برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

نکاتی که بعد از کاشت ایمپلنت باید رعایت کرد

مراقبت‌های قبل از عمل جراحی ایمپلنت

همانطور که در مقدمه مقاله بیان کردیم ایمپلنت نیز مانند دندان طبیعی نیاز به مراقبت دارد. با مراقبت از ایمپلنت می‌توانید ماندگاری آن را بالا ببرید. حال میخواهیم در رابطه با مراقبت‌های ایمپلنت که قبل از عمل جراحی لازم است انجام دهید شما را آشنا کنیم. با ما همراه باشید و موارد زیر را به خوبی رعایت کنید. مراقبت های قبل از ایمپلنت در مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر آرش غفوری عبارت است از:

  • جدا از مصرف داروهایی که باعث رقیق شدن خون شما می‌شود سه الی پنج روز خودداری نمائید.
  • حتما یک ساعت قبل از انجام عمل جراحی ایمپلنت یا کاشت دندان یک عدد مسکن بسیار قوی استفاده کنید.
  • شما موظف هستید سه روز پیش از آغاز عمل جراحی ایمپلنت از دهان‌شویه نیز استفاده کنید.
  • در صورتی که احساس نیاز می‌کنید مجاز هستید پیش از آغاز عمل جراحی از یک آنتی بیوتیک  استفاده کنید.
  • شب پیش از روز جراحی باید استراحت کافی داشته باشید

آب نمک بعد از ایمپلنت | بعد از ایمپلنت چند روز آنتی بیوتیک بخوریم | بعد از ایمپلنت چند روز درد داریم نی نی سایت

مراقبت‌های بعد از عمل جراحی ایمپلنت

همانطور که بالاتر گفتیم قبل از عمل جراحی ایمپلنت باید یکسری موارد را رعایت کنید، برای بعد از این عمل جراحی نیز نیاز دارید یکسری مراقبت‌ها را رعایت کنید. ممکن است بعد از این عمل جراحی یکسری علائمی را تجربه کنید از جمله: خارش، ورم، درد زیاد خون ریزی و … در ادامه این بحث می‌خواهیم مراقبت‌های بعد از عمل جراحی ایمپلنت را برایتان شرح دهیم. با ما همراه ما باشید

آیا این مطلب برای شما نوشته شده است؟

آیا شما نیز انجام دادید؟ در رابطه با شرایط بعد از آن با دندانپزشک خود صحبت کرده اید؟ به نظر شما بعد از این جراحی لازم است تا چه اقداماتی صورت گیرد؟ اهمیت مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت دندان چیست؟

شاید فکر کرده اید که به دلیل شباهت بالای ایمپلنت به دندان طبیعی نیازی به هیچ گونه مراقبت خاصی ندارید، درست است که این شباهت کاملا مشهود و درست است، اما به هر حال یک جسم خارجی در دهان شما قرار گرفته و باید توصیه ها و نکاتی را در نظر داشته باشید تا دچار هیچ مشکلی نشوید و از درمان بی نظیر خود نهایت لذت و استفاده را داشته باشید.
با مطالعه این مقاله می توانید تمام این نکات را متوجه شوید.

اهمیت مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

باید بدانید که رعایت نکات مراقبتی بعد از این درمان به قدری دارای اهمیت می باشد که دندانپزشکان آن را یکی از عوامل مهم موفقیت این درمان به شمار می آورند. اگر شما توجهی به این نکات نداشته باشید، با مواردی از جمله عفونت های لثه، استخوان فک و دندان های دیگر خود رو به رو خواهید شد. این موارد علاوه بر اینکه هزینه های اضافی برایتان به همراه دارند، می توانند مشکلات بیشتری را ایجاد کرده و روند درمانی شما را با اختلال موجه کنند. به همین جهت لازم است تا از دندانپزشک خود بخواهید تا تمام توصیه های ضروری را برایتان بیان کند. در ادامه این مقاله بیشتر با این موارد آشنا خواهید شد.

مراقبت در 48 ساعت اول بعد از کاشت ایمپلنت

اما بعد از جراحی لازم است تا برخی نکات مراقبتی رعایت گردد تا ایمپلنت کارایی صحیحی داشته و دوام و ماندگاری آن افزایش یابد.
48 ساعت ابتدایی اهمیت بسیار زیادی داشته و باید به خوبی توصیه های دندانپزشک خود را رعایت کنید. به طور کلی اکثر حساسیت ها و علائم در این مدت زمان ایجاد خواهند شد.

  1. در ساعات ابتدایی گاز پانسمان در دهان شما قرار دارد که نباید آن را جا به جا کنید. شما باید این گاز را بسیار آرام روی دندان خود فشار دهید و تا یک ساعت بعد از جراحی به هیچ عنوان آن را از دهانتان خارج نکنید. این کار سبب تشدید خونریزی خواهد شد.
  2. بعد از برداشت گاز استریل، اگر خونریزی شما کاهش نیافت، مجددا گاز استریل را تا مدت 30 دقیقه روی دندان خود بگذارید و هر 30 تا 45 دقیقه آن را تعویض نمایید.
  3. ناحیه جراحی شده را به هیچ عنوان با دست و یا زبان خود تحریک نکنید.
  4. ممکن است تا شما در در روز های ابتدایی با علائمی مانند ورم لثه، خونریزی مستمر، خروج مایع از لثه و درد رو به رو شوید. البته این علائم نشان دهنده جوش خوردن استخوان فک با پایه ایمپلنت و بهبودی زخم هستند و پس از حدود دو هفته کاملا از بین خواهند رفت.
  5. بهتر است که از شستن دهان خود تا 8 ساعت ابتدایی اجتناب نمایید.
  6. کاملا استراحت کنید. دراز بکشید و سعی کنید تا صحبت نکنید. حتما سر خود را کمی بالاتر از سطح قلبتان قرار دهید.
  7. از انجام فعالیت های ورزشی و سنگین در این مدت زمان جدا اجتناب کنید.
  8. برای اینکه مانع از ایجاد سرگیجه در خود شوید، وضعیت خود را به آرامی از سمتی به سمت دیگر تغییر دهید. به طور مثال اگر قصد دارید تا از حالت خوابیده بلند شوید، ابتدا کمی بنشینید و سپس از جایتان بلند شوید.
  9. یک کیسه یخ را درون پارچه ای تمیز بپیچید و برای کاهش درد و تورم روی صورت خود قرار دهید. این کار را در بازه های زمانی 10 دقیقه انجام دهید. استفاده از کمپرس یخ در 48 ساعت بعد از جراحی تا حد بسیار زیادی به کاهش درد و تورم کمک می کند. البته این را توجه کنید که کمپرس یخ تنها تا 48 ساعت اول موثر است و بعد از آن برای کاهش درد و تورم باید از کمپرس گرم استفاده داشته باشید.
  10. اینکه درد و ناراحتی داشته باشید، کاملا طبیعی است که به مرور زمان و با ایجاد بهبودی این درد و تورم از بین خواهند رفت. دندانپزشک برای شما دارو های مسکن و آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد که باید آن ها را در ساعات مقرر مصرف کنید. توجه کنید که داروی ایبوپروفن برای بزرگسالان نباید بیش از 800 میلی گرم 3 بار در روز باشد. در صورتی که درد شما با دارو های مسکن کاهش نیافت، حتما باید با پزشک خود تماس بگیرید.
  11. توجه کنید که شما باید به آرامی با بریدگی لثه و زخم خود رفتار کنید تا روند بهبودی راحت تر و سریع تر انجام شود.
  12. اولین شب بعد از جراحی دندان هایتان را با یک مسواک نرم، مسواک بزنید. دقت کنید که روی محل جراحی شده را مسواک نکنید. این ناحیه کاملا حساس بوده و می تواند با مسواک زدن دچار خونریزی شود.
  13. بعد از گذشت 24 ساعت، روزی 3 الی 4 بار آب نمک غرغره کنید. این کار به کاهش درد و تورم کمک کرده و از ایجاد عفونت جلوگیری می کند.
  14. بعد از گذشت 24 ساعت شما باید توجه کاملی به تغذیه خود داشته باشید. عصب دندان در این زمان ضعیف شده است، بنابراین نباید مایعات داغ بنوشید.
  15. از مصرف نوشیدنی های گازدار و نوشابه اجتناب نمایید.
  16. پس از هر وعده غذایی لازم است تا دهان خود را بشویید.
  17. به هیچ عنوان از سیگار و الکل استفاده نداشته باشید، زیرا می توانند سبب بروز خونریزی مجدد شده و با ایجاد عفونت در روند بهبودی اختلال ایجاد کنند.
  18. برای رفع بوی بد دهان با مشورت دندانپزشک خود از دهانشویه استفاده داشته باشید. همچنین دهانشویه به کاهش عفونت نیز کمک خواهد کرد.

