کپسول‌های آتش‌نشانی چه زمانی نیاز به شارژ مجدد دارند؟

بازرسی و نگهداری صحیح از کپسول های اطفا حریق اطمینان حاصل می کند که آن ها در مواقع اضطراری آماده استفاده هستند. کپسول های آتش نشانی اولین خط دفاعی در برابر آتش سوزی های کوچک هستند و برای تاثیرگذاری در مواقع اضطراری باید به صورت کامل شارژ شوند و فشار آن ها بررسی شود.

قطعا برای شما هم این سوالات پیش آمده است که چرا و چه زمانی کپسول ها نیاز به شارژ دارند؟ روند شارژ کپسول آتش نشانی چگونه است؟ آیا باید کپسول ها را شارژ کنیم و یا تعویض کنیم؟ در این مقاله سعی کرده ایم مدت زمان شارژ کپسول آتش نشانی را برایتان شرح دهیم و تمامی سوالات بالا را پاسخ دهیم. پس با ماهان گستر همگام همراه باشید!

کپسول های آتش نشانی قابل حمل برای ایمنی در برابر آتش سوزی در فروشگاه خرده فروشی، رستوران، ساختمان اداری، انبار، تاسیسات تولیدی یا سایر مشاغل تجاری بسیار مهم هستند. شما باید کپسول های آتش نشانی را مرتبا شارژ کرده و در صورت لزوم نسبت به تعویض کپسول آتش نشانی اقدام نمایید.

اگر در هنگام آتش سوزی به یکی از کپسول ها دست پیدا کنید و نتیجه ای نداشته باشد، کل تجارت شما می تواند به سرعت شعله ور شود. به همین دلیل ضروری است که همه کپسول ها در صورت لزوم بازرسی، تعمیر یا تعویض شوند و به طور مرتب در حالت کار قرار گیرند. در این مقاله سعی کرده ایم شما را با مدت زمان شارژ کپسول آتش نشانی و زمان تعویض کپسول آتش نشانی بیشتر آشنا کنیم.

علت شارژ کپسول های آتش نشانی چیست؟

قطعا توقع ندارید که کپسول آتش نشانی شما تمام عمر خود را بدون تعمیر و نگهداری معمول طی کند و انتظار داشته باشید که همیشه درست کار کند. کپسول های آتش نشانی شما برای کار در شرایط اضطراری نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم دارند. خدمات تعمیر و نگهداری کپسول ها شامل همه چیز از جمله تعویض عوامل خاموش کننده که به دلیل استفاده به مرور زمان کاهش می یابد و حتی مونتاژ و دمونتاژ قطعات برای اطمینان از عملکرد درست در شرایط کاری می باشد.

برای اطمینان از اینکه همیشه عامل خاموش کننده ای برای کنترل آتش سوزی در مواقع اضطراری وجود دارد باید کپسول های آتش نشانی به طور مرتب بررسی شوند. در زیر لیستی از رویدادهای خاص وجود دارد که نشان دهنده زمان شارژ مجدد کپسول آتش نشانی است :

زمان شارژ کپسول های آتش نشانی :

در وهله اول در صورت استفاده از کپسول آتش نشانی باید جهت شارژ آن اقدام کنید. خواه برای خاموش کردن آتش استفاده کرده باشید و یا به صورت طبیعی شارژ آن تمام شده باشد ، باید آن را تعویض کنید. مدت زمان شارژ کپسول آتش نشانی هرچند وقت یکبار است ؟ آیا می توان کپسول ها را تعمیر کرد؟ در واقع گزینه ای به نام ” تعمیر” کپسول آتش نشانی ” وجود ندارد. اگر کپسول آتش نشانی یا شلنگ ، فشارسنج ،گیره، نازل ها، دستگیره یا هر قسمت دیگری از بین رفته یا خراب باشد، باید آن را تعویض کنید. در اکثر شرایط کپسول های آتش نشانی قابل تعمیر نیستند.

