رفع چالش ها در حوزه احیای بناهای تاریخی نیازمند مدیران ریسک پذیر است

بناهای تاریخی

رفع چالش‌ها در حوزه احیای بناهای تاریخی نیازمند مدیران ریسک‌پذیر است

به گزارش خبرگزاری سرخط نیوز از سنندج سیدانور رشیدی هم اکنون در نشست تخصصی اقتصاد میراث فرهنگی ویژه بناها و اماکن تاریخی استان کردستان در سنندج اظهار کرد: کردستان نگینی زیبا در غرب کشور است و ظرفیت های زیادی در حوزه گردشگری دارد.

وی با بیان اینکه در این استان فضاهای تاریخی زیادی وجود دارد که متاسفانه به دلیل ناملایمات خالی از سکنه بوده و از این فضاها انگونه که باید استفاده نمی شود گفت: این فضاهای تاریخی بیشتر در هسته مرکزی قرار گرفته و همین خالی از سکنه بودن موجب شده به محلی برای آسیب های اجتماعی تبدیل شوند.

به گفته شهردار سنندج برخی قوانین دست و پاگیر در مورد بناها و بافت های تاریخی مدیریت شهری را در اجرای پروژه های مختلف توسعه شهری با چالش مواجه کرده است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه حریم این فضاهای تاریخی در صدور پروانه با مشکل مواجه هستیم گفت: یکی از مشکلات در این حوزه مالکان ساختمان هایی هستند که دربافت تاریخی قرار گرفته و با محدودیت هایی از سوی میراث فرهنگی در ساخت و ساز مواجه هستند.

وی عنوان کرد: بخشی از ساختمان ها نیز در لیست آثار ملی ثبت شده و جز آثار با ارزش محسوب می شوند در نتیجه اجازه هیچگونه دخل و تصرفی در آنها وجود ندارد.

وی عنوان کرد: براساس ضوابط میراث فرهنگی نمی توانیم ارتفاع ساختمان را از یک میزان مشخص بیشتر کنیم و همین محدودیت در ساخت طبقات موجب شده رغبتی از سمت مردم برای ساخت و ساز در این نقاط وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه رفع مشکلات و چالش ها در این حوزه نیازمند مدیران ریسک پذیری و شجاع دارد گفت: قوانین خشک و سنگین را باید حذف و در این مسیر تسهیل گری کنیم.

شهردار سنندج گفت: باید مسئولیت پذیرانه با این حوزه برخورد کنید استان ما اساتید و فرهیختگان زیاد دارد که باید این بناهای تاریخی برای اقدامات هنری و فرهنگی به این افراد واگذار و با پرداخت تسهیلات زمینه احیا و اشتغالزایی برای جوانان را در این بسترها فراهم سازیم.

وی تصریح کرد: این فضاها و اماکن تاریخی باید تخصصی و موضوعی شود این فضاها در اختیار افراد خلاق و سمن ها قرار گیرد تا بتوانند زمینه اشتغالزایی را برای افراد بیشتری را در آنها فراهم سازیم.

به گفته رشیدی از ظرفیت های مختلف برای احیای این اماکن تاریخی باید استفاده شود باید به مردم اعتماد کنیم و از ظرفیت مردمی برای انجام کارها در این حوزه بهره بگیریم.

رشیدی با تاکید براینکه مردم مثل معدن های طلا و نقره هستند باید از ظرفیت مردم در بحث های اقتصادی و اجتماعی استفاده کنیم اضافه کرد: این نظام مردمی و قرآنی است هرجا مردم پای کار آمده اند موفق بوده ایم در احیا و بهره گیری از ظرفیت بناهای تاریخی وزنه سنگین و تاثیرگذار مردم نباید نادیده گرفته شود.

وی تصریح کرد:  بافت های تاریخی را براساس چارچوب قانون و براساس سیاست های صندوق توسعه و احیای بناهای تاریخی در سطح استان و خاصتا شهر سنندج احیا کنیم این کار نقش مهمی در رونق اقتصادی و کاهش آسیب های اجتماعی دارد.

وی اضافه کرد: به دلیل عدم وجود کارخانجات صنعتی در سنندج این شهر شهری پاک محسوب می شود و می توان از این ظرفیت برای درآمد پایدار و جذب گردشگر بهره برد.

شهردار سنندج افزود: سنندج به دلیل کوه ها و چشمه ها جزو شهرهایی زیبا در غرب کشور است که فضایی برای سرمایه گذاران نیز محسوب می شود.

رشیدی تصریح کرد: براساس قانون حفظ اماکن تاریخی شهرداری از سرمایه گذارانی که بناهای تاریخی را رونق می بخشند در صدور پروانه حمایت می کند.

وی اذعان کرد: برای بافت های تاریخی همکاری لازم با سرمایه گذاران انجام می شود و برای اماکن تاریخی که توسط اشخاص حقیقی اداره می شود نیز ۶۰ درصد معافیت در نظر گرفته شده است.

رشیدی خاطرنشان کرد: برای اماکن تاریخی سرمایه گذار ورود می کند اما برای خانه هایی که در اختیار اشخاص حقیقی است باید مزایایی در نظر گرفته شود و این مشکل برطرف شود.