مراحل ساخت هواپیما در کارخانه هواپیماسازی بوئینگ
ساخت یک هواپیمای غول پیکر مسافربری یا باری فراتر از یک فرآیند صنعتی صرف است؛ این یک شاهکار پیچیده از مهندسی لجستیک و همکاری هزاران متخصص در کنار هم است. تصور کنید ماشینی پرنده با قابلیت حمل صدها نفر یا ده ها تن بار که باید در شرایط بسیار سخت جوی عملکردی بی نقص داشته باشد. این خود نشان دهنده دقت و ظرافتی است که در هر مرحله از ساخت آن به کار می رود. در میان شرکت های پیشرو در این صنعت بوئینگ نامی آشناست که دهه هاست در خط مقدم تولید هواپیماهای تجاری و نظامی قرار دارد. پشت هر پروازی ایمن و موفقیت آمیز مجموعه ای از مراحل ساخت دقیق و حساب شده در کارخانه های عظیم این شرکت نهفته است. کنجکاوی درباره چگونگی تبدیل مواد خام و قطعات اولیه به یک جت آماده پرواز موضوعی است که ذهن بسیاری را به خود مشغول می کند و درک این فرآیند پیچیدگی و عظمت این صنعت را آشکار می سازد. این محتوا به شما کمک می کند تا با گام های کلیدی و مراحل مختلفی که یک هواپیما در کارخانه بوئینگ از زمان طراحی تا لحظه تحویل به مشتری طی می کند آشنا شوید و دیدی جامع از این فرآیند شگفت انگیز به دست آورید.
آشنایی با فرآیند ساخت هواپیماهای بوئینگ
فرآیند ساخت هواپیما در بوئینگ یک زنجیره تولید بسیار پیچیده و در مقیاس بزرگ است که شامل مراحل متعدد و تخصصی می شود. این فرآیند از لحظه ایده پردازی و نیازسنجی بازار یا مشتری آغاز شده و پس از گذر از مراحل طراحی دقیق مهندسی تولید هزاران قطعه کوچک و بزرگ مونتاژ بخش های اصلی نصب سیستم های حیاتی تجهیزات داخلی رنگ آمیزی و در نهایت آزمایش های متعدد و کنترل کیفیت به تحویل نهایی هواپیما به شرکت خریدار ختم می شود. هر مرحله نیازمند دانش فنی عمیق نیروی کار ماهر و استفاده از پیشرفته ترین فناوری ها و ماشین آلات است. کارخانه های بوئینگ به خصوص تأسیسات عظیم آن در اورت واشنگتن نمونه ای برجسته از این مقیاس و پیچیدگی هستند که در آن ها خطوط مونتاژ متحرک و ایستگاه های کاری تخصصی امکان ساخت همزمان چندین فروند هواپیما را فراهم می آورند. مدیریت این فرآیند عظیم نیازمند هماهنگی بی نظیر بین بخش های مختلف تامین کنندگان جهانی و استانداردهای بسیار سخت گیرانه صنعتی و ایمنی است. زمان بندی دقیق و لجستیک پیشرفته تضمین کننده حرکت روان قطعات و بخش ها در طول خط تولید است تا ساخت هر هواپیما با حداکثر کارایی و حداقل تأخیر صورت پذیرد. این مقدمه ای بر دنیای پیچیده و جذاب تولید هواپیما در یکی از بزرگترین سازندگان جهان است.
مرحله طراحی و مهندسی هواپیما
همه چیز با یک ایده یا نیاز عملیاتی آغاز می شود اما تبدیل این ایده به یک هواپیمای واقعی نیازمند فرآیندی بسیار دقیق و طولانی در بخش طراحی و مهندسی است. در بوئینگ تیم های مهندسی متشکل از هزاران متخصص در زمینه های مختلف مانند آیرودینامیک سازه سیستم های الکتریکی هیدرولیک اویونیک مواد و ارگونومی به صورت موازی و هماهنگ کار می کنند. این مرحله با استفاده از نرم افزارهای پیشرفته طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) و مهندسی به کمک کامپیوتر (CAE) انجام می شود. مدل های سه بعدی دقیق از تمامی اجزا سیستم ها و کل هواپیما ایجاد شده و شبیه سازی های کامپیوتری گسترده ای برای بررسی عملکرد سازه تحت بارهای مختلف جریان هوا بر روی بدنه عملکرد سیستم ها در شرایط گوناگون و سایر پارامترهای حیاتی صورت می گیرد. انتخاب مواد مناسب بهینه سازی وزن اطمینان از رعایت تمامی استانداردها و مقررات بین المللی هوانوردی و همچنین در نظر گرفتن نیازهای عملیاتی خطوط هوایی و راحتی مسافران همگی بخشی از این مرحله حیاتی هستند. هزاران نقشه و مستند فنی تولید می شود که راهنمای مراحل بعدی یعنی تولید قطعات و مونتاژ خواهند بود. این مرحله زیربنای اصلی کیفیت ایمنی و عملکرد نهایی هواپیما را تشکیل می دهد و هرگونه خطا یا نقص در اینجا می تواند پیامدهای جدی در مراحل بعدی و در نهایت در عملیات پروازی داشته باشد.
تولید قطعات و اجزای مختلف هواپیما
پس از نهایی شدن طرح های مهندسی نوبت به مرحله تولید هزاران هزار قطعه و جزء مختلف می رسد که یک هواپیما را تشکیل می دهند. این قطعات از مواد اولیه متنوعی مانند آلیاژهای آلومینیوم پیشرفته مواد کامپوزیتی مبتنی بر فیبر کربن تیتانیوم و فولاد ساخته می شوند. فرآیندهای تولید بسیار متنوع و تخصصی هستند و شامل ماشین کاری دقیق با دستگاه های CNC شکل دهی ورق های فلزی قالب گیری قطعات کامپوزیتی جوشکاری پرچ کاری و تولید اجزای پیچیده مانند سیم کشی ها لوله های هیدرولیک و قطعات الکترونیکی می شوند. بوئینگ بسیاری از قطعات اصلی مانند بخش هایی از بدنه بال ها و دم را در کارخانه های خود تولید می کند اما بخش قابل توجهی از قطعات و زیرسیستم ها نیز توسط شبکه گسترده ای از تامین کنندگان متخصص در سراسر جهان ساخته و به کارخانه های مونتاژ بوئینگ ارسال می شوند. این قطعات شامل موتورها (که توسط شرکت های تخصصی مانند جنرال الکتریک پرت اند ویتنی یا رولز-رویس ساخته می شوند) ارابه های فرود سیستم های اویونیک صندلی ها و تجهیزات داخلی هستند. کنترل کیفیت در این مرحله بسیار حیاتی است؛ هر قطعه قبل از ارسال به خط مونتاژ تحت بازرسی های دقیق ابعادی متالورژیکی و عملکردی قرار می گیرد تا از مطابقت کامل آن با مشخصات فنی اطمینان حاصل شود. این شبکه جهانی تولید نیازمند هماهنگی لجستیکی بی نظیر برای اطمینان از رسیدن به موقع تمامی قطعات به ایستگاه های مونتاژ است.
مونتاژ بخش های اصلی بدنه هواپیما
مرحله مونتاژ جایی است که هزاران قطعه تولید شده و اجزای بزرگتر شروع به شکل دادن بدنه اصلی هواپیما می کنند. بدنه هواپیماهای بزرگ بوئینگ معمولاً از چندین بخش استوانه ای بزرگ تشکیل شده است که به صورت جداگانه در ایستگاه های کاری مختلف مونتاژ می شوند. این بخش ها شامل قسمت جلویی بدنه (شامل کابین خلبان) بخش های میانی بدنه و بخش انتهایی بدنه (شامل مخروط دم) هستند. در این ایستگاه ها اسکلت سازه ای هر بخش مونتاژ شده پانل های بدنه خارجی متصل می شوند و بخشی از سیم کشی ها و لوله کشی های اولیه در داخل دیواره ها نصب می گردد. استفاده از ابزارآلات دقیق ربات های پیشرفته برای سوراخ کاری و پرچ کاری و جیگ ها و فیکسچرهای غول پیکر تضمین کننده دقت در ابعاد و هم ترازی بخش هاست. پس از تکمیل مونتاژ اولیه هر بخش این قسمت های بزرگ بدنه که گاهی طول آن ها به ده ها متر می رسد از طریق زمینی ریلی یا حتی دریایی به کارخانه مونتاژ نهایی منتقل می شوند. این مرحله نیازمند نیروی کار بسیار ماهر و تجهیزات بالابر و جابجایی سنگین است. هم ترازی دقیق این بخش های بزرگ و اتصال آن ها به یکدیگر یکی از چالش برانگیزترین مراحل مونتاژ محسوب می شود و پایه و اساس استحکام و انسجام کل سازه هواپیما را تشکیل می دهد. کنترل ابعادی مداوم در طول این مرحله برای اطمینان از تطابق با تلورانس های بسیار دقیق طراحی ضروری است.
