نصب ویندوز از روی هارد اکسترنال بدون فرمت

محتوای این خبر مخفی

راهنمای گام به گام نصب ویندوز از روی فلش یا هارد اکسترنال

آیا نیاز به نصب یک نسخه جدید از ویندوز دارید؟ برای شما توضیح خواهیم داد که چگونه با پشتیبانی UEFI یک فلش یا هارد اکسترنال قابل بوت (Bootable) درست کنید.همچنین مراحل نصب ویندوز از روی فلش رو خواهید دید و در انتها با روش ریکاوری رم دوربین آشنا خواهید شد. ما اینجا از به دو روش این کار رو براتون توضیح میدیم! پیشنهاد تیم استفاده از Rufus یعنی روش اول می باشد.

راه اندازی ویندوز 10 یا ویندوز 7 از طریق حافظه USB ساده است. در عرض چند دقیقه می توانید نسخه جدید ویندوز را بر روی رایانه شخصی و یا لپ تاپ نصب کنید. در اینجا هر آنچه را که باید در مورد نصب یک نسخه جدید از ویندوز 10 از طریق USB قابل بوت بدانید ، آورده شده است.

چرا باید ویندوز را از روی فلش یا هارد نصب کنیم؟

اگر رایانه شخصی شما درایو نوری (DVD-Rom) ندارد,یا از لپ تاپ های سبک یا نت بوک استفاده میکنید شرکت سازنده برای کاهش ضخامت و وزن دستگاه آن را حذف کرده است, نگران نباشید شما با یک حافظه USB قابل بوت می توانید سیستم عامل مورد نظر خودتون را نصب کنید.

همچنین نصب ویندوز 10 از طریق درگاه USB سریعتر است. درایو USB می تواند سریعتر از درایو نوری لود شود. در نتیجه سیستم عامل را سریعتر نصب می کنید.

برای نصب ویندوز 7 یا ویندوز 10 از طریق فلش ، احتیاج به فلش 16 گیگابایتی دارید برخی از نسخه های سبک و بهینه شده ویندوز با فلش 8 گیگابایتی قابل نصب می باشد. قبل از شروع ، اطمینان حاصل کنید که از اطلاعات درایو فلش پشتیبان تهیه کرده اید و USB شما فرمت شده است. در صورتی که از هارد اکسترنال استفاده میکنید مواظب از دست رفتن داده های خود یا سوختن هارد باشید. با اینحال نگران نباشید، چرا که تعمیر هارد سوخته کامپیوتر تخصص تیم دیتاریکاوری ایران است.

اطمینان حاصل کنید که فلش شما از بوت UEFI پشتیبانی میکند

قبل از بارگیری فایل نصب ویندوز قابل بوت ، مهم است که تفاوت بین UEFI و BIOS را بدانید.

رایانه های شخصی قدیمی برای راه اندازی سیستم عامل و مدیریت داده ها بین سیستم عامل و دستگاه ها به سیستم پایه ورودی / خروجی (BIOS) متکی هستند. طی دهه گذشته ، UEFI (Unified Extensible Firmware Interface) جایگزین BIOS شده است. UEFI می تواند بدون نرم افزار یا رسانه اضافی در تشخیص و تعمیر رایانه کمک کند.

ساخت فلش بوتیبل با   Rufus

مواردی که برای این کار نیاز دارید:

  1. دانلود نرم افزار
  2. دانلود ISO هر نسخه ای از ویندوز یا لینوکس و یا هر سیستم عاملی دیگر (ما از ویندوز 10 را دانلود و نصب میکنیم)
  3. یک فلش USB

نرم افزار Rufus نیازی به نصب ندارد و فقط کافیست آن را اجرا کنید.

    1. در مرحله اول فلش را به سیستم وصل کنید و آن را از قسمت Device انتخاب کنید.
    2. از قسمت Boot Selection بر روی SELECT کلیک کنید و ISO ویندوزی که دانلود کرده اید را انتخاب نمایید.
    3. اگر نیاز به تغییر MBR یا GPT (پارتیش بندی هارد سیستم شما) آن را تغییر دهید.
    4. روی گزینه Start کلیک کنید و در صورت مواجه شدن با سوالی مبنی بر اینکه آیا مطمعن هستید که فلش شما فرمت شود، گزینه Yes را انتخاب و بین 10 الی 15 دقیقه صبر نمایید.

دقت کنید پس از تایید تمام اطلاعات موجود برروی فلش شما پاک می شود.

