ساخت استخر فایبرگلاس + مزایای ساخت

فایبرگلاس در ساخت نمای دکوراتیو ساختمان ها نیز کاربرد دارد. برای ساخت استخر ، جکوزی، سینک ظرفشویی و دستشویی و … از فایبر گلاس استفاده میکنند. در طراحی داخلی ساختمان، ویترین مغازه ها و… از فایبر گلاس استفاده می شود. اگر می خواهید با هزینه کمتری انجام دهید استخر با روکش وینیل بسازید. آسترهای استخر شنای وینیل اساساً ملحفه های بزرگ و صافی هستند که متناسب با خطوط استخر تکمیل شده شکل گرفته اند. نکته اصلی این است که فرسودگی آنها بسیار سریعتر از فایبرگلاس و بتن است.

استخر های پیش ساخته فایبرگلاس یک از سریع ترین روش های ساخت استخر می باشند، از شروع تا تحویل این استخر ها حدود 10 روز زمان می برد و شما می توانید در مدت کوتاهی استخر شخصی داشته باشید. تجهیزات استخر، از دیگر مواردی است که در ساخت استخر تاثیرگذار است. برند هایی هستند که به ساخت تجهیزات استخر می پردازند، بسته به نوع قیمت، کیفیت های متفاوتی دارند.

به طور مثال، برند آمریکا چهار برابر برند چینی قیمت دارد ودر عوض از کیفیت بالاتری برخوردار است. پس از 48 ساعت و مراحل آب بندی بایستی در چند روز متوالی سطح آب بندی شده را با آب مرطوب کرد و پس از زمان دو روز استخر را از آب پر کرده و نسبت به تست آب بندی اقدام نمود. روان کننده های بتن نوعی از افزودنی های بتن هستند که پیش از بتن ریزی به بتن اضافه می شوند.

می‌توان گفت قدیمی‌ترین کامپوزیت دست بشر ساخت کاه و گل هست که گل به عنوان ماده زمینه‌ای و کاه به عنوان الیاف نگه دارنده باعث استحکام این ماده می‌شوند. شما با خرید این استخر آماده، درگیر و معطل عملیات‌های طولانی و دست و پاگیر بنایی نخواهید شد. شفافیت، صاف و براق بودن سطوح استخر باعث انعکاس نور همراه با تلالو آب درون استخر می‌شود و منظره خیره کننده‌ای را خلق می‌کند. در استخر هر بخش بعدی خارج شونده مرکب خواهد بود از نسبت کمتری از آب کثیف و مقدار بیشتری آب تمیز.

این مسئله باعث می‌شود با وجود اینکه سطح ژئوممبران کاملا صیقلی و صاف است اما در نقاطی که خط اتو قرار می‌گیرد اختلاف سطح ایجاد شود. اگرچه این مقدار اختلاف سطح نسبت به سطح داخلی استخر های خاکی و بتونی قابل چشم پوشیست اما به هر حال این خطوط اتو ناگزیر ایجاد می‌شوند.

این مسئله در استفاده از استخر فایبر گلس پرورش ماهی اهمیت پیدا می‌کند. در این استخرها باید تلاش کنید تا بستر کف استخر را کاملا تمیز نگه دارید و انباشت آلودگی را در آب به حداقل برسانید. زیرا پس از آن شما با محدودیت های بسیاری مواجه خواهید شد که در نهایت در این مرحله هم زمان و هزینه ساخت شما افزایش پیدا میکند. فراتر از این ساختار بدنه آن بسیار مقاوم و بادوام است و از مواد محکم تری ساخته شده که دیگر نیازی نیست تا ۲۵ سال آینده استخر را عوض کنید.

سنگ به دلیل مقاومت مناسب آن در برابر رطوبت یک انتخاب مناسب برای فضای استخر به شمار می رود. تنوع در جنس و طرح سنگ باعث می شود که طراح با فراغ بال به طراحی پرداخته و از سنگ در دکوراسیون استخر اسنفاده کند. یکی از متداول ترین و کلاسیک ترین انتخاب ها در ساخت استخر است.