اتصال بال ها به بدنه
اتصال بال ها به بدنه هواپیما یکی از حساس ترین و پیچیده ترین مراحل در فرآیند مونتاژ است. بال ها نه تنها وظیفه تولید نیروی برا (Lift) برای پرواز را بر عهده دارند بلکه محل قرارگیری موتورها ارابه های فرود اصلی و بخش بزرگی از مخازن سوخت هستند. همچنین بال ها تحت بارهای خمشی و برشی بسیار زیادی در طول پرواز قرار می گیرند. بنابراین اتصال آن ها به سازه مرکزی بدنه (که اغلب به آن Wing Box یا جعبه بال گفته می شود) باید فوق العاده مستحکم و دقیق باشد. در کارخانه های بوئینگ بال ها که خود به صورت جداگانه یا از چند بخش مونتاژ شده اند به ایستگاه مخصوص اتصال بال منتقل می شوند. بدنه هواپیما نیز در موقعیت مناسب قرار گرفته و با استفاده از جرثقیل ها و تجهیزات بالابر دقیق بال ها به سمت نقاط اتصال خود در بدنه حرکت داده می شوند. اتصال با استفاده از پین ها پیچ ها و اتصالات سازه ای بسیار قوی صورت می گیرد. این مرحله نیازمند هم ترازی میلی متری و دقت فراوان است تا اطمینان حاصل شود که بال ها در زاویه و موقعیت صحیح نسبت به بدنه قرار گرفته اند و سازه اتصالی قادر به تحمل بارهای پروازی است. پس از اتصال فیزیکی سازه لوله کشی های سوخت سیم کشی های الکتریکی و خطوط هیدرولیک که از بال ها عبور می کنند به سیستم های مشابه در بدنه متصل می شوند. این اتصالات داخلی نیز به همان اندازه اتصالات سازه ای حیاتی هستند و نیازمند دقت و آزمایش های مکرر برای اطمینان از عدم نشتی یا اتصال نادرست هستند.
مونتاژ نهایی بدنه هواپیما
پس از اتصال بخش های اصلی بدنه و بال ها فرآیند مونتاژ نهایی بدنه آغاز می شود که شامل اتصال بخش انتهایی بدنه شامل دم افقی و عمودی نصب ارابه های فرود اصلی و دماغه و همچنین تکمیل سازه بدنه و نصب درها و پنجره هاست. بخش دم هواپیما که شامل پایدارکننده های افقی (Horizontal Stabilizer) و عمودی (Vertical Stabilizer) است نقش حیاتی در کنترل و پایداری هواپیما در حین پرواز دارد و اتصال آن به بخش انتهایی بدنه نیز نیازمند دقت سازه ای و هم ترازی دقیق است. در این مرحله ارابه های فرود اصلی که وزن کل هواپیما را هنگام حضور روی زمین تحمل می کنند و در هنگام پرواز جمع می شوند به نقاط اتصال مستحکم خود زیر بال ها یا در بخش میانی بدنه نصب می شوند. ارابه فرود دماغه نیز در جای خود در قسمت جلویی بدنه نصب می گردد. نصب تمامی درهای ورودی مسافر درهای خدماتی درهای اضطراری و درهای محفظه بار نیز در این مرحله انجام می شود. این درها باید به طور کامل آب بندی شده و سیستم های باز و بسته شدن و قفل شدن آن ها به درستی عمل کند. علاوه بر این پانل های بدنه خارجی که ممکن است در مراحل قبل نصب نشده باشند تکمیل شده و سطح خارجی بدنه برای مراحل بعدی آماده می شود. کنترل کیفیت در این مرحله شامل بازرسی های بصری ابعادی و بررسی عملکرد اولیه قطعات نصب شده مانند درها و ارابه های فرود است. با پایان این مرحله شکل ظاهری اصلی هواپیما کاملاً مشخص شده و برای نصب سیستم های داخلی آماده می شود.