اگر آسیبی به کپسول آتش نشانی وارد نشده باشد، می توانید همان کپسول را دوباره پر کنید. پس از استفاده از خاموش کننده ، باید آن را دوباره شارژ کنید. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که کجا می توانید کپسول ها را شارژ کنید؟ مکان های متنوعی خدمات شارژ مجدد کپسول آتش نشانی را ارائه می دهند. مدت زمان شارژ کپسول های آتش نشانی زمانی است که نیاز به تعویض دارند ، که طبق استاندارد انجمن ملی حفاظت از آتش (NFPA) 12 سال است. در این شرایط باید موارد زیر را در نظر بگیرید :

اگر کپسول آتش نشانی شما مشکلی ندارد ، باید هر 12 سال یکبار اقدام به تعویض کپسول آتش نشانی کنید. این بهترین قاعده کلی برای شارژ مجدد یک کپسول آتش نشانی است ، بنابراین برای ردیابی سوابق خود را در برچسب ثبت کنید. اگر شارژ مجدد یک کپسول آتش نشانی فشار را افزایش نمی دهد یا علائم دیگری از آسیب دیدگی وجود دارد ، باید جایگزین شود ، مخصوصا اگر شارژ آن به خطر افتاده باشد. علائم متعددی وجود دارد که نشان دهنده جایگزین کردن کپسول های آتش نشانی می باشد :

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر ، مطمئن شوید که تاریخ انقضای کپسول آتش نشانی شما گذشته و آن را در اسرع وقت تعویض کنید. کپسول های آتش نشانی قابل اطمینان و مهم برای ایمنی در برابر آتش در کار شما حیاتی هستند. در صورت آسیب دیدگی ، شارژ مجدد کپسول آتش نشانی گزینه ایده آلی نیست.

فرایند شارژ مجدد کپسول آتش نشانی

هر زمان که از کپسول آتش‌نشانی استفاده کنید، نیاز است که آن را پیش از استفادة دوباره، مجدد شارژ یا پر کنید. کپسول‌های آتش‌نشانی همچنین لازم است به‌صورت منظم بررسی شده و در بازه‌های زمانی مشخصی شارژ شوند. اگر تصمیم دارید کپسول آتش نشانی خود را شارژ کنید لازم است دستورالعمل‌های مندرج در دفترچه راهنمای شارژ کپسول آتش نشانی موردنظر خود را بادقت  لازم مطالعه کنید تا از عملکرد ایمن آن اطمینان داشته باشید.

در ادامه این مطلب به این مسئله می‌پردازیم که در پروسة شارژِ مجدد کپسول آتش نشانی چه می‌گذرد. در واقع آنچه در ادامه می‌آید روش شارژ مجدد کپسول‌های آتش نشانی نیست، بلکه یک نمای کلی از فرایند شارژ کپسول‌های آتش نشانی است.

1.خاموش‌کردن و خالی‌کردن مواد اطفای حریق

برای انجام روش صحیح تخلیة فشار کپسول لازم است به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید. معمولاً این کار از طریق وارونه نگه‌داشتن کپسول و فشار آهستة دستگیرة تخلیه انجام می‌شود تا زمانی که فشار به نقطة صفر برسد یا با فشار دستگیره از آن چیزی خارج نشود.

اگر از کپسول آتش نشانی مواد شیمیایی خشک استفاده می‌کنید، می‌توانید محتویات آن  را در یک سیستم بازیابی بستة شیمیایی خشک یا یک کیسة تخلیة ساده، می‌توان فشار آن را کم کرد.

پیش از هرگونه تعمیر و نگهداری کپسول، با قراردادن سوپاپ کار و نازل در موقعیت کاملاً باز، آن را دوباره بررسی کنید که کاملاً تخلیه شده باشد.