از آنجا که سازندگان می‌بایست کاسه‌ی استخر را به محل نصب منتقل کنند، محدودیت‌های حمل و نقل باعث می‌شود که استخرهای فایبرگلاس معمولاً حداکثر ۵ متر عرض، ۱۲ متر طول و نیم متر عمق داشته باشند. از آنجا که این استخرها از قالب‌های از پیش ‏طراحی شده ساخته می‌شوند، گزینه‌های کمتری برای ابعاد و شکل آن‌ها وجود دارد. روکش داخلی استخرهای فایبرگلاس در کارخانه نصب می‌شود و بخش جدایی‌ناپذیری از کاسه‌ی استخر است.

سیستم تصفیه استخر باید بتواند عملیات سیرکولاسیون آب یک استخر را در ۶ ساعت یا کمتر انجام دهد . استخرهای موج، جکوزی و استخر هایی با کاربرد خاص هر کدام زمان تصفیه مربوط به خود را دارند. مناطق با سطح آب زیرزمینی بالا باید تمهیدات لازم جهت زهکشی و ایزولاسیون استخر صورت گیرد.

در این شرایط باید آب کشی صورت گیرد که با استفاده از پمپ های مکش آب (کف کش) آب های سطحی را از محل خارج کرده و یا با استفاده از ایجاد چند جاه جذبی در اطراف استخر مورد نظر . ۷- بعد از لوله کشی و برق کاری نوبت به دیوار و کف استخر میرسد,یک کامیون سیمان تهیه کنید و بر روی زمین بریزید .اگر استخر شما عمق های متفاوتی دارد حتما این اندازه ها مشخص کنید. ۵- در مرحله بعدی ساخت استخر لوله کش باید کارهای ضروری برای لوله کشی را انجام دهد.شما در انتخاب لوله کش باید نهایت دقت را به خرج دهید زیرا هرگونه بی تجربگی میتواند باعث خرابی استخر شود.

ساخت استخر ارزان

ساخت استخر ارزان و کم هزینه نیاز به رعایت اصول و قواعدی دارد تا هزینه‌های شما را کاهش دهد. استخرهای جنس وینیل در جهان به عنوان مقرون به صرفه ترین نوع اجرا شناخته می شوند (البته در ایران چنین اجرایی نداریم) و به همین دلیل ، در مناطق سردسیر جهان نیز شاهد بسیاری از آنها هستیم. با این حال ، شما می توانید در ماه های زمستان با برخی از مشکلات سطح آستر وینیل مواجه شوید.

استخرهای بتنی متداول ترین نوع اجرا شده در سراسر کشور ، از جمله بسیاری از استان های سرد شمالی است. این سازه از میلگرد ، بتن و مواد سطح مانند سیمان و کاشی تشکیل شده است. همچنین ساخت استخرهای بتنی گرانترین هستند و نگهداری آن ها نیاز به کمی هزینه بیشتر نسبت به سایر انواع سازه ها دارد، البته که مزایا قابل توجهی هم دارند که ادامه به آن ها می پردازیم.

در تمامی این سطوح فقط از یک ماده بتن، فایبر گلاس یا وینیل استفاده می‌شود. از بین این مواد، بتن محکم‌ترین و بادوام‌ترین استحکام را به استخر شما می‌دهد، البته باید در نظر بگیرید که بتن از سایر مواد گران‌تر نیز است. اگر قرار است استخر در خارج از خانه قرار داشته باشد، بتن بهترین گزینه است.

استخر فایبرگلاس جایگزین بسیار مناسبی برای استخرهای بتنی هستند که نیاز به کاشی کاری دارند و مزیت‌های گوناگون بسیاری را نسبت به آنها دارا می باشند. استخرهای فایبرگلاس را به صورت حرفه ای تنظیم کنید.اکثر استخرهای فایبرگلاس ساختاری یک پارچه دارند. اگر برای حیاط خود یک استخر فایبرگلاس پیش ساخته انتخاب کرده اید ، باید با استفاده از جرثقیل یا تجهیزات مشابه آن را در محل قرار دهید. پس از آن ، خدمه ساختمان فضای اطراف استخر را با خاک یا بتن پر می کنند.

قیمت استخر پیش ساخته فایبرگلاس بستگی به نوع و مدل استخر، سایز و نوع تجهیزات تصفیه خانه و محل نصب استخر و موقعیت مکانی و جغرافیایی استخر متفاوت هست. استخر آماده ساخته فایبرگلاس به صورت یک قالب آماده و یک تکه و به صورت کامل در کارخانه تولید و حمل آن تا پروژه به‌وسیله جرثقیل و تریلر صورت می‌گیرد و در محل مورد نظر نصب می‌گردد.