مراقبت های 3 الی 4 روز بعد از کاشت ایمپلنت

  1. همچنان نباید از نوشیدنی های گازدار، نوشابه، الکل و سیگار استفاده داشته باشید.
  2. به علائم خود در این شرایط توجه داشته باشید. تب، عفونت نباید بیش از دو روز ادامه پیدا کنند. در این صورت سریعا دندانپزشک خود را در جریان بگذارید.
  3. اگر واکنشی نسبت به داروی های مصرفی خود نشان دادید، سریعا با دندانپزشک خود تماس بگیرید.
  4. برای کاهش تورم و قرمزی روی صروت خود از کمپرس گرم استفاده داشته باشید.
  5. رعایت بهداشت دهان و دندان را فراموش نکنید.

مراقبت های بلند مدت بعد از کاشت ایمپلنت دندان

به منظور اینکه سبب افزایش دوام و طول عمر ایمپلنت دندان خود شوید، باید مراقبت های بلند مدت آن را نیز در نظر بگیرید. بعد از اینکه بهبودی کامل خود را به دست آوردید، به موارد زیر به طور جدی توجه داشته باشید:

  1. به طور مرتب دندان های خود را مسواک بزنید و حتما از نخ دندان استفاده داشته باشید.
  2. برای حفظ سلامت لثه های خود از دهانشویه های مناسب استفاده کنید.
  3. از تاثیر آب نمک غافل نشوید و سعی کنید یک بار در روز، دهانتان را با آب نمک شستشو دهید.
  4. توجه کافی به وقت های ویزیت خود داشته باشید. شما باید برای کنترل و معاینه هر چند وقت یک بار به مراجعه داشته باشید.

رژیم غذایی بعد از کاشت ایمپلنت

بعد از این جراحی تا مدتی به خصوص در 24 ساعت اولیه، باید از مواد غذایی نرم استفاده داشته باشید. بهتر است این مدت زمان را تا حدود 3 الی 4 ماه در نظر بگیرید.

مواد غذایی مناسب بعد از ایمپلنت دندان

  1. پنیر
  2. شیر
  3. ژله
  4. پاستا
  5. ماست
  6. آبمیوه
  7. اسموتی
  8. پودینگ
  9. شیک ها
  10. تخم مرغ
  11. اسپاگتی
  12. ماهی آبپز
  13. انواع پوره ها
  14. کمپوت میوه
  15. انواع کیک ها
  16. انواع سوپ ها
  17. بستنی میوه ای
  18. پوره سیب زمینی
  19. مرغ کباب شده نرم
  20. مایعات خنک فراوان
  21. سوسیس پخته شده
  22. سبزیجات بخارپز شده
  23. سیب زمینی پخته شده
  24. لوبیای پخته شده و له شده
  25. برنج و ماکارونی کاملا پخته شده

