عمومیبرترین های کسب و کار

میلگرد لازم برای ساختمان دو طبقه

محتوای این خبر مخفی

مقدار میلگرد مصرفی در اسکلت بتنی

در ابتدای هر پروژه ی ساختمان سازی ممکن است شما عزیزان با مسئله ی محاسبه ی به عنوان اصلی ترین عنصر در ساخت و ساز روبرو باشید. به علاوه قیمت آرماتور مصرفی در ساخت متناسب با مقدار مصرف این محصول کاهش یا افزایش می یابد. از همین رو با یک محاسبه سر انگشتی مقدار آرماتور مصرفی در ساختمان که در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد می توانید هزینه های پیش رو را برآورد کنید. این مطلب به طور اختصاصی به موضوع محاسبه مقدار میلگرد مورد نیاز در ساختمان دو طبقه خواهد پرداخت.

برای تخمین میلگرد مورد نیاز در ساختمان دو یا چند طبقه ابتدا باید مقدار مقاطع مورد نیاز در فونداسیون دو طبقه ، ستون و سقف محاسبه شده و بعد از آن به بررسی این مقدار در طبقات یک، دو یا بیشتر بپردازیم.

محاسبه میلگرد فونداسیون

مقاطع در پی یا فونداسیون ساختمان به سه صورت طولی، عرضی و تقویتی اجرا می شود. در این ویدئو می توانید نحوه چیدمان میلگرد نیشابور را در فونداسیون ساختمان مشاهده نمایید. همچنین در ادامه به محاسبه مقدار میلگرد مصرفی در فونداسیون خواهیم پرداخت. این نوع پی که در فیلم زیر مشاهده می نمایید پی گسترده نام دارد به این صورت می باشد که یک دال ضخیم بتن مسلح تمامی سطح را می پوشاند. این پی در مورادی که خاک بستر ضعیف باشد و یا احتمال نشست نامتقارن وجود داشته باشد از این نوع پی استفاده می شود.

همچنین در ساختمان هایی که دارای لنگر واژگونی بزرگ باشد، برای توزیع بارهای وارده در سطوح بزرگ، جهت جلوگیری از Uplift و برای مقابله با فشار هیدرولیکی آب های زیرزمینی باید از این نوع پی استفاده کرد. علاوه بر آن چنانچه زمین پی سست باشد که به صورتی که سطح پوشیده شده پی های منفرد بیشتر از نصف سطح زیربنا باشد از لحاظ اقتصادی به صرفه است که از پی منفرد استفاده شود.

مقاطع طولی در پی این مقاطع به صورت طولی در دو ردیف بالا و پایین در فونداسیون ساختمان کار می شوند. برای محاسبه تعداد آرماتور های طولی بکار رفته در فونداسیون باید ابتدا طول مقاطع را با استفاده از دو پارامتر خم میلگرد و طول کاور محاسبه کرد. سپس از حاصلضرب این مقدار در تعداد میلگرد های دو ردیف بالا و پایین می توانید وزن مقاطع طولی در فونداسیون را محاسبه کنید. در تصویر، آرماتور های طولی با خطوط قرمز رنگ مشخص شده اند.

طول کاور *۲) ₋ (طول خم *۲) + طول محور ₌ طول میلگرد)

مقاطع عرضی در پی نحوه محاسبه طول مقاطع عرضی دقیقا مشابه با مقاطع طولی به این صورت می باشد که محور حاوی آرماتور های عرضی را به فاصله آرماتور عرضی تقسیم کنید. اکنون از تقسیم طول به فاصله، تعداد آرماتور عرضی فونداسیون محاسبه خواهد شد. در پایان باید به دلیل دو ردیف بودن آرماتورهای عرضی این مقدار را در عدد ۲ ضرب کنید. در تصویر آرماتور های عرضی را به صورت خط های آبی مشاهده می کنید.

مقاطع تقویتی در پی اغلب این آرماتورها بدون خم می باشد، برای محاسبه وزن این مقاطع طول آرماتور را در تعداد و وزن واحد طول آن آرماتور ضرب کنید. البته برای سرعت بخشیدن به این کار بهتر است با قرار دادن این مقادیر در جدول ریز متره وزن دقیق را محاسبه کنید. جدول ریز متره جدولی در محیط اکسل می باشد که می توان به عنوان منبعی مطمئن در محاسبه اندازه های دقیق به آن استناد کرد.

مقادیر موجود در این جدول را باید دقیقا مطابق با مقادیر موجود بر روی نقشه در جدول بنویسید. بعد از پر کردن ستون های طول و عرض میزان سطح را محاسبه کنید. سپس ارتفاع هر طبقه را در مجموع سطوح ضرب کنید اکنون این مقدار را در ستون حجم یادداشت نمایید. اکنون میزان حجم میلگرد مورد نیاز در دسترس ما می باشد. از این جدول علاوه بر استفاده در محاسبه میزان میلگرد مورد نیاز در محاسبه میزان خاکبرداری ساختمان هم مورد استفاده قرار می گیرد.

اکنون که با انواع چیدمان آرماتور در فونداسیون آشنا شدید برای محاسبه تعداد میلگرد مورد نیاز در فونداسیون یک مثال مطرح می کنیم. فرض کنید می خواهیم آرماتور مورد نیاز در ساختمان ۶ طبقه را محاسبه کنیم.

تخمین تقریبی ضخامت و ابعاد فونداسیون

محاسبه عمق فونداسیون تعداد طبقات * ۱۰ فرمول محاسبه ضخامت پی (لازم به ذکر است ضخامت پی نباید از ۵۰ سانتی متر کمتر شود) (تعداد طبقات * ۱۰) + ۲۰ سانتی متر                                     ۱۰*۶+۲۰= ۸۰ سانتی متر فرمول محاسبه عرض پی (تعداد طبقات * ۲۰ ) + ۴۰ سانتی متر                                   ۲۰*۶+۲۰ = ۱۴۰ سانتی متر مقدار بیشینه مطابق با فرمول زیر محاسبه می شود که در نهایت عدد بدست آمده که بزرگتر است را در فرمول های بعدی در نظر می گیریم. ۱۵۰۰mm2 = 150cm2 (b عرض پی) ۱۰۰۰mm2=100cm2 (h ضخامت پی) ۹۴۰mm2= 94cm2 (d عمق موثر)

As1= (0.0025 × b × d) = (0.0025 × ۱۵۰۰ × ۹۴۰) = ۳۵۲۵mm2 = 352 cm2 As2= ((0.0018× b ×d))/2= ((0.0018× ۱۵۰۰ ×۱۰۰۰)) / ۲=۱۳۵۰ mm2=135cm2

با یک نگاه اجمالی متوجه می شویم که مقدار فرمول اول بیشتر است پس از همان مقدار در عملیات استفاده می کنیم. اگر سایز میلگرد طولی را ۲۰ در نظر بگیریم از طریق فرمول زیر تعداد آرماتور مورد نیاز در هر متر مربع بدست می آید.

۳.۱۴+۲۰+۲۰/۴= ۱۱

بنابراین در هر متر مربع تقریبا به ۱۱ عدد میلگرد ۲۰ مورد نیاز است. در این مرحله از موارد دیگری که مهندسان با آن روبرو هستند محاسبه مقدار سیم آرماتور بندی می باشد. این مقدار را به این شکل در نظر بگیرید که به ازای هر تن میلگرد مصرف شده در فونداسیون ۸ کیلو گرم سیم آرماتور بندی و در ازای هر ۱۰۰ متر مربع زیر بنا ۱۰ کیلوگرم سیم قالب بندی مورد نیاز است.

حداقل میلگرد طولی (S) را با توجه به شماره میلگرد که ۲۰ است به روش زیر محاسبه کنید: محاسبه مقادیر طولی و عرضی میلگرد تنها برای کنترل رعایت ضوابط می باشد.

S=(1500-(11 ×۲۰)+(۲ ×۵۰))/(۱۱-۱)=۱۱۸ mm=12cm

فاصله میلگردها (۱۲ سانتی متر) مقداری بین رنج نرمال ضابطه و قابل قبول می باشد. حداقل میلگرد عرضی مورد نیاز با احتساب میلگرد شماره ۲۰:

محاسبه میلگرد مورد نیاز ساختمان

برای محاسبه تعداد میلگرد برای ساختمان دو طبقه ابتدا بیایید مختصری در مورد دو نوع اسکلتی که در ساخت پروژه های ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد بپردازیم. به طور کلی دو نوع اسکلت فلزی یا بتنی در پروژه های ساخت و ساز بکار برده می شود. که با توجه به نوع اسکلت مقدار آرماتور و همچنین دیگر مواد مورد نیاز متفاوت است.

اسکلت فلزی : مقدار میلگرد مورد نیاز در ساختمانی با اسکلت فولادی با مهاربندی برابر با ۴۵ تا ۶۵ کیلوگرم بر متر مربع می باشد. این مقدار در اسکلت فولادی با قاب خمشی برابر با ۶۵ تا ۹۰ کیلوگرم بر متر مربع است.

اسکلت بتنی : مقدار میلگرد در هر متر مکعب بتن با قاب خمشی و دیوار برشی برابر با ۳۵ تا ۴۵ کیلوگرم بر متر مربع و در اسکلت بتنی بین ۴۰ تا ۵۵ کیلوگرم بر متر مربع می باشد. به طور کلی میانگین وزن ساختمان فولادی را می توان بین ۲۴۵ تا ۳۹۰ کیلوگرم بر متر مربع و میانگین وزن ساختمان بتنی بین ۴۸۰ تا ۷۸۰ کیلو گرم بر متر مربع در نظر گرفت.

محاسبه میلگرد مورد نیاز در ستون

مقدار آرماتور مورد نیاز در ستون ها اغلب با توجه به نوع اسکلت و سقف محاسبه می شود. اگر اسکلت سازه را بتنی در نظر بگیریم برای ساخت ستون بین ۱۲ تا ۱۸ کیلوگرم آرماتور و همچنین اگر ساختمان دارای سقف دال دو طرفه باشد، به ۶۰ تا ۸۵ کیلو گرم آرماتور نیاز است.

محاسبه میلگرد مورد نیاز در سقف

در ابتدا باید بگوییم که ارزانترین سقف ، نوع تیرچه بتنی و گران ترین نوع دال دو پوش می باشد ولی هر مترمربع چقدر میلگرد لازم دارد؟ مقدار آرماتور مورد نیاز در سقف دال بتنی توپر بین ۱۰ تا ۱۶ کیلوگرم به ازای هر متربع، در سقف تیرچه بلوک بین ۵ تا ۷ کیلوگرم به ازای هر مترمربع و در سقف های کامپوزیتی این مقدار بین ۸ تا ۱۲ کیلوگرم  می باشد.

فرمول محاسبه وزن کل اسکلت ساختمان

 از دیگر عواملی که محاسبه آن قبل از شروع کار ساخت و ساز اهمیت دارد محاسبه مقدار آجر، سفال و ملاتی مانند بتن و سیمان می باشد. برای محاسبه سریع چند فرمول زیر را پیشنهاد می کنیم.

میلگرد مورد نیاز برای ساختمان یک طبقه

در بحث برآورد مقدار میلگرد و مصالح مورد نیاز در ساختمان مسئله ای که مهندسان باید مد نظر قرار دهند مسئله متراژ خانه است. مقدار مصالح مورد نیاز به ازای هر متر مربع بنا در نظر گرفته می شود به این صورت که به ازای هر متر مربع چیزی حدود ۷۵۵۵۰۰۰ کیلوگرم بر مترمربع آهن، ۹۱۸۷۰۰۰ کیلوگرم بر مترمربع سیمان و تقریبا بین ۳۰۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ کیلوگرم آجر مورد نیاز است. چنانچه اسکلت در نظر گرفته برای پروژه شما اسکلت فولادی با مهاربندی باشد از ۴۵ تا ۶۵ کیلوگرم بر متر مربع، در اسکلت فولادی با قاب خمشی از ۶۵ تا ۹۰ کیلوگرم بر متر مربع و این مقادیر در اسکلت بتنی از ۴۰ تا ۵۵ کیلوگرم بر متر مربع میلگرد مورد نیاز است.

میلگرد مورد نیاز برای ساختمان دو طبقه

در یک ساختمان دو طبقه با توجه به فرمول ها و آنچه که تا اینجای مطلب آموزش دیدید می توانید مقدار میلگرد مورد نیاز در ساختمان دو طبقه را اندازه گیری نمایید. البته برای بدست آوردن مقدار دقیق باید عمق پی، عرض و ضخامت پی را با توجه به متراژ دقیق هر دو طبقه محاسبه نمایید.

میلگرد مورد نیاز برای ساختمان سه طبقه

اکنون برای محاسبه مقدار میلگرد مورد نیار در ساختمان سه طبقه عمق فونداسیون را از شیوه گفته شده محاسبه کرده سپس مقدار بدست آمده را با عدد ۲۰ جمع کنید.

تمامی مطالب  گفته شده به اختصار عبارتند از:

مقدار آرماتور مورد نیاز در فونداسیون ساختمان بین ۸ تا ۱۲ کیلوگرم در هر متر مربع زیر بنا

مقدار آرماتور مورد نیاز در ستون بین ۱۲ تا ۱۸ کیلوگرم در هر متر مربع زیر بنا

مقدار میلگرد حرارتی در سقف در هر متر مربع زیر بنا به ۱ تا ۱.۵ کیلوگرم می رسد

در هر متر مربع بین ۱ تا ۱.۵ کیلوگرم آرماتور برای سر تیرچه

برای ساخت سقف دال بتنی توپر به ازای هر متر مربع ۱۰ تا ۱۶ کیلوگرم آرماتور

در سقف تیرچه بلوک در ازای هر متر مربع بین ۵ تا ۷ کیلوگرم آرماتور

در سقف های کامپوزیتی بین ۸ تا ۱۲ کیلو گرم آرماتور

مقدار آرماتور مورد نیاز در اسکلت فولادی بین ۴۵ تا ۹۰ کیلوگرم

و در اسکلت بتنی بین ۳۵ تا ۵۵ کیلو گرم آرماتور مورد نیاز است.

امیدواریم با خواندن این مقاله به یک محاسبه تقریبی از مقدار مصالح مورد نیاز و همچنین میانگین هزینه های پیش رو دست پیدا کرده باشید. البته قابل ذکر است که تمامی این مقادیر به طور تقریبی بوده و محاسبه ی مقادیر دقیق تر از روی نقشه ساختمان امکان پذیر است. شما عزیزان همچنین می توانید و را برای اطلاعات بیشتر مطالعه نمایید. جهت استعلام قیمت میلگرد کارخانجات مختلف نیز میتوانید از طریق منوی اقدام کنید.

جدول برآورد هزینه های ساخت ساختمان

ردیف     ابعاد       قیمت

1          هر متر مربع سقف و ستون بتنی         از 700 هزار تا 1 میلیون تومان

2          هر متر مربع سقف و ستون فلزی        از 1 میلیون تا 1 میلیون و 200 هزار تومان

3          هر متر مربع سفت کاری      از 900 تا 1 میلیون و 200 هزار تومان

4          هر متر مربع نازک کاری     شروع قیمت از 900 هزار تومان

5          هزینه ساخت یک متر مربع ساختمان با مصالح    از 2 میلیون و 500 هزار تومان

6          اجرت هر متر مربع دیوار کشی با آجر سفالی      از 18 تا 30 هزار تومان

7          اجرت هر متر مربع دیوار کشی با آجر فشاری     25تا 450 هزار تومان

8          اجرت هر متر مربع دیوار بلوکی یا لیکا            از 20 تا 28 هزار تومان

9          اجرت نصب برق کشی ساختمان         از 4000 تا 450 هزار تومان

10        اجرت کابل و سیم کشی        از 2 تا 6 هزار تومان

11        اجرت لوله کشی برق          از 3800 تا 12 هزار تومان

12        هزینه هر متر مربع رابیتس کاری سقف و دیوار  از 20 تا 28 هزار تومان

13        هزینه هر متر طول رابیتس کاری نور مخفی      22هزار تومان

14        هزینه هر متر مربع سیمانکاری با مصالح          از 2 هزارتومان تا 45 هزار تومان

15        سیمانکاری بدون مصالح       از 9 تا 90 هزار تومان

16        هزینه نصب هر متر مربع واش بتن     3هزار تومان

17        نصب هر متر طول قرنیز     18تا 25 هزار تومان

18        نصب هر متر مربع موزائیک            30تا 35 هزار تومان

میلگرد مورد نیاز برای ساختمان یک طبقه چقدر است؟

مقدار مصالح مورد نیاز به ازای هر متر مربع بنا در نظر گرفته می شود به این صورت که به ازای هر متر مربع چیزی حدود ۷۵۵۵۰۰۰ کیلوگرم بر مترمربع قیمت تیر آهن نرمال مورد نیاز می باشد.

میلگرد مورد نیاز برای ساختمان چهار طبقه چه میزان است؟

اکنون برای محاسبه مقدار میلگرد مورد نیار در ساختمان چهار طبقه عمق فونداسیون را محاسبه کرده سپس مقدار بدست آمده را با عدد ۲۰ جمع کنید.

نحوه محاسبه میلگرد مورد نیاز ساختمان چگونه است؟

مقدار میلگرد مورد نیاز در ساختمانی با اسکلت فولادی با مهاربندی برابر با ۴۵ تا ۶۵ کیلوگرم بر متر مربع می باشد. این مقدار در اسکلت فولادی با قاب خمشی برابر با ۶۵ تا ۹۰ کیلوگرم بر متر مربع است

برای شروع هر پروژه ای لازم است تا پیش از آغاز آن نسبت به برآورد متریال و هزینه های اولیه آن اقدام شود. هرچند این برآوردها تقریبی ست اما می تواند دید بسیار خوبی نسبت به مراحل پروژه و هزینه های آن در اختیار سازنده قرار دهد. ساختمان سازی نیز این قاعده مستثنی نیست. به اندازه گیری و براورد مصالح مورد نیاز برای ساخت یک پروژه متره می گویند و برآورد هزینه ها را برآورد می نامند.

متره و برآورد از جمله مراحل مهمی ست که پیش از آغاز پروژه ی ساختمان انجام می شود. از موادی که برای ساخت یک ساختمان با اسلکت بتنی نیاز است می توان به میلگرد، شن، سیمان، بتن، آجر و … اشاره کرد. اما با توجه به حجم زیاد و همچنین هزینه بالای میلگرد برآورد میلگرد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مقاله ما به بررسی مقدار میلگرد مورد نیاز بر ساخت یک ساختمان دو طبقه پرداخته ایم.

متره و برآورد میلگرد در ساختمان دو طبقه

از الزامات هر پروژه، صرف نظر از بزرگی یا کوچکی آن انجام پیش بینی‌ها، برنامه ریزی و تهیه مواد اولیه مورد نیاز است. هر چه پروژه بزرگتر باشد نیاز به برنامه ریزی بیشتری نیز وجود دارد.

پروژه های ساختمانی نیز از جمله پروژه هایی هستند که قبل از شروع نیاز به برآوردهای اولیه برای خرید مصالح مورد نیاز دارند. از جمله این مصالح میلگرد، شن، سیمان، آجر و …. هستند. اندازه گیری و محاسبه مقدار مورد نیاز مصالح برای یک پروژه را متره گویند و به کسی که عمل متره را انجام می دهد مترور می گویند. محاسبات انجام شده در یک سری جدول به نام جدول صورت وضعیت انجام میگیرد.

انجام متره دقیق تا حد بسیار زیادی می تواند باعث کاهش هزینه ها شود زیرا اگر مصالح بیشتر از مقدار مورد نیاز سفارش داده شود هزینه بیشتری باید پرداخت گردد و مصالح اضافی نیز بدون استفاده می ماند همچنین اگر مقدار کمتری سفارش داده شود باید مجددا اقدام به خرید مصالح کرد که همین مساله باعث تحمیل هزینه حمل و نقل و کارگر اضافی می گردد.

متره به دو نوع باز و بسته تقسیم می شود. در متره بسته، مهندس مترور، از جداول فهرست بهای هر سال استفاده می کند. استفاده از این جداول کار مترور را بسیار ساده می کند و کافی ست که متراژهای مورد نظر در ردیف مربوط ضرب گردد تا عدد نهایی هر بخش به دست آید.

در متره ی باز، بدون توجه به فهرست بها، هر عملیات به صورت مجزا محاسبه می شود و تمام جزئیات شامل کارگران، استهلاک ماشین آلات و … نیز در محاسبات وارد می شود. به دلیل حجم عملیات، متره ی باز کار دشواری تر نسبت به متره بسته است.

در کنار متره، برآورد هم انجام می گیرد. برآورد در واقع قیمت گذاری مصالح به دست آمده از متره است. از آنجا که یکی از مهمترین مصالح استفاده شده در ساختمانها، میلگرد است، متره و برآورد آن از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. محاسبه میلگرد مورد نیاز برای محاسبه هزینه نهایی پروژه اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل در این مقاله سعی داریم شما را با نحوه محاسبه وزن میلگرد مورد نیاز برای ساخت یک ساختمان آشنا کنیم و در نهایت نمونه ای از میلگرد مورد نیاز یک ساختمان دو طبقه ذکر خواهیم کرد.

به طور کلی اسکلت ساختمان ها به دو دسته بتنی و فلزی تقسیم می شود. در سازه های بتنی که جز معمولترین سازه ها در ساختمان سازی هستند از بتن به عنوان مصالح اصلی استفاده می شود. بتن می تواند در مقابل فشار بالا بسیار محکم باشد اما در برابر نیروهای کششی چندان مقاوم نیست. برای حل این مشکل از میلگرد استفاده می شود. بر خلاف بتن، میلگرد در برابر تنش کششی بسیار مقاوم است در نتیجه استفاده از میلگرد داخل بتن باعث می شود که ترکیب حاصل تقویت شود.

در ساختمان هایی با اسکلت فلزی به جای ستون بتنی از ستون های فولادی مانند تیرآهن استفاده می شود که در این مقاله مورد بحث ما نیست.

محاسبه میلگرد برای یک ساختمان با اسکلت بتنی

برای اینکه بتوانیم میزان میلگرد مورد نیاز برای ساخت ساختمان های چند طبقه را دقیقتر محاسبه کنیم باید مقدار مورد نیاز آن برای هر یک از موارد سقف، ستون و فونداسیون به صورت مجزا محاسبه شود.

محاسبه میلگرد مورد نیاز فونداسیون

فونداسیون یا پی در پایین ترین قسمت ساختمان قرار دارد و با توجه به اینکه تمام وزن ساختمان روی فونداسیون قرار دارد استحکام آن نقش بسیار مهمی در استحکام کل ساختمان دارد. میلگردهای به کار رفته در فونداسیون به سه صورت تقسیم بندی می شوند. طولی، عرضی و تقویتی. برای محاسبه مقدار میلگرد مورد نیاز در فونداسیون باید هر کدام به صورت جداگانه محاسبه شوند.

محاسبه وزن میلگردهای طولی فونداسیون

میلگرد طولی در فونداسیون: میلگردهایی هستند که در طول محور در دو ردیف بالا و پایین اجرا می شوند.

برای انجام محاسبات مربوط به میلگردهای طولی فونداسیون لازم است که با دو مفهوم کاور و خم آشنایی داشته باشیم.

کاور: کاور مقدار فاصله ایست که میلگرد طولی از قسمت بیرونی بتن دارد. این فاصله به این دلیل است که میلگرد در معرض هوا و رطوبت قرار نگیرد و دچار خوردگی و زنگ زدگی نشود. مقدار کاور برای شرایط محیطی مختلف متفاوت است و برای به دست آوردن آن می بایست از مبحث نهم مقررات ملی ساختمان کمک گرفت.

خم: دو سر میلگردهای عرضی و طولی برای گیرایی و اتصال بهتر خم زده می شود. مقدار این خم نیز از مبحث نهم مقررات ملی ساختمان قابل محاسبه است.

محاسبه میلگردهای طولی فونداسیون

پس از آشنایی با مفهوم خم و کاور می توانیم مقدار میلگردهای مورد نیاز در فونداسیون ساختمان را محاسبه کنیم. برای این کار طول محور طولی را نظر گرفته و دو برابر عدد کاور را از آن کم می کنیم. همچنین دو برابر طول خم را به آن اضافه می کنیم. برای اینکار می توان از فرمول زیر استفاده کرد.

(2*طول کاور) – (2*طول خم) + طول محور = طول میلگرد

تصویر شماره ۵ – محاسبه محور طولی

میتوان به عنوان نمونه محاسبات را برای محور A انجام داد.

14.15 = طول محور A

سانتی‌متر 15 = خم فونداسیون

سانتی‌متر 7 = کاور فونداسیون

(مقدار خم و کاور فونداسیون به صورت تقریبی 15 و 7 سانتی‌متر در نظر گرفته شد)

14.31 = 0.15 + 0.15 + 0.07 – 0.07 – 14.15 = طول محور A

طول محور A در این مثال برابر 14.31 متر محاسبه شد. برای سایر محورها (B  و C) و همینطور محورهای 1 و 2 و 3 و 4 نیز باید محاسبات انجام شود.

پس از محاسبه طول هر میلگرد باید مشخص شود در هر ردیف بالا و پایین چه تعداد میلگرد وجود دارد. برای این کار باید از نقشه مقطع فونداسیون استفاده کرد.

همانطور که مشاهده میکنید در هر ردیف بالا و پایین 6 میلگرد (مجموعا 12 میلگرد) وجود دارد. پس برای محور A عدد 14.31 متر در 12 ضرب میشود.

این محاسبات برای تمام محورها می بایست انجام شود.

بعد از اینکه مقطع میلگرد مشخص شد (به عنوان مثال میلگرد 20) از جدول اشتال برای به دست آوردن وزن میلگرد مورد نیاز کمک میگیریم.

محاسبه میلگرد عرضی فونداسیون

برای محاسبه طول میلگرد عرضی مانند میلگرد طولی عمل میکنیم. ابتدا عرض محور را محاسبه کرده سپس دو برابر عدد کاور را از آن کم و دو برابر عدد خم را به آن اضافه می کنیم. به این ترتیب طول یک میلگرد عرضی فونداسیون به دست می آید.

برای مثال چنانچه عرض محور 80 سانتیمتر باشد با توجه به فرمول طول میلگرد عرضی به صورت زیر به دست می آید.

متر 0.96 = 0.15 + 0.15 + 0.07 – 0.07 – 0.8 = L

با لحاظ 15 سانتیمتر کاور و 7 سانیتمتر خم، طول میلگرد عرضی 96 سانتیمتر به دست آمد.

برای محاسبه تعداد میلگردهای عرضی باید طول قسمت هایی که میلگرد عرضی نصب می شود را به فاصله میلگرد عرضی تقسیم کرد. این فاصله در نقشه های فونداسیون قید می شود. در تصویر زیر فاصله میلگردهای عرضی 20 سانتیمتر است.

پس از تقسیم طول به فاصله میلگرد عرضی، تعداد میلگرد ها در هر قسمت محاسبه می شود. میلگرد های عرضی در هر دو ردیف بالا و پایین اجرا می شوند پس برای به دست آوردن عدد نهایی، تعداد میلگردها در دو ضرب میشود.

در تصویر بالا مشاهده می کنید که در محور 2 طول قسمتی که نیاز به استفاده از میلگرد عرضی دارد مجموعا 8.18 متر است. چنانچه فاصله میلگرد ها را 20 سانتی‌متر درنظر بگیریم برای هر ردیف به 41 میلگرد نیاز داریم. با توجه به اینکه میلگرد های عرضی در دو ردیف بالا و پایین اجرا می شود عدد 41 در 2 ضرب می شود. در نهایت ما به 82 میلگرد عرضی برای محور 2 نیاز داریم.

با داشتن شماره میلگرد که در نقشه ها ذکر شده و به کمک جدول اشتال می توان وزن میلگردهای عرضی مورد استفاده در پروژه را محاسبه کرد.

محاسبه میلگرد تقویتی فونداسیون

گاهی برای تقویت فونداسیون از میلگردهای تقویتی در ردیف بالا یا پایین با طول مشخص استفاده میشود. این میلگردها در پلان مشخص شده اند و بدون خم هستند. برای محاسبه کافی ست تعداد و طول آنها در نظرگرفته شود.

محاسبات تقریبی میلگرد مورد نیاز ساختمان

استفاده از محاسبات سرانگشتی یکی از راه هایی ست که می تواند برای تخمین نزدیک به 90 درصدی مصالح مورد نیاز ساختمان به کار رود. بر اساس تجربه و نظر متخصصین حوزه ساختمان سازی، میتوان بر مبنای مترمربع زیر بنای ساختمان، مقدار میلگرد مورد نیاز را محاسبه کرد.  این اعداد هر چند تقریبی هستند اما در تخمین و آنالیز سریع در قراردادها و برآوردهای اولیه می توانند بسیار سودمند باشند.

محاسبه تقریبی میلگرد مورد نیاز در ستون

میزان آرماتورهای موردنیاز در ستون های هر ساختمان بین 12 تا 18 کیلوگرم بر مترمربع زیر بنا محاسبه می شود.

محاسبه تقریبی آرماتور مورد نیاز در سقف

مقدار آرماتور مورد نیاز برای سقف با توجه به نوع سقف و اینکه تیرچه بتنی یا دال دو پوش است متفاوت است. در سقف های دال بتنی 10 تا 16 کیلوگرم میلگرد برای هر مترمربع لازم است. برای تیرچه ها، 5 تا 7 کیلوگرم در هر مترمربع میلگرد لازم است.

محاسبه تقریبی میلگرد مورد نیاز یک ساختمان دو طبقه

در یک سازه بتنی با سازه های بتن آرمه و تیرچه بلوک بین 40 تا 53 کیلوگرم آرماتور برای هر مترمربع لازم است. به عنوان مثال یک ساختمان دو طبقه با 200 متر زیر بنا بین 8000 تا 10600 کیلوگرم میلگرد نیاز دارد.

باید به این نکته توجه کرد که دقیقترین روش متره بر مبنای نقشه های سازه است و روش های تقریبی تنها برای به دست آوردن حدود آهن آلات مورد نیاز پروژه است.

قیمت میلگرد

پس از برآورد مقدار میلگرد مورد نیاز برای پروژه، جهت برآورد قیمت تمام شده می بایست، باید را در اختیار داشته باشیم. با توجه به نوسات روزانه قیمت مقاطع فولادی استعلام قیمت از متخصصان و توزیع کنندگان امری ضروری ست. شرکت مدیران آهن با سال ها تجربه در زمینه ی تامین و توزیع محصولات فولادی از جمله میلگرد آماده ارائه ی خدمات و مشاوره های تخصصی در زمینه انواع مقاطع فولادی می باشد. جهت استعلام قیمت روزانه نیز می توانید به وب سایت مدیران آهن مراجعه و یا با تلفن تماس حاصل فرمایید.

نحوه به دست آوردن تعداد خاموت های شناژ افقی پایین

تعداد خاموت ردیف 1 = [(14.56 – 2(0.05)) ÷ 0.20] + 1 = 73

تعداد خاموت ردیف 2 = (1.88 ÷ 0.20) + 1 =10

تعداد خاموت ردیف 3 = (1.88 ÷ 0.20 ) + 1 = 10

تعداد خاموت ردیف 4 = (3.37 ÷ 0.2) + 1 + 18

تعداد خاموت ردیف 5 = (6.61 ÷ 0.20) + 1 = 34

تعداد خاموت ردیف 6 = ( 9.56 ÷ 0.20 ) + 1 = 49

تعداد خاموت ردیف 7 = [(3.30 – 2(0.05)) ÷ 0.2] + 1 = 17

تعداد خاموت ردیف 8 = ( 4.38 ÷ 0.2) + 1 = 23

تعداد خاموت ردیف 9 = (3.13 ÷ 0.2) + 1 = 17

نکته: ( 0.05 = پوشش بتن) ( 0.20 = فواصل خاموت ها)

تعداد خاموت های شناژ قائم

تعداد خاموت های یک شناژ قائم = (3 ÷ 0.2) = 15

محاسبه مقدار آرماتورهای حرارتی سقف تیرچه و بلوک

نوع آرماتور حرارتی Φ6 و فواصل آن ها از یکدیگر 25 سانتی متر است.

عموما آرماتورهای حرارتی سقف به صورت یکپارچه در سراسر سقف به صورت طولی و عرضی قرار می گیرند.

چند مثال برای محاسبه آهن آلات موردنیاز در ساختمان مسکونی

در نهایت به صورت جزئی تر به چند سوال در خصوص هزینه های مختلف ساختمان سازی با توجه به فهرست بها ابنیه سال 97 اشاره خواهیم کرد:

نحوه محاسبه وزن یک متر طول میلگردهای مصرفی به شرح زیر است ( d برحسب متر)

وزن یک متر طول میلگرد = G = (π/4 × d2) × 7850 = 6165.38 × d2

برای مثال چنانچه بخواهیم هزینه میلگردگذاری فوندانسیون و میل مهارهای ورق ابعادی های پای ستون زیر را از نوع AIII محاسبه نماییم داریم:

طول میلگردهای طولی محور 1 با کسر کاور و اضافه کردن دو عدد خم انتهایی برابر است با:

L = 8.51 – (2 × 0.075) + (2 × 0.35) = 9.06 m

وزن کلی میلگردهای طولی محور 1  با احتساب مش پایین و مش بالا

W1 = 9.06 × 2 × 5 × 2.47 = 223.782 kg

با توجه به این که معمولا شاخه های آرماتور به طول 12 متر طول می شود و در محورهای 1 و 2 و 3 طول 06/9 استفاده می گردد، مابقی که در محورهای A و B و C استفاده می شود باید مطابق با جزئیات اورلپ شوند. بنابراین طول میلگردهای طولی محور A با کسر کاور و اضافه کردن دو عدد خم انتهایی و لحاظ کردن اورلپ ( در جهت اطمینان 110 سانتی متر) برابر است با:

L = 8.50 – (2 × 0.075) + (2 × 0.35) + 1.10 = 10.15 m

وزن کلی میلگردهای طولی محور A با احتساب مش پایین و مش بالا:

WA = 10.15 × 2 × 5 × 2.47 = 250.705 kg

تعداد میلگردهای عرضی U شکل در محور 1 با احتساب مش پایین و مش بالا

N =  × 2 = 60

طول و وزن کلی میلگردهای عرضی u شکل محور 1:

L = 60 × 1.5 = 90 m

Wu1 = 90 × 0.888 = 79.92 kg

با توجه به فهرست بها ابنیه سال 1401 که در ضمیمه آورده شده است می توان قیمت میلگرد مصرفی فوندانسیون فوق را به دست آورد.

هزینه آرماتورگذاری (میلگردگذاری) ستون شکل زیر را محاسبه نمایید. (آرماتورهای طولی از نوع AIII و آرماتورهای عرضی از نوع AII می باشند.)

طول هر خاموت بسته با احتساب خم های 135 درجه انتهایی (8 سانتی متر) و طول اضافه ناشی از خم (1 سانتی متر) و کاور بتن (4 سانتی متر) برابر است با:

L = ( 4 × (55 – ( 2 × 4))) + (2 × 9) = 206 cm = 2.06 m

تعداد خاموت ها مطابق با شکل برابر است با:

N = 3 + 9 + 5 + 9 + 5 = 31

طول هر میلگرد سنجاقی برابر است با:

L = ( 55 – (2× 4 ) ) + ( 2 × 9) = 65 cm = 0.65 m

تعداد سنجاقی ها دو برابر تعداد خاموت های بسته می باشد.