دور چشم سیاه را چگونه درمان کنم؟

سیاهی دور چشم یا زیر چشم مشکل شایعی است که می‌تواند همه‌ی افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد، اما معمولا سالمندان، کسانی که سابقه‌ی خانوادگی این مشکل را دارند و افراد با پوست تیره را گرفتار می‌کند. این مشکل غالبا زمانی رخ می‌دهد که به‌دلیل نازک شدن پوست عروق خونی زیر چشم نمایان‌تر می‌شوند. بسیاری از افراد خستگی را علت سیاهی زیر چشم می‌دانند، اما در حقیقت عوامل زیادی در بروز آن نقش دارند که در بیشتر موارد جدی نیستند و به درمان پزشکی نیاز ندارند. کافی است یک سرم مناسب مثل سرم دور چشم کافئین لاکچری کوین را در روتین پوستی خود قرار دهید تا از شر تیرگی دور چشم خود خلاص شوید.

ارز دیجیتال

سیاهی دور چشم نشانه چه بیماری است؟

علت و دلایل مختلفی برای سیاهی زیر چشم وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

خستگی

خستگی ممکن است در اثر کم‌خوابی، فعالیت بدنی و ذهنی یا حتی پرخوابی رخ دهد. همه‌ی این‌‌ها می‌توانند به تیره شدن پوست زیر چشم منجر شوند. پوست افرادی که کمبود خواب دارند رنگ‌پریده‌ است که این باعث می‌شود بافت‌های تیره و عروق خونی زیر پوست نمایان‌تر شوند. از سوی دیگر، کم‌خوابی باعث پف کردن چشم‌ها می‌شود. گاهی اوقات، ممکن است حلقه‌های تیره‌ای که می‌بینید سایه‌هایی باشند که توسط پلک‌های پف‌کرده ایجاد می‌شوند.

افزایش سن

با افزایش سن، پوست نازک‌تر می‌شود و چربی و کلاژن که خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می‌کنند کاهش می‌یابد. درنتیجه، عروق خونی زیر پوست بیشتر دیده می‌شوند که این باعث تیره شدن ناحیه‌ی زیر چشم می‌شود. از سرم کلاژن لاکچری کوین برای شفاف کردن پوست خود استفاده کنید .

ارز دیجیتال

خستگی چشم

خیره شدن به صفحه‌ی تلویزیون، کامپیوتر یا موبایل برای مدت طولانی باعث سیاهی دور چشم می‌شود. چون عروق خونی اطراف چشم بزرگ‌تر می‌شوند و جریان خون در آن‌ها افزایش می‌یابد.

آلرژی

واکنش‌ آلرژیک و خشکی چشم می‌تواند محرک سیاهی دور چشم باشد. وقتی شما به چیزی حساسیت دارید، بدن‌تان هیستامین آزاد می‌کند تا با ماده‌ی آلرژی‌زا مبارزه کند. این امر به بروز علائم متعددی از جمله خارش، قرمزی و پف‌آلود بودن چشم‌ها منجر می‌شود.

آلرژی تمایل شما به خارش پوست اطراف چشم را افزایش می‌دهد و مالش مداوم پوست باعث التهاب، تورم و تیره‌تر شدن آن می‌شود. به‌علاوه، هیستامین باعث گشاد شدن عروق خونی و نمایان‌تر شدن آن‌ها می‌شود.

مواجهه با نور خورشید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث افزایش تولید ملانین می‌شود. ملانین رنگدانه‌ای است که رنگ پوست شما از آن ناشی می‌شود. برای بهبود وضعیت پوستی خود از کرم لایه بردار لاکچری کوین در کنار آبرسان ها استفاده کنید.

کم‌آبی بدن

کم‌آبی بدن یکی از دلایل رایج سیاهی دور چشم است. وقتی بدن به‌خوبی هیدراته نمی‌شود، پوست زیر چشم شروع به کدر شدن می‌کند و چشم‌های شما گودرفته به نظر می‌رسند.