مواد غذایی نامناسب بعد از ایمپلنت دندان

بعد از این جراحی و قبل از اینکه بهبودی کامل خود را به دست بیاورید، باید از مصرف برخی از مواد غذایی اجتناب کنید. نکته ی مهمی که باید آن را در نظر بگیرید، این است که برای مصرف نوشیدنی ها از نی استفاده نکنید، زیرا نی می تواند مانع از ایجاد سلول های جدید شده و لخته خون ایجاد شده را از بین ببرد. وجود لخته ی خون برای روند بهبودی بسیار اهمیت دارد و از بین رفتن آن می تواند عوارضی را برایتان به همراه داشته باشد. این غذا ها را در زیر برای شما بیان می کنیم:

  1. قند
  2. آجیل
  3. چیپس
  4. کلوچه
  5. استیک
  6. آب نبات
  7. پاپ کورن
  8. گوجه فرنگی
  9. غذاهای سفت
  10. نوشابه های گازدار
  11. نوشیدنی های الکلی
  12. نوشیدنی های بسیار داغ
  13. خوراکی های بسیار داغ، بسیار سرد و یا تند

عوارض جانبی رعایت نکردن رژیم غذایی مناسب بعد از ایمپلنت

اگر شما موارد گفته شده را رعایت نکنید، می توانید با رو به رو شوید. استفاده از غذا های سفت بلافاصله بعد از کاشت ایمپلنت می تواند درد بسیار زیادی را برایتان ایجاد کند و همچنین سبب بیشتر شدن خونریزی گردد.
اگر شما نوشیدنی های خود را با نی بنوشید، لخته خون ایجاد شده از بین رفته و با عارضه ای به نام حفره خشک رو به رو خواهید شد. پس تا چند وقت از نی استفاده نکنید.
بعد از به دست آوردن بهبودی کامل، می توانید رژیم غذایی قبل خود را در پیش بگیرید و از کارایی بی نظیر این درمان استفاده ببرید.

عوارض عدم مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت دندان

اگر شما توصیه های دندانپزشک خود را جدی نگیرید و به آن ها عمل نکنید، دچار مشکلاتی متعددی خواهید شد.

  • بعد از کاشت ایمپلنت بروز خونریزی طبیعی است، اما اگر شما توصیه های دندانزپشک را به خصوص در 72 ساعت ابتدایی بعد از جراحی رعایت نکنید، می توانید سبب افزایش خونریزی شوید. اگر مدت زمان این خونریزی بیش از حد طول کشید، حتما با دندانپزشک خود تماس بگیرید.
  • شایع ترین عارضه ای که برایتان دردسر ایجاد می کند، عفونت دندان است. عفونت می تواند پایه ایمپلنت را درگیر کند و سبب به خطر افتادن موقعیت آن شود. به همین دلیل یکی از موارد اصلی شکست ایمپلنت دندان، عفونت می باشد.
  • همچنین باید رژیم غذایی متعادلی را در پیش بگیرید. با وجود اینکه ایمپلنت بسیار مقاوم و محکم است، اما احتمال لق شدن پایه آن به دلیل سهل انگاری شما و بی توجهی شما به آن وجود خواهد داشت.

نکات مهم بعد از کاشت ایمپلنت

  1. تا حد زیادی به عفونت توجه کنید. اگر دندان شما دچار عفونت شود، دردسر های زیادی به دنبال آن ایجاد خواهد شد. بنابراین مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، استفاده مداوم از دهانشویه و غرغره کردن آب نمک را فراموش نکنید و روزانه به بهداشت دهان و دندان خود توجه داشته باشید.
  2. برای اینکه اطراف ایمپلنت خود را تمیز کنید، هرگز از اشیا نوک تیز کمک نگیرید. این اشیا می توانند به بافت نرم اطراف ایمپلنت آسیب برسانند.
  3. حدود هر 6 ماه یک بار حتما برای چکاپ دندان هایتان به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید.