هزینه انتقال آب از خلیج‌فارس ۸ برابر بیشتر از دریای خزر است

انتقال آب | دریای خزر | فارس

هزینه انتقال آب از خلیج‌فارس ۸ برابر بیشتر از دریای خزر است

سرخط نیوز/سمنان نماینده ولی‌فقیه در استان با اشاره به بحران کم‌آبی در سمنان انتقال آب به استان را ضروری برشمرد و گفت: بر اساس نظر کارشناسان هزینه انتقال آب از خلیج‌فارس به استان سمنان تا هشت برابر بیشتر از دریای خزر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی اعضای ۲۸ شهریورماه در جمع شورای مرکزی بنیاد توسعه و آبادانی سمنان با تبریک فرارسیدن هفته وحدت و میلاد حضرت محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: با وجود ابعاد والای معنوی و آسمانی رسول اکرم(ص) ایشان هم‌نشین اهل زمین بودند تا همه مخلوقات از نور هدایت ایشان بهره‌مند شوند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان با اشاره به عجز و ناتوانی انسانها از درک عظمت معنوی پیامبر اکرم(ص) افزود: بر اساس آیات قرآن کریم، والاترین مرتبه وجودی مخلوقات به نبی اکرم(ص) عطا شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی، تاکیدات متعدد قرآن کریم مبنی بر رعایت احترام نسبت به ساحت مقدس رسول اکرم(ص) را یادآور شد و گفت: پیامبر اکرم(ص) با وجود آنکه از جایگاهی ویژه و دست‌نیافتنی برخوردار بود اما مانند مردم زندگی می‌فرمود و در برابر بندگان خدا به دستور پروردگار متعال، متواضع بود که این موضوع برای همگان بویژه مسئولان و نیز صاحبان قدرت و ثروت درس آموز است. 

وی با طرح روایتی از امام حسن عسکری(ع) ادامه داد: آن امام بزرگوار فرمود دو خصوصیت است که بالاتر از آن‌ها نیست: ایمان به خدا و خدمت‌رسانی به دیگران.

امام جمعه سمنان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نظرات و دیدگاه‌های مطرح‌شده توسط اعضای بنیاد توسعه سمنان گفت: موضوع بحران آب به شهرستان سمنان محدود نمی‌شود و نقاط مختلف استان از جمله شاهرود، دامغان، گرمسار و سرخه را نیز دربر می‌گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان با بیان اینکه بر اساس نظر کارشناسان هزینه انتقال آب از خلیج‌فارس به استان تا هشت برابر بیشتر از دریای خزر است، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت خطوط انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان به استان‌های اصفهان یا یزد، امکان ادامه دادن این خط به استان وجود ندارد و این پروژه باید مجددا از سرمنشاء آن طراحی شود لذا تأمین آب استان از این مسیر منطقی نیست!

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با اشاره به طرح انتقال آب از رود ارس به شهر تبریز گفت: باید توجه داشته باشیم که برای تأمین آب استان باید از ظرفیت همگان بویژه استاندار، نمایندگان مجلس و سایر مسئولان و شخصیت‌ها و نیز جریانات و تشکل‌ها استفاده شود چرا که اصل هم‌صدایی و یکپارچگی در تحقق این هدف اهمیت دارد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان سمنان با بیان اینکه مردم از رؤسای جمهور منتسب به استان انتظار داشتند پروژه‌های انتقال آب را عملیاتی کنند، افزود: امیدواریم جناب آقای دکتر پزشکیان در جهت تحقق این هدف گام بردارند.

وی همچنین توجه به مسأله «جمعیت» را امری ضروری دانست و گفت: واقعیت آن است که جمعیت سرریز استان تهران به استان سمنان از لحاظ شاخص‌های فرهنگی فاصله زیادی به فرهنگ مردم استان دارد لذا باید تأمین جمعیت از درون بافت فرهنگی استان صورت بگیرد.

امام جمعه سمنان با بیان اینکه در صورت بی‌توجهی به تحولات جمعیتی این احتمال وجود دارد که در تأمین تخصص‌های مختلف به خارج از استان وابسته شویم، اظهار کرد: فعال‌سازی ظرفیت‌های موجود استان و اصرار بر بهره‌گیری از نیروهای بومی، امری طبیعی است چراکه این موضوع زمینه پاسخگویی بیشتر مسئولان را فراهم می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی ادامه داد: وقتی یک چهره و مدیر بومی در بخشی به‌کار گرفته می‌شود، به دلیل اشراف و تسلط بیشتر به مسائل، احتمال موفقیت نیز افزایش می‌یابد.

نماینده ولی‌فقیه در استان طرح‌های جوانی جمعیت را مهم و راهبردی عنوان کرد و گفت: تأمین آب پایدار و نیز توسعه زیرساخت‌های عمرانی نظیر جاده‌ها نقش اصلی را در افزایش نرخ رشد جمعیت دارند.

وی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر پیگیری جدی مطالبات عمومی در سطوح مختلف اظهار کرد: دغدغه عزیزان در خصوص توجه بیشتر به زیرساخت‌های ورزشی به‌ویژه مجموعه‌های ورزشی بزرگ، موضوعی درست و منطقی است.

امام جمعه سمنان با ابراز امیدواری برای موفقیت دولت چهاردهم، رفع مشکلات اقتصادی را یکی از اولویت‌های دولت جدید دانست و خاطرنشان کرد: هیچ‌کس توقع ندارد تمام مسائل و مشکلات یکباره برطرف شود اما انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی مسئولان و نیز حفظ اقتدار و عزت نظام، شاهد کاهش مشکلات مردم باشیم.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل