برترین های کسب و کارعمومی

علت جوش ندادن دستگاه جوش

محتوای این خبر مخفی

عیب یابی دستگاه جوش اینورتر زمان می برد؟

دقت داشته باشید که دستگاه جوش اینورتر از سیستم الکترونیکی بهره مند است و در عین حال قطعات زیادی داخل آن وجود دارد از این رو یک تعمیرکار نیاز به زمان کافی برای پیدا کردن عیب و مشکل کار دارد. در واقع نسبت به سایر وسایل برقی و الکترونیکی، عیب یابی بیشترین زمان را می برد. بازرگانی تاج تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر، تکفاز و سه فاز اینورتری، دستگاه جوشکاری CO2 و دستگاه جوش آروا و برش پلاسما، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم می باشد.

انواع دستگاه جوش | بهترین دستگاه جوش | دستگاه جوش دست دوم

عیب یابی دستگاه جوش اینورتر را به چه کسی بسپاریم ؟

تعمیر دستگاه جوشکاری تنها توسط افرادی که تخصص لازم در این زمینه دارند باید انجام شود بنابراین هر کسی که الکترونیک کار است می تواند دستگاه جوش را عیب یابی و تعمیر کند نه اینکه افرادی که به تعمیر وسایل برقی و سیستم الکترونیکی چون برد مخابراتی و…. تخصص دارند.

تجهیزات مورد نیاز عیب یابی دستگاه جوش اینورتر

۱علم زمینه کاری عیب یابی دستگاه جوش

اولین مورد برای اینکه عیب دستگاه جوش شما پیدا شود و به خوبی تعمیر شود این است که حتما آنرا پیش تعمیرکاری ببرید که در این زمینه یعنی علم الکترونیک تخصص لازم داشته باشند.

۲تجهیزات کارگاهی الکترونیکی

داشتن وسایل مهم چون مولتی متر، اسکپ و… برای عیب یابی و تعمیر دستگاه جوش ضروری است.

عیب یابی دستگاه جوش به چه صورت انجام می شود؟

شما می توانید با شماره تلفن تعمیرکار دستگاه جوش وینر تماس بگیرید تا به صورت حضوری به آدرس شما بیایند و یا اینکه شما دستگاه جوش را حضوری به تعمیرگاه ببرید و با جواب دادن به یک سری سوالات و توضیحات به آن کمک کنید تا عیب کار پیدا شود. در مرحله بعد پس از پیدا کردن عیب دستگاه تعمیرکار به شما هزینه تعمیر را می گوید که در صورت مقرون به صرفه بودن آن توسط مشتری تصمیم نهایی گرفته می شود.

چنانچه موافق هزینه تعمیر باشید تعمیرکار کار خود را با جدا کردن قطعات خراب از مدار و گذاشتن قطعات نو و فابریک روی دستگاه جوش انجام می دهد و سپس در حضور شما دستگاه جوش را روشن می کند تا از سالم بودن آن مطمئن شوید. دقت داشته باشید که حداقل زمان عیب یابی و تعمیر دستگاه جوش یک ساعت است.

مشکلات متداول در عیب یابی دستگاه جوش اینورتر

  1. روشن نشدن چراغ زرد یا چراغ OC دستگاه
  2. روشن نشدن دستگاه جوش
  3. جوش ندادن دستگاه جوش
  4. جوش ضعیف دستگاه
  5. خاموش شدن دستگاه جوش حین کار

تعمیرکار دستگاه جوشکاری چه کارهایی انجام می دهد؟

  • سرویس داخلى دستگاه را به همراه لوازم مصرفى همچون فیش ها ،پنل ها دسته دستگاه جوش ، صفحه نمایش ولوم و…انجام می دهد.
  • هر گونه عیب مربوط به سیستم ضد چسبندگی الکترود را برطرف میک ند.
  • در صورت وجود کاهش ناگهانی جریان خروجی و جوش ضعیف دستگاه آنرا برطرف می کند.
  • تعمیر برد کنترل انواع دستگاه هاى جوش
  • تعمیر برد هاى ماسفت تک فاز و سه فاز در تمام امپر ها
  • تعمیر انواع برد هاى سبک Igbt دستگاه هاى جوش
  • بر طرف کردن پراندن فیوز دستگاه جوش و اتصالى داخلى
  • تعمیر قسمت هاى تغذیه سوئیچینگ و مدارات تقویت کننده جریان خروجى
  • تعمیر برد خروجى یا برد ترانس دستگاه جوش

عوامل موثر بر خرابی دستگاه جوش

1-ضعیف بودن فیوز تغذیه دستگاه جوش

در زمان راه اندازی ابتدایی دستگاه جوش باید از فیوز های بالای ۳۰ آمپر استفاده شود زیرا جریان مصرفی دستگاه های جوش اینورتر در حالت ماکزیمم در بازه ۳۰ تا ۴۵ آمپر بالا می‌رود. (این آمپر مصرفی با میزان جریان خروجی وابستگی مستقیم دارد)

خرابی تغذیه اصلی در اثر ایرادات برق ورودی

۲کنترل سطح ولتاژ برق شهر و فاز و نول ورودی دستگاه جوش

از دو فاز نبودن برق ساختمان های نیمه کاره حتما اطمینان حاصل نمایید زیرا موجب آسیب جدی با هزینه بالا در دستگاه جوش شما می‌شود زیرا به طور مستقیم با قطعات پر هزینه دستگاه جوش ارتباط دارد و معمولا قسمت یکسوساز تغذیه اینورتر جوش یعنی خازن های الکترولیت و قسمت تقویت جریان یعنی ترانزیستورهای قدرت ماسفت یا IGBT را تحت تأثیر آسیب دیدگی قرار می‌دهد .