2.تمیزکردن قسمت خارجی خاموش‌کننده

قسمت بیرونی خاموش‌کننده باید با یک پاک‌کنندة بدون حلال پاک و تمیز شود. برای این کار از یک پارچة تمیز و یک پاک‌کنندة ملایم مانند صابون یا مایع ظرف‌شویی می‌توان استفاده کرد و سپس بدنة کپسول را با پارچه یا حولة تمیز خشک کنید.

پاک‌کردن کپسول آتش نشانی با محلول‌های شوینده مبتنی بر حلال می‌تواند باعث آسیب به صفحة پلاستیکی فشارسنج شود.

3.تعمیر یا تعویض خاموش‌کننده در صورت مشاهده آسیب

تکنسین آسیب‌های آشکار به سیلندر مانند ساییدگی، زنگ‌زدگی و غیره را بررسی می‌کند و اطمینان حاصل می‌کنند که پلاک نام یا برچسب دستورالعمل کپسول تمیز و خوانا باشد. بعلاوه هرگونه علائم آسیب به قطعات مانند فشارسنج، پین حلقه و شیر تخلیه نیز برای شارژ کپسول آتش‌نشانی بررسی می‌شود.

همة قسمت‌های کپسول باید به‌درستی عمل کند. برای مثال باید بتوانید به‌آسانی حلقة پین را جدا کرده و اهرم نازل را باز و بسته کنید.

4.جداکردن شلنگ تخلیه از شیر

شلنگ‌های تخلیه معمولاً با یک کوپلینگ رزوه‌ای به شیر عامل وصل می‌شوند. درصورتی‌که لازم بود از یک آچار برای شل کردن آن استفاده کنید و سپس آن را بردارید. شیر عامل بخشی در بالای کپسول آتشنشانی است و جریان خروج مادة اطفای حریق از سیلندر را کنترل می‌کند.

از این فرصت برای بررسی شلنگ، کوپلینگ و واشرها از نظر ساییدگی، ترک یا آسیب‌ها بررسی کنید. در صورت مشاهدة هر گونه اختلال در کپسول، باید آنها را تعویض کنید.

لازم است داخل شلنگ و نازل‌ها با استفاده از فشار هوا از نظر مسدود نبودن بررسی شوند.

5.جداکردن مجموعة سوپاپ

در آخر باید مجموعة سوپاپ را به طور کامل جدا کنید تا بتوانید سیلندر خالی را پر کنید. شیر عامل (مجموعة درگاه شلنگ، اهرم تخلیه و گیج فشار) را از بالای سیلندر باز کنید. دقت کنید سطح داخلی سوپاپ خراش پیدا نکند چرا که امکان دارد باعث نشتی شود. بعلاوه هنگام جداکردن مجموعه سوپاپ روی کپسول خم نشوید؛ زیرا ممکن است کپسول کاملاً تخلیه نشده باشد و با نیروی زیادی به سمت شما پرتاب شود.

دستگاه را از نظر خوردگی و آسیب بررسی کنید و سپس حلقة پین را بیرون کشیده و مهروموم را بردارید. از یک آچار برای شل کردن حلقة نگهدارندة مجموعة سوپاپ استفاده کنید و اجزای داخلی سوپاپ را بااحتیاط جدا کنید.

نکاتی که باید بدانید!

_ زمان شارژ کپسول آتش نشانی مانند پودر و گاز، آب و گاز، CO2 و … باید هر سال یک‌بار شارژ شوند تا بتوانند حریق را در هنگام آتش‌سوزی به‌خوبی مهار کنند.

_اکثر کپسول های آتش نشانی معمولاً باید هر سه ماه یک‌بار مورد بررسی قرار بگیرند و این موضوع با استفاده و یا عدم استفاده از آن‌ها هیچ‌گونه ارتباطی ندارد.

_در بعضی از شرایط مجبور هستیم کمتر از 3 ماه کپسول ها را مورد بررسی قرار دهیم.

خروج از نسخه موبایل