برترین های کسب و کارعمومی

مشخصات فنی لنز سیگما چیست؟

نشانه‌های نام‌گذاری لنز‌ سیگما و کلاس‌بندی هر کدام

شرکت سیگما لنز‌های جدید خود را در گروه‌های مختلفی ارائه می‌کند که ما آن را کلاس‌بندی لنز‌های سیگما می‌نامیم. توصیه می کنیم قبل از خرید لنز سیگما؛ این مطلب را مطالعه نمایید و با آگاهی کامل برای خرید اقدام نمایید.

خود سیگما هم این کلاس‌بندی را Product Line می‌نامد که تقریباً شبیه به «گروه محصولی» ترجمه می‌شود. در واقع این دسته‌بندی از زمانی شروع شد که سیگما تصمیم به تحول در کیفیت و کار‌آیی محصولات خودش گرفت و این کار را چشم‌انداز جهانی یا Global Vision سیگما نامید. این تصمیم‌گیری بسیار منطقی هم به نظر می‌رسید. برای شرکتی که به جز تعداد بسیار معدود و محدود محصولات عکاسی، صرفاً به تولید لنز برای دیگر برند‌های دوربین سازی مشغول است، بسیار ضروری است که بتواند عکاسان را به سمت محصول مورد نظرشان هدایت کند تا بتوانند محصول مناسب کاربرد خودشان را به دقت انتخاب کنند.

راهنمای علائم لنز‌های سیگما

علائم یک لنز می‌توانند به شما بگویند که آن لنز دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد و دانستن آن‌ها تقریباً شبیه به خواندن دفترچه راهنمای لنز است تا بتوانید بهترین استفاده را از آن لنز ببرید. برای شناختن راهنمای علائم لنز‌های سیگما باید ابتدا با گروه‌بندی‌های این لنز‌ها آشنا شوید. هر کدام از گروه‌های این کلاس‌بندی‌ها دارای یک سری مشخصات عمومی هستند که جدای از فاصله کانونی، تکنولوژی به کار رفته یا برندی که پشتیبانی می‌کنند، آن‌ها را به هم شبیه می‌کنند. سیگما سه گروه اصلی را برای لنز‌های خود در نظر می‌گیرد. گروه A، C و S و البته یک گروه جداگانه به نام EX هم وجود دارد که درباره هر کدام توضیح می‌دهیم.

گروه لنز‌های C یا Contemporary سیگما

این گروه از محصولات معمولاً شامل لنز‌هایی با دیافراگم متغیر هستند که برای استفاده روزمره استفاده می‌شوند.

نام‌گذاری Contemporary که ترجمه تحت‌اللفظی آن به معنی لنز‌های عمومی یا امروزی است، به این خاطر است که این لنز‌ها بسیار شبیه به لنز‌هایی هستند که شما به صورت لنز کیت روی اغلب دوربین‌های DSLR با حسگر APS-C می‌بینید. به عنوان مثال لنز   از این دسته لنز‌ها است و عبارت C در انتهای نام لنز نشان می‌دهد که از کلاس Contemporary است.

این لنز ها معمولاً در کنار کیفیت خوب و امکانات پیشرفته، قیمت‌های مناسبی هم دارند و به صورت رقابتی، در برابر لنز‌های گران‌قیمت‌تر ساخته می‌شوند. در اغلب آن‌ها اندازه فیزیکی لنز با زوم کردن تغییر می‌کند. یعنی فاصله کانونی متفاوتی دارند (در این مثال از 18 تا 200 میلی‌متر) و با زوم کردن از حالت واید تا تله‌فوتو آن، اندازه لنز معمولاً بلند‌تر می‌شود. این تغییر فیزیکی در لنز‌های Contemporary معمولاً به صورت تلسکوپی اتفاق می‌افتد و دیافراگم آن‌ها هم همراه با تغییر فاصله کانونی، بسته‌تر می‌شود.

یعنی مثلاً در این لنز، بازترین دیافراگم در حالت واید 18mm برابر f/3.5 است و با بسته‌تر شدن زاویه دید تا 200mm به f/6.3 کاهش می‌یابد. به همین دلیل هم در نام این لنز‌ها، دو عدد مختلف در روبروی عبارت f نوشته شده است که نشان دهنده دو دیافراگم مختلف برای این لنز‌ها است.

اگر در وب‌سایت آواتصویر، را براساس قیمت لیست کنید، احتمالاً بسیاری از لنز‌هایی که در ابتدای لیست می‌بینید از سری C خواهند بود و برای شروع عکاسی با مناسب‌تر هستند.

گروه A یا Art لنز‌ سیگما

لنز‌های سری Art سیگما، همان لنز‌هایی هستند که موجب محبوبیت شدید برند سیگما در سال‌های اخیر شده‌اند. این لنز‌ها که برخلاف نام خودشان هیچ ارتباطی با عکاسی هنری یا هنرمندان (به جز عکاسان!) ندارند، شامل لنز‌های پرایم با دیافراگم ثابت سیگما می‌شوند.

منظور از لنز‌های پرایم یا ثابت، لنز‌هایی هستند که دارای فاصله کانونی ثابت هستند و نمی‌توانید با آن‌ها به صورت اپتیکال، زوم کنید. مثلاً لنز یکی از مشهورترین لنز‌های پرایم است که اغلب برند‌های دیگر هم مدل‌های متنوعی از این فاصله کانونی را عرضه می‌کنند. البته معدود لنز‌های زوم (با فاصله کانونی متغیر) هم در این کلاس می‌بینیم که آن‌قدر کیفیت بالایی دارند که برخی از کارشناسان آن‌ها را تعدادی لنز پرایم به هم پیوسته می‌نامند!

مثلاً لنز از همین گروه محسوب می‌شود. دیافراگم ثابت در این لنزها یکی از مهم‌ترین مشخصات آن‌هاست و نشان می‌دهد که بازترین دیافراگمی که می‌توانید با آن کار کنید چقدر است. به همین علت در راهنمای علائم لنز‌های سیگما Art تنها یک عدد در جلوی عبارت f/… می‌بینید.
اما نکته مهم درباره این لنز‌ها این است که نه تنها کیفیت فوق‌العاده بالایی دارند، بلکه قیمت آن‌ها هم معمولاً بالاتر از لنز‌های کلاس C است و البته کاربرد محدود‌تری هم دارند. اما کاربرد محدود و تخصصی باعث می‌شود تا عملکرد آن‌ها در همان کار، بسیار قوی و هنرمندانه باشد.

این لنز‌ها اغلب برای عکاسی در نور کم هم بسیار مناسب هستند. چون معمولاً دارای دیافراگم‌های بسیار باز هستند که نه تنها می‌توانند نور بیشتری جذب کنند، بلکه می‌توانند پشت زمینه سوژه را هم کاملاً محو کنند و برای عکاسی پرتره هم بسیار مناسب هستند (البته مدل‌هایی که دارای فاصله کانونی زیادی هستند).

در لنز‌های سری Art انواع فواصل کانونی را می‌بینیم که از فاصله‌های بسیار واید مانند تا فواصل بلند مانند را شامل می‌شود و می‌توانید بسته به نیاز خودتان، هر کدام را که نیاز دارید انتخاب کنید. اما هر کدام را که انتخاب می‌کنید، می‌توانید به کیفیت اپتیک بسیار بالا و البته دیافراگم باز آن‌ها اطمینان کنید.