نصب سیستم های داخلی و حیاتی هواپیما
با کامل شدن سازه اصلی بدنه مرحله بسیار پیچیده و زمان بر نصب سیستم های داخلی و حیاتی هواپیما آغاز می شود. این سیستم ها شامل شبکه های گسترده ای از لوله کشی ها سیم کشی ها و تجهیزات الکترونیکی هستند که عملکرد تمامی بخش های هواپیما را کنترل و پشتیبانی می کنند. سیستم های هیدرولیک که برای کنترل سطوح پروازی (مانند شهپرها بالک ها سکان عمودی و افقی) جمع و باز کردن ارابه های فرود و ترمزها استفاده می شوند با دقت فراوان نصب و متصل می گردند. سیستم سوخت رسانی که شامل مخازن سوخت در بال ها و خطوط لوله انتقال سوخت به موتورهاست نصب و آزمایش می شود. سیستم های الکتریکی شامل ژنراتورها باتری ها تابلوهای برق و شبکه های پیچیده سیم کشی که برق مورد نیاز تمامی تجهیزات در هواپیما را تامین می کنند کشیده و متصل می شوند. سیستم تهویه مطبوع و کنترل فشار داخل کابین (Environmental Control System – ECS) که آسایش مسافران و خدمه را در ارتفاعات بالا تضمین می کند نصب می گردد. سیستم های اویونیک که شامل تجهیزات ناوبری ارتباطی رادار مدیریت پرواز و نمایشگرهای کابین خلبان هستند نصب و با دقت کالیبره می شوند. ایمنی در این مرحله بسیار حیاتی است؛ تمامی اتصالات لوله ها و سیم ها باید به درستی انجام شده و مستندسازی دقیقی از فرآیند نصب صورت گیرد. این مرحله نیازمند همکاری نزدیک بین تیم های مختلف مهندسی و تکنسین های متخصص در هر یک از این سیستم ها است و بخش قابل توجهی از زمان کلی ساخت هواپیما را به خود اختصاص می دهد.
تجهیز فضای داخلی هواپیما و کابین خلبان
همزمان با نصب سیستم های حیاتی فضای داخلی هواپیما نیز شروع به شکل گیری می کند. این مرحله شامل نصب عایق های صوتی و حرارتی پوشش های دیواره ها و سقف محفظه های بار بالای سر مسافران آشپزخانه ها (Galleys) سرویس های بهداشتی (Lavatories) و در نهایت صندلی های مسافران است. طراحی و چیدمان فضای داخلی بر اساس سفارش شرکت هواپیمایی مشتری انجام می شود و می تواند شامل پیکربندی های مختلف کلاس های پروازی (فرست کلاس بیزینس کلاس اکونومی) و تعداد صندلی ها باشد. نصب سیستم روشنایی داخلی سیستم سرگرمی حین پرواز (In-Flight Entertainment – IFE) و سیستم ارتباط داخلی (Intercom) نیز در این مرحله صورت می گیرد. در بخش جلویی هواپیما کابین خلبان با دقت فراوان تجهیز می شود. نصب پنل های ابزار دقیق نمایشگرهای پرواز سیستم های کنترل پرواز صندلی های خلبان و کمک خلبان و تمامی تجهیزات اویونیک که پیشتر سیم کشی شده اند در این مرحله انجام می شود. ارگونومی و دسترسی آسان به تمامی کنترل ها و نمایشگرها در طراحی کابین خلبان از اهمیت بالایی برخوردار است. این مرحله نیازمند دقت بالا در نصب تجهیزات و اتصالات مربوط به آن هاست تا هم زیبایی و راحتی فضای داخلی برای مسافران فراهم شود و هم عملکرد صحیح تمامی سیستم ها در کابین خلبان تضمین گردد. انتخاب مواد داخلی مقاوم در برابر آتش و مطابق با استانداردهای ایمنی هوانوردی نیز در این مرحله حیاتی است.
