معرفی دریای چهار فصل بهشهر

1-دریا کوچک بهشهر

بهشهر در نزدیکی شبه جزیره میانکاله قرار دارد. در سال‌های نه چندان دور، آبی که در پشت شبه جزیره میانکاله قرار داشت به نام دریای آرام، دریا کوچک بهشهر یا دریای چهارفصل بهشهر معروف بود. متاسفانه مقدار این آب هر ساله کمتر شد تا جایی که رسما چیزی از آن باقی نمانده است.در حال حاضر چیزی به نام دریا کوچک بهشهر وجود ندارد.

بهشهر | گردشگری

همان‌طور که در عکس و فیلم می‌بینید غیر از خشکی چیزی وجود ندارد. بنابراین فریب نام دریای چهارفصل بهشهر را نخورید. متاسفانه بسیاری از مسافران با دیدن تابلو دریا که در جاده کمربندی بهشهر گرگان وجود دارد به اشتباه وارد این مسیر می‌شوند. اما در انتهای مسیر با دیدن خشکی متعجب می‌شوند.

آدرس دریا کوچک بهشهر

اتوبان بهشهر به گرگان، انتهای جاده دانشگاه علم و فناوری بهشهر، دریا کوچک خشک‌شده و بدون آب!در طول مسیر زمین‌های کشاورزی وجود دارد و خبری از جنگل نیست.

پیست دوچرخه‌سواری

اگر اهل دوچرخه‌سواری هستید اجاره  ویلا در بهشهر می تواند باعث شود در بخشی از مسیر پیست دوچرخه‌سواری حضور پیدا کنید. امکان اجاره دوچرخه مهیا نیست و خودتان باید دوچرخه به همراه داشته باشید.
بهشهر | گردشگری

2- طرح دریای بهشهر – یاقوت سرخ

با توجه به استقبال مسافران از سفر به بهشهر، طرح دریای بهشهر در فصل تابستان و در ایام نوروز در ساحل بهشهر اجرا می‌شود. این طرح در سایر ایام سال به دلیل تعداد کم مسافران اجرا نمی‌شود.

فاصله بهشهر تا دریای خزر تقریبا 30 کیلومتر است.

امکانات تفریحی طرح دریای بهشهر

1- پاراسل

پاراسل دریای بهشهر در صورت مساعد بودن شرایط جوی در محوطه بزرگی که در داخل طرح وجود دارد انجام می‌شود. پاراسل در داخل آب دریا انجام نمی‌شود.

2- زیپ لاین

مسیر زیپ‌لاین بر روی یکی از تپه‌های شنی اطراف ساحل قرار دارد.

3- والیبال ساحلی

والیبال ساحلی از بازی‌هایی است که به صورت خانوادگی یا گروهی می‌توانید در نزدیک ساحل دریا بازی کنید.

4- فوتبال ساحلی

دوستداران فوتبال ساحلی می‌توانند در مکانی که در نزدیکی ساحل مشخص شده است فوتبال بازی کنند.

5- قایق سواری

قایق موتوری یکی از تفریحات هیجان‌انگیز دریا به حساب می‌آید. مخصوصا اگر صاحب قایق یک قایقران ماهر و حرفه‌ای باشد با حرکات نمایشی و مهیج یک قایق‌سواری به یادماندنی را برای شما رقم خواهد زد.

برنامه‌های فرهنگی طرح دریا بهشهر

برنامه‌های شاد فرهنگی با حضور هنرمندان و مسافران در ساحل دریا برگزار می‌شود.

نمایشگاه صنایع دستی و سوغات بهشهر نیز در حاشیه برنامه‌ها برپا است.

دو برنامه‌ یادشده در روزهای پنج‌شنبه و جمعه برگزار خواهد شد.

برگزاری مسابقه مجسمه‌های شنی

یکی از برنامه‌های جذاب در سواحل دریای بهشهر برگزاری مسابقه مجسمه‌های شنی است. این مسابقه معمولا یک یا دو بار در طول سال اجرا می‌شود. حضور در مسابقه شرایط سنی خاصی ندارد و عموم مردم می‌توانند در آن شرکت کنند.

رستوران و صرف غذا

برای صرف غذا بهتر است با خودتان غذا به همراه داشته باشید. در محوطه طرح رستوران مناسبی وجود ندارد. اگر امکانات لازم برای پخت غذا را ندارید می‌توانید از یکی از غذای خود را تهیه کنید و سپس راهی دریا شوید. اگر هم به دنبال غذای باکیفیت هستید بهتر است نهار خود را در یکی از میل کنید.

امکانات اقامتی

در محوطه تعدادی سویئت در حال ساخت برای اقامت شبانه وجود دارد اما هنوز تکمیل نشده است. بنابراین برای ماندن در کنار ساحل باید از چادر استفاده کنید. تعدادی سکو با آلاچیق برای برپایی چادر مهیا است. علاوه بر پارکینگ اختصاصی، در کنار آلاچیق نیز فضای کافی برای پارک ماشین وجود دارد. از این رو به راحتی می‌توانید وسایل خود را از داخل ماشین به آلاچیق جابه‌جا کنید.

اگر فرزند کوچک یا سالمند به همراه دارید و ترجیح می‌دهید در داخل شهر اقامت داشته باشید می‌توانید از استفاده کنید.

امکانات شنا کردن

در دو محوطه جدا امکان شناکردن خانم‌ها و آقایان فراهم است. پس از شناکردن امکان دوش گرفتن نیز وجود دارد. اما انتظار یک حمام واقعی را نداشته باشید. اگر با امکانات صحرایی راحت نیستید به فکر دوش گرفتن نباشید. فقط و فقط در منطقه مشخص شده شنا کنید. متاسفانه بسیاری از مسافران این مسئله را جدی نمی‌گیرند و با شناکردن در محوطه‌ی ناشناخته جان خود را به خطر می‌اندازند.

چند پیشنهاد کوچک برای مسافرانی که به بهشهر می‌آیند

1- بهترین زمان برای رفتن به دریا ساعت‌های پایانی روز است. اگر از صبح به دریا بروید مخصوصا در تابستان با گرمای شدید ظهر مواجه خواهید شد.  ساعت 3 عصر به بعد زمان مناسبی برای رفتن به دریاست. اگر قصد شنا دارید نگران نباشید، برای شناکردن تا ساعت 7 غروب فرصت دارید. از طرفی دیدن منظره غروب خورشید در ساحل سفرتان را خاطره‌انگیز می‌کند. اگر از صبح به دریا بروید ممکن است تا غروب خسته شوید و غروب دریا را از دست بدهید.

2- کاخ صفی‌آباد بهشهر بسته است و امکان بازدید از آن وجود ندارد. چند سالی است شهرداری بهشهر در حال مذاکره با سازمان‌های مرتبط است. اما هنوز این امکان فراهم نشده است. کاخ صفی آباد بهشهر در دست سپاه است.

3- برای رفتن به دریاچه تاریخی عباس‌آباد ساعتی را انتخاب کنید که بتوانید از زیبایی مسیر لذت ببرید. اگر یک سفر فشرده به بهشهر دارید و دوست دارید بیشتر جاهای بهشهر را ببینید می‌توانید صبح تا ظهر را در عباس آباد بگذرانید. برای عصر به دریا بروید.

4- وقتی برای گرفتن عکس و فیلم به سمت دریا کوچک رفته بودم، یک زن و شوهر مسافر که قصد رفتن به میانکاله را داشتند به اشتباه از این مسیر آمده بودند. برای رفتن به میانکاله باید از همان مسیری بروید که به سمت دریای اصلی یا طرح دریا می‌رود. پس از رسیدن به میدان انتهای جاده، در سمت چپ‌تان طرح دریای بهشهر وجود دارد. برای رفتن به میانکاله باید به سمت راست بروید. در انتهای مسیر سمت راست که همان مسیر اختصاصی بندر امیرآباد بهشهر است به میانکاله می‌رسید.

5- همان‌طور که گفته شد طرح دریا در نزدیکی بندر امیرآباد بهشهر واقع است. بعضی از مسافران برای دیدن تاسیسات بندر وارد جاده اختصاصی بندر می‌شوند. ورود به منطقه ویژه بندر مختص افرادی است که در آنجا کار می‌کنند. اما با رانندگی در طی جاده می‌توانید کشتی‌ها و تاسیسات داخل بندر را تماشا کنید.

بهشهر یکی از شهرهای کهن و سرسبز خطه شمال ایران است که هرساله افراد بسیاری برای گذراندن اوقات فراغت خود به آن سفر می‌کنند. این شهرستان که یکی از توریستی‌ترین مناطق شمال ایران به شمار می‌رود و دارای محبوبیت بسیاری است، جاذبه‌ها و دیدنی‌های متعدد بسیاری نیز دارد. این منطقه که به عقیق همیشه‌سبز شهرت دارد، علاوه بر طبیعت سرسبز و زیبا، ازنظر تاریخی نیز دارای اهمیت است. در این مقاله به معرفی جاذبه‌های طبیعی بهشهر خواهیم پرداخت.

تالاب میانکاله عباس‌آباد

تالاب میانکاله یکی از زیستگاه‌های پرندگان مهاجر است. هرسال، پرندگان نادری از سراسر جهان راهی این تالاب می‌شوند و امکان پرنده‌نگری را به وجود می‌آورند. علاوه بر تجربه جذاب پرنده‌نگری، تماشای طبیعت میانکاله در نوع خود بی‌نظیر است. نزدیکی این تالاب به دشت ناز و مجموعه عباس‌آباد دلایل دیگری هستند که این مقصد را منحصربه‌فرد کرده است.
در تالاب میانکاله تا چشم کار می‌کند آبی زلال دیده می‌شود. انعکاس آبی آسمان در آن، تماشایی است. در دوردست، کوه‌ها باصلابت ایستاده‌اند. دسته‌ای از پرندگان روی آب نشسته‌اند و دسته‌ای دیگر در حال پروازند. منظره رؤیایی است، درست شبیه یک تابلوی نقاشی. حالا چکمه بپوشید، از مسیری مرطوب بگذرید، بوته‌ها را کنار بزنید تا به تماشای این تابلو بنشینید. دیدن پرندگان مهاجری مثل فلامینگو، قو، اردک، غاز و غیره شمارا به وجد می‌آورد. جالب است بدانید این تالاب زیستگاه مناسبی برای ماهی‌هایی مثل کفور، کفال، خاویار و غیره است.

کی به تالاب میانکاله و دشت ناز برویم؟

هر فصل که به این منطقه پا بگذارید تماشایی است. طبیعت میانکاله در فصل بهار به اوج زیبایی‌اش می‌رسد. اما اگر به‌قصد پرنده‌نگری به این منطقه می‌روید، فصل پاییز و زمستان را انتخاب کنید. البته در فصل زمستان تعداد بیشتری از پرندگان دیده می‌شوند. یادتان باشد برای پرنده‌نگری صبح زود بیدار شوید.

در سفر به تالاب میانکاله و دشت ناز با خود چه چیزهایی ببریم؟

برای این سفر پیش از هر چیز کمی اطلاعات کسب کنید. قدری مطالعه در مورد پرنده‌نگری می‌تواند سفرتان را جذاب‌تر کند. بهتر است در این سفر با فردی آشنا به پرنده‌نگری سفر کنید. به پرنده‌ها زیاد نزدیک نشوید و برای مشاهده آن‌ها از دوربین استفاده کنید. رعایت سکوت و پوشیدن لباس همرنگ از اصول اولیه برای پرنده‌نگری است. کفش راحتی بپوشید و وسایل شخصی، کلاه آفتاب‌گیر، کتاب راهنمای پرنده‌نگری و دفترچه یادداشت را در کوله‌تان بگذارید و راهی تالاب میانکاله شوید.
یادمان باشد پرندگان از سرما به این تالاب پناه آورده‌اند. با تمیز نگه‌داشتن این تالاب و رعایت اصول پرنده‌نگری همیشه می‌توانیم شاهد مهاجرت این پرندگان زیبا باشیم.

روستای ولو شهر بهشهر

روستای ولو شهر بهشهر بی‌نهایت زیبا و دل‌نشین می‌باشد. دارای آب‌وهوای خوب و معتدلی می‌باشد که به همین دلیل موردتوجه و استقبال زیادی از هم‌وطنان ما در تمام نقاط ایران قرارگرفته است. دارای جنگل‌های بسیار زیبا و انبوه و فراوانی می‌باشد. زمانی که به این منطقه بی‌نظیر در استان مازندران سفر می‌کنید سفری بسیار لذت‌بخش و خاطره‌انگیز برایتان خواهد شد. پس پیشنهاد ما به شما سفر به منطقهٔ زیبا و دل‌نشین در کنار عزیزانتان می‌باشد.
شما عزیزان هرساله بخصوص در فصل بهار و تابستان می‌توانید به این منطقه زیبا سفر کنید و از جای‌جای این منطقه زیبا دیدن کنید و در آنجا چند روزی یا حتی ماه‌ها سپری کنید و بی‌نهایت لذت ببرید. اکثر مناطق استان مازندران به دلیل آب‌وهوای معتدل و مرطوبی که دارد هرساله قشر زیادی از ایرانیان و افراد توریست و خارجی هم به این مناطق زیبا می‌آیند و از زیبایی‌ها و پارک‌ها، دریاها و جنگل‌های این مناطق دیدن می‌کنند و لذت می‌برند.

منطقه هزارجریب بهشهر

منطقه‌ای وسیع با شرایط متنوع رویشگاهی، از جنگل‌های انبوه و متراکم تا جنگل‌های تنک و درختچه‌ای و خلنگ‌زار می‌باشد. به‌صورت دامنه‌های کوهستانی با شیب کمتر و در جهت‌های جغرافیایی متفاوت و شاخص جنگل‌های شرق مازندران و از همین رو با رویشگاه‌ها و زیستگاه‌های متفاوت برای گونه‌های گیاهی و جانوری است.

با توجه به گستردگی و شرایط ارتفاعی و رویشگاهی متفاوت از زیستگاه‌های مهم جانوران چون شوکا، مرال، خرس و جابه‌جایی‌های فصلی آنان و همچنین گدار و مهاجرت گونه‌های جانوری مربوط به نواحی اقلیم‌های زیستی مربوط به استان‌های مجاور می‌باشد.

غار باستانی هوتو کمربند بهشهر

غار هوتو و کمربند از نامورترین غارهای باستانی ایرانی هستند که در نزدیکی بهشهر و همسایگی روستای شهیدآباد (تروجن) بر دامنهٔ کوه البرز و رو به باختر (: غرب) در آغاز ورودی شهر بهشهر جای گرفته‌اند. این غارها نخستین بار سال ۱۹۴۹ از سوی گروه باستان‌شناسی آمریکایی از دانشگاه پنسیلوانیا به سرپرستی کارلتون کُن کاوش و کشف شدند

. اهمیت این غارها در این است که بیانگر سکونت واپسین غارنشینان ایران در آغاز دوران روستانشینی هستند. هوتو و کمربند لایه‌هایی از دورهٔ فراپارینه‌سنگی، نوسنگی، مس و سنگ، آهن و اشکانی دارند.

ویژگی های غار هوتو

دهانه غار هوتو رو به سمت شمال غربی قرارگرفته است. از غار هوتو مقادیر زیادی ابزارهای سنگی، تعدادی سفال عصر نوسنگی و دوره‌های پس‌ازآن و چندین نمونه تدفین انسان به‌دست‌آمده است. از لایه‌های فراپارینه‌سنگی این غار مجموعه بزرگی از دست‌ساخته‌های سنگی، استخوانی، شاخ، صدف، قلوه‌سنگ و بقایای جانوری به‌دست‌آمده است. بر اساس مطالعات بقایای جانوری، به نظر می‌رسد که ساکنان هوتو، بیشتر به شکار فک دریایی، گرگ، آهو، بز کوهی، گوسفند و بز وحشی می‌پرداختند. نتایج سال‌یابی رادیو کربن قدمتی نزدیک به ۹۹۱۰ پیش از میلاد را برای استقرار فراپارینه‌سنگی در غار هوتو مشخص کرده است. طی این کاوش‌ها، مجموعه‌ای از تدفین‌های اولیه و ثانویه همراه گل اخرا به دست آمد.

دهانه غار کمربند رو به سمت غرب واقع‌شده است. زمان شکل‌گیری غار کمربند بر اساس فسیل‌های موجود در بافت سنگ آهکی بدنه، به دوران ژوراسیک نسبت داده می‌شود. در نزدیکی غار، رگه‌های سنگ چرت (چخماق) وجود دارد که برای تولید ابزارهای سنگی مناسب بوده و از آن استفاده می‌شده است.

ابعاد این غار نزدیک به عمق ۱۰ متر و عرض ۸ متر است و ارتفاع سقف غار از سطح کف نزدیک به ۵ متر است. غار کمربند پس از دوره فراپارینه‌سنگی، در دوره آغاز نوسنگی و نوسنگی با سفال نیز مورداستفاده انسان بوده و در لایه‌های نوسنگی آن، یکی از قدیمی‌ترین سفال‌های شمال مرکز فلات ایران به‌دست‌آمده است. مجتمع گردشگری رفاهی غار هوتو و کمربند در محوطه‌ای دارای امکانات پارکینگ، سرویس بهداشتی، آلاچیق، باغ‌های انار، فروشگاه، سفره‌خانه، پارک کودک و… است و جهت اقامت گردشگران نیز مناسب است.