عمومیبرترین های کسب و کار

معرفی انواع گردو در ایران + عکس

گردو یک نمونه میوه مغز دار است که دارای ارزش بسیار بالایی بوده و همچنین یکی از انواع خشکبار است که برای استفاده در همه ی سنین مناسب است و علت آن هم داشتن ارزش غذایی بسیار زیاد آن است. با توجه به این که در بین مواد غذایی گیاهی ، مغز گردو میزان امگا 3 بیش تری دارد ، به عنوان غذای مغز از آن استفاده می شود. در دنیا همه ی نمونه های گردو وجود دارد و همین سبب شده تا هر قسمتی از جهان گردوی مختص به خود را داشته باشند. تنوع بسیار زیاد در انواع گردو باعث دشواری در شناسایی نوع گردو ها شده است. این تنوع در انواع گردو به نوع درخت آن بستگی دارد. درخت گردو یکی از خانواده های درختان پهن برگ است و با توجه به این که خود را با بیش تر شرایط آب و هوایی تطبیق می دهد ، در همه ی مناطق جهان به آسانی رشد می کند.

گردوی ایرانی یکی از بهترین نمونه های گردو در جهان است که دارای مزه و طعم خاص و منحصر به فردی است. از سراسر دنیا هر ساله خریداران بسیار زیادی به دنبال خرید گردوی ایرانی بوده اند. در این مطلب شما را با این محصول پرخاصیت و انواع آن آشنا خواهیم کرد.

گردو

همان طور که اشاره شد ، گردو یکی از میوه های دارای مغز است و به علت داشتن ویژگی ها و خواص بی نظیر و همچنین غنی بودن آن از منابع مفید و مغذی مانند : آنتی ‌اکسیدان ها ، پروتئین ، فیبر و ویتامین ها ، در بین افراد یکی از خشکبار های پرطرفدار و شناخته شده محسوب می شود. همین طور در کشور ما ایران ، مردم از این خوراکی خوشمزه در وعده های غذایی متفاوت استفاده های بسیار زیادی می کنند ؛ مانند : استفاده در خورشت فسنجان ، نان و پنیر و گردوی صبحانه ، آجیل ، انواع شیرینی و غیره . این خشکبار مغذی و مفید ، دارای انواع مختلف و متفاوتی است که علت آن وجود عواملی مثل : محل کاشت ، موقعیت آب و هوایی متفاوت و … است.

انواع گردو

یکی از نمونه های گردو ، گردوی ایرانی ( Persian Walnut ) بوده که نام علمی آن Juglans regia است و یکی از بهترین نمونه های گردو شناخته می شود. این محصول در مناطق مختلف جهان کاشته شده و بهره برداری می شود. این نمونه از گردو دارای انواع مختلف و متفاوتی است ؛ با توجه به منطقه و جایی که گردو در آن کشت شده و یا جنس و شکل ظاهری ، هر دسته را می توان نام گذاری کرد. هر کدام از نمونه های گردو دارای تفاوت هایی بوده که بیش تر این تفاوت ها در میزان چربی ، رنگ ، اندازه ، ضخامت پوست و … است.

انواع گردو های ایرانی

  1. گردو دماوند :

با توجه به نام این نمونه از گردو منطقه دماوند خاستگاه رویش و کشت این محصول بوده است. شکل و ظاهر این گردو با توجه به نمونه های گردوی موجود در ایران ، بیضی کشیده بوده است و مغز آن به رنگ قهوه ای روشن بوده است. دارای پوست چوبی سختی است ولی مغز آن از پوست خود به آسانی جدا می شود.

  1. گردو تویسرکان :

گردو تویسرکان یک نمونه دیگر از انواع گردو در ایران است که از پر فروش ترین و مرغوب ترین گردو های ایران بوده که دارای پوستی بسیار نازک است. این گردو مغزی خوش طعم با مقدار چربی بالا دارد. همین طور باید این نکته را هم بدانید که میزان چربی موجود در این گردو برای سلامتی ضرری نداشته است و در صورتی که به اندازه مصرف شود ، دارای فواید بسیار زیادی هم خواهد بود. نهال این نوع از گردو بومی ایران است و در بیش تر مواقع در مناطق کوهستانی کشت می شود. شباهت هایی بین این نمونه از گردو و نمونه ی ضیاء آبادی وجود دارد.

  1. گردو ضیاء آبادی قزوین :

این نمونه از گردو یکی از گردو های بومی ایران به حساب می آید و منبع اصلی تولید نهال این گردو در شهرستان ضیاء آباد قزوین بوده و علت نام گذاری این گردو هم همین است. نهال گردو ضیاء آبادی قزوین بسیار پربار است و مقاومت بسیار زیادی در سرما دارد. این گردو ، پوستی شکننده و ضعیف دارد و همچنین دارای مغزی پر بوده است.

