برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

همه چیز درباره پارچه ماسک صورت: اسپان باند و ملت بلون

شاید برای شما نیز سوال پیش آمده باشد که پارچه های ماسکی که هرروزه از آن استفاده میکنیم از چه موادی ساخته شده اند یا چه ویژگی هایی دارد در این مقاله که توسط حریربافت امیر ، تولیدکننده انواع پارچه های اسپان باند، ملت بلون و کامپوزیت های ترکیبی این دو، تهیه شده است به طور کامل به این موضوع پرداخته شده است.

از زمانی که همه‌گیری کووید-19 شروع شد، ماسک‌ها طرفداران زیادی پیدا کردند. اکثر مردم می دانند که ماسک صورت از مواد نبافته ساخته شده است. ماسک طبی که هرروزه ما از آن استفاده میکنیم، از سه لایه پارچه نبافته تشکیل شده است. لایه میانی یک ماده غیر بافته ملت بلون است. لایه های رویی و پشتی از مواد غیر بافته اسپان باند ساخته شده اند. این لایه ها عملکردهای مختلفی را در محافظت در برابر ویروس انجام می دهند.

اما تفاوت بین پارچه نبافته اسپان باند و پارچه ملت بلون در چیست؟

پارچه نبافته اسپان باند چیست؟

پارچه نبافته اسپان باند (spunbond) از یک فرآیند مداوم چرخاندن الیاف تشکیل شده است. پلیمر اکسترود شده و کشیده می شود تا رشته هایی تشکیل شود. سیم ها داخل یک توری قرار می گیرند. سپس خود بوم با عملیات حرارتی، شیمیایی یا مکانیکی چسبانده می شود و پارچه به یک ماده غیر بافته برای تقویت تبدیل می شود.

استفاده از مواد اسپان باند غیر بافته شامل موارد زیادی میشود که از مهم ترین آن ها میتوان به کیسه های نبافته، پارچه های نبافته، روپوش های پزشکی، ماسک ها و فیلترها اشاره کرد. مصرف این پارچه ها روز به روز در صنعت بهداشت و درمان محبوبیت بیشتری پیدا می کند.

پارچه نبافته ملت بلون چیست؟

فرآیند ساخت پارچه ملت بلون (MELTBLOWN) تبدیل قطعات پلیمری به پارچه ای بوم مانند است. پس از اکستروژن، فیلتراسیون و پمپاژ، مواد مذاب PP آماده چرخش است. سپس هوای گرم الیافی را که از مذاب از ملت بلون خارج می شوند، می دمد. الیاف یک بافت فیبری پیچیده را تشکیل می دهند. مواد ریخته گری غیر بافته پس از سرد شدن و آسیاب گرم تولید می شود. این پردازش ساده آن را به مزیت قابل توجهی از نظر هزینه نسبت به سایر سیستم ها تبدیل می کند.

پارچه نبافته SMS چیست؟

پارچه نبافته اس ام اس یک کامپوزیت ترکیبی از ملت بلون و اسپان باند است که از اسپان باند، ملت بلون و اسپان باند تشکیل شده است. در حقیقت، ساختاری مشابه ساندویچ دارد. لایه رویی یک ماده اسپان باند غیر بافته است؛ لایه میانی ملت بلون. سپس لایه زیرین دوباره یک لایه اسپان باند است.

تفاوت بین پارچه نبافته اسپان باند، ملت بلون و SMS

فرآیند تولیدی

فرآیند تولید پارچه اسپان باند ساده است. تمام مراحل در خط تولید غیر بافته انجام می شود. اقدامات به شرح زیر است:

  • مواد اولیه داخل قیف پر میشود و مواد افزودنی لازم درست میشود.
  • دستگاه اکستروژن مواد را ذوب و خرد می کند.
  • فیلتر ناخالصی ها را از محلول PP حذف می کند.
  • سیستم چرخش اکنون کار می کند. محلول PP را میچرخاند و به یک فیبر بلند اما نازک تبدیل میکند.

فرآیند تولید ملت بلون حتی از اسپان باند کوتاه تر است!

  • مواد اولیه به طور خودکار از طبقه اول به طبقه سوم می رسد.
  • PP با اکستروژن به مذاب تبدیل می شود.
  • پس از فیلتراسیون و اندازه گیری با مذاب، مذاب وارد جعبه فشرده سازی می شود.
  • در ماتریس چرخان، فیبر را بیرون می‌کند. هوای داغ با فشار بالا فیبر را به صورت نازک و بلند باد می کند.
  • مواد غیر بافته شده با دمیدن مذاب و تشکیل یک تار و لمینیت حرارتی به دست می آید.

پارچه نبافته اس ام اس، هم به روش اسپان باند و هم به روش ملت بلون ساخته می شود. اسپان باند و ملت بلون به طور مستقل قبل از آسیاب نورد کار می کنند. سپس آنها را در یک بوم پیام کوتاه فیبر سه لایه ادغام می کنند.

ویژگی های پارچه ملت بلون و اسپان باند

اسپان باند به راحتی تجزیه می شود. همچنین مقاوم در برابر رطوبت، قابل تنفس، انعطاف پذیر، سبک وزن و غیر قابل اشتعال است. امروزه افراد زیادی از اسپان باند غیر بافته به جای پلاستیک استفاده می کنند. زیرا غیر سمی، غیر تحریک کننده، زیست محیطی و قابل بازیافت هستند. علاوه بر این، از نظر رنگ غنی بوده و قیمت پایینی دارد.

پارچه ملت بلون از نظر وزنی بسیار سبک است وزن آن در حدود سه پنجم پنبه است. پارچه Melt Blown نرم و ضد آب بوده همچنین قابلیت تنفس دارد و آب را جذب نمی کند. مهمترین ویژگی که لازم است داشته باشد، این است که پارچه ملت بلون ظرفیت فیلتر خوبی داشته باشد. این مورد تقاضای زیادی برای ماسک های پزشکی دارد.

پارچه نبافته sms از نظر آب گریز بودن مزایای زیادی دارد. مواد اسپان باند غیر بافته دارای خواص دوام و استحکام در شرایط خشک یا مرطوب است. بسیار مقاوم در برابر سایش است و به سختی شکسته می شود. حتی پارچه اسپان باند مرطوب به سختی رطوبت را جذب می کند. در حالی که مزایای Meltblown  بسیار نرم و مقاومت در برابر آب است.

موارد استفاده پارچه ملت بلون، اسپان باند و SMS

استفاده از مواد غیر بافته spunbond

منسوجات نبافته Spunbond عمدتا در مواد پزشکی، پوشش های کشاورزی، منسوجات خانگی، مواد بسته بندی، کیسه ها و غیره استفاده می شود. این استفاده معمولاً به وزن پارچه نبافته بر حسب گرم بستگی دارد. در ادامه به استفاده گرماژ های مختلف از پارچه اسپان باند اشاره میکنیم.

10-40 گرم در متر مربع: وسایل پزشکی مانند ماسک صورت، عایق های پزشکی یکبار مصرف، آستر، روکش چکمه، پوشک و محصولات بهداشتی

17-100 گرم در متر مربع: پوشش کشاورزی، مانند پوشش زراعی، کیسه کنترل ریشه، کیسه بذر، تشک علف هرز، پوشش مهد کودک، چادر حرارتی، حفاظت از خاک و غیره.

15-85 گرم در متر مربع: پارچه های لوازم خانگی مانند تکیه گاه مبل، کیسه های تشک فنری، تکیه گاه مبلمان، ملحفه های یکبار مصرف، روبالشی، مواد بسته بندی بدنه، بالشتک های سقف و کاشی، سقف های عایق صدا، مواد کامپوزیتی برای تشک، مواد عایق و غیره.

40-120 گرم در متر مربع: وسایل خانگی مانند کمد، ظروف، رومیزی، گرد و غبار، کاغذ دیواری، تقویم و غیره.

50-120 گرم در متر مربع: مواد بسته بندی مانند کیسه های مواد غذایی، کیسه های پوشاک، کیسه های هدیه، کیسه های چای، کیسه های برنج و آرد، بسته بندی گل و غیره.

100-150 گرم در متر مربع: پرده، فضای داخلی خودرو، پارچه پس زمینه عکس، پارچه تبلیغاتی و غیره.

موارد استفاده پارچه ملت بلون

ماده اصلی ماسک های صورت، پارچه ملت بلون است. آیا به خاطر دارید که در طول همه گیری COVID-19 خرید یک تکه از این پارچه چقدر دشوار بود؟ علاوه بر این، ماده خوبی برای فیلترهای مایع، عایق، جذب، عایق حرارت، جذب روغن و برف پاک کن ها است.

موارد استفاده پارچه SMS

پارچه اس ام اس بازار بزرگی دارد. محصولات نهایی معمولاً از نظر ضخامت متفاوت هستند.

  1. محصولات نازک SMMS به خوبی ضد آب و قابل تنفس هستند. آنها به ویژه برای بازار بهداشت مناسب هستند، مانند نوار بهداشتی، پوشک بچه و پوشک بزرگسال.
  2. محصولات پارچه SMS ضخامت متوسط ​​برای دستگاه های پزشکی مناسب است. که شامل روپوش های جراحی، پانسمان های جراحی، پرده های جراحی و پانسمان های ضد عفونی کننده میشود. از این پارچه در لباس های کار و محافظ نیز استفاده می شود.
  3. محصولات SMS ضخیم به طور گسترده ای به عنوان مواد فیلتر با کارایی بالا برای گازها و مایعات مختلف استفاده می شود. در عین حال، جذب کننده روغن بسیار موثری نیز هستند. از آنها برای چربی زدایی فاضلاب صنعتی، روغن های دریایی تمیز و دستمال مرطوب های صنعتی استفاده می شود.

سوالات پرتکرار در مورد پارچه های اسپان باند ملت بلون و یا پارچه نبافته SMS

  • اسپان باند برای چه مواردی استفاده می شود؟

پارچه های نبافته اسپان باند کاربردهای مختلفی مانند پوشک یکبار مصرف، منسوجات بهداشتی و پزشکی، فیلتراسیون، صنایع خودروسازی، مهندسی عمران، بسته بندی، فرش دارند.

  • مواد تشکیل دهنده اسپان باند چیست؟

Spunbond یک ماده غیر بافته است که از 100٪ پلی پروپیلن خالص ساخته شده است. گرانول های پلی پروپیلن ذوب شده و به الیاف نازک فشرده می شوند، سپس محکم می شوند و یک spunbond را تشکیل می دهند. تکنولوژی منحصر به فرد مورد استفاده در ساخت آن استحکام یکسانی را هم در دستگاه و هم در جهت عرضی پارچه فراهم می کند

  • آیا اسپان باند همان ملت بلون است؟

ملت بلون از نخ‌های با قطر کمتر، از جمله نخ‌های زیر میکرونی تشکیل شده‌اند و دارای خواص فیلتراسیون عالی هستند، در حالی که پارچه‌های اسپان‌باند معمولی حاوی الیاف درشت‌تر هستند و استحکام کششی بسیار بیشتری دارند و افت فشار کمتری دارند.

  • چه الیافی بیشتر برای تولید منسوجات نبافته اسپان باند استفاده می شود؟

گاهی اوقات دو جریان نخ اکسترود شده که یکی از آنها نقطه ذوب کمتری نسبت به دیگری دارد، با هم مخلوط می شوند تا پیوند حرارتی حاصل شود. پرکاربردترین پلیمرها از نوع ترموپلاستیک هستند مانند پلی استرها، پلی پروپیلن ها و پلی آمیدها.

 

منبع: https://www.harirbaftamir.com/