تفاوت سرخ کن و آون توستر چیست؟

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، روند تولید و ساخت لوازم و آشپزخانه با تغییرات مثبت بسیاری همراه بوده است و دستگاه‌های جدیدی تولید شده است که روند آشپزی را سریع، سالم و لذت بخش کرده است. آون توستر و سرخ کن بدون روغن از جمله دستگاه‌هایی هستند که از زمان تولید تا به امروز، تغییرات فراوانی داشته و روند آشپزی را متحول کرده‌اند. برخلاف شباهتی که بین این دو دستگاه است اما تفاوت‌های مهمی نیز بین آن‌ها وجود دارد که ممکن است بر قصد خرید شما تاثیر بگذارد. در ادامه به مهم‌ترین تفاوت‌های موجود در آون توستر و سرخ کن بدون روغن خواهیم پرداخت.

لوازم خانگی

تفاوت آون توستر و سرخ کن

روش پخت

یکی از بزرگترین تفاوت‌های سرخ کن و آون توستر را می‌توان شیوه پخت و تامین گرمایش بیان کرد. آون توستر گرمایش مورد نیاز خود را از طریق المنت‌های تعبیه شده در دستگاه تامین می‌کند. موادغذایی پخته شده در آون توستر کاملا مغز پخت و نرم می‌شوند. اما تامین گرمایش در سرخ کن بدون روغن به کمک چرخش هوای گرم (کانوکشن) در اطراف موادغذایی تامین می‌شود. غذای تهیه شده در سرخ کن نیاز به روغن ندارد.

ظرفیت

با توجه به فضای محدود اکثر آشپزخانه‌ها، ظرفیت و ابعاد سرخ کن و آون توستر یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو دستگاه به حساب میاید و در مطلب فرق آون توستر با سرخ کن بدون روغن چیست؟ به این مورد اشاره شده است. آون توستر با توجه به ابعادی که دارد دارای ظرفیتی بیشتری نسبت به سرخ کن بدون روغن است و برای استقرار فضای بیشتری نیاز دارد.

سرخ کن بدون روغن

سرعت پخت

روند پخت غذا در آون توستر با توجه به نوع و حجم آن نیازمند زمان بیشتری است. در حالیکه که روند پخت غذا در سرخ کن بسیار سریع‌تر است.

قدرت دستگاه و مصرف انرژی

آون توستر با توجه به ظرفیت و محفظه بیشتر، قدرت بالاتری نسبت به سرخ کن دارد و همچنین مصرف انرژی در آن بالاتر است.

سلامتی غذا

آون توستر برای تهیه اکثر غذاها نیاز به روغن ندارد اما برای برخی از غذاها از جمله سیب زمینی سرخ کرده، مرغ سرخ شده و … نیازمند اندکی روغن است. در حالیکه که سرخ کن بدون روغن تمام غذاها را بدون نیاز به روغن و تنها با جریان هوای گرم آماده می‌کند از این رو غذاهای تهیه شده در سرخ کن فاقد روغن است و در مقایسه با آون توستر غذاهای سالم‌تری را طبخ می‌کند.

کاربرد

آون توستر قادر است تا طیف گسترده‌ای از موادغذایی را تهیه و طبخ کند و تهیه انواع کیک و دسر یکی از نقاط قوت این دستگاه است. درحالیکه سرخ کن بیشتر برای سرخ کردن و ترد کردن موادغذایی استفاده می‌شود الیته لازم به ذکر است که سرخ کن نیز مانند آون توستر قادر به تهیه انواع نان، کیک، دسر و … است.

آون توستر

نظافت دستگاه

برای نظافت آون توستر نیاز است تا محفظه، تجهیزات و فن آن را کاملا تمیز کنید در حالیکه برای نظافت سرخ کن کافیست تا سبد آن را جدا کرده و بشویید. در نتیجه نظافت سرخ کن در مقایسه با آون توستر سریع‌تر و آسان‌تر است.

جمع بندی

اگر شما هم برای انتخاب آون توستر یا سرخ کن دچار تردید هستید، بهتر است تا به نیازهای خود دقت کنید. به طور خلاصه اگر به دنبال خرید یه دستگاه آشپزی چندکاره هستید، آون توستر گزینه مناسبی است، اما اگر هدف شما تهیه غذاهای سرخ شده و تُرد با حداقل روغن است، سرخ کن را انتخاب کنید.