اقتصادی

نگاهی به فراز و فرود نرخ دلار/ با رفع تحریم‌ها چه باید کرد؟

براساس مطالعه روی دلار در ماه دوم سال ، متوسط ​​ارزش بازار این ارز تقریباً 22000 و 845 تن بود و برای مدتی در سال 2000 به 3000 تن کاهش یافت. اما در روزهای آخر ماه ، تعداد اقوام افزایش یافت.

بازار ارز که تحت تأثیر مذاکرات وین قرار گرفته است ، در آخرین روزهای آوریل ، با نزدیک شدن دلار به 23000 تن ، دچار کاهش ارزش شده است. و 10 روز بعد در 23000 تن بود.

خبر مثبت از مذاکرات وین این بود که بازار ارز کاهش یافته است ، در این مدت دلار در کمتر از یک یا دو روز 2000 تن کاهش یافت و کانال را به 21000 تن رساند. طی چند روز ، به 20 هزار تن نزدیک شد. با این وجود ، رکود در بازار ارز کوتاه مدت بود و روند صعودی در بازار دوباره احیا شد و دلار در آخرین روزهای ماه مه به 23000 تن رسید.

طبق بررسی های انجام شده ، میانگین نرخ ارز در بازار آزاد و دفاتر معاملاتی در اردیبشهات تقریباً 22845 تن و 22287 تن است.

به طور کلی ، بازار ارز در ماه مه از نظر روانی و سیاسی آسیب بیشتری دید و تحلیلگران و طرفداران بازار گفتند که آنها منتظر نتیجه مذاکرات برای احیای برجام ایران و آمریکا هستند.

در همین حال شایعاتی مبنی بر آغاز مبادله ارز توسط بانک مرکزی برای کاهش نوسانات بازار وجود دارد که رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ گفت:

اقتصاددانان معتقدند که اخبار مذاکرات وین تنها راه موثر برای کاهش ارزش دلار در ماه جاری است ، اما معتقدند که همتی به 20 هزار تن رسیده و آن را بیشتر کاهش می دهد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که لغو تحریم ها و آزادسازی دارایی های بانک مرکزی و کاهش نرخ ارز از دلایل این امر باشد.

از طرف دیگر ، کارشناسان ثبات نرخ ارز را بیش از نرخ ارز مهم می دانند ، زیرا محصولات این کشور از هزینه های بالای تولید رنج می برند و واردکنندگان از این امر سود می برند.

بنابراین اگر در روزهای آینده تحریم ها برداشته شود ، مهمترین گام در مدیریت بازار ارز ، تثبیت دلار است.

انتهای پیام