بهترین بروکر فارکس برای ایرانیان

محتوای این خبر مخفی

بهترین بروکر فارکس برای ایران و ایرانیان

اگر قصد ورود به بازار فارکس را دارید یا در فکر آموزش ارز دیجیتال در مشهد و کسب درآمد از این راه هستید، باید بگوییم که جای درستی آمده‌اید. جهت ورود به این بازار معاملاتی لازم است چند گام طی کنید؛ اولین قدم انتخاب بروکر یا همان کارگزاری است. مکان سکونت شما نیز در انتخاب بروکر اهمیت دارد چون برخی بروکرها در کشورهای خاصی امکان ارائه خدمات دارند. این مطلب می‌تواند به شما در یافتن بروکر مناسب فارکس کمک کند.

همه چیز درباره بروکرهای فارکس

در کل ما دو نوع شخص داریم، اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی: اشخاص حقیقی یعنی انسان‌هایی مانند من و شما و افرادی که اسم و شناسنامه شخصی دارند. اشخاص حقوقی همان سازمان‌ها و شرکت‌ها هستند که مجموعه‌ای از افراد را شامل می‌شوند.  هر شرکت یا سازمان نام و اطلاعات هویتی مخصوص به خود را دارد (مانند آدرس، پروانه‌ یا لیسانس فعالیت، و چنین موارد).

به عنوان مثال حامی سرمایه نوعی شخص حقوقی است. بروکر فارکس شخصی حقوقی و در واقع یک شرکت است که بین شما و بازار مالی که می‌خواهید در آن فعالیت کنید واسطه مي‌شود. در بورس ایران این گونه شرکت‌ها کارگزار نامیده می‌شوند ولی در معاملات خارجی به آنها بروکر می‌گوییم.

خود شما نمی‌توانید مستقیما به فارکس یا دیگر بازارهای مالی وصل شوید و دست به خرید و فروش بزنید چون برای این کار نقدینگی و اعتبار کافی ندارید. بروکر شرکتی است که می‌تواند حجم زیادی نقدینگی فراهم کند و از طریق قراردادهایی به استخرهای اصلی دارایی وصل شود، سپس به عنوان واسطه از طرف شما و دیگران این معاملات را انجام دهد. خود کلمه بروکر در انگلیسی به معنای «واسطه» است.

نکات مهم انتخاب بروکر فارکس

آیا بازار مالی که بروکر در آن فعالیت می‌کند همان بازاری است که شما می‌خواهید؟

از نظر گستره فعالیت، کارگزاران یا بروکرها هر کدام ویژگی‌های خود را دارند. مثلا ممکن است بروکری زمینه فعالیت محدودتری داشته باشد و فقط در زمینه سهام یا فقط در زمینه فارکس فعالیت کند. بروکرهایی هم هستند که در انواع بازارهای مالی (فارکس، سهام، ارز دیجیتال، طلا، نقره، نفت، گاز، کالاهای نرم و انواع کالاهای دیگر) فعالیت می‌کنند و به قول معروف می‌توان در آنها از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را معامله کرد. پس نوع بازارهای مالی که یک بروکر پوشش می‌دهد یکی از ویژگی‌های آن است.

طبیعتا شما باید ببینید که در کدام بازار قصد فعالیت دارید و بروکری را انتخاب کنید که می‌تواند در آن بازار خدمات خوبی به شما ارائه دهد. انتخاب بازار مالی خود به تنهایی مرحله‌ای است و داستانی دارد چون ممکن است شما در اولین مرحله با خود فکر کنید که «در فارکس وارد شوم؟ در بورس سرمایه‌گذاری کنم؟ در ارز دیجیتال معامله کنم؟» ممکن است مطمئن نباشید که در کدام یک از این بازارهای مالی سودآوری بهتری خواهید داشت یا کمتر ضرر خواهید کرد و ریسک پایینتری در انتظار شما خواهد بود و از این رو در همین مرحله دچار سرگشتگی باشید.

اکثر بروکرهایی که در این صفحه معرفی شده‌اند برای معامله در فارکس، ارز دیجیتال، سهام‌ و فلزاتی مانند طلا و نقره یا حتی حامل‌های انرژی و غیره کار شما را به خوبی راه می‌اندازند.

امکان افتتاح حساب آزمایشی یا دمو نزد بروکر فارکس

حساب آزمایشی یا دمو، حسابی است که در آن نمودار واقعی معاملات مثلا نمودار واقعی جفت‌ارز EUR/USD را در اختیار دارید. در حساب آزمایشی می‌توانید از انواع اندیکاتورها و تحلیل‌ تکنیکال و بنیادی استفاده کنید و استراتژی‌های مختلف را امتحان کنید (بدون این که پول واقعی معامله کنید). طبیعتا وقتی پول واقعی در این حساب معامله نمی‌شود، شما نه سود واقعی دارید نه ضرر واقعی. حساب دمو دقیقا برای آزمایش استراتژی‌ها و تکنیک‌های معاملاتی و به ویژه یادگیری مهارت معامله است که خود کاربرد بسیار مهمی دارد.

 اگر تازه وارد معاملات شده‌اید، حتما به حساب آزمایشی نیاز دارید تا کم‌کم در حینی که آموزش می‌بینید و راه و چاه بازاری مانند فارکس را یاد می‌گیرید بتوانید با حساب آزمایشی خود کار کنید و دانش جدید خود را امتحان کنید، بدون این که ریسک زیان مالی داشته باشید.

بهتر است بعد از این که مدتی با حساب آزمایشی کار کردید حسابی واقعی خود را افتتاح کنید. ابتدا با مقادیر و اهرم‌های نسبتا پایین دست به معامله بزنید و کم‌کم با افزایش میزان مهارت و تجربه خود، معاملات بزرگتری انجام دهید.