مرحله رنگ آمیزی و تکمیل ظاهر هواپیما
پس از اتمام بخش عمده ای از مونتاژ و نصب سیستم های داخلی هواپیما به آشیانه رنگ آمیزی منتقل می شود. رنگ آمیزی هواپیما نه تنها جنبه زیبایی و برندینگ برای شرکت هواپیمایی مشتری دارد بلکه نقش مهمی در محافظت از سطح خارجی بدنه در برابر خوردگی و عوامل محیطی مانند تابش فرابنفش و رطوبت ایفا می کند. فرآیند رنگ آمیزی بسیار دقیق و چند مرحله ای است. ابتدا سطح خارجی بدنه کاملاً تمیز و آماده سازی می شود. سپس لایه های زیرکار (Primer) برای چسبندگی بهتر رنگ و محافظت اولیه در برابر خوردگی اعمال می شوند. پس از آن لایه های اصلی رنگ با دقت و ضخامت مشخص پاشیده می شوند. رنگ آمیزی با استفاده از تجهیزات پیشرفته و در محیط های کنترل شده از نظر دما و رطوبت انجام می شود تا کیفیت نهایی مطلوب حاصل شود. طرح رنگ آمیزی (Livery) بر اساس هویت بصری شرکت هواپیمایی مشتری و با استفاده از ماسک ها و الگوهای دقیق اجرا می گردد. این مرحله شامل اعمال لوگوها نام شرکت هواپیمایی و سایر علائم مورد نیاز است. وزن رنگ اضافه شده به هواپیما نیز فاکتور مهمی است که در طراحی و فرآیند رنگ آمیزی در نظر گرفته می شود زیرا وزن اضافی می تواند بر مصرف سوخت و عملکرد پروازی تأثیر بگذارد. پس از اتمام رنگ آمیزی پوشش های محافظ شفاف یا واکس های مخصوص برای افزایش دوام و براقیت سطح اعمال می شوند. این مرحله ظاهر نهایی هواپیما را مشخص کرده و آن را برای آزمایش های نهایی و تحویل آماده می سازد.
آزمایش های زمینی و پروازی هواپیما
قبل از اینکه یک هواپیمای جدید به مشتری تحویل داده شود باید مجموعه ای جامع و دقیق از آزمایش های زمینی و پروازی را با موفقیت پشت سر بگذارد. آزمایش های زمینی شامل بررسی عملکرد تمامی سیستم ها در حالی که هواپیما هنوز روی زمین است می شوند. این آزمایش ها شامل بررسی سیستم های الکتریکی هیدرولیک سوخت تهویه مطبوع ارابه های فرود ترمزها سیستم های کنترل پرواز و تجهیزات اویونیک است. موتورها روشن شده و عملکرد آن ها در حالت های مختلف بررسی می شود. آزمایش های تاکسی (Taxi Tests) برای بررسی قابلیت هدایت هواپیما روی زمین و عملکرد سیستم ترمز انجام می شود. پس از اتمام موفقیت آمیز آزمایش های زمینی نوبت به آزمایش های پروازی می رسد. اولین پرواز (First Flight) یک رویداد مهم است که توسط خلبانان آزمایشی باتجربه بوئینگ انجام می شود. در این پرواز عملکرد کلی هواپیما در هوا پایداری قابلیت کنترل و عملکرد تمامی سیستم ها در شرایط واقعی پرواز بررسی می شود. آزمایش های پروازی بعدی شامل بررسی عملکرد هواپیما در سرعت ها و ارتفاعات مختلف مانورهای پروازی عملکرد سیستم های اضطراری و سایر پارامترهای مهم هستند. داده های پروازی به دقت جمع آوری و تحلیل می شوند و هرگونه نقص یا نیاز به تنظیمات شناسایی و رفع می گردد. این آزمایش ها برای اطمینان از ایمنی قابلیت اطمینان و مطابقت هواپیما با مشخصات طراحی و مقررات هوانوردی ضروری هستند.
کنترل کیفیت نهایی قبل از تحویل
مرحله کنترل کیفیت نهایی آخرین ایستگاه بازرسی قبل از تحویل هواپیما به مشتری است و شامل یک بررسی جامع و دقیق از تمامی جنبه های هواپیما می شود. در این مرحله بازرسان کیفیت بوئینگ به همراه نمایندگان شرکت هواپیمایی مشتری تمامی بخش های هواپیما را از نظر ظاهری عملکردی و مطابقت با مشخصات فنی و قراردادی بررسی می کنند. این بازرسی شامل بررسی دقیق بدنه خارجی برای هرگونه نقص در رنگ آمیزی یا سازه بررسی فضای داخلی از نظر کیفیت نصب تجهیزات تمیزی و مطابقت با چیدمان مورد سفارش و همچنین بررسی دقیق کابین خلبان و عملکرد تمامی ابزارها و سیستم ها است. مستندات فنی و گواهینامه های مربوط به تمامی قطعات سیستم ها و مراحل ساخت نیز مورد بازبینی قرار می گیرند تا از تکمیل بودن و صحت آن ها اطمینان حاصل شود. هرگونه نقص یا ایراد شناسایی شده در این مرحله قبل از تحویل نهایی باید برطرف گردد. این مرحله تضمین کننده این است که هواپیما کاملاً آماده بهره برداری توسط شرکت هواپیمایی است و تمامی الزامات ایمنی و عملکردی را برآورده می کند. حضور نمایندگان مشتری در این مرحله به آن ها اجازه می دهد تا از نزدیک کیفیت هواپیمای خود را بررسی کرده و رضایت خود را از وضعیت آن اعلام کنند. این مرحله پایانی مهر تأییدی بر فرآیند ساخت دقیق و رعایت بالاترین استانداردهای کیفیت در بوئینگ است.