۳کنترل مؤلفه های انرژی خروجی موتور برق (در صورت استفاده )

اگر از موتور برق یا ژنراتور های صنعتی استفاده می‌کنید از تنظیم بودن مشخصه های خروجی آن اطمینان حاصل نمایید زیرا آسیبی کاملا مشابه دو فاز شدن برق را به دستگاه جوش شما میرساند و در صورت کوتاهی در تعمیر به موقع تغذیه دستگاه جوش موجب پیش روی در خرابی آن می‌شود زیرا به طور مستقیم با قطعات پر هزینه دستگاه جوش ارتباط دارد و معمولا قسمت یکسوساز تغذیه اینورتر جوش یعنی خازن های الکترولیت و قسمت تقویت جریان یعنی ترانزیستورهای قدرت ماسفت یا IGBT را تحت تأثیر آسیب دیدگی قرار می‌دهد .(فرکانس ۵۰Hz و ولتاژ ۲۲۰V)

۴کنترل متراژ کابل برق ورودی دستگاه جوش از منبع

بلندی بیش از حد کابل ورودی دستگاه جوش در آسیب رسانی به دستگاه دخیل است (بیش از ۵۰ متر ) اما در صورتی که سطح مقطع کابل افزایش داشته باشد این تأثیر منفی کمتر خواهد شد زیرا موجب افت ولتاژ و جریان برق شهر می‌شود و دستگاه در فشار قرار می‌گیرد و نشانه های همچون ضعیف شدن خروجی یا روشن شدن چراغ o.c را در پیش خواهد داشت.

۵استفاده به جا از دستگاه جوش به نسبت توان آن

گاهی کاربران آماتور اینورتر های جوش آمپر مناسب برای جوش دادن با دستگاه را میپرسند که این مسأله بسته به قطر الکترود و ضخامت قطعه کاریست که روی آن جوشکاری انجام می‌شود البته اولین مسأله توان خروجی دستگاه شماست که باید مناسب کاری که میخواهید انجام دهید باشد مثلا از یک دستگاه مینی نمیتوان برای برش آهن استفاده نمود .

سوختگی خروجی دستگاه جوش در اثر بی کیفیتی کابل انبر و فشار بیش از حد مجاز دستگاه جوش

۶بلندی بیش از جد مجاز کابل خروجی

در دستگاه های جوش اینورتر دی سی برق خروجی به صورت مستقیم دریافت می‌شود به معنی که برق دارای فرکانس پایین است و هر چه طول کابل جوش بلند تر شود افت جریان در خروجی مشاهده می‌شود و جوش ضعیفتری را می‌توان در دو سر کابل مشاهده کرد پیشنهاد ما برای دستگاهای تکفاز نهایتا ۱۰ متر کابل در مجموع کابل اتصال و کابل جوش است.

۷استفاده از کابل جوش های نامناسب و غیر استاندارد

همچنین داشتن کابل های چند تیکه برای دستگاه جوش مضر هستند زیرا انتقال جریان در اتصالات دستی کابل سخت تر صورت می‌گیرد و طی زمان طولانی جرم موجب به وجود آمدن مقاومت در کابل جوش شده و دستگاه جوش خروجی ضعیفی از خود نشان می‌دهد علاوه بر افت آمپر کانکتور های خروجی دستگاه جوش با افزایش دما مواجه شده و موجب تبدیل شدن خروجی برد به کربن و سوختگی تدریجی قطعات نیز می‌شود .

۸بی کیفیتی کابل و انبر دستگاه جوش

کیفیت پایین کابل و انبر ها تنها شامل ضعیف بودن آنها نیست در کابل ها و انبر های بی کیفیت از آلیاژ آهن در کنار مس یا برنج استفاده می‌شود که موجب قطع شدن مداوم کابل از داخل می‌شود و دلیل آن افزایش دما در کابل ها و انبر است که در نهایت علاوه بر افت آمپر کانکتور های خروجی دستگاه جوش با افزایش دما مواجه شده و موجب تبدیل شدن خروجی برد به کربن و سوختگی تدریجی قطعات نیز می‌شود .

۹روشن کردن مجدد دستگاه جوش با ایراد جزئی

دستگاه های جوش اینورتر که دچار آسیب دیدگی شده اند یا اثراتی همچون جرقه داخلی یا خارج شدن دود در آنها مشاهده می‌شوند نباید مجدادا روشن شوند و در اولین فرصت باید به تعمیرگاه ارجاع شوند .

۱۰وارد شدن ضربه شدید به دستگاه جوش

قرار گرفتن دستگاه در شرایط مرطوب که موجب اتصال قطعات به pcb شده

۱۱قرار گرفتن دستگاه جوش در معرض رطوبت شدید

۱۲قرار گرفتن دستگاه جوش در کنار اسید های لوله باز کن که مورد استفاده لوله کش ها نیز هست .

نکات مطلب فوق تأثیر گذار ترین وقایع دیده شده در دستگاه های جوش است که در اثر مشکلات برق ورودی دستگاه های جوش به وجود می اید موجب آسیب های جدی نیز می‌شود

دلایل جوش ندادن دستگاه جوش

۱- بروز نقص در قسمت تغذیه اصلی دستگاه جوش

۲- خرابی در قسمت تقویت جریان و تغییر فرکانس دستگاه جوش

۳- خرابی برد کنترل یا قسمت pwm دستگاه جوش

۴- بروز مشکل در قسمت یکسوساز خروجی دستگاه جوش

۵- سوختگی محل اتصال تسمه های مسی خروج تا باکالیت های دستگاه جوش