تا پایان مرحله Rufus نبندید,پس از اتمام پس از اتمام این مرحله ، فلش شما تبدیل به یک فلش بوتیبل می‌شود و شما قادر به نصب ویندوز از روی آن فلش خواهید بود.

روش  دوم با استفاده از فلش بوتیبل

ابتدا فلش فرمت شده خود را به رایانه یا لپ تاپ متصل کنید.آماده نصب ویندوز 10 هستید؟  چندین روش برا ساختن فلش بوتیبل وجود دارد ، ساده ترین راه برای انجام این کار استفاده از Windows 10 Media Creation Tool است.

برای دانلود این برنامه، به صفحه بروید و روی Download tool کلیک کنید .

این حدود نرم افزار حدود 20 مگابایت حجم دارد ، بنابراین زمانی زیادی صرف دانلود آن نخواهد شد. توجه داشته باشید که  این برنامه برای ساخت فلش قابل بوت ویندوز 10 نیاز به اتصال به اینترنت دارد.

ساخت فلش بوتیبل با Windows 10 Media Creation Too

پس از دانلود  برنامه را اجرا کرده و در صورت درخواست ، روی Accept کلیک کنید . سپس:

  1. گزینه Create installation media (USB flash drive, DVD, or ISO file) for another PC را انتخاب کنید
  2. روی Next  کلیک کنید و زبان (Language)  مورد نظر را تنظیم کنید.
  3. با دقت نسخه مناسب Windows 10 و Architecture سیستم را انتخاب کنید. در صورتی که رم سیستم شما بالای 4 گیگابایت هست 64 بیت را انتخاب کنید.
  4. برای اعمال تنظمیات دلخواهتون ، تیک Use the recommended options for this PC  را وردارید
  5. Next را بزنید
  6. USB flash drive را انتخاب کنید  و سپس درایو فلش مورد نظر را از لیست انتخاب کنید.
  7. مجددا Next را انتخاب کنید.

این مرحله کپی پرونده های ویندوز 10 را بر عهده دارد و فایل ها را بر روی فلش شما کپی میکند.

منتظر بمانید تا نصب کننده Windows bootable USB 10 ایجاد شود. مدت زمان این کار به سرعت اینترنت شما بستگی دارد. چندین گیگابایت داده نصب خواهد شد. اگر در خانه به اینترنت وصل نیستید ، بارگیری از کتابخانه یا محل کار خود را در نظر بگیرید.

مراحل نصب ویندوز با فلش بوتیبل

حالا که عملیات ساخت فلش بوتیبل ویندوز را با موفقیت پشت سر گذاشتید، می‌توانید فلش را به سیستم مورد نظر متصل کنید و سپس سیستم را ریست نمایید. در هنگام بوت شدن سیستم با فشردن کلیدهای F12 یا F9 (بسته به مدل MotherBoard) به قسمت تنظیم چگونگی بوت ویندوز بروید و در آنجا گزینه مربوط به حافظه USB (که معمولا به صورت Boot From USB Storage نوشته می‌شود) را انتخاب کنید.

پس از چند لحظه نصب ویندوز آغاز می‌شود و شما می توانید پس از کپی اطلاعات اولیه، درایو مربوط به نصب ویندوز را انتخاب و سایر موارد را تنظیم کنید و پس از گذشت 15 الی 30 دقیقه ویندوز خود را نصب نمایید.

در برخی موارد ممکن است با کلیدهای F12 یا F9 به صفحه بوت منتقل نشویم. در این موارد بهتر است با فشردن کلید F2 یا کلید Delete از روی کیبورد، به تنظیمات بوت سیستم وارد شوید و در قسمت Boot ، تنظیمات مربوط به چگونگی بوت شدن سیستم را روی اولویت USB Storage قرار دهید.

آموزش نصب ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ از روی هارد اکسترنال

شما می توانید ویندوز را از روی دستگاه های مختلفی نصب کنید. امروزه تعداد افرادی که از CD و DVD برای نصب ویندوز استفاده می کنند رو به کاهش است و معمولا از سایر حافظه های جانبی مانند فلش، هارد اکسترنال و.. استفاده می شود. اگر شما قصد نصب ویندوز از روی هارد اکسترنال را دارید، با ما همراه باشید. در ادامه این مقاله روش نصب ویندوز ۱۰، ۸ و ۷ از روی هارد اکسترنال را آموزش می دهیم. اگر هارد شما مشکلی دارد و می خواهید بدانید که ایا هارد تعمیر میشود یا خیر؟ چواب ما به شما مثبت است. می توانید هارد خود را تعمیر کرده و سپس اقدام به نصب ویندوز از روی آن کنید.

