بین المللبرترین های کسب و کار

رتبه ی پاسپورت ترکیه

محتوای این خبر مخفی

جدیدترین اعلام رتبه بندی پاسپورت ها با توجه به شرایط کرونا

طبق گزارشCNN ، پیش از شیوع همگانی ویروس کرونا ، سفرهای خارجی بسیار بیشتر بوده است. ولی با شیوع این ویروس و به منظور قطع زنجیره شیوع کرونا ، دولت کشورها تصمیم به بستن مرزهای زمینی و هوایی کشورها گرفتند. بنابراین بعد از بسته شدن مرزها به مراتب آمار سفرهای خارجی بسیار کاهش یافته است.

پیش از این ویروس و محدودیت سفر، آمار سفرهای خارجی در بیشترین میزان در چند دهه گذشته بود. و قدرت پاسپورت ها به طور میانگین ۱۰۷ بود. ۱۰۷ تعداد کشورهاییاست که می توان با آن بدون ویزا سفر کرد. که برای شهروندان هر کشور متفاوت است.

Henley Passport که به صورت دوره ای رتبه بندی پاسپورت ها را اعلام می کند، به تازگی لیست جدید ارائه داده است. طبق این لیست برای شهروندان کشورهای آسیایی ، ژاپن در رتبه اول می باشد. که با پاسپورت ژاپن می توان به ۱۹۱ کشور جهان بدون ویزا سفر کرد.

بعد از ژاپن کشورهای سنگاپور (۱۹۰ کشور) در رتبه دوم و کروه جنوبی و آلمان (۱۸۹ کشور) به طور مشترک در رتبه سوم قرار دارند.

همچنین اعلام شده که این لیست طبق استاندارد جهانی بوده و ممنوعیت های موجود به دلیل ویروس کرونا ، در نظر گرفته نشده است.

رتبه پاسپورت ترکیه ، رتبه ۵۱ است. و به ۱۱۱ کشور بدون ویزا می توان سفر کرد. در این رتبه بندی پاسپورت ایران در رتبه ۹۸ قرار دارد. و امکان سفر به ۴۱ کشور وجود دارد.

لیست ضعیف ترین پاسپورت ها

در این رتبه بندی همچنین ضعیف ترین پاسپورت ها نیز اعلام شده است. معیار در این لیست ، کشورهایی هستند که با پاسپورت آن ها به کمتر از ۴۰ کشور بدون ویزا می توان سفر کرد.

در این رتبه بندی کره شمالی (۳۹ کشور) در رتبه ۱۰۳ ، لیبی ، نپال و فلسطین (۳۸ کشور) در رتبه ۱۰۴ قرار دارند. و سایر کشورها در رتبه های پایین تر می باشند. و ضعیف ترین پاسپورت مربوط به کشور افغانستان می باشد. که در رتبه ۱۰۹ قرار دارد و امکان سفر به ۲۶ کشور دارند.

اخذ پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک و سرمایه گذاری در ترکیه

طبق قانون مصوبه سپتامبر ۲۰۱۸ ، شهروندان خارجی با سرمایه گذاری در ترکیه می توانند تابعیت و شهروندی ترکیه را دریافت نمایند. این سرمایه گذاری شامل ۶ دسته مختلف می باشد. که دو دسته آن طرفدار بیشتری دارد. و اکثرا از این دو روش برای اخذ پاسپورت ترکیه اقدام می کنند. این دو دسته عبارتند از: سرمایه گذاری از طریق خرید ملک به ارزش حداقل ۲۵۰ هزار دلار آمریکا و یا سرمایه گذاری در بانک به ارزش حداقل ۵۰۰ هزار دلار آمریکا.

اخذ پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک در ترکیه

برای شهروندی از طریق خرید ملک در ترکیه ، باید ملکی حداقل مبلغ ۲۵۰هزار دلار آمریکا خریداری نمایید. این ملک می تواند ملک مسکونی ، تجاری و یا حتی زمین باشد. همچنین می تواند به صورت یک ملک نباشد. و مجموع چندین ملک در جاهای مختلف ترکیه باشد. که جمع مبالغ آن ۲۵۰ هزار دلار بشود. ملک یا ملک هایی که می خرید را به مدت ۳ سال نمی توانید بفروشید.

بعد از تصویب قانون شهروندی ترکیه ، آمار خرید ملک در ترکیه توسط خارجیان افزایش یافت که شهروندان عراقی و ایرانی در صدر این آمار هستند. و بیشترین آمار خرید ملک در ترکیه توسط این دو کشور می باشد.

اگر قصد اخذ شهروندی ترکیه از این طریق دارید، باید یکسری نکات را توجه کنید تا در پروسه شهروندی به مشکل نخورید. به عنوان مثال ملک خریداری شده حتما باید از شهروند ترک خریداری شود. یا طریقه واریز پول به حساب فروشنده. همه این ها نکاتی است که باید حتما مدنظر قرار دهید. بنابراین در اینجا لزوم استفاده از وکیل و کارشناس و متخصص در این زمینه اجباری می باشد.

اخذ پاسپورت ترکیه از طریق سپرده بانکی در ترکیه

برای شهروندی از طریق سرمایه گذاری در بانک ترکیه ، باید حداقل مبلغ ۵۰۰ هزار دلار آمریکا را سپرده نمایید. این سپرده باید به مدت سه سال باشد و تا سه سال اجازه ندارید پول را برداشت نمایید.

در این روش نیز مجدد نکاتی وجود دارد که باید به آن ها توجه کرد. و لزوم داشتن یک مشاور و وکیل در کنارتان ضروری می باشد.

انواع روش های اخذ شهروندی ترکیه

روش های دیگری هم برای اخذ شهروندی ترکیه وجود دارد. به عنوان مثال اقامت کاری ترکیه به مدت ۵ سال متمادی و پیوسته ، خرید ملک در ترکیه و اخذ اقامت ترکیه با سند ملکی و تمدید به مدت ۵ سال متداوم. در این روش ها شخص بعد از ۵ سال می تواند درخواست شهروندی ترکیه بدهند. اما شهروندی از این طریق صد در صد نبوده و درخواست بررسی می شود و درصورت صلاح دید مامور پرونده ، شهروندی داده می شوذ.

خرید ملک در ترکیه

همانطور که گفته شد با تصویب قانون شهروندی ترکیه ، آمار خرید ملک در ترکیه توسط خارجیان در ترکیه افزایش یافت. همچنین از ابتدای سال ۲۰۲۰ ،قانونی تصویب شد که طبق آن اقامت توریسی با اجاره ملک قابل تمدید نمی باشد. و اشخاص باید حتما ملکی در ترکیه بخرند.

طبق این قانون مبلغ ملک مورد نطر نمی باشد، اما باید حتما ملک مسکونی قابل سکونت باشد. و در یک خانواده به شخص ، همسرش و فرزند زیر ۱۸ سال اقامت داده می شود. که سند ملکی باید به نام زن و شوهر هردو باشد.

اهمیت پاسپورت ترکیه

اما سوال اینجاست که چرا شهروندان خارجی تمایل به اخذ پاسپورت ترکیه دارند؟ باید گفت که پاسپورت ها دارای رتبه بندی و درجه و قدرت می باشند.

قدرت پاسپورت هر کشوری با معیارهای متفاوتی سنجیده می شود. به عنوان مثال تعداد کشورهایی که با پاسپورت یک کشور می توان بدون ویزا به آن ها سفر کرد. این معیار مهم می باشد. و یکی از نکاتی است که همه به آن توجه می کنند.در ادامه به رتبه بندی پاسپورت کشورها و از جمله پاسپورت ترکیه خواهیم پرداخت.

سفر بدون ویزا

همانطور که می دانید، برای سفر به هر کشوری باید از طرف دولت آن کشور اجازه ورود به آن کشور را داشته باشید.

به این اجازه ورود، ویزا گفته می شود. اخذ ویزا برای سفر به کشور دیگر، روش های مختلفی دارد. اقدام از کشور مبدا ، ویزای فرودگاهی ، ویزای الکترونیکی.

اقدام از کشور مبدا به صورت ارائه مورد نیاز به سفارت کشور مربوطه و درخواست و مصاحبه می باشد.

ویزا الکترونیکی به صورت درخواست از طریق اینترنت و آنلاین می باشد.

ویزا فرودگاهی نیز در زمان سفر و در فرودگاه می توانید آن را بگیرید.

حالتی دیگر نیز وجود دارد به عنوان حالت لغو روادید. در این حالت دولت دو کشور طی قراردادی توافق می کنند که شهروند یکی از این دو کشور برای سفر به کشور دیگر، نیاز به ویزا ندارند. البته به مدت محدود که در کشورهای مختلف، متفاوت است.

رتبه بندی پاسپورت ها

طبق اینکه با پاسپورت یک کشور به چه تعداد کشوری می توان بدون ویزا سفر کرد، رتبه بندی انجام می دهند. و هر چند مدت نیز این رتبه بندی و جدول را به روز می کنند.

با آغاز سال نو میلادی ۲۰۲۰ نیز لیست جدیدی از رتبه بندی پاسپورت ها ارائه شده است. برای مشاهده نسخه PDF این مقاله کلیک کنید.

مطابق با این لیست، پاسپورت ترکیه در رتبه ۵۵ ، به ۱۱۱ کشور بدون ویزا می توانند سفر کنند.

در این لیست نیز پاسپورت ایران در رتبه ۹۸ می باشد. که به ۴۱ کشور بدون ویزا می توان سفر کرد.

قطر، کویت، چین در این رتبه بندی بعد از ترکیه قرار دارند.

کشور ژاپن با سفر به ۱۹۱ کشور بدون ویزا، در صدر این لیست قرار دارد. سنگاپور با ۱۹۰ کشور، در رتبه دوم قرار دارد.

کشور آلمان در رتبه ۳ قرار دارد. که به ۱۸۹ کشور بدون ویزا می توان سفر کرد.

پاسپورت کشور آمریکا مشترکا با کشورهای بلژیک، یونان، نروژ و انگلیس در رتبه ۸ می باشد. که به ۱۸۴ کشور بدون ویزا می توان سفر کرد.

ضعیف ترین پاسپورت مربوط به افغانستان می باشد. در رتبه ۱۰۷ و با سفر به ۲۶ کشور بدون ویزا می باشد.

سفر بدون ویزا به ترکیه برای ایرانیان

یکی از کشورهایی که ایرانیان می توانند بدون ویزا به آن سفر کنند. کشور ترکیه می باشد. طبق معاهده ای ایرانیان می توانند در هر ۶ ماه ۹۰ روز بدون ویزا در ترکیه بمانند.

سایر اطلاعات در این اعلامیه

طی ده سال اخیر، از سال ۲۰۱۰ تا کنون ، بیشترین صعود رتبه به ترتیب مربوط به پاسپورت های عربستان، تایوان و کلمبیا می باشد.

در سال ۲۰۱۰، کشور عربستان در رتبه ۶۵ قرار داشته که اکنون در لیست جدید سال ۲۰۲۰ ، به رتبه ۱۸ رسیده است.

کشور تایوان از رتبه ۶۹ به ۳۲ رسیده است. و کلمیبا از ۷۳ به ۴۴٫

عکس این مورد هم در این مقال آورده شده اس. یعنی کشورهایی که رتبه آن ها از سال ۲۰۱۰ نزول پیدا کرده است.

کشور نیجریه از رتبه ۷۶ به ۹۵ ، پاسپورت سوریه از ۸۷ به ۱۰۵ نزول پیدا کرده اند.

اخذ پاسپورت ترکیه

این موضوع را از آن جهت مورد بررسی قرار دادیم که از سال ۲۰۱۸، با تصویب قانون جدیدی در ترکیه، شهروندان کشورهای دیگر با سرمایه گذاری در ترکیه می توانند پاسپورت ترکیه را دریافت کنند.

این سرمایه گذاری میتواند به صورت خرید ملک در ترکیه به ارزش ۲۵۰ هزار دلار یا سپرده گذاری به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار در بانک های ترکیه باشد. البته موارد دیگر هم هست که می توانید در همین سایت انواع روش های سرمایه گذاری در ترکیه را بخوانید.

مزایای پاسپورت ترکیه بسیار است. یکی از مزایای مورد توجه ، رتبه پاسپورت ترکیه می باشد.

اگر مایل به اخذ پاسپورت ترکیه می باشید، می توانید خلاصه کتاب شهروندی ترکیه از طریق سرمایه گذاری ، نوشته کارشناسان موسسه بین المللی  ما را از این لینک تهیه کرده. و یا نسخه کامل آن را بخرید.

بعد از خواندن مطالب کتاب در صورت سوال می توانید با واتس اپ تماس بگیرید.

پاسپورت ترکیه

کشور ترکیه با وجود فرصت های شغلی با درآمد نسبتا بالا و همچنین ثبات شرایط اقتصادی جهت سرمایه گذاری و همچنین موقعیت های بسیار مناسب برای تحصیل در ترکیه، گزینه بسیار مناسبی برای شروع یک زندگی با سطح بالای رفاهی محسوب می­شود و امروز بسیاری از افراد قصد مهاجرت به این کشور را دارند.

با توجه به قوانین جدید تعیین شده مربوط به خرید ملک در کشور ترکیه، دریافت حق شهروندی این کشور بواسطه آن و در ادامه دریافت پاسپورت ترکیه، افراد بسیاری خصوصا از کشور ایران مشتاق شرکت در برنامه های مختلف مهاجرتی به کشور ترکیه هستند تا بدین ترتیب در نهایت بتوانند پاسپورت ترکیه را دریافت کنند.

بنابراین برای بسیاری از افراد متقاضی این مهم، روند اخذ پاسپورت و اعتبار آن از نظر جهانی بسیار حائز اهمیت بوده و این افراد درصدد کسب اطلاعات لازم در این خصوص هستند. شما می­توانید با مطالعه این مقاله اطلاعات لازم را در مورد کلیات پاسپورت ترکیه و ملزومات آن بدست آورید.

معرفی پاسپورت ترکیه

پاسپورت ترکیه در میان معتبرترین پاسپورت های دنیا قرار داشته و با اخذ آن می­توانید بدون درخواست ویزا به 111 کشور مختلف در دنیا سفر کنید. پاسپورت ترکیه در واقع سندی است که شهروندان ترک برای سفرهای خارجی خود استفاده می­کنند. اولین پاسپورت این کشور از 15 ژوئیه 1950 صادر شده و صدور کلیه گذرنامه ها بر عهده اداره کل امور جمعیت و شهروندی ترکیه است.

پاسپورت ترکیه طبق قانون گذرنامه (شماره 5682) از 15 ژوئیه 1950 برای تمامی شهروندان ترکیه برای سفر به خارج از کشور صادر می­شود. همچنین ساکنان ایالت de facto جمهوری ترکیه در قبرس شمالی نیز در صورت تمایل، واجد شرایط درخواست جهت پاسپورت ترکیه و پاسپورت TRNC یا گذرنامه اتحادیه اروپا برای جمهوری قبرس هستند. لازم بذکر است که مهاجران ترک در قسمت شمالی قبرس از تابعیت قبرس برخوردار نیستند.

گذرنامه های صادر شده از 1 ژوئن 2010 به صورت بیومتریک بوده و حداکثر تا 10 سال اعتبار دارند (مدت اعتبار برای گذرنامه های ویژه 5 ساله خواهد بود). پاسپورت ترکیه در شاخص گذرنامه Henley & Partners که مخصوص رتبه بندی پاسپورت های مختلف دنیاست، در سال 2021 در رتبه 56 دنیا قرار گرفت.

همچنین ترکیه یکی از کشورهای کاندیدای پیوستن به اتحادیه اروپا بوده و به همین دلیل جذابیت دریافت پاسپورت این کشور دوچندان می­شود.برنامه سرمایه گذاری کشور ترکیه در سال 2016 برای اولین بار به برنامه های مهاجرتی این کشور افزوده شد. مطابق با برنامه سرمایه گذاری ترکیه، این کشور به متقاضیانی که در املاک و یا سپرده بانکی و یا صنعت این کشور سرمایه گذاری می­کنند اقامت، تابعیت و گذرنامه دوم اعطا می­کند.

معمولا مسیر خرید املاک و مستغلات برای سرمایه گذاران جذاب­تر است. لازم بذکر است که به منظور خرید ملک و دریافت ویزای سرمایه گذاری ترکیه، این امر مستلزم خرید یک یا چند ملک در خاک کشور ترکیه به ارزش حداقل 250،000 دلار و بالاتر است که در واقع با مقایسه با سایر کشورها، این مبلغ کشور ترکیه را به یکی از کم هزینه ترین برنامه های دریافت شهروندی بواسطه برنامه های سرمایه گذاری در دنیا تبدیل کرده است.

 افراد خارجی که مایل به اخذ پاسپورت ترکیه هستند، می­توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت به ترکیه از طریق سرمایه گذاری اینجا کلیک کنید.

انواع پاسپورت ترکیه

انواع مختلفی از پاسپورت در کشور ترکیه وجود دارد که بستگی به شرایط و موقعیت هر فرد می­تواند صادر شود. در ادامه به معرفی انواع پاسپورت های این کشور پرداخته شده است.

پاسپورت معمولی ترکیه (Umuma mahsus pasaport)

این پاسپورت پس از سال 2010 به عنوان گذرنامه مارون (به ترکی: Bordo pasaport) ) نیز نامیده می­شود. پاسپورت مارون برای آن دسته از شهروندان ترکیه صادر می­شود که واجد شرایط هیچ یک از انواع گذرنامه های زیر نیستند.

گذرنامه ویژه ترکیه( Hususi pasaport)

به این نوع از پاسپورت، پاسپورت سبز نیز گفته می­شود (نام شناخته شده آن به ترکیYeşil pasaport  است. این پاسپورت به دارنده آن این اجازه را می­دهد تا بدون ویزا به اکثر کشورهای اروپایی (حدودا 67 کشور) از جمله ساحل عاج (عاج) سفر کند. بر خلاف گذرنامه معمولی، دارنده این نوع از گذرنامه از پرداخت هزینه گذرنامه معاف هستند و فقط مشمول هزینه دفترچه می­شوند. پاسپورت یا گذرنامه ویژه به افراد ذیل اعطا می­شود:

  • نمایندگان سابق مجلس شورای ملی
  • کارمندان دولتی درجه یک، دوم یا سوم.
  • کارمندان بازنشسته درجه یک، دوم یا سوم دولتی
  • شهرداران غیر کلان شهرداری
  • اعضای هیئت علمی و دانشگاهیان دارای حداقل 15 سال سابقه
  • همسر دارندگان گذرنامه ویژه
  • فرزندان مجرد و غیر شاغل دارندگان گذرنامه ویژه که تا سن 25 سالگی با والدین خود زندگی می­کنند.

گذرنامه خدمات ترکیه (Hizmet pasaport)

به این پاسپورت، گذرنامه خاکستری نیز گفته می­شود و در زبان ترکی به آن Gri Passport نیز گفته می­شود.کلیه افرادی که واجد شرایط دریافت گذرنامه های ویژه یا دیپلماتیک نیستند اما برای مقاصد رسمی و یا دولتی به خارج از کشور سفر می­کنند، دارای این نوع از پاسپورت هستند. در ادامه برخی از گروه های مشمول دریافت گذرنامه خدمات ترکیه ذکر شده است:

  • ورزشکاران ملی
  • شهروندان ترکیه ای که برای سازمان های بین المللی که ترکیه عضو آنها است، کار می­کنند.
  • کارکنان هلال احمر
  • کارکنان انجمن هوانوردی ترکیه
  • همسر دارندگان گذرنامه خدمات
  • فرزندان مجرد و غیرشاغل دارندگان گذرنامه خدمات که تا سن 25 سالگی با والدین خود زندگی می­کنند.

گذرنامه دیپلماتیک ترکیه(Diplomatik pasaport)

پس از سال 2010 به این نوع از گذرنامه، عنوان گذرنامه سیاه اطلاق می­شود (در زبان ترکی به آنSiyah pasaport  نیز گفته می­شود). افراد زیر مشمول دریافت این نوع از گذرنامه هستند:

  • اعضای فعلی و سابق مجلس شورای ملی، وزیران و معاونان رئیس جمهور
  • اعضای دادگاه قانون اساسی، رئیس قضات سایر دستگاه های قضایی و معاونان آنها
  • رئیس ستاد کل ارتش ترکیه، معاونان وی، ژنرال ها و امیرالهای چهار ستاره
  • روسای جمهور پیشین، نخست وزیران و سخنرانان
  • فرمانداران استان و شهرداران کلان شهرها
  • دیپلمات ها
  • مذاکره کنندگانی که باید به مسائل بین المللی بپردازند.
  • همسر دارندگان گذرنامه دیپلماتیک. با این وجود، این گذرنامه فقط در هنگام همراه داشتن دارنده گذرنامه اصلی قابل استفاده است.
  • دختران مجرد و غیرشاغل و پسران زیر 18 سال دارندگان گذرنامه دیپلماتیک که با والدین خود زندگی می­کنند. با این وجود، این گذرنامه فقط در هنگام همراه داشتن دارنده گذرنامه اصلی قابل استفاده است.

گذرنامه های بیومتریک کشور ترکیه

گذرنامه های بیومتریک ترکیه (در زبان ترکی به آنها Biyometrik pasaport گفته می­شود)، سازگار با استانداردهای جدید ICAO ، از 1 ژوئن 2010 صادر می­شوند. درخواست های گذرنامه های جدید را می­توان بصورت آنلاین از طریق وب سایت دولتی ارسال کرد(جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید). سپس گذرنامه ها از طریق پست به آدرس متقاضیان ارسال می­شوند.

مطابق با استانداردهای ICAO.، گذرنامه های بیومتریک دارای پوشش های رنگی متفاوت هستند. (برای مثال گذرنامه های معمولی با رنگ قرمز و پاسپورت دیپلماتیک با رنگ مشکی صادر می­شود). گذرنامه های بیومتریک جدید، سازگار با امکان لغو روادید اتحادیه اروپا در آینده بوده و از سال 2018 به بعد با استفاده از مواد پلی کربنات چاپ می­شوند.

نحوه ثبت درخواست پاسپورت ترکیه

درخواست گذرنامه ترکیه با مراجعه به اداره مهاجرت پس از تعیین وقت قبلی از طریق سیستم آنلاین انجام می­شود. مدارک مورد نیاز باید کامل و دقیق باشند. گذرنامه متناسب با وضعیت فرد متقاضی توسط اداره صادر می­شود.

هزینه های صدور پاسپورت ترکیه

پاسپورت ترکیه به مدت طولانی یکی از گران ترین گذرنامه های جهان بوده است. در نتیجه افزایش تقاضای عمومی، هزینه گذرنامه های معمولی در ژوئن 2010 تقریبا نصف شد. با وجود کاهش چشمگیر، گذرنامه ترکیه همچنان یکی از گرانترین گذرنامه های جهان با مدت اعتبار 10 ساله است (پس از گذرنامه لبنانی (با هزینه صدور 330 دلار آمریکا) و استرالیا (با هزینه صدور 202 دلار آمریکا) ). در ادامه قانون گذرنامه تغییر کرده و مدت اعتبار آن از 5 به 10 سال افزایش یافت.

در حال حاضر پرداخت هزینه 1265.40 لیر که معادل مبلغ 150 دلار آمریکا است، جهت صدور گذرنامه 10 ساله، شامل هزینه­های اجباری می­باشد. لازم بذکر است که علاوه بر قیمت گران پاسپورت ترکیه، دولت این کشور هر بار که این افراد از کشور خارج می­شوند، مبلغ 50 لیر ترکیه که معادل حدودا 7 دلار آمریکا است را از کلیه دارندگان گذرنامه ترکیه (بجز افراد خدمه کشتی و هواپیما، کسانی که به طور کلی در خارج از کشور ترکیه زندگی می­کنند و کسانی که دارای تابعیت دوگانه هستند) اخذ می­کند.

روش های دریافت پاسپورت ترکیه

اگر به فکر زندگی و کار دائم در ترکیه هستید و قصد دارید که در آینده برای دریافت تابعیت ترکیه درخواست دهید، می­توانید بواسطه ثبت درخواست خود از طریق چندین برنامه موجود در ترکیه این کار را انجام دهید. کشور ترکیه یکی از بهترین و سریع ترین ها در میزان رشته اقتصادی در میان کشورهای جهان بوده و بنابراین اگر به دنبال سرمایه گذاری در ترکیه هستید، می­توانید این کشور را مکانی عالی برای این مهم بدانید که دارای فرصت های بزرگ است. اما بطور کلی گذرنامه ترکیه به چند طریق قابل اخذ است:

  • انجام سرمایه گذاری در کشور ترکیه با مبلغ حداقل 250،000 دلار ؛
  • از طریق ازدواج ؛
  • از نظر تولد، اگر حداقل یکی از والدین ترک باشد ؛
  • از طریق اشتغال پس از پنج سال کار ؛
  • پس از پنج سال زندگی در ترکیه از طریق اخذ تابعیت ؛
  • بواسطه شایستگی های ویژه و دستاوردهای برجسته

مزایای دریافت پاسپورت ترکیه

یکی از موضوعات جالب برای یک خارجی که قصد دارد تابعیت ترکیه را دریافت کند، مزایایی است که شهروند بودن برای خود و خانواده اش فراهم می­کند. به طور کلی، علیرغم این واقعیت که ترکیه یک کشور مسلمان است، شرایط زندگی مدرن را برای همه افراد ارائه می­دهد.

در ترکیه، هر مذهبی مورد احترام واقع شده و هرکس می­تواند آزادانه اعتقادات مذهبی خود را برآورده کند. همچنین این کشور شرایط زندگی امن تری را نسبت به بسیاری از کشورها فراهم می­کند. یک خارجی که تابعیت ترکیه را دریافت می­کند؛ می­تواند به عنوان شهروند ترکیه در این کشور زندگی کنند، مشغول به کار شده و از امنیت اجتماعی بهره مند شوند. سایر مزایای شهروندی ترکیه را می­توان به شرح زیر خلاصه کرد.

شما می توانید از حقوق یک شهروند ترکیه برخوردار باشید

شهروند یک کشور خارجی که تابعیت ترکیه را دریافت می­کند دارای همان حقوقی است که یک شهروند ترکیه بدون در نظر گرفتن دین، ​​زبان و نژاد از آن برخوردار است.

خانواده و فرزندان شما نیز از شهروندی بهره مند می­شوند

همراه با شخص متقاضی تابعیت ترکیه ؛ همسر وی و فرزندان زیر 18 سال و فرزندان متولد شده در کشور ترکیه نیز دارای تابعیت ترکیه خواهند بود.

شما می­توانید از خدمات بهداشتی بهره مند شوید

شهروند یک کشور خارجی که تابعیت ترکیه را دریافت می­کند ، به همراه اعضای خانواده ش از خدمات بهداشتی بهره مند می­شوند. دریافت خدمات رایگان در بیمارستان های سطح بالای کشور ترکیه که دارای استانداردهای بین المللی هستند، به شما و خانواده شما اجازه می­دهد از نظر سلامتی در امنیت باشید.

شما می توانید از فرصت های آموزشی با استاندارد بالا بهره مند شوید

در ترکیه، همراه با بسیاری از مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان که به زبان مادری خود برای خارجی ها خدمات آموزشی ارائه می­دهند، صدها دانشگاه نیز وجود دارد که دارای آموزش با کیفیت جهانی هستند. هنگامی که شما دارای تابعیت ترکیه هستید، می­توانید از خدمات آموزشی با استانداردهای با کیفیت بالا برای خود و خانواده خود ، در موسسات آموزشی و دانشگاه هایی که خدمات رایگان یا خصوصی ارائه می­دهند، برخوردار شوید.

همچنین به منظور آنکه دانشجویان دانشگاه های ترکیه از بازپرداخت اعتبار آموزشی و موسسه خوابگاه ها، از اعتبار تحصیلی بهره مند شوند، باید شهروند ترکیه باشید. به همین دلیل، هنگامی که یک شهروند خارجی تابعیت ترکیه را دریافت می­کند، می­تواند از این وام نیز بهره مند شود.

روابط تجاری شما قوی تر می­شود

ترکیه که به دلیل قدرت اقتصادی و اعتماد به دنیای تجارت بین المللی نقش مهمی در تجارت بین المللی دنیا دارد، روابط تجاری خود را در جایگاه دوازدهمین کشور دنیا حفظ کرده و در بخش­های مختلف مطرح است. بنابراین شهروند یک کشور خارجی که در فعالیت­های تجاری در ترکیه حضور دارد، می­تواند بواسطه قدرت تابعیت ترکیه برای توسعه روابط و اهداف تجاری خود استفاده کند.

اخذ ویزای سرمایه گذار E2 آسان تر خواهد بود

شما به عنوان یک شهروند ترکیه، می­توانید ویزای سرمایه گذاری E2 را برای کسانی که مایل به سرمایه گذاری در آمریکا هستند با تأسیس یک شرکت یا تصاحب مشاغل موجود راحت تر دریافت کنید. بطور کلی برای انجام سرمایه گذاری در ایالات متحده آمریکا، کشور مبدا شخص متقاضی(کشوری که شخص متقاضی شهروند آنجا است)، باید با ایالات متحده آمریکا موافقت کند و لازم بذکر است که کشور ترکیه در این مورد با آمریکا توافق کرده است.

شما می توانید شهروندی و یا تابعیت دوگانه داشته باشید

از آنجا که ترکیه کشوری است که اجازه تابعیت دوگانه را می­دهد، شما دارای تابعیت مضاعف (به معنای وجود تابعیت فعلی خود و تابعیت ترکیه ای که به دست خواهید آورد) خواهید بود.

اگر شما شهروند کشوری هستید که اجازه تابعیت دوگانه را نمی دهد، در صورت واجد شرایط بودن، می­توانید از شرایط دریافت کارت فیروزه ای که دولت ترکیه اعمال می­کند، بهره مند شده و بدین ترتیب مجوز کار و اقامت نامحدود در ترکیه داشته باشید.

شما می­توانید از قدرت توافقنامه آنکارا بهره مند شوید

در نتیجه توافقنامه آنکارا (موافقت نامه انجمن اتحادیه اروپا (ECAA)، که به شهروندان ترکیه اجازه می­دهد با ایجاد مشاغل با تابعیت ترکیه در انگلستان مستقر شوند، می­توانید از فرصت ایجاد یک تجارت در انگلستان استفاده کنید.

شما می توانید تا زمانی که می خواهید در ترکیه اقامت داشته باشید

برای اقامت طولانی مدت یک خارجی در ترکیه و بهره مندی از آب و هوا، زیبایی های طبیعی و فرهنگی ترکیه و همچنین شرایط زندگی اجتماعی، داشتن مجوز اقامت یا کار و همچنین تمدید آنها ضروری است. هنگامی که شما دارای تابعیت ترکیه هستید، هیچ محدودیتی برای مدت اقامت خود در ترکیه ندارید.

شما می توانید از قانون ارث استفاده کنید

یک خارجی که دارای تابعیت ترکیه است، مشمول قوانین ترکیه و قانون میراث ترکیه در مورد وراثت است. در صورت فوت شخص، اموال به دست آمده در ترکیه بر اساس سهام تعیین شده در قانون بین وراث شخص توزیع می­شود.

دارا بودن حق رای

یک شهروند خارجی که بعد از آن تابعیت ترکیه را بدست می­آورد، حق رای دادن مانند کسانی را دارد که از طریق تولد شهروندان ترکیه هستند.

بهره مندی از حقوق بازنشستگی

از نظر حق تأمین اجتماعی، یک شهروند خارجی که تابعیت ترکیه را دریافت می­کند، حق بازنشستگی دارد و به شرط آنکه تعداد روزهای مورد نیاز را گذرانده و حق بیمه پرداخت کند، می­تواند از کلیه حقوق بازنشستگی بهره مند شود.

علاوه بر کلیه مزایای ذکر شده، شما می­توانید از بیش از 100 کشور دنیا بدون دریافت ویزا دیدن کنید و حق ورود آسان به 26 کشور منطقه شنگن را نیز داشته باشید. پاسپورت ترکیه در بین 60 پاسپورت برتر جهان قرار داشته و فرد امکان دریافت تابعیت دوگانه را نیز دارد. افراد خارجی که از طریق سرمایه گذاری در املاک و خرید ملک، گذرنامه دریافت می­کنند این امکان را دارند که از همان زمان شهروند شدن از تمامی مزایای گذرنامه ترکیه استفاده کنند.

معرفی معاهده E2 (پیمان میان ایالات متحده آمریکا و کشور ترکیه)

فردی که گذرنامه این کشور را دریافت کند، اجازه سفر بدون ویزا را به 111 کشور جهان دارد. همچنین برای فرد دارای گذرنامه این کشور امکان دسترسی بدون روادید به اتحادیه اروپا را نیز وجود دارد. با توجه به آنکه ترکیه روابط جهانی خوبی داشته و با ایالات متحده آمریکا پیمانی تحت عنوان ویزای E-2 دارد، شهروندان ترکیه می­توانند برای درخواست اقامت آمریکا از طریق برنامه ویزای E-2 نیز اقدام کنند و واجد شرایط خواهند بود.

با افزایش قیمت برنامه معروف گرین کارت EB-5 کشور آمریکا از مبلغ 500 هزار دلار به 900 هزار دلار، بسیاری از سرمایه گذاران به دنبال راهی جایگزین برای دسترسی به ایالات متحده آمریکا با هزینه کمتر هستند. علاوه بر افزایش قیمت میزان حداقل سرمایه موردنیاز، برنامه EB-5 کشور آمریکا دشواری های دیگری نیز دارد.

مطابق با این برنامه، سالیانه تنها 700 درخواست ویزا برای این برنامه بررسی شده و همواره تعداد زیادی از متقاضیان سایر کشورها همچنان منتظر می­مانند. همچنین بیشترین ضرر را افرادی متحمل می­شوند که از کشورهای پرجمعیت متقاضی هستند. برای مثال، تأیید درخواست EB-5 برای فرد متقاضی چینی تا 17 سال و برای یک شهروند هندی 6 تا 7 سال طول می کشد. بنابراین حتی اگر برخی از افراد قابل بتوانند میزان سرمایه خود را افزایش دهند اما طی کردن چنین زمان انتظار چنین نیست.

شهروندان کشوری که دارای معاهده و پیمان ویزای E-2 با ایالات متحده آمریکا هستند، واجد شرایط درخواست ویزای اقامت آمریکا خواهند بود. در حال حاضر بیش از 70 کشور نظیر کشورهای انگلستان، ایتالیا، ژاپن و ترکیه دارای این معاهده برای صدور ویزای E2 هستند که در نهایت منجر به اقامت فرد متقاضی خواهد شد. بنابراین اگر کشور شما مشمول این معاهده با ایالات متحده آمریکا نیست، اولین قدم درخواست شهروندی در کشوری است که عضو این معاهده باشد و ویزای E2 را صادر کند.

به عنوان مثال متقاضیان می­توانند برای دریافت شهروندی ترکیه از طریق برنامه سرمایه گذاری با حداقل سرمایه  250،000 دلار در املاک و مستغلات سرمایه گذاری کرده و سپس شهروندی این کشور را دریافت کنند. این فرآیند تقریباً 3-6 ماه طول می کشد. هنگامی که فرد متقاضی تابعیت ترکیه خود را دریافت کرد، می تواند درخواست ویزای E-2 خود را به ایالات متحده آمریکا ارسال کند. در ادامه فرد سرمایه گذار باید در مشاغلی در آمریکا سرمایه گذاری کند.

حداقل میزان سرمایه گذاری رسمی تعیین نشده است، اما توصیه می شود برای اطمینان از موفقیت آمیز بودن این فرآيند، میزان سرمایه مورد نظر حدودا 120،000 دلار باشد. این پروسه تقریباً 3 ماه به طول می انجامد و در نهایت به متقاضیان ویزای اقامت پنج ساله با تمدید نامحدود در آمریکا داده می شود.

در مجموع ، کل این فرایند می تواند حدودا 9 الی 12 ماه طول کشیده و هزینه آن حدود 370،000 دلار است. بنابراین روش ذکر شده بسیار سریع­تر و مقرون به صرفه تر برای به دست آوردن اقامت ایالات متحده آمریکا به کمک دریافت امتیاز شهروندی کشور ترکیه خواهد بود.

با پاسپورت ترکیه کجا میشه رفت؟

همانطور که قبلا ذکر شد، مردم ترکیه می­توانند بدون نیاز به ویزا به بسیاری از کشورهای جهان سفر کنند. کشورهای بدون ویزای گذرنامه ترکیه عبارتند از:

عراق ، لیبی ، مراکش ، فلسطین ، اردن ، قطر ، تونس ، آلبانی ، آنتیگوا و باربودا ، آرژانتین ، باهاما ، باربادوس ، بلاروس ، بلیز ، بولیوی ، بوسنی و هرزگوین ، بوتسوانا ، برزیل ، برونئی شیلی ، کلمبیا ، کاستاریکا ، دومینیکن جمهوری ، اکوادور ، السالوادور ، فیجی ، گامبیا ، گرجستان ، گواتمالا ، هائیتی ، هندوراس ، هنگ کنگ ، اندونزی،  ایران ، جامائیکا ، ژاپن ، قزاقستان ، کوزوو ، قرقیزستان ، ماکائو ، مقدونیه ، مالزی ، موریس ، میکرونزی ، مولداوی ، مونته نگرو ، نیکاراگوئه ، پاناما ، پاراگوئه ، پرو ، فیلیپین ، سنت کیتس و نویس ، سنت لوئیس سائوتومه و پرنسیپ ، سنگال ، صربستان ، سنگاپور ، آفریقای جنوبی ، کره جنوبی ، سنت وینسنت و گرانادا ، تایلند ، Reinada و Tarago ، اوکراین ، اروگوئه ، وانواتو ونزوئلا ، ازبکستان ، مغولستان ، ماکائو ، پادشاهی اسواتینی ».

کشورهایی که دارندگان گذرنامه ترکیه می­توانند هنگام ورود ویزا دریافت کنند، عبارتند از:

کومور ، بحرین ، کویت ، لبنان ، سودان ، ارمنستان ، آذربایجان ، کامبوج ، کیپ ورد ، ساحل عاج ، دومینیکا ، گینه بیسائو ، ماداگاسکار ، مالدیو ، جزایر مارشال ، موریتانی ، موزامبیک ، نپال ، پالائو ، ساموآ ، سیشل ، سورینام ، تایوان ، تانزانیا ، تیمور شرقی ، توگو ، تونگا ، تووالو ، اوگاندا ، زامبیا ، زیمبابوه.

سوالات متداول:

  1. پاسپورت ترکیه چقدر معتبر است؟

دارنده گذرنامه ترکیه می­تواند بدون ویزا به 111 کشور جهان سفر کند. گذرنامه ترکیه در جهان جایگاه 56 و در اروپا 18 است و دارندگان آن می­توانند به 46 کشور سفر کنند که به آنها این اجازه را می­دهد که هنگام ورود، ویزا دریافت کنند. همچنین یک سیستم ویزای آنلاین از 7 کشور وجود دارد که بنابراین دارندگان پاسپورت ترکیه می­توانند از طریق اینترنت نیز ویزای مربوطه را دریافت کنند.

  1. آیا فردی که دانشجو است می­تواند در ترکیه تابعیت دریافت کند؟

بله، اگر به مدت حداقل پنج سال در ترکیه از طریق ویزای کار یا از طریق ویزای دانشجویی زندگی کرده باشید، واجد شرایط دریافت شهروندی و تابعیت این کشور خواهید بود.

  1. اخذ پاسپورت ترکیه چقدر طول می کشد؟

گذرنامه ترکیه طی 3 ماه صادر می­شود.

4.آیا گذرنامه های جدید کشور ترکیه بیومتریک هستند؟

به گفته منابع این وزارتخانه، از اول نوامبر سال 2016، کلیه گذرنامه های صادر شده برای شهروندان ترکیه بیومتریک بوده اند. به گفته این وزارتخانه، نسخه جدید گذرنامه ها از ماه ژوئن سال 2021 آماده شده است. استفاده از گذرنامه های بیومتریک برای سفرهای بدون ویزا برای شهروندان ترکیه در منطقه شنگن و اتحادیه اروپا ضروری خواهد بود.

5.آیا اخذ تابعیت در ترکیه آسان است؟

بله، اخذ شهروندی و دریافت پاسپورت این کشور آسان تر از سایر کشورها است. همچنین با اخذ شهروندی ترکیه، مسیر دیگری نیز هموار شده و این روش پلی برای یکی از ساده ترین و مقرون به صرفه ترین مسیرهای ورود به ایالات متحده است. به لطف معاهدات بین ترکیه و ایالات متحده آمریکا، شهروندان ترکیه واجد شرایط دریافت ویزای سرمایه گذاری E-2 در ایالات متحده هستند.

6.فرزند من در گذرنامه من گنجانده شده است. آیا باید جداگانه برای فرزندم نیز برای ویزا اقدام کنم؟

بله، حتی اگر فرزند شما در گذرنامه شما یا همسرتان ثبت شده باشد، باز هم باید برای ویزای الکترونیکی جداگانه برای فرزند خود درخواست دهید. شما با یک فرم درخواست واحد می­توانید برای چندین ویزای الکترونیکی درخواست دهید. برای فرزند خود نیز شما باید از اطلاعات گذرنامه والدی که کودک را در گذرنامه خود دارد، استفاده کنید.

سخن پایانی

همانطور که قبلا اشاره شد، کشور ترکیه با وجود فرصت های تحصیلی، شغلی و سرمایه گذاری مناسب، مقصد مناسبی برای افراد خارجی متقاضی مهاجرت است. این کشور می­تواند با فراهم کردن محیط شغلی مناسب به همراه شرایط زندگی با رفاه در سطح خوب گزینه مناسبی جهت مهاجرت و زندگی باشد و فرد متقاضی به همراه خانواده خود از کلیه مزایای شرکت در برنامه های مهاجرتی این کشور و مزایای دریافت پاسپورت و حق شهروندی آن بهره مند می­شود.

اگر قصد مهاجرت به کشور ترکیه را دارید و یا در خصوص روش های مختلف مهاجرت به ترکیه و فرآیند دریافت پاسپورت این کشور سوالاتی در ذهن وجود شما وجود دارد، می­توانید با ما تماس گرفته و سوالات خود را مطرح کنید. مشاورین ما در شرکت آرال گام پاسخگوی سوالات شما خواهند بود و در مسیر مهاجرت به ترکیه شما را راهنمایی خواهند کرد.