البته حتی معامله‌گران حرفه‌ای و باتجربه نیز گاهی از حساب آزمایشی استفاده می‌کنند. برای آنها حساب آزمایشی راهی برای آزمودن استراتژی‌هایی است که قصد دارند در معاملات واقعی به کار بگیرند. اینطور فکر کنید که حساب آزمایشی نوعی شبیه‌سازی بی‌خطر است که شما را برای ورود به دنیای واقعی معاملات و فارکس (جایی که ریسک واقعی نیز وجود دارد) آماده می‌کند.

منابع آموزشی، اخبار و تقویم اقتصادی

در بازارهای معاملاتی اخبار بازار و رویدادهای اقتصادی روی روندها، قیمت و رفتار قیمت یا اصطلاحا پرایس اکشن تاثیر بسیاری دارند. این رویدادها و اخبار معمولا در جدولی که به آن تقویم اقتصادی یا Economic calendar می‌گوییم جمع‌آوری می‌شوند.

حامی سرمایه به عنوان رسانه فارکس و ارز دیجیتال و با هدف ارائه اطلاعات مستند و دقیق در خصوص بازارهای مالی مخصوصا بازار مالی فارکس، تصمیم به ارائه اخبار در بخش اخبار فارکس و ارائه رویدادهای اقتصادی در بخش تقویم اقتصادی فارکس گرفته است. در ضمن شما می‌توانید جهت محاسبه سود و ارز پیپ معامله خود وارد ماشین حساب فارکس بشوید.

در فارکس و دیگر بازارها شما از تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنید تا تصمیم بگیرید چه زمانی و به چه میزانی دست به خرید یا فروش بزنید. پس بهتر است که بروکر بتواند اخبار و مقالاتی درباره رویدادهای سیاسی و اقتصادی موثر بر بازار را به شما ارائه دهد. البته این گزینه ضروری نیست چون می‌توانید از منابع دیگری نیز اخبار و تحلیل‌ها را تهیه کنید، اما یکی از نشانه‌های اعتبار و عملکرد خوب یک بروکر همین است که تیم‌هایی مخصوص اخبار و تحلیل بازار در اختیار داشته باشد و در این زمینه به شما اطلاعات بدهد.

تیم کارشناسان بازار فارکس حامی سرمایه، علاوه بر انتشار و تحلیل اخبار و رویدادهای فارکس (در بخش اخبار و مقالات) تصمیم گرفته جهت رفاه حال و همینطور کاهش ریسک معاملات، جفت ارزهای مهم فارکس را تحلیل و سیگنال دهی کند. شما می‌توانید با مراجعه به بخش تحلیل جفت ارزهای فارکس از تحلیل‌ها و سیگنال‌های منتشر شده استفاده کنید.

منابع آموزشی نیز بسیار مهم هستند. باز در اینجا نیز ممکن است بگویید که لزوما قرار نیست فلان بروکر خودش امکانات آموزشی را به مشتریان ارائه دهد و می‌توانید از منابع دیگر استفاده کنید. این حرف درست است اما وقتی کارگزاری منابع آموزشی خوبی به شما ارائه دهد اعتبار آن نزد شما بالاتر می‌رود و همچنین حاکی از تخصص تیم موسسه و اهمیت دادن به مشتریان است. در نهایت منابع آموزشی به شما در افزایش مهارت معاملاتی کمک می‌کند.

پشتیبانی بروکر چگونه است؟

اگر تا کنون از فروشگاه‌های آنلاین خرید کرده باشید می‌دانید که در مراحل قبل و بعد از خرید پشتیبانی طریق تلفن و اینترنت واقعا مهم است. بروکر نیز با پول و سرمایه شما سر و کار دارد. همیشه ممکن است پیش از افتتاح حساب یا هنگام انجام معاملات سوالات یا مشکلاتی داشته باشید.  یکی از نشانه‌های بروکر مناسب این است که درست و به موقع به شما پاسخ دهد.

بسیاری از بروکرها از زبان‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند و اغلب بروکرهایی که در بالا لیست کرده‌ایم دارای پشتیبانی به زبان فارسی هستند. حتی برخی از این بروکرها وبسایت خود را به زبان فارسی نیز ارائه می‌دهند. اگر بروکر به سوالات یا درخواست‌های به حق شما پاسخ مناسبی ندهد، برای آن نوعی امتیاز منفی محسوب می‌شود.

البته اگر با مقداری تاخیر پاسخ سوالات یا درخواست‌های خود را بگیرید می‌تواند به سبب مواردی مانند بالا بودن ترافیک کاری بروکر هم باشد و لزوما به معنای بی‌اعتباری آن نیست.

ساعات کاری بروکر

بعضی بروکرها ممکن است به علت موقعیت جغرافیایی خود در ساعات یا روزهای مشخصی از هفته به شما برخی خدمات را ارائه ندهند. پس هنگام انتخاب بروکر به این مسئله دقت کنید.

آیا بروکر هشدارهای لازم درباره ریسک معاملات را به شما می‌دهد؟

معامله در هر بازاری ریسک‌هایی دارد. یکی از علایم تشخیص بروکر معتبر، این است که در هنگام افتتاح حساب یا در وبسایت خود شما را از برخی ریسک‌های معاملات آگاه کند. اکثر بروکرهای معتبر در وبسایت خود به معاملات پرریسک اشاره می‌کنند و برخی از آنها نیز در منابع آموزشی یا پشتیبانی خود راه‌هایی برای مدیریت ریسک فارکس ارائه می‌کنند.

در کل مدیریت ریسک در فارکس و باقی معاملات مبحثی کلیدی و مهم است، چون به هیچ وجه نمی‌توانید این ریسک را کاملا حذف کنید و همانطور که از کلمات این عبارت مشخص است، در بهترین حالت می‌توانید این ریسک‌ها را «مدیریت» کنید.

میزان کمیسیون در بروکرهای فارکس

کمیسیون به درصدی گفته می‌شود که بروکر از سود معاملات شما برای خود بر می‌دارد و در واقع بدین طریق هزینه خدماتی که به شما ارائه می‌دهد را دریافت می‌کند. برخی بروکرها ادعا می‌کنند که از شما کمیسیون نمی‌گیرند، اما آنها نیز تحت عناوین و به روش‌های دیگر هزینه خدمات خود را از شما دریافت می‌کنند. پس دنبال بروکر واقعا رایگان نباشید و فکر نکنید هر بروکری که کمیسیون یا دستمزد پایینتری بگیرد بهتر است، به جای آن حواستان باشد که هزینه‌ای که از شما می‌گیرند با کیفیت خدماتی که به شما ارائه می‌دهند متناسب باشد.

میزان اسپرد

اسپرد (spread) به تفاوت قیمت خرید و فروش یک دارایی گفته می‌شود. در فارکس شما همیشه با خرید یک ارز، ارز مقابل را می‌فروشید و بالعکس. مثلا در جفت‌ارز یورو-دلار آمریکا (EUR/USD) شما یا یورو می‌خرید و دلار می‌فروشید، یا یورو می‌فروشید و دلار می‌خرید.

به قیمتی که بروکر حاضر است ارزی را به شما بفروشد قیمت درخواست (ask) می‌گوییم. در مقابل قیمتی که همان ارز را از شما می‌خرد قیمت پیشنهاد (bid) است. فرض کنید که در معامله EUR/USD قیمت درخواست (ask) برابر با ۱.۱۲۵۰ باشد. این یعنی بروکر حاضر است هر یورو را ۱.۱۲۵۰ دلار به شما بفروشد. اگر هم قیمت پیشنهاد (bid) برابر ۱.۱۲۰۰ باشد یعنی بروکر حاضر است هر یورو را ۱.۱۲۰۰ دلار از شما بخرد.

هر چه میزان اسپرد کمتر باشد برای شما بهتر است چون اگر ارزی را از بروکر بخرید و بعد بخواهید همان را بفروشید باید تفاوت قیمت کمتری بپردازید. میزان اسپردی که یک بروکر در نظر می‌گیرد ممکن است بر حسب عواملی مانند نوع کالا و نوع جفت‌ارز، زمان و رخدادهای اقتصادی و نوع حساب معاملاتی شما تغییر کند. به همین علت در برخی حساب‌های معاملاتی این اسپرد ممکن است در بازه‌ای مشخص نوسان کند و اصطلاحا شناور باشد.

روش‌های پرداخت و واریز

فارغ از این که نزد کدام بروکر حساب باز می‌کنید، در وهله اول باید بتوانید به حساب شرکت پول واریز کنید و در واقع حساب کاربری خود را شارژ کنید تا وارد معاملات شوید. به خصوص با توجه به تحریم‌ها و شرایط خاص ایران، روش‌های پرداخت و واریز برای ایرانیان داخل کشور دردسر بیشتری دارد.

برای شارژ حساب خود نزد بروکرها می‌توانید از صرافی‌های فیزیکی و آنلاین و شرکت‌های پرداخت ارزی استفاده کنید. برخی بروکرها حتی امکان پرداخت مستقیم ریالی را نیز به شما می‌دهند. بسیاری بروکرها امکان پرداخت با ارز دیجیتال را نیز ارائه می‌دهند. در قسمت معرفی هر بروکر برای شما توضیح داده‌ایم که شرکت از چه روش‌‌هایی امکان واریز و برداشت وجه را برای مشتریان فراهم می‌کند. توجه کنید که روش پرداخت و برداشت پول نزد یک بروکر ممکن است یکسان نباشند، یعنی مثلا ممکن است بتوانید به یک بروکر از طریق ارز دیجیتال واریزی داشته باشید اما نتوانید از همین طریق پول را برداشت کنید.

نکته مهم دیگر ارزهایی است که بروکر برای واریز و پرداخت قبول می‌کند. ممکن است یک بروکر فقط دلار از شما قبول کند و بروکری دیگری علاوه بر دلار، ارزهایی مانند یورو و ین ژاپن و غیره را نیز بپذیرد.

میزان اهرم یا لوریج

در ادبیات روزمره اهرم به معنای چیزی است که اجازه می‌دهد بتوانید نیروی خود را چند برابر کنید.  مثلا اگر بخواهید وزنه‌ای سنگین را بردارید، با استفاده از یک میله بلند به عنوان اهرم می‌توانید راحت‌تر آن را جابجا کنید. در فارکس نیز اهرم دقیقا همین معنا را دارد، یعنی میزان توان مالی شما را چند برابر می‌کند.

فرض کنید که شما در حساب خود ۱۰۰ دلار دارید، و با اهرم ۱:۱۰ (یک به ده) معامله می‌کنید. این یعنی بروکر ۱۰ برابر مبلغی که در حساب دارید را به شما قرض می‌دهد و عملا شما می‌توانید تا سقف ۱۰۰۰ دلار معامله انجام بدهید. بروکرهای مختلف میزان‌های مختلفی از اهرم را ارائه می‌دهند. همچنین هر بروکر ممکن است برای حساب‌های معاملاتی مختلف  اهرم‌های متفاوتی را ارائه کند و مثلا برای معامله با یک نوع حساب به شما  حداکثر اهرم ۱:۱۰۰ و برای حسابی دیگر حداکثر اهرم ۱:۱۰۰۰ را ارائه دهد.