فرآیند تحویل هواپیما به مشتری
پس از پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز تمامی مراحل ساخت آزمایش ها و کنترل کیفیت نهایی نوبت به مرحله هیجان انگیز تحویل هواپیما به شرکت هواپیمایی مشتری می رسد. این فرآیند معمولاً در مرکز تحویل مشتری بوئینگ (Customer Delivery Center) که اغلب در نزدیکی کارخانه های اصلی مونتاژ قرار دارد انجام می شود. نمایندگان ارشد شرکت هواپیمایی خلبانان مهندسان و تیم های فنی برای تحویل گرفتن هواپیما به این مرکز مراجعه می کنند. مراسم تحویل شامل امضای اسناد نهایی مالکیت و گواهینامه های پروازی پرداخت بخش باقی مانده از مبلغ قرارداد و بررسی نهایی هواپیما توسط تیم فنی مشتری است. در بسیاری از موارد یک مراسم نمادین برای تحویل هواپیما برگزار می شود. پس از تکمیل تشریفات اداری و مالی هواپیما رسماً به ناوگان شرکت هواپیمایی اضافه می شود. خلبانان شرکت هواپیمایی که از قبل آموزش های لازم برای پرواز با این مدل خاص را دیده اند اولین پرواز را با هواپیمای جدید از فرودگاه بوئینگ به سمت پایگاه اصلی شرکت خود انجام می دهند. این پرواز که گاهی به آن Ferry Flight یا پرواز انتقالی گفته می شود پایان فرآیند ساخت در بوئینگ و آغاز دوره خدمت هواپیما در ناوگان شرکت هواپیمایی است. بوئینگ پس از تحویل نیز از طریق خدمات پس از فروش تأمین قطعات یدکی و پشتیبانی فنی به مشتریان خود خدمات ارائه می دهد.
ساخت یک هواپیمای بوئینگ چقدر زمان می برد؟
زمان ساخت بسته به مدل هواپیما و پیچیدگی آن متفاوت است. برای یک هواپیمای بزرگ مانند 787 یا 777 این فرآیند از آغاز مونتاژ بخش های اصلی تا تحویل نهایی معمولاً بین چند ماه تا بیش از یک سال به طول می انجامد.
بزرگترین کارخانه هواپیماسازی بوئینگ کجاست؟
بزرگترین کارخانه هواپیماسازی بوئینگ از نظر حجم ساختمان و مساحت در اورت واشنگتن قرار دارد. این کارخانه محل مونتاژ هواپیماهای پهن پیکر مانند 747 767 777 و 787 است.
مواد اصلی به کار رفته در ساخت هواپیماهای بوئینگ چیست؟
مواد اصلی شامل آلیاژهای پیشرفته آلومینیوم مواد کامپوزیتی (مانند فیبر کربن) برای کاهش وزن و افزایش استحکام تیتانیوم و فولاد برای قطعات سازه ای حیاتی هستند.
فرآیند کنترل کیفیت در کارخانه بوئینگ چگونه است؟
کنترل کیفیت در بوئینگ یک فرآیند چند لایه است که از مرحله طراحی شروع شده و در تمامی مراحل تولید قطعات مونتاژ نصب سیستم ها و آزمایش ها ادامه می یابد. بازرسی های دقیق و مستندسازی کامل در هر گام انجام می شود.
چند نفر روی ساخت یک هواپیمای بوئینگ کار می کنند؟
ساخت یک هواپیمای بزرگ بوئینگ نیازمند تلاش هزاران نفر است. این شامل مهندسان تکنسین ها کارگران ماهر خط مونتاژ و کارکنان پشتیبانی در داخل بوئینگ و همچنین کارکنان تامین کنندگان متعدد در سراسر جهان می شود.