ژنتیک

سابقه‌ی خانوادگی هم در ایجاد حلقه‌های سیاه زیر چشم نقش دارد. این مشکل می‌تواند یک ویژگی ارثی باشد که در اوایل دوران کودکی دیده می‌شود. با گذشت زمان، ممکن است حلقه‌های دور چشم روشن‌تر یا تیره‌تر شوند.

کم‌خونی

کم‌خونی زمانی رخ می‌دهد که سطح گلبول‌های قرمز خون کمتر از حد طبیعی باشد. کم‌خونی باعث سرگیجه، سبکی سر، ضعف، تنگی نفس و خستگی می‌شود. به‌علاوه، ممکن است پوست شما رنگ‌پریده‌ به نظر برسد که این امر باعث تیرگی ناحیه‌ی زیر چشم می‌شود. اگر کم‌خونی علت تیرگی پوست باشد، اصلاح رژیم غذایی و استفاده از مکمل آهن به‌شکل شربت یا قرص برای رفع سیاهی دور چشم مفید است.

داروها

هر دارویی که عروق خونی را گشاد می‌کند می‌تواند به سیاهی زیر چشم منجر شود. از آنجا که پوست اطراف چشم ظریف است، به‌راحتی می‌توان شواهد ناشی از افزایش جریان خون را در آن مشاهده کرد.

سیگار و الکل

نوشیدنی‌های الکلی و سموم موجود در دود سیگار به ساختار ظریف پوست اطراف چشم آسیب می‌رسانند و باعث تیره‌تر شدن آن می‌شوند.

درمان سیاهی زیر چشم

برای درمان سیاهی زیر چشم، روش‌های مختلفی وجود دارد. در این بخش می‌توانید با چند روش آموزش رفع سیاهی زیر چشم آشنا شوید.

اینفوگرافی درمان سیاهی زیر چشم

برای درمان تیرگی زیر چشم می‌توانید از کرم‌ها و سرم‌ها، خیار و کمپرس سرد استفاده کنید.

استفاده از کرم‌ها و سرم‌ها

برخی از کرم‌ها و سرم‌ها می‌توانند به روش‌های طبیعی و شیمیایی برای درمان تیرگی زیر چشم موثر باشند. موادی مانند ویتامین C، رتینول، آلوئه‌ورا و پپتیدها می‌توانند به تقویت پوست زیر چشم و کاهش تیرگی آن کمک کنند.

درمان سیاهی زیر چشم با استفاده از خیار

بهترین روش برای درمان خانگی سیاهی زیر چشم، استفاده از خیار است. خیار دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است و می‌تواند به کاهش تیرگی زیر چشم کمک کند. شما می‌توانید خیار را به صورت ریز خرد کرده و روی چشمانتان قرار دهید یا از پوست خیار استفاده کنید.

استفاده از پوشاننده‌ها

استفاده از پوشاننده‌های مخصوص زیر چشم یا همان کانسیلرها می‌تواند به پنهان کردن سیاهی کمک کند. این پوشاننده‌ها معمولا دارای رنگ‌های کمی روشن‌تر از پوست هستند تا بتوانند تیرگی چشم را کمرنگ‌تر کنند.

خواب کافی

کمبود خواب می‌تواند باعث افزایش سیاهی زیر چشم شود. بنابراین داشتن خواب کافی و استراحت مناسب می‌تواند به کاهش تیرگی زیر چشم کمک کند.

استفاده از کمپرس سرد

یکی از روش‌های درمان خانگی تیرگی زیر چشم، استفاده از کمپرس سرد است. برای این کار باید کمپرس سرد را به مدت ۲۰ دقیقه زیر چشم‌های خود قرار دهید تا تیرگی‌ها کمرنگ‌تر شوند.

درمان سیاهی زیر چشم با لیزر

در برخی موارد، روش‌های لیزری مانند لیزر فراصوتی و لیزر CO2 می‌توانند به کاهش تیرگی زیر چشم کمک کنند. این روش‌ها با استفاده از تکنولوژی لیزر به تقویت پوست و کاهش سیاهی کمک می‌کنند. برای استفاده از این روش باید ابتدا با یک دکتر پوست مشورت کنید.

استفاده ماسک خیار و چای سبز

استفاده از ترکیب آب خیار و چای سبز و قرار دادن آن روی پوست زیر چشم می‌تواند تورم و تیرگی زیر چشم را کاهش دهد و ظاهری زیباتر به پوست شما ببخشد.

مصرف آب کافی

برای درمان تیرگی زیر چشم‌ها مطمئن شوید که به میزان کافی آب می‌نوشید. آب می‌تواند به افزایش رطوبت پوست و کاهش سیاهی زیر چشم کمک کند.

استفاده از کرم‌های روشن‌کننده

بهترین درمان سیاهی زیر چشم، استفاده از کرم‌های زیر چشم روشن‌کننده است. امروزه کرم‌های مخصوص برای تیرگی زیر چشم‌ها تولید شده‌اند که به دلیل موادی که در آن‌ها وجود دارد، پوست زیر چشم را روشن می‌کنند.

روش‌های جلوگیری از تیرگی زیر چشم

همیشه نمی‌توان به طور قطعی از بروز سیاهی زیر چشم جلوگیری کرد اما می‌توان راهکارهای زیر را امتحان کرد:

فراموش نکنید که کرم ضد آفتاب را روی صورت‌تان و به خصوص دور چشم خود قرار دهید. عینک آفتابی را هم فراموش نکنید.

به موقع بخوابید و مطمئن شوید که هر شب حداقل هفت ساعت می‌خوابید.

راه‌های مناسبی را برای مدیریت استرس پیدا کنید.

نوشیدن بیش از حد الکل می‌تواند باعث کاهش گردش خون شود. برای جلوگیری از تیرگی زیر چشم، نوشیدن الکل را کنار بگذارید.

استفاده از تنباکو و سیگار روند پیری پوست شما را تسریع می‌کند. بنابراین بهتر است از سیگار کشیدن اجتناب کنید.

سخن نهایی

تیرگی زیر چشم یکی از مشکلات آزاردهنده است که می‌تواند ظاهر شما را تحت تاثیر قرار دهد. توجه داشته باشید که داشتن تغذیه سالم، استرس کم و استفاده از محصولات ضدآفتاب می‌تواند در کاهش سیاهی زیر چشم موثر باشد. اگر مشکل سیاهی زیر چشم شما مداوم است و روش‌های خانگی اثربخش نیستند، بهتر است با دکتر آنلاین پوست مشورت کنید تا راهکارهای درمانی مناسب را برای شما تعیین کند.

سوالات پرتکرار درباره رفع سیاهی دور چشم

  1. 1. آیا استفاده از روغن خراطین باعث از بین بردن سیاهی و گودی چشم می شود؟

خیلی از مقالات در سایت‌های اینترنتی به اشتباه روغن خراطین را به عنوان محصول طبیعی رفع سیاهی و گودی زیر چشم معرفی کرده‌اند. با این وجود این محصول به هیچ عنوان برای استفاده در ناحیه دور چشم مناسب نیست.

  1. 2. آیا استفاده از تفاله سیب زمینی باعث رفع سیاهی دور چشم می شود؟

تفاله سیب‌زمینی و به طور کلی سیب‌زمینی سرشار از ویتامین و املاح معدنی است. این ماده در صورت استفاده مداوم، سیاهی دور چشم را محو می‌کند‌. ممکن است تفاله سیب زمینی به اندازه آب سیب زمینی سریع اثر نکند، اما این ماده هم دارای خواص سیب زمینی برای سیاهی دور چشم است.

  1. 3. موثرترین روش رفع سیاهی دور چشم چه روشی است؟

روش‌هایی که در اینجا معرفی کردیم همگی تاثیر قابل‌توجهی در رفع سیاهی دور چشم دارد. با این وجود موثرترین روش رفع سیاهی دور چشم را می‌توان، تغییر سبک زندگی دانست. خواب کافی و به موقع، نوشیدن آب کافی، داشتن روتین مراقبت از پوست صورت و استفاده منظم از روغن‌های معرفی شده برای دور چشم، موثرترین روش درمان است.

  1. 4. بهترین روغن برای سیاهی دور چشم چه روغنی است؟

روغن آرگان و روغن بنفشه پایه بادام هر دو محصولات اثرگذار برای رفع سیاهی و گودی دور چشم محسوب می‌شوند.