توجه داشته باشید که هر چه از اهرم بالاتری استفاده کنید در صورت سودآور بودن معامله سود بیشتری خواهید داشت ولی اگر هم معامله زیانده باشد زیان بیشتری خواهید دید. پس هر چه اهرم بالاتر باشد ریسک معامله نیز بیشتر است. پیشنهاد ما این است که اگر از نظر مالی تحمل ریسک بالا را ندارید، تازه‌کار هستید یا دارید استراتژی یا روش جدیدی را امتحان می‌کنید از اهرم‌های پایینتر (مثلا ۱:۱۰) استفاده کنید. با اهرم پایینتر سود شما کمتر خواهد بود اما ریسک کمتری نیز خواهید داشت و زیان‌های احتمالی را ساده‌تر مدیریت خواهید کرد.

مشخصات انواع حساب‌های معاملاتی

هر بروکر حساب‌های معاملاتی مختلفی را به شما ارائه می‌دهد. این حساب‌ها می‌توانند از این نظرها با یکدیگر متفاوت باشند:

نوع کالاهایی که می‌توانید با آن حساب معامله کنید: یعنی فارکس (معامله ارز)، معامله فلزات مانند طلا و نقره، معامله ارز دیجیتال مانند بیتکوین و اتریوم، معامله سهام، معامله کالاهای انرژی مانند نفت و گاز و دیگر موارد.

میزان اهرم: برخی حساب‌ها اهرم بیشتر و برخی اهرم کمتری را ارائه می‌دهند.

میزان مارجین یا حداقل موجودی: مارجین حداقل پولی است که باید در حساب واقعی خود داشته باشید تا مجاز باشید در معاملات شرکت کنید. ممکن است حساب‌هایی تحت عنوان نانو یا عناوین مشابه به شما اجازه بدهند که با مبالغی بسیار کم (مثلا ۱۰ دلار) حساب باز کنید و معامله کنید. حساب‌هایی هم وجود دارند که کمتر از هزار یا ده‌هزار دلار موجودی را نمی‌پذیرند.

نوع ارز برای واریز و برداشت وجه: ممکن است مثلا یک حساب فقط با دلار شارژ شود و حسابی دیگر را بتوانید با ارزهای دیگر از قبیل یورو یا غیره هم شارژ کنید.

حجم معاملات: حساب‌های مختلف میزان مختلفی از حجم معاملاتی را مجاز می‌دانند که بر حسب لات سنجیده می‌شود. هر لات به معنای صد هزار واحد از ارز مد نظر است. مثلا یک لات دلار به معنای ۱۰۰.۰۰۰ دلار است.

تعداد موقعیت‌های باز: ممکن است حسابی به شما اجازه بدهد مثلا ۵۰ موقعیت را همزمان باز نگه دارید و حسابی دیگر تعداد کمتر یا بیشتری را مجاز بداند.

امکان کپی‌تریدینگ یا کپی معاملات: با فراگیری معاملات آنلاین، قابلیتی به نام کپی‌تریدینگ یا همان کپی معاملات نیز فراهم شده است. به زبان ساده، شما می‌توانید با پرداخت حق اشتراک حساب معاملاتی خود را به حساب شخصی دیگر وصل کنید و به صورت خودکار حرکات معاملاتی او در حساب شما نیز انجام می‌شود (عملا حساب شما معاملاتی که در حساب آن فرد انجام می‌شود را کپی می‌کند). مثلا در جفت‌ارز EUR/USD اگر تصمیم بگیرید حسابی دیگر را کپی کنید هر زمان که حساب مرجع دست به خرید یا فروش بزند، در حساب شما نیز این کار تکرار می‌شود.

امکان معامله الگوریتمی: معامله الگوریتیمی از برنامه‌های کامپیوتری یا اصطلاحا ربات‌هایی استفاده می‌کند که به طور خودکار روی حساب شما کار می‌کنند. این الگوریتم‌ها معمولا پولی بوده و بر حسب نیاز و اهداف شما قابل تنظیم هستند.

پلتفرم‌های معاملاتی: به نرم‌افزاری که شما با استفاده از آن معامله می‌کنید پلتفرم معاملاتی می‌گویند. امروزه پلتفرم‌های معاملاتی مختلفی وجود دارند که برخی از آنها به صورت وب اپلیکیشن و در وبسایت بروکر یا دیگر وبسایت‌ها مانند Trading View قابل دسترسی هستند. پلتفرم‌هایی هم هستند که می‌توانید آنها را روی رایانه یا موبایل خود نصب کنید. یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های معاملاتی متاتریدر است.

میزان مارجین کال یا استاپ اوت (برداشت پول شما توسط بروکر)

در هر بروکر، ما چیزی به نام مارجین یا حاشیه حساب داریم. این مارجین حداقل موجودی است که شما باید در حساب خود داشته باشید تا بتوانید در معاملات شرکت کنید. در واقع مارجین میزان پول واقعی است که در حساب خود دارید. حال اگر سطح مارجین کال بروکر ۵۰۰ دلار باشد، وقتی که موجودی واقعی حساب شما از ۵۰۰ دلار کمتر شود بروکر اجازه خواهد داشت که مقداری از دارایی‌های شما نزد بروکر را بفروشد (اصطلاحا نقد یا liquidate کند) تا دوباره موجودی واقعی شما به ۵۰۰ دلار برسد.

امنیت پول شما نزد بروکر فارکس

در کنار تمامی مسائلی که عنوان کردیم، بروکر باید معتبر باشد و به حقوق و سرمایه مشتریان احترام بگذارد. بروکر باید طبق قرار سود معاملات شما را پرداخت کند و همچنین بهتر است پول شما در برابر مسائلی مانند مشکلات مالی احتمالی خود شرکت در امان باشد. برای تضمین امنیت و اعتبار یک بروکر به مسائل زیر دقت کنید.

آیا بروکر تحت نظارت سازمان‌های معتبر (رگولاتور) قرار دارد؟

در بازارهای مالی سازمان‌هایی دولتی و غیردولتی وجود دارند که به آنها رگولاتور یا ناظر می‌گوییم. وظیفه اصلی این ناظران این است که اطمینان حاصل کنند بروکرها و شرکت‌های فعال در بازارها و معاملات دست به تخلف و کلاهبرداری نمی‌زنند. یک بروکر کلاهبردار ممکن است در پرداخت پول شما ایجاد مشکل کند یا به صورت پنهانی روش‌ها و ابزارهایی غیرقانونی را در معاملات به کار بگیرد به صورتی که شما متضرر شوید. هر چه بروکر تحت نظارت سازمان‌های معتبرتری قرار داشته باشد می‌توانید با خیال راحت‌تر نزد آن حساب معاملاتی باز کنید.

بروکرهایی که در اینجا معرفی شده‌اند تحت درجات مختلفی از نظارت و رگولاتوری قرار دارند و بهتر است هنگام مطالعه مشخصات هر یک به لیست سازمان‌های ناظر بر آن بروکر نیز دقت کنید. می‌توانید نام سازمان‌های ناظری که هر بروکر برای خود ذکر می‌کند را در گوگل جستجو کنید تا ببینید که خود آن ناظر چه مقدار اعتبار دارد و چه قوانین و مقرراتی را بر بروکرها اعمال می‌کند.

سابقه و مدت فعالیت بروکر چگونه است؟

با جستجو در اینترنت و فروم‌ها می‌توانید ببینید که اکثر کاربران و مشتریان یک بروکر درباره آن چه نظری دارند. هر چه بروکری کاربران راضی بیشتری داشته باشد طبیعتا می‌توانید با اطمینان بیشتری نزد او حساب باز کنید. به علاوه باید سابقه فعالیت را نیز در نظر بگیرید. سابقه فعالیت طولانی یک بروکر به تنهایی دلیل نمی‌شود که آنرا معتبر بدانیم اما قطعا امتیازی مهم و مثبت است.

آیا بروکر منابع مالی خود را در حسابی جداگانه از حساب‌ مشتریان قرار می‌دهد؟

همانطور که گفتیم بروکر در اصل یک شخص حقوقی است. اشخاص حقوقی و شرکت‌ها در معرض ریسک‌های مالی قرار دارند و در بدترین حالت ممکن است حتی دچار ورشکستگی شوند. اگر مثلا شرکتی سهامی دچار مشکلات مالی یا ورشکستگی شود درباره امنیت سرمایه سهامداران آن نگرانی ایجاد می‌شود و همین مسئله نیز درباره بروکرها صادق است.

وقتی بروکری دچار مشکلات مالی و یا ورشکستگی شود، اگر پول شما در همان حسابی نگهداری شود که از محل آن شرکت مجبور به جبران بدهی‌های خود است در عمل پول شما نیز دچار خطر خواهد شد. در چنین شرایطی بروکر ممکن است بر حسب سازمان‌های نظارتی و قوانینی که ملزم به پیروی از آنها است مسئول باشد که پول شما را پس بدهد. ممکن هم است که این گونه نباشد یا امکان آن را نداشته باشد. در کل با توجه به این گونه ریسک‌ها، بهتر است به این موارد دقت کنید:

برخی از باسابقه‌ترین بروکرهای فارکس مناسب ایرانیان

در عرصه جهانی، برخی از باسابقه‌ترین بروکرهای آنلاین شرکت‌هایی مانند آی جی (IG)، فارکس دات کام (FOREX.COM) و آی فارکس (iForex) هستند. اما به دلایل تحریم‌ها ممکن است کار با این بروکرها برای مشتریان ساکن ایران دشوار باشد. در لیست ما از بروکرهای فارکس مناسب ایرانیان، بروکرهایی معتبر از قبیل آی سی ام (ICM)،  آلپاری (Alpari)، روبوفارکس (Roboforex) و ویندسور (Windsor) حضور دارند.

برای مثال بروکر ویندسور در ۱۹۸۸ شروع به کار کرد و اکنون بیش از ۳۰ سال سابقه دارد، یا بروکر روبوفارکس و بروکر آی سی ام از سال ۲۰۰۹ برای بیش از ۱۳ سال فعال بوده‌اند. این بروکرها در سطح بین‌المللی فعالیت و اعتبار داشته و مشتریان زیادی از کشورهای مختلف دارند.

بهترین بروکرهای فارکس برای ایرانیان در سال ۲۰۲۲

برای ایرانیانی که در سال ۲۰۲۲ قصد ورود به معاملات فارکس و انتخاب بروکر دارند، بروکرهایی که در اینجا معرفی شده‌اند از نظر کلی مناسب هستند. طبیعتا همه‌ی آنها به یک اندازه ممکن است مناسب شرایط شما نباشند و امتیاز یکسانی نگیرند. برای این که از میان بروکرهای معرفی شده توسط حامی سرمایه بتوانید گزینه‌ی مناسب خود را انتخاب کنید می‌توانید مقاله مربوط به هر یک از آنها را بخوانید تا از مشخصات بروکر، سوابق کاری‌، سازمان‌های ناظر یا رگولاتور، حساب‌های معاملاتی و بازارهای مالی، نوع پشتیبانی، میزان اهرم و اسپرد، و دیگر جزئیات مهم آگاهی بیشتری کسب کنید.

همچنین پیشنهاد ما این است که وبسایت خود بروکر را نیز به دقت مطالعه کنید چون در بسیاری موارد آیتم‌هایی مانند میزان اهرم و اسپرد در انواع حساب‌ها و بازارها متغیر هستند.

