برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

اموزش ریموو کامپوزیت

خیلی از از افراد بعد از کار گذاشتن ونیر کامپوزیت به هردلیلی ممکن است از نتیجه کار راضی نباشند و هنگام مراجعه می پرسند آیا امکان حذف ونیر کامپوزیت وجود دارد ؟ اگر از کامپوزیت خود راضی نیستید و قصد برداشتن ونیرکامپوزیت را دارید به مرکز لبخند کلینیک مراجعه کنید. علاوه بر این تخصص دندانپزشک کاشت دندان و نتیجه عمل هم در قیمت کاشت ایمپلنت تأثیرگذار است.کاشت دندان در اصفهان توسط بهترین دندانپزشکی اصفهان در مرکز دندانپزشکی دکتر راضیه کامران انجام می گیرد

عده ای نیز ممکن است بعد از مدتی بخواهند کامپوزیت را با لمینت سرامیکی جایگزین کنند. دغدغه این گروه این است که آیا در صورت گرفتن لمینت کامپوزیت دندان نیاز به حذف دارد ؟ برای دریافت پاسخ سؤال های  خود با دکتر محمد عاطفت همراه باشید .

حذف ونیر کامپوزیت

برداشتن کامپوزیت دندان به همان سادگی است که بر روی دندان هاقرار داده می شود با این تفاوت که تمامی این اقدامات باید توسط دندانپزشک زیبایی با تجربه انجام شود. به عبارت دیگر حذف ونیرکامپوزیت بستگی به نحوه عملکرد دندانپزشک دارد . اگر دندانپزشک کامپوزیت را بدون تراشیدن ساختار دندان یا با تراش بسیار جزئی انجام دهد اگر بعدا تصمیم گرفتید روکش را بردارید یا آن را با جایگزین کنید مشکلی پیش نخواهد آمد . در برخی شرایط دندانپزشک برای کار گذاشتن روکش کامپوزیت مجبور است بخشی از مینای دندان را بتراشد . در این صورت با حذف کامپوزیت دندان های شما بدون پوشش مناسب به نظر می رسند . هم چنین حذف ونیرکامپوزیت باعث می شود این دندان ها حساس و مستعد پوسیدگی شوند .

پیشنهاد می شود برای این که بعدا بتوانید کامپوزیت را حذف کنید گذاشتن آن را به دندانپزشکی بسپارید که بتواند بدون دستکاری ساختار دندان کامپوزیت را روی آن قرار دهد.بنابراین کارگذاشتن ونیرکامپوزیت را به دندانپزشکی با تجربه بسپارید .

برداشتن کامپوزیت دندان به راحتی قابل انجام است و برای برداشتن آن، تکنیک های دندانپزشکی مخصوص وجود دارد. در این تکنیک ها شیارهایی بر روی کامپوزیت انجام شده و سپس با استفاده از تجهیزات مختلف جداسازی انجام می گیرد. در صورتی که برداشتن کامپوزیت دندان با مهارت و تجربه ی کافی انجام شود امکان آسیب به مینای دندان وجود ندارد و پس از برداشتن کامپوزیت، دندان ها به شکل اولیه ی خود باز خواهند گشت.

دلایل حذف ونیر کامپوزیت

دلایلی که افراد تصمیم می گیرند ونیرکامپوزیت خود را حذف کنند شامل موارد زیر می باشد :

  • ممکن است فرد از ظاهر کامپوزیت خود راضی نباشد و نیازمند نوسازی ، تغییر رنگ یا شکل برای ایجاد ظاهری طبیعی تر داشته باشد .
  • ممکن است فرد بخواهد آن را با لمینت تعویض کند .
  • ممکن است کامپوزیت در اثر ضربه آسیب دیده ونیاز به تعویض داشته باشد .
  • ایجاد تنوع
  • ترمیم دندان

تعویض کامپوزیت با لمینت

برای تعویض کامپوزیت با لمنیت ابتدا باید Dental composite را حذف کرد تا قالب گیری دندان ها انجام شود و دندان برای گرفتن لمینت آماده شود . در مرحله بعد قالب تهیه شده به آزمایشگاه ارسال می شود و دستورالعمل هایی در مورد چگونگی شکل گرفتن روکش ها به دست می آید .

به طور معمول بین یک تا دو هفته طول می کشد تا روکش های شما توسط لابراتور ساخته شود و از آزمایشگاه بازگردد. در این فاصله روکش موقت ساخته شده و با چسب موقت به دندان های شما چسبانده می شود .

در جلسه دوم که روکش های پرسلن آماده شد می توان آن را روی دندان قرار داد . بعد از این که دندانپزشک از تناسب ، شکل ، رنگ آمیزی روکش ها مطمعن شد دندان های شما را کاملا تمیز می کند و اتصال روکش به دندان را انجام می دهد .تمیز کردن دندان ها مرحله بسیار مهمی است زیرا باعث می شود باکتری ها در زیر روکش رشد نکنند و از پوسیدگی دندان پیشگیری می کند . تمیز کردن دندان ها باعث می شود چسباندن روکش لمینت به دندان راحت تر باشد .

برای سفت شدن سریع لمنیت روی دندان دندانپزشک از نور ماوراء بنفش استفاده می کند .جلسه دوم و اتصال لمینت معمولا بیشتر از دو ساعت طول نمی کشد اما در صورت استفاده از بی حسی موضعی ممکن است سی دقیقه بیشتر طول بکشد .

کامپوزیت ها از ترکیباتی ساخته شده اند که برای پر کردن دندان ها نیز از آن ها استفاده می شود. دکتر محمد عاطفت قادر است تعویض یا حذف کامپوزیت دندان را به راحتی و بدون هیچ گونه آسیبی به بافت اطراف کامپوزیت انجام دهد.

هزینه برداشتن کامپوزیت

هزینه ی برداشتن کامپوزیت دندان به شرایط دندان های بیمار و دلیل آن ستگی دارد، بنابراین لازم است که دندانپزشک  کامپوزیت های مورد استفاده را بررسی کرده سپس با توجه به نوع مشکل و شرایطی که بیمار دارد قیمت دقیق را مشخص کند.

بهترین روش برداشتن ونیر کامپوزیت

روش های مختلفی برای برداشتن کامپوزیت دندان وجود دارد که برخی از آنها با پیشرفت تکنولوژی سریع تر و ایمن تر شده اند.در ادامه این روش ها رابرای شما توضیح می دهیم :

برداشتن کامپوزیت ونیر با ورقه های سمباده

ورقه های سمباده سطح ساینده دارند بنابراین با استفاده از آن می توان کامپوزیت را از روی دندان برداشت و پولیش کرد . این ورقه ها کاملا انعطاف پذیرند و به تمام سطح دندان ها دسترسی دارند . قابلیت انعطاف پذیری ورقه های سمباده کمک می کند مینای دندان را مجدد از زیر ونیرکامپوزیت بیرون آورد . با پیشرفت تکنولوژی این روش دیگر منسوخ شده است و در حال حاضر از تکنولوژی های پیشرفته دیگری استفاده می شود .

برداشتن کامپوزیت با دریل های کاربیدی

دریل های کاربیدی سرعت بالایی دارند و در پولیش کردن دندان مؤثرند . با این روش و اعمال فشار مناسب دندانپزشک می تواند کامپوزیت را بسیار سریع تر از روش قبل از روی دندان های شما بر دارد . دریل های کاربیدی به اندازه ورقه سمباده انعطاف پذیر نیستند بنابراین نمی توانند مواد کامپوزیت را در گوشه هایی که دسترسی به آن سخت است از روی دندان بردارند .

در تکنولوژی ابریژن دندانپزشکان از ابزاری استفاده می کنند که جریان هوای حاوی ذرات اکسیدآیا کامپوزیت ونیر های قدیمی روی دندانهای شما تغییر رنگ داده اند و لبخندتان دیگر جذابیت قبل را ندارد؟ نگران نباشید یک دندانپزشک باتجربه می تواند برداشتن کامپوزیت ونیر را بدون آسیب رساندن به دندان های طبیعی برای شما انجام دهد. روشهای مختلفی برای برداشتن کامپوزیت دندان وجود دارد که برخی از آنها با پیشرفته تکنولوژی سریع تر و ایمن تر شده اند.

  • برداشتن کامپوزیت ونیر با ورقه های سمباده
  • برداشتن کامپوزیت با دریل های کاربیدی

دریل های کاربیدی با سرعت بسیار بالا می ‌توانند در پولیش کردن کامپوزیت دندان موثر باشند. در صورتی که دندانپزشک از فشار مناسب هنگام استفاده از دریل کاربید روی دندان های شما استفاده کند میتواند کامپوزیت ونیر ها را بسیار سریعتر از روش ورق های سمباده از روی دندان های شما بردارد. اما متاسفانه دریل کاربید به اندازه ورقه سمباده انعطاف پذیر نیست و نمی‌تواند مواد کامپوزیت بین دندانها در گوشه هایی که دسترسی به آنها با سخت است را از روی دندانها بردارد. به همین علت روش های جدیدتر با تکنولوژی پیشرفته تر مانند طراحی شده اند.

با استفاده از تکنولوژی ابریژن، دندانپزشکان از ابزاری استفاده می کنند که جریان هوای حاوی ذرات اکسید آلومینیوم بسیار ریز را روی دندان ها کنترل می کند. با این ابزار می توان کامپوزیت ها را بدون آسیب رساندن به مینای دندان با دقت بسیار بالا از روی دندان‌ها برداشت.

آیا  برای برداشتن کامپوزیت ونیر ایمن است؟

بله روش کاملا ایمن است. تنها نکته‌ای که باید در آن احتیاط شود؛ محافظت از چشم ها پیش از شروع برداشتن کامپوزیت با ابزار ابریژن است. چون اسپری ذرات ممکن است موجب وارد شدن ذرات ساینده به چشم و در نتیجه آسیب رساندن به آن شود. معمولاً از بیمار درخواست می‌شود تا عینک های محافظ به چشم بزند و یک ورقه پلاستیکی نیز اطراف دندان ها قرار داده می شود؛ تا ذرات پخش شده را به خود جذب کند. البته ساکشن کردن ذرات نیز تا حدودی از پخش شدن آنها در دهان و ورود آنها به مجاری تنفسی و ریه ها نیز جلوگیری می‌کند.

مزایای ایرابریژن چیست؟

در مقایسه با روش دریل سنتی مزایای ایر ابریژن بسیار زیاد است که می توان به موارد زیر به عنوان برخی از آنها اشاره کرد:

  • در روش ایر ابریژن هیچگونه حرارت، فشار و لرزشی ایجاد نمی شود
  • در اکثر مواقع استفاده از روش ایر ابریژن نیازی به بی‌حسی موضعی ندارد مخصوصاً اگر میزان کامپوزیت ونیر روی دندان ها چندان زیاد نباشد
  • ایر ابریژن هیچ گونه آسیبی به دندان‌های طبیعی، بافت اطراف دندان مانند لثه یا رشته‌های عصبی نمی‌رساند
  • این روش خطر شکستن یا لب پر شدن دندانها را در اثر سایش و برداشتن کامپوزیت ونیر به حداقل می رساند
  • نحوه انجام ایر ابریژن بسیار ساده است و همچنین سریعتر از روشهای قدیمی مانند کاغذ سمباده یا دریل کاربید عمل می کند

معایب ایر ابریژن چیست؟

  •      ایر ابریژن به عنوان بهترین روش برداشتن کامپوزیت دندان لزوماً بدون درد نیست. هوا و ذرات ساینده ممکن است ایجاد حساسیت درد و ناراحتی برای بیمار کند.
  •     روش ایر ابریژن معمولاً برای افرادی که از کامپوزیت ونیر بسیار زیادی به خصوص برای از بین بردن فاصله بین دندان ها استفاده کرده اند؛ توصیه نمی شود. روش ایر ابریژن برای برداشتن لایه های نازک کامپوزیت دندانی مناسب تر است.
  • در صورتی که دندان دچار پوسیدگی شده باشد نمی توان از روش ایر ابریژن برای از بین بردن پوسیدگی استفاده کرد بلکه باید همان دریل سنتی مورد استفاده قرار گیرد و زمانی که پوسیدگی به طور کامل برداشته شد میتوان در ادامه، کار را با روش ایر ابریژن انجام داد.

چه کسی بهترین کاندید برای استفاده از روش ایر ابریژن است؟

تمام افرادی که تمایل دارند ونیرهای کامپوزیت قدیمی را از روی دندان های خود بردارند می توانند از روش ایر ابریژن استفاده کنند. اما این روش برای سایش دندان هایی که با ترمیم های فلزی مثل آمالگام نقره پر شده اصلا مناسب نیست. استفاده از روش ایر ابریژن برای تمام سنین مناسب است. در نتیجه کودکان و حتی افراد کهنسال نیز می توانند کاندید مناسبی برای استفاده از روش ایر ابریژن باشند.

کاربرد روش ایر ابریژن چیست؟

  • برداشتن پوسیدگی های بسیار سطحی و آماده سازی سطح دندان برای باندینگ
  • رفع زردی و تغییر رنگ دندان ها

هزینه برداشتن کامپوزیت با روش ایر ابریژن چقدر است؟

هزینه برداشتن کامپوزیت دندان به روش مورد استفاده و  زمانی که دندانپزشک روی دندان‌های شما کار می‌کند؛ بستگی دارد. چون معمولاً بیمه های دندانی، کامپوزیت ونیر را تحت پوشش قرار نمی دهند در صورتی که بخواهید از روش ایر ابریژن به عنوان بهترین روش برداشتن کامپوزیت دندان استفاده کنید؛ هزینه ای از طرف بیمه به شما پرداخت نمی شود. بنابراین بهتر است پیش از انتخاب روش برداشتن کامپوزیت، هزینه برداشتن کامپوزیت دندان را طی یک جلسه مشاوره رایگان با دندانپزشک مشخص کنید. بهترین متخصص کامپوزیت دندان اصفهان دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران هستند که کار کامپوزیت را برایتان انجام می‌دهند.