آموزش تصویری نصب ویندوز با هارد اکسترنال

Install Windows From External Hard Drive

دیوایس های جدید مانند فلش و هارد و.. از سرعت بیشتری برخودار هستند و نصب راحت ویندوز با سرعت خوبی را تجربه خواهید کرد. اگر شما یک External Hard Drive دارید، می توانید به راحتی از روی آن اقدام به نصب ویندوز کنید. فراموش نکنید که قبل از انجام روش های زیر، فایل نصب ویندوز مورد نظر با فرمت ISO را دانلود کرده و آماده داشته باشید.

آماده سازی هارد برای نصب ویندوز ۱۰، ۸ و ۷ از روی هارد اکسترنال

برای نصب ویندوز از هارد اکسترنال، ابتدا باید از اطلاعات موجود در هارد خود بکاپ بگیرید زیرا در جریان آماده سازی، باید آن را فرمت کنید. توجه داشته باشید که همه اطلاعات شما از روی هارد پاک می شود. پس حتما قبل از انجام این روش، از اطلاعات مورد نظر بکاپ تهیه کنید.

پس از بکاپ گرفتن از اطلاعات، Computer را باز کرده و روی آیکن هارد راست کنید. سپس گزینه Format را بزنید.

در پنجره باز شده، File System را به NTFS تغییر دهید. Quick Format را هم انتخاب کرده و روی Start کلیک کنید.

در پیام نشان داده شده Yes را انتخاب کنید و پس از پایان عملیات، در پنجره نهایی OK را بزنید.

همینطور برای آموزش کلی روش نصب ویندوز ۱۰ و..، توصیه می کنیم مطلب بررسی و آموزش استفاده از ویندوز ۱۰ – بخش اول: نصب و نگاه کلی را هم مطالعه نمایید.

انتقال فایل نصب ویندوز روی هارد برای نصب ویندوز توسط هارد اکسترنال

حال جهت نصب ویندوز از روی هارد اکسترنال USB، شما باید فایل ISO ویندوزی که دانلود کرده اید را در دایرکتوری Root هارد خود(صفحه اصلی هارد بدون پوشه و..) اکسترکت یا استخراج کنید. برای این کار باید به برنامه هایی مانند ۷-Zip , WinZip یا WinRAR نیاز دارید. پس از نصب یکی از این برنامه ها، روی فایل ویندوز راست کلیک کرده و با برنامه خود گزینه Extract Files را بزنید.

در پنجره باز شده با تنظیمات پیشفرض، محل هارد را انتخاب کنید. (فایل نباید داخل پوشه و.. باشد و حتما داخل دایرکتوری ریشه (root) باشد)

منتظر بمانید تا عملیات اکسترکت به پایان برسد. قابل ذکر است که اگر فایل را از DVD کپی کرده اید هم فقط کافیست تا تمام محتویات سی دی را داخل هارد بریزید.

همچنین اگر ویندوز شما هارد را شناسایی نکرد، مطلب ۸ روش رفع مشکل نخواندن و نشناختن هارد اکسترنال در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ را هم مطالعه نمایید.

بوتیبل کردن هارد اکسترنال برای نصب ویندوز از روی هارد اکسترنال

اکنون برای تبدیل هارد اکسترنال به بوت، در سرچ ویندوز عبارت CMD را تایپ و اینتر کنید.

بوتیبل کردن هارد اکسترنال برای نصب ویندوز از روی هارد اکسترنال

در پنحره باز شده دستورات زیر را خط به خط نوشته و در انتهای هر خط یک اینتر بزنید: با این کار هارد شما قابل بوت شدن شده و برای نصب ویندوز ۱۰ با هارد اکسترنال آماده می شود. جهت آشنایی بیشتر می توانید مطلب آموزش کامل ۹ روش ساخت فلش مموری بوت در ویندوز و مک را هم در همین زمینه مطالعه نمایید.

    x:

    cd/boot

    bootsect x:

توجه داشته باشید که X در اینجا به معنای نام درایو هارد اکسترنال است. شما باید نامی درایوی که هارد با آن نشان داده می شود را به جای X وارد کنید.

پس از پایان عملیات، برنامه ها را ببندید.

چگونه با هارد اکسترنال آماده شده ویندوز نصب کنیم؟

حال هارد اکسترنال شما آماده است و به راحتی می توانید با بوت کردن آن اقدام به نصب ویندوز از روی هارد اکسترنال بکنید. اگر روش نصب ویندوز را نمی دانید، می توانید مطلب آموزش نصب ویندوز از روی فلش که قبلا آموزش داده شده است را مطالعه نمایید تا با روش این کار آشنا شوید. نحوه نصب ویندوز از روی فلش و هارد تقریبا یکسان است.

بررسی مزایای نصب ویندوز از روی هارد اکسترنال

شرایطی که باعث می‌شوند به نصب ویندوز هارد اکسترنال فکر کنید:

البته به غیر از وضعیت آخری که به آن اشاره کردیم(داشتن نسخه‌ Enterprise ویندوز) اگر بخواهید مستقیما ویندوز را روی هارد اکسترنال یا درایو SSD اکسترنال نصب کنید با ارور مواجه خواهید شد.

البته خبر خوب این است که با استفاده از امولاتور VMWare یا استفاده از برنامه WinToUSB می‌توانید این مشکل را دور بزنید. آسان‌ترین راه همان استفاده از WinToUSB است که در ادامه آن را آموزش می‌دهیم.

نخوه نصب مستقیم ویندوز از هارد اکسترنال با استفاده از برنامه WinToUSB

نحوه دانلود WinToUSB

برای دانلود این ابزار کافیست به صفحه رسمی دانلود WinToUSB  بروید. هدف اصلی این برنامه امکان نصب ویندوز روی فلش مموری است اما می‌توان از آن برای نصب بدون مشکل ویندوز روی هارد اکسترنال و درایو SSD اکسترنال هم استفاده کرد.

نسخه رایگان این برنامه تفاوت خاصی با نسخه‌های پولی آن ندارد، اگرچه به عنوان مثال نسخه‌های غیر رایگان این برنامه می‌توانند رمزنگاری بیت لاکر را برای هارد اکسترنال فعال کنند و امنیت اطلاعات را به میزان زیادی افزایش دهند.

آماده‌سازی فایل نصب ویندوز

به هر حال برای نصب ویندوز، باید فایل ISO و یا DVD ویندوز را در اختیار داشته باشید. همچنین می‌توانید از سایت مایکروسافت هم فایل نصب ویندوز را دانلود کنید.

البته برنامه WinToUSB این امکان را به شما می‌دهد که درایو نصب ویندوز را کلون کرده و آن را به هارد اکسترنال منتقل کنید.

اجرای WinToUSB و انتخاب روش نصب

آیکن های موجود در سمت چپ، سه راهکار مختلف برای نصب ویندوز پیش پای شما قرار می‌دهند:

بعد از انتخاب روش نصب، در ستون Operating system، نسخه مورد نظر خود را انتخاب کرده و Next را بزنید.

انتخاب هارد اکسترنال، پارتیشن و حالت نصب

در صفحه بعدی باید هارد اکسترنال را انتخاب کنید. البته مطمئن شوید که هارد اکسترنال به سیستم متصل است.

با انتخاب هارد اکسترنال احتمالا دو گزینه ظاهر می‌شود که برای انتخاب پارتیشن بوت و پارتیشن نصب ویندوز است. اگر هارد اکسترنال شما تنها یک پارتیشن دارد می‌توانید همان پارتیشن را برای بوت و نصب ویندوز انتخاب کنید.

در نهایت هم باید Installation mode را انتخاب کنید. همچنین اگر گزینه Legacy فعال بود همین گزینه را انتخاب کنید. در واقع حالت Legacy راحت‌ترین راهکار ممکن است.

اگر انتخاب این گزینه ممکن نبود، روی گزینه VHD کلیک کنید. تنها فرق این گزینه در این است که هنگام نصب ویندوز باید سایز پارتیشن را تنظیم کنید. البته در این شرایط حتماً بزرگ‌ترین حجم ممکن را انتخاب کنید تا فضایی از هارد اکسترنال بدون استفاده نماند.

حالا Next را بزنید تا نصب شروع شود. در این فرآیند درصد نصب هم به شما نشان داده می‌شود. زمان نصب نیز به سرعت هارد اکسترنال و یا درایو SSD اکسترنال بستگی دارد.

جمع‌بندی

نصب ویندوز روی هارد اکسترنال شاید در نگاه اول اصولی نباشد، اما در واقعیت به خاطر سرعت بالای درایوهای اکسترنال فعلی، این کار یک گزینه عملی و کاربردی است. در این میان برنامه WinToUSB کار را آسان‌تر کرده و به صورت خودکار موارد مورد نیاز برای نصب ویندوز روی هارد اکسترنال را برای کاربر انجام می‌دهد.

خروج از نسخه موبایل