  1. گردو پوست کاغذی :

علت نام گذاری این نمونه از گردو ، این است که دارای پوستی تقریبا نازک بوده و همچنین قابلیت جداسازی بسیار آسان مغز از پوسته را دارد. این محصول علاوه بر شناخته شده بودن طرفداران بسیار زیادی نیز دارد. یکی از ویژگی های دیگر آن ، داشتن طعم مطلوب و شیرین و سفید بودن آن است. حدودا ۷۰ درصد از این نوع گردو دارای چربی است که از آن در حالتی که به مقدار متعادل استفاده کنید ، برای سلامتی هم بسیار اهمیت دارد.

  1. گردو شهمیرزاد :

یکی از گردو های بسیار مرغوب گردوی شهمیرزاد است که از جمله محصولات شهرستان شهمیرزاد واقع در استان سمنان بوده است. این گردو دارای ظاهری درشت و بیضی شکل است. مغز این گردو چرب بوده و به راحتی از پوسته خود جدا می شود و رنگ آن با توجه به کیفیتش دارای رنگ های تیره، قهوه ای روشن یا سفید است. رنگ تیره این گردو به طور معمول برای غذا و خورشت مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین باید بدانید که در شهمیرزاد قدمت درختان گردو در منابع تاریخی نوشته شده که به سه هزار سال هم رسیده است و در مورد این گردو مردم شهمیرزاد اعتقادات بسیار جالبی داشته اند. به عنوان نمونه : در بین مردم درخت گردوی شهمیرزاد به میخ طلا معروف بوده است به دلیل این که ریشه این گردو در خاک دارای مقاومت بسیار زیادی است و یا این که درخت گردو را بعضی خانواده های اصیل و قدیمی شهمیرزادی ، مهریه دختران خود می کنند.

  1. گردو خوشه ای :

در ایران این دسته از نمونه های گردو ، به شکل خوشه ای بوده اند و هر خوشه از آن حدودا ۵ تا ۱۰ عدد گردو داشته اند. این نمونه از گردو بیضی شکل و درشت بوده اند و دارای طعم بسیار خوبی هستند. درخت آن قدی متوسط و کوتاه داشته و یکی از درختان پربار به حساب می آیند.

  1. گردو سوزنی :

گردوی سوزنی یکی از ارزان ترین نمونه های گردو است. بر روی پوست این گردو برجستگی هایی وجود دارد که سبب شده تا درون پوسته چوبی ، مغز این گردو فرو برود و از آن به سختی جدا شود ؛ به همین جهت ممکن است که مغز آن در زمان شکستن گردو خورد شود و به طور کامل نتوان آن را جدا کرد. این نمونه از گردو دارای مغز چربی است ولی به دلیل این که وزن پوسته به نسبت مغز گردو بالاتر است و همچنین جداسازی آن به سختی انجام می شود ، در بین افراد محبوبیت زیادی نداشته است.

بهترین نوع درخت گردو

برای کشاورزان یکی از اصلی ترین و مهم ترین راه های انتخاب نهال گردو ، مقاومت تمام نمونه های نهال گردو در مقابل آفات و بیماری ها بوده است. درخت گردو هنگامی که دچار آفات شدید و یا بیماری شود ، هزینه بسیار زیادی بر دوش کشاورزان خواهد گذاشت تا آفات و بیماری های آن را نابود کنند. امکان دارد که این هزینه تا سال های زیادی با کشاورز همراه باشد. همان طور که اشاره شد از میان گردوهای ایرانی معرفی شده ، گردوی تویسرکان یکی از بهترین و پر طرفدار ترین نمونه های گردوی ایرانی محسوب می شود و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که در خرید گردو وسواس خاصی دارید بهترین گزینه گردوی تویسرکان است.

خرید گردو

با توجه به انواعی که برای گردوهای ایرانی در این مقاله به شما معرفی شد ، شما با انواع نمونه های گردو آشنا شدید و می توانید بر اساس نوع استفاده و مصرفی که از گردو دارید یکی از آن ها را انتخاب کنید. اما نکته ای که اهمیت دارد این است که خرید گردو را از فروشگاه ها و مراکز معتبری انجام دهید تا کیفیت مناسب و مطلوبی را از این محصول دریافت کنید. یکی از فروشگاه های معتبر در این زمینه فروشگاه خشکبار کشاورزی است که شما می توانید برای خرید مغز گردو و همچنین خرید گردو با پوست در انواع مختلف به آن مراجعه کرده و محصول مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید.