که میزان آهن در بدن را نشان می دهد.

خونریزی: هنگامی که فرد خون زیادی از دست می دهد، سطح MCHC ممکن است کاهش یابد. بنابراین، پزشک به دنبال علت خونریزی است که اغلب خونریزی شدید و طولانی مدت در زنان در دوران بارداری است.

عوارض MCHC خون پایین

یک عارضه جانبی رایج غلظت کم هموگلوبین در گلبول های قرمز، کاهش انرژی و کاهش استقامت است. در این صورت ممکن است در انجام فعالیت های روزانه خود دچار مشکل شوید. بنابراین، این سطح پایین شاخص خون می تواند فعالیت های شما را کاهش دهد.

اگر این وضعیت شدید باشد، ممکن است تنفس برای بیمار دشوار باشد و اکسیژن رسانی به قسمت های مختلف بدن مشکل شود. در این حالت ریه ها دچار تنفس می شوند و کم خونی هیپوکسیک (کمبود اکسیژن) رخ می دهد که وضعیت خطرناکی است. برای مثال، اگر مغز اکسیژن کافی دریافت نکند، می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

داروی فشار خون پایین MCHC

اگر پزشک متوجه کاهش MCHC در خون شود، روش های درمانی مختلفی را تجویز می کند:

فیبر را به رژیم غذایی اضافه کنید.

برای درمان کمبود MCHC چه بخوریم؟

غذاهای زیر برای افزایش میزان هموگلوبین خون مفید هستند:

MCHC پایین خون را می توان با مصرف غذاهای غنی از آهن درمان کرد.

MCHC بالا در آزمایش خون

اگر مقدار این تست بیشتر از 25.5 باشد. افراد به دلایل خاصی علائمی را تجربه خواهند کرد. برای آشنایی بیشتر با این علل و علائم با ما همراه باشید.

علائم MCHC بالا در آزمایش خون

میزان متوسط ​​هموگلوبین در گلبول های قرمز با علائم بیماری مرتبط است. برخی از این علائم عبارتند از:

درد قفسه سینه

خروج از نسخه موبایل