بروکرهای کلاهبردار فارکس و چگونه آنها را تشخیص دهیم؟

متأسفانه بروکرهای کلاهبردار در معاملات فارکس و دیگر بازارهای مالی کم نیستند. این بروکرها ممکن است از چند طریق از شما کلاهبرداری کنند. ساده‌ترین روش کلاهبرداری این است که پول شما را ندهند و مثلا اگر سودی هم در معاملات داشته‌اید آن را به حساب شما واریز نکنند. روش دیگر این است که از شما پرداختی‌های غیرقانونی طلب کنند و از حساب شما کسر کنند یا به صورت پنهانی و غیرمجاز اسپردها را دستکاری کنند.

اولین چیزی که می‌تواند اعتماد شما به بروکر را بیشتر کند، نظارت (رگولاتوری) سازمان‌های معتبر بر آن بروکر است. هر چه سازمان ناظر معتبرتر باشد و مقررات و نظارت‌های مالی بیشتری بر بروکرها اعمال کند شما می‌توانید با خیال راحت‌تری نزد آن بروکر حساب باز کنید.

البته نظارت به تنهایی تعیین‌کننده خوب یا بد بودن یک بروکر نیست چون ممکن است بروکرهایی تحت نظارت نباشند اما در عین حالت خدمات قابل قبولی به شما ارائه دهند. سازمان‌های نظارتی همچنین از بروکرها هزینه دریافت می‌کنند و برخی بروکرها ممکن است برای کاهش هزینه‌های خود و هزینه‌ای که از کاربران دریافت می‌کنند و یا برای این که بتوانند به مشتریان کشورهای خاصی خدمات ارائه دهند، سراغ سازمان‌های ناظر نروند. اما به عنوان یک قاعده کلی نظارت معتبر بر بروکر امتیاز مهمی است.

بروکرهایی که فقط از طریق ارز دیجیتال (کریپتو) حساب شما را شارژ می‌کنند چندان قابل اعتماد نیستند چون معاملات ارز دیجیتال قابل ردگیری نیستند و نمی‌توانید بعدها درخواست بازگشت پول خود را بکنید. اما اگر از طریق کارت‌های اعتباری مانند مستر و ویزا و یا سیستم‌هایی مانند پی پال و برخی سیستم‌های پرداخت الکترونیک (که اصطلاحا به آنها کیف پول آنلاین یا والت می‌گویند) این پرداخت‌ها را انجام دهید، در صورت بروز مشکل با بروکر امکان پیگیری و بازپرداخت پول (اصطلاحا ریفاند) به شما بیشتر خواهد بود. پس بروکری که فقط واریزی از طریق ارز دیجیتال را قبول کند و روش پرداخت دیگری برای شارژ حساب فراهم نکند مشکوک است.

برخی بروکرها از سایتشان مشخص است که کلاهبردار یا scam هستند و ممکن است آدرس و ظاهر سایت یک بروکر واقعی را تقلید کنند تا شما را فریب دهند. مثلا فرض کنید بروکری واقعی و معتبر در سایت abcbroker.com داشته باشیم. ممکن است کلاهبرداری سایتی با آدرس abdbroker.com ایجاد کرده و ظاهر سایت اصلی را هم کپی کند و بدین طریق سعی در فریب مشتریان کند (در این نمونه فقط حرف c در اسم بروکر واقعی با حرف d در سایت جعلی جایگزین شده است).

یک راهکار ساده سنجش میزان اعتماد به بروکر این است که در اوایل با مبالغی کم با بروکر شروع به کار کنید و اگر شاهد رفتار نامناسب از سوی آن بودید، دیگر به آن اعتماد نکنید و بروکر را عوض کنید. اما اگر مشکل جدی مشاهده نکردید می‌توانید به تدریج با مبالغ بیشتری نزد آن بروکر فعالیت کنید.

سایت‌هایی در اینترنت وجود دارند که بر حسب مجموع نظرات کاربران به وبسایت‌های گوناگون  از جمله بروکرهای آنلاین امتیاز می‌دهند. یکی از این وبسایت‌ها  تراست پایلوت trustpilot.com است.

البته متأسفانه برخی وبسایت‌ها و کاربران وجود دارند که به طور عمدی درباره بروکرهای مشخص اطلاعات نادرست ارائه می‌کنند. برای مثال علیه یک بروکر مقالات منفی می‌نویسند و سپس از او درخواست می‌کنند تا برای حذف آن مقالات به آنها پول پرداخت کند، یا در ازای دریافت پول از یک بروکر تعریف کرده و به آن امتیازات مثبت می‌دهند. به همین علت بهتر است هنگامی که در مورد بروکری مشخص تحقیق می‌کنید تنها به یک منبع اکتفا نکنید.

آشنایی با چهل و سه تا از بهترین بروکر فارکس برای ایرانیان آپدیت ۲۰۲۲

در این مطلب سعی داریم بهترین بروکر فارکس برای ایرانیان را با آپدیت های جدیدی در سال ۲۰۲۲ به شما ارائه دهیم زمانی که این رویکرد ها را به خوبی بشناسید دیگر نگرانی در رابطه با انتخاب بهترین بروکر فارکس نخواهید داشت در این مطلب مطمئن ترین و بهترین بروکر ها را با بهترین پشتیبانی و خدمات برای ایرانیان توضیح داده ایم. دیگر هیچ گونه نگرانی در هنگام ترید کردن نخواهید داشت.

تمرکز اصلی خود را با انتخاب بهترین بروکر فارکس بر روی پول درآوردن بگذارید در ادامه سفر کرده ایم تمامی استانداردهای بین المللی را به همراه بهترین کیفیت و خدمات به ترتیب به شما ارائه دهیم. قبل از آنکه شما را با بروکرهای فارکس آشنا کنیم توصیه میکنم مقاله اصطلاحات فارکس را بخوانید.

 علت استفاده از بهترین بروکر فارکس برای ایرانیان

آیا شما هم به دنبال بهترین بروکر فارکس برای ایرانی ها هستید؟ زمانی که شما می توانید بهترین بروکر فارکس را برای خود انتخاب کنید دیگر خیالتان راحت است که پول و سرمایه شما دست شرکت‌ و کارگزاری های کاملا امن و با سابقه است. ما بهترین بروکرهای دنیا را برای شما ارائه کرده ایم. این انتخاب ها بر اساس تجربه و سبک و سنگین کردن افراد متخصص در حوزه فارکس است.

ما علاوه بر آموزش فارکس زمان زیادی را برای انتخاب بهترین بروکر برای ایرانیان گذاشته ایم. زیرا همانطور که می دانید سرمایه گذاری در بازارهای مالی دارای ریسک است. اما می‌توان با انتخابی آگاهانه مانند انتخاب بهترین بروکر فارکس برای ایرانیان ریسک این بازارها را به طور قابل توجهی کاهش داد. در این صورت بدون نگرانی و دغدغه در مورد از دست دادن سرمایه خود می توانیم تمرکز اصلی خود را بر روی ترید و کسب درآمد از این بازار پر سود و بی نظیر بگذارید.

 تجربه موفقیت با انتخاب بهترین بروکر فارکس

 بازارهای مالی به خصوص بازار فارکس این روزها دارای طرفداران بسیار زیادی است. شما هم برای حرکت به سوی موفقیت و انتخاب بهترین بروکر فارکس ۲۰۲۲ می توانید به بهترین شکل ممکن نیازهای خود را در بازار فارکس برطرف کنید.

حتما برای شما هم سوال است که چگونه باید بهترین بروکر فارکس را پیدا کرد؟ باید موارد مختلفی را برای انتخاب بهترین بروکر فارکس در نظر بگیرید. از جمله این موارد می‌توان به رتبه بندی هزینه ها، بازده سیستم عامل معاملاتی، نمودار ها و آپشن های تجزیه و تحلیل و … اشاره کرد. تمامی این موارد باعث می‌شود تا شما به عنوان یک معامله گر موفق خیلی سریع تر در راه خود به موفقیت برسید. در ادامه به شما توضیح می دهیم که چگونه بهترین بروکر فارکس را پیدا کنید.

شناسایی نیازهای خود برای انتخاب بهترین بروکرهای فارکس برای ایرانیان

قبل از اینکه در سایت های مختلف به دنبال تبلیغات بهترین بروکرهای فارکس باشید ابتدا بهتر است کمی برای خود وقت بگذارید تا بفهمید که دقیقا کجای راه هستید. چه میزان سرمایه دارید؟ چه نیازهایی دارید؟ تمایل دارید که تا چه مدت زمانی در بازار فارکس فعالیت داشته باشید؟

پاسخ به این موارد کاملا بستگی به اهداف سرمایه‌گذاری شما دارد. ممکن است سه فرد متفاوت پاسخ‌های مختلفی نسبت به این سوالات بدهند، زیرا اهداف سرمایه گذاری در هر یک از آنها یکسان نیست. اگر شما به تازگی وارد بازار فارکس شده‌اید، بهتر است مواردی مانند دسترسی آسان به کارمندان پشتیبانی هر بروکر، توانایی و چگونگی انجام معاملات منابع آموزشی پایه و … را قبل از انجام هرگونه معامله ای در اولویت کار خود قرار دهید. نکته قابل توجه این است که برای انتخاب بهترین بروکر فارسی بسیار اهمیت دارد که شما یک تازه کار و یا یک حرفه ای هستید؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

 نیازهای تریدرحرفه ای و تریدر تازه کار در انتخاب بهترین بروکر فارسی چیست؟

 اگر شما یک تریدر تازه کار هستید و به تازگی وارد دنیای معاملات فارکس شده‌اید بهتر است قبل از هر چیزی نظرات و آموزش کاربران دیگر را هم در نظر بگیرید قطعاً در این بین منابع مورد استفاده و همچنین بروکر انتخابی به واسطه بهترین سرمایه گذاران و تحلیل گران برای شما بسیار اهمیت پیدا می کند . قطعاً یک سرمایه گذار با تجربه و حرفه ای هم به دنبال بهترین بروکر فارکس در دنیا است. اولویت های چنین سرمایه گذاری در انتخاب بهترین بروکر فارکس مواردی مانند قابلیت‌های خرید و فروش پیشرفته، صندوق های مشترک، سفارش شرطی، معاملات فلزات گرانبها، اوراق بهادار با درآمد ثابت و … است.

 شما به عنوان یک سرمایه گذار در دنیای فارکس باید از خودتان سوال کنید که اولویت های شما چه چیزی است. باید به بررسی سوالات بپردازید تا بتوانید اهداف خود را مشخص کنید. آیا شما یک سرمایه گذار فعال هستید؟ آیا شما تمایل دارید که با تحلیل و بررسی معاملات خود، به سود های بلند مدت دست یابید یا به فکر نوسان گیری روزانه هستید؟

 آیا تمایل دارید که برای همیشه در بازار فارکس فعالیت داشته باشید؟ساده تر بگویم شما باید در مرحله اول بدانید که در حال حاضر چه میزان اطلاعات از بازار فارکس دارید؟ شما جزء آن دسته از سرمایه‌گذاران هستید که دارای هدف های تعیین شده می باشید؟ برای رسیدن به این اهداف نیاز به یک پلتفرم دارید که معاملات خود را خیلی سریعتر و آسانتر انجام دهید؟ تمرکز شما برای چه نوع اوراق بهاداری است؟ منظور سهام صندوقهای مشترک و یا ETFها است؟شما باید تمامی این سوالات را پاسخ دهید تا بدانید که هدف شما از معامله در بازار فارکس و انتخاب بهترین بروکر چیست؟

 چگونگی انتخاب بهترین کارگزاری فارکس برای ایرانیان

در سال ۲۰۲۱ معیارهایی برای یافتن بهترین کارگزاری فارکس در اتحادیه های مالی دنیا ثبت شده است. در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم.

·         هزینه های تجارت به همراه شرایط

در واقع می‌توان گفت که شرایط و هزینه های تجارت از جمله مهمترین بخش ارزیابی جهانی کارگزاری فارکس برای کاربران بوده است. جالب است بدانید که یک کارگزار فارکس شاید ده برابر کمتر از یک بروکر دیگر بابت یک نوع تجارت مشترک به شما هزینه پرداخت کند. حتماً هزینه هایی مانند هزینه های برداشت و هزینه های عدم فعالیت و هزینه های پنهان را ثبت کنید.

·         پوشش بازار

 شما باید توانایی این کار را داشته باشید که جفت ارز های متنوع را در بهترین بروکر فارکس و حتی محصول مورد نظر خود را مثل ارزهای دیجیتال معامله نمایید.

·         قیمت مناسب به همراه دسترسی

بسیاری از تاجران مبتدی فارکس به تازگی وارد این بازار مالی شده اند نیاز به تجربه بیشتری دارند. به هیچ عنوان به سراغ سرمایه گذاری هایی که توانایی پرداخت آنها را ندارید، نروید.  منظور این است که به دنبال ریسک های بزرگ نباشید. حداقل سپرده در بروکر های مختلف از ۱۰ دلار تا هزار دلار قابل دسترس هستند.

·         سکوهای تجاری

یکی از مهم ترین موارد در جنگ شما برای کسب درآمدسکوی معاملاتی فارکس و ابزارهای است که در دسترس شما قرار دارد. یکی از مواردی که برای شما مناسب تر است را انتخاب کنید.  تمامی دستگاه ها قابلیت تنظیم دارند. به همین علت می توان گفت که تمامی آنها را میتوان دوباره طراحی کرد. اولویت های شخصی خود را مد نظر بگیرید. زیرا بسیاری از پلتفرم های تجاری خدمات شبیه به هم را ارائه می دهند و تفاوت آنها تنها در ظاهر است.

·         سپرده و برداشت

شما باید خیلی سریع خود را به کارگزاری های انتقال دهید و از آن هم خارج کنید. با توجه به روشهای واریز و برداشت یک بروکر خوب در بازار فارکس مشخص می کند که شما توانایی انجام این کار را به راحتی دارید یا خیر؟ به مواردی مانند تامین مالی یک حساب هم توجه داشته باشید، زیرا ممکن است روش پرداخت خاصی برای آن وجود داشته باشد.

·         شهرت

 قبل از انتخاب کارگزاری مورد نظر خود به بررسی نظرات افراد دیگر هم بپردازید. ابتدا باید بدانید که مردم بیشتر در مورد کدام کارگزاری ها صحبت می کنند؟ نظرات آنها در مورد آن کارگزاری‌ها مثبت است یا منفی؟ مطمئن باشید که آن چیزی که معامله گران در ارتباط با بهترین بروکر فارکس می گویند می تواند بسیار ارزشمند باشد، زیرا آنها تجربه بسیار زیادی دارند.

·         قوانین و مقررات

زمانی که شما در معاملات خود با مشکلی با بروکر خود بر بخورید، مراجعه به قانون می‌تواند تنها امید شما برای حل این مشکل باشد. قبل از انتخاب بروکر خود مطمئن شوید که چهارچوب و نظارتی صحیحی دارد. قبل از ایجاد هرگونه مشکلی این موارد را در نظر بگیرید.

·         پشتیبانی مشتری

 زمانی که شما با مشکلاتی در رابطه با سپرده های خود بر بخورید نیاز به کسی دارید که بتوانید با او صحبت کنید. در واقع می‌توان گفت که حمایت و پشتیبانی در معاملات بسیار اهمیت دارد. به همین علت گفته می شود که از افتتاح حساب گرفته تا کمک به پلت فرم، پشتیبانی از مشتری و … موارد بسیار ضروری هستند.

·         آموزش

هرچه شما آموزش بیشتری در بازار فارکس ببینید، قطعاً تجربه بیشتری به دست می آورید و حرفه ای تر و معاملات خود را انجام میدهید. به همین علت از آموزش و یادگیری دوری نکنید. هر روز بخشی از زمان خود را به یادگیری اختصاص دهید. مطمئن باشید که از آموزش به شما وارد نخواهد شد. جالب است بدانید که در این بین برخی از کارگزاران هم ابزارهای  مختلف و گسترده ای را برای آموزش ارائه داده اند.

·         افتتاح حساب

بسیاری از کاربران می خواهند بدانند که با افتتاح حساب کار آسانی است؟ آیا حتماً باید احراز هویت و تایید انجام شود؟ توجه داشته باشید که تمامی این فرآیند ها همیشه یکسان نیستند. به همین علت ممکن است این مرحله برای برخی از افراد زمان‌بر و دشوار باشد. موضوع قابل توجه در این زمنیه تحریم بودن کشور ایران است.

زمانی که شما بحث آموزش و یادگیری را به اتمام می رسانید، به احتمال زیاد تصور می کنید که دیگر تمام مشکلات آن شما برطرف شده است. در این بین به دنبال رویاهای خود هستید تا به هفته به هفته پول های بسیار زیادی را به دست آورید. اما باید بدانید که متاسفانه افرادی که دارای تابعیت ایران هستند، به علت تحریم ها نمی‌توانند از بین لیست بروکرهای معتبر فارکس یکی را انتخاب نمایند.

افتتاح حساب و ثبت نام خود را در آن شروع کنند. به همین علت ایرانیان باید کمی زمان بگذارند و از بین لیست بروکرهای فارکس حسابی تحقیق کنند. در واقع به این شیوه بتوانند بهترین بروکر فارکس برای ایرانیان را پیدا کنند.

خروج از نسخه موبایل