تکنولوژی بی نظیر فایبر گلاس درساخت استخر، به کار گرفته شده و بدنه استخر بصورت یکپارچه از ترکیب فایبرگلاس ساخته می شود. به علاوه روی سطح استخر پیش ساخته فایبرگلاس، را با ماده ای به نام ژلکوت می پوشانند که این ماده خاصیت ضد آب، ضد خوردگی و عدم تجزیه پذیری بالایی دارد. قبل از شروع به اجرا و ساخت استخر لازم است اقداماتی انجام شود. باید درباره اینکه می‌خواهید استخر خود را چگونه و با چه متریالی (سیمانی، سرامیکی یا پیش ساخته) بسازید تصمیم بگیرید و تمام جزئیات را مشخص کنید.

پس از آب بندی و عایق کاری استخر ، سرامیک های استخر اجرا می شوند . هنر نمایی و تخصص پیمانکار ساخت استخر در این مرحله کاملا مشخص میشود . آب بندی استخر چه پس از ساخت استخر بتنی و چه پس از ساخت استخر با بلوک امری لازم الاجرا و ضروری است که باید با حساسیت های ویژه ای انجام پذیرد . در صورتی که می‌ خواهید قیمت ساخت استخر در رشت برایتان تا حدی ارزان شود؛ پس استخر های وینیل گزینه بسیار مناسبی می باشد.

در صورت نیاز به ساخت ابعاد خیلی بزرگ، این نوع از استخرها قابل اجرا نیستند. اغلب رنگ ثابتی برای آنها در نظر گرفته می‌شود اما برای کاشی کاری می‌توان تنوع بالایی ایجاد کرد. این روش علاوه بر مزیت‌هایی که نسبت به سایر روش‌ها دارد، معایبی را نیز شامل می‌شود. بهتر است با در نظر گرفتن معایب و مزایای هر روش، نوع مناسب‌تر را برای فضا انتخاب کرد. تا جای ممکن بهتر است از متخصصین و طراحان در این زمینه کمک گرفت.

جکوزی دارای سیستمی به نام ماساژور می باشد، اختلاف دمای جکوزی بالاتر از دمای آب استخر می باشد و به دلیل مزایای درمانی و فضای کمتر از استخر جهت اجرا خواهان بیشتری دارد. هزینه ی اجرای یک مجموعه استخر علاوه بر هزینه ی اجرای سازه استخر و تجهیزات آن، هزینه های سیستم تهویه، ساخت جکوزی و سایر امکاناتی که یک مجموعه می تواند داشته باشد به هزینه های ساخت استخر افزوده می گردد.

یکی از مهمترین تجهیزات استخر و در انواع و اقسام گوناگون با توجه به سیستم طراحی شده در استخر به کار برده می شود. محل ساخت استخر در ساختمان و یا ویلا با توجه به نظر شما انتخاب می گردد و شما به طرح دلخواه خود یک قدم نزدیک تر خواهید شد. نوع دیگر استخرهای پیش ساخته ، استخر پیش ساخته بتنی است که در اصل سازه ای از جنس بتن است.

هر قسمت از عملیات تاسیسات نیاز به تجربه کافی در این زمینه را لازم دارد . یک لوله کش بی تجربه به غیر از ایجاد هزینه بدون دلیل هیچ کار مناسبی انجام نخواهد داد . باید خاطر نشان کرد که سیستم های لوله کشی بسته به شرایط مکانیکی و ساختمانی که در آن استخر اجرا میشود می توانند متفاوت باشند . به جرات می‌ توان گفت که همه‌ی افراد علاقه‌ی زیادی به شنا کردن دارند و آن را جز یکی از بهترین تفریحات خود می‌ دانند. به همین دلیل بعضی از صاحب خانه‌ ها به فکر ساخت استخر می ‌افتند. استخری که خصوصی و لوکس باشد تا افراد در آرامش بتوانند ساعاتی به شنا کردن بپردازند.

به همین دلیل، این روکش کاملاً عمل‌آوری شده است و از لحظه‌ای که تولید می‌شود، آماده شنا می‌باشد. هنگامی‌که استخر پر شد و سیستم پمپ و فیلتر به کار افتاد، آب باید از لحاظ شیمیایی به تعادل برسد و مطابق آن، فیلتر هم باید بکواش شود. تعمیرات استخر پیش ساخته به آسانی صورت میگیرد و وقت زیادی را برای شما نمی گیرد اما در زمان تمیز کاری آب استخر با مشکلات مربوط به آن برای مدت زیادی دست و پنجه نرم میکنید. در ابتدا دلیل تیره شدن آب استخرتان را پیدا کنید که اصولا همین مرحله اول یعنی تخمین زدن دلیل آن به تنهایی مشکل می باشد.

استخرهای عمومی

استخرهای عمومی غیر از استخر تفریحی خود به استخرهای زیادی طبقه بندی میشوند و شامل استخر درمانی ، کودکان ، غواصی ، واتر پلو ، آموزشی و قهرمانی می باشند . به طور معمول، یک قاب بتنی یا کامپوزیتی برای نگه‌داشتن آب و جلوگیری از نشت آب بسیار موثر استو پیمانکار استخر در هنگام ساخت می‌تواند اطلاعات بیشتری با توجه به بودجه و ویژیگی‌هایی که نیاز دارید، در اختیارتان قرار می‌دهد.

بعد از اینکه زمین حفاری شد، باید به دنبال بهترین روش برای ساخت استخر و مواد مناسب آن باشید. به طور کلی ضخامت چوبی که در دیوار استفاده می‌شود باید کمتر از ضخامت چوب نیمکت سونا باشد. جکوزی‌های از پیش آماده که از جنس فایبرگلاس هستند را به راحتی می‌توان از فروشگاه‌ها خریداری کرد و به راحتی در محل نصب کرد.

کشورهای اتحادیه اروپا مانند آلمان و انگلستان از این دست کشورها هستند. قسمت مخزن این سازه‌ها میتواند از فلز، اتیلن پروپیل و یا پلی اتیلن ساخته شود. سازه‌های غیر فلزی علیرغم وزن و قیمت پایین‌تر خود به دلیل تاب آوری پایین در مقابل فشار هیدرواستاتیک بالای آب نمی‌تواند برای پرورش آبزیان در ابعاد بالا مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر این سطح داخلی این سازه‌ها صیقلی نیست و سرعت آلوده شدن و رشد جلبک در آنها بیشتر است. فلز (به طور عمده فولاد) در مقابل توانایی تاب آوری بالاتری دارد و می‌تواند بر وزن آب داخل خود در حجم‌های بالاتر غلبه کند.

نصب سریع و آسان این استخرها از برجسته‌ترین مزایای آن به شمار می‌رود. بسیاری از کارفرمایان تمایل دارند که روند کاری پروژه‌شان به سرعت انجام شود. دقت داشته باشید که برای ساخت استخرهای بتنی چیزی حدود سه ماه یا بیشتر زمان نیاز است اما استخرهای فایبرگلاس در کمتر از سه هفته نصب می‌شوند.

مواد آببند استخر معمولا به دو روش فشار مثبت و منفی عمل میکنند و بنا به کاربرد و تشخیص طراح و مجری استفاده میشوند. نکته قابل توجه آن که هزینه ساخت استخر در اصفهان یا هر شهر دیگر در این حالت گران ترین حالت ممکن است.لازم به ذکر است ساخت استخر با بتن معمولا در زمان طولانی تری انجام می شود.

رعایت اصول مهندسی و ساخت در این مرحله به دلیل بستگی مراحل بعدی به گودبرداری بسیار حائز اهمیت است. اولین مرحله برای اجرای یک استخر بتنی ، تهیه پلان های مهندسی است. تجهیزات و وسایل مورد استفاده در استخر یکی دیگر از مواردی است که نقش زیادی در هزینه تمام شده استخر خواهند داشت. شما می توانید یک استخر ساده و در واقع حوضچه با تجهیزات کم و معمولی طراحی نموده و یا یک استخر لوکس با انواع تجهیزات رفاهی و ایمنی طراحی کنید.

ساخت جکوزی

اجرای یک جکوزی نیازمند طرح می باشد، جکوزی یکی از پروژه هایی می باشد که دتایل های فراوانی در آن نیازمند رعایت کردن می باشند، اگر استاندارد ها در جکوزی رعایت نگردد استفاده از آن برای افراد سخت و آزار دهنده می باشد. ساخت یک جکوزی توسط بتن مقاومت سازه و طول عمر جکوزی را بیشتر خواهد کرد. در صورتی که استخر از سیستم گرمایش نیز بهره گیرد نیاز به اجرای خطوط گرمایش و نصب تجهیزات گرمایش می باشد.

الکتروپمپ تصفیه متشکل از یک الکتروموتور می باشد که امکان نصب استرینر بر روی آن میسر است، در اینصورت به یک استرینر (صافی، موگیر) جهت نصب الکتروپمپ استخر نیاز می باشد. استخر با توجه به شرایط پروژه می تواند به صورت دفن شده در زمین و یا بالاتر از سطح زمین ساخته شود. استخر هایی که روکش نهایی (آب بندی و تمام شده ی سطوح) آن ها وینیل می باشد.

3 برای استخر خود یک طراحی اساسی ارائه دهید.به این فکر کنید که می خواهید استخر جدید شما چگونه به نظر برسد. آیا شما به شکل گرد ، مربع یا مستطیل ترجیح می دهید؟ عمق آن چقدر خواهد بود؟ چند ورودی و خروجی خواهد داشت؟ اینها همه جزئیات مهمی است که شما باید قبل از شروع پروژه با پیمانکار خود در میان بگذارید.

ساخت استخر در زمین های دج و بدون تاسیسات عمده که توسط یک ردیف مش فولادی و اجرای شاتکریت بتن بر روی سطوح به ضخامت حداقل 10 سانتی متر اجرا می شود. ساخت یک استخر سبک روی بام، روی دال و داخل واحد ها با سازه ای سبک و همگون با سازه ساختمان انتخاب روش جدید اجرای استخر می باشد. این استخر ها سبک ترین سازه برای ایجاد استخر می باشند و برای ساخت استخر روی بام استفاده از آنها بهترین گزینه می باشد، وزن کل سازه و متعلقات آن ها در صورتی که تهی از آب باشند کمتر از 3 تن می باشد.

از دیگر ویژگی‌هیا این استخر می‌توان به تمیزی محیط و آب، امنیت و …اشاره کرد. ابعاد استخری که می‌سازید بیشتر به علاقه شما بستگی دارد، برای مثال اگر محیط کوچک دارید، می‌توانید اقدام به ساخت استخر در حیاط کنید. البته ابعاد ثابتی نیز وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اگرچه تعمیر استخر یک اتفاق معمول نیست، اما در طول عمر استخر شنا ممکن است، کف آن یا قسمت‌های دیگر دچار مشکل شود. ترمیم یک قسمت ترک خورده یک روند کاملا ساده است و به تنهایی امکان‌پذیر است.

بسته به مکانی که تصمیم به قرار دادن استخر دارید ممکن است تعداد محدودی از نظر ابعاد عمومی برای استخر داشته باشید. فراموش نکنید که قبل از شروع نصب، دستورالعمل های انجمن صاحبان خانه های محله خود را نیز بررسی کنید – به همه محله ها اجازه استخر نمی دهند. و این مدل استخر ها هیچ نیازی به آرماتور بندی، آجر، سیمان، کاشی و بتن و … ندارد. ی مثل کرونا که در زمان تعطیلی استخرهای عمومی می‌تواند پاسخگوی نیاز خانواده‌ها باشد. فایبرگلاس نیز از کامپوزیت‌های پلیمری ترموست هست که از ترکیب الیاف شیشه‌ای و رزین به‌دست میاید.

از شر خزه‌ها و جلبک‌ها راحت خواهید شد و نظافت آن آسان می‌شود و در نتیجه هزینه‌های نگهداری به را شما کاهش میابد. شهرداری ها استفاده از آب شهر برای چنین استخری را مجاز نمی دانند. و کاربر قادر است آن را بر مبنای دستورالعمل ارائه شده در مکان موردنظر مستقر سازد. برای پیش بینی و کنترل بهتر هزینه های ساخت، داشتن یک طراح خبره در اولویت است. از چوب ترمو وود با ضخامت حداقل 16 میلی متر در دیواره ها و حداقل 26 میلی متر در کف ها استفاده می شود. ورق های استفاده در استخرها گالوانیزه شده هستند و صد درصد ضد زنگند.

خروج از نسخه موبایل