گروه لنز‌های S یا Sport لنز‌های سیگما

لنز‌های Sport یا کلاس S سیگما نزدیکی بیشتری به نام خود دارند. همان‌طور که می‌توان حدس زد، این لنز های استفاده ورزشی دارند. یعنی عکاسی از فواصل دور در نور کم. این تقریباً نیاز همه عکاسان ورزشی است. اما از سوی دیگر، این لنز‌ها برای عکاسی در طبیعت از فواصل دور خصوصاً عکاسی حیات وحش و پرندگان هم بسیار کاربرد دارند.

در گروه لنز‌های کلاس S هم لنز‌های پرایم با دیافراگم ثابت می‌بینیم (مانند ) و هم لنز‌های زوم با دیافراگم متغیر (مانند ) که اتفاقاً نمونه کلاس C یا Contemporary آن هم موجود است! همان‌طور که می‌بینید لنز Sigma 150-600mm هر دو کلاس C و S دارای مشخصات تقریباً یکسانی هستند، اما نزدیک به 1000 دلار با هم تفاوت قیمت دارند. این تفاوت قیمت نه به واسطه فاصله کانونی یا بازترین دیافراگم آن‌ها، بلکه به دلیل سرعت موتور فوکوس و کیفیت اپتیک به کار رفته در هر کدام است که باعث می‌شود تا افراد حرفه‌ای‌تر به جای انتخاب مدل C به سراغ مدل‌های پیشرفته‌تر سری S بروند.

لنز‌های گروه EX سیگما

پیش از اینکه کلاس‌بندی‌های جدید لنز‌های سیگما وارد بازار شوند، معمولاً عکاسانی که می‌خواستند از بالاترین کیفیت لنز‌های سیگما بهره ببرند، به دنبال لنز‌های سری EX این شرکت می‌گشتند. لنز‌های EX سیگما تقریباً مانند لنز‌های سری L کانن یا سری G سونی یا سری دور طلایی نیکون، دارای بالاترین کیفیت و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های زمان خودشان بودند و شما هنوز هم می‌توانید انواع نو و کارکرده این لنز‌ها را در بازار پیدا کنید.

اما در طی سال‌های اخیر هیچ‌کدام از لنز‌های سیگما این عبارت را در نام خود نداشته‌اند و مشخص نیست که آیا این شرکت قصد دارد تا مجدداً گروهی از لنز‌های آینده خود را با عبارت EX مشخص کند یا اصولاً تولید این گروه از لنز‌ها متوقف شده است.

اما به‌هرحال همچنان می‌توانید در بازار لنز‌هایی مانند را بیابید که متعلق به هیچ کدام از گروه‌های سه گانه بالایی نیستند و همچنان مدل‌های جدید آن‌ها در بازار موجودند.

گروه دوم علائم لنز‌های سیگما براساس دوربین

حالا برویم سراغ علائمی که کاربردی‌تر هستند و موقع انتخاب و بهتر می‌توانند به شما کمک کنند.

علائم لنز‌های سیگما مربوط به مانت دوربین

برای آشنایی با لنز‌های سیگما باید با راهنمای علائم دیگر این لنز‌ها نیز آشنا شوید. علائمی که اغلب آن‌ها اشاره به تکنولوژی‌های به کار رفته در لنز و عدسی‌ها و اپتیک آن‌ها دارند و می‌توانند روی کارآیی و البته قیمت نهایی محصولات نیز بسیار تأثیرگذار باشند.

نکته اول درباره علائم لنز‌های سیگما به علائم مختصر برند‌های دیگر برمی‌گردد. می‌دانیم که سیگما، به جز یک مدل محدود، دوربینی را نساخته است و همگی لنز‌های این شرکت برای برند‌های دیگر استفاده می‌شوند. دوربین‌های مشهور دنیا، دارای اندازه و مشخصات منحصربه‌فرد هستند و هر کدام با یک نام مخصوص به خود شناخته می‌شوند.

به عنوان مثال، لنز‌های دوربین‌های فول فریم کانن دارای مانت یا دهانه EF هستند و دوربین‌های DSLR کوچک‌تر این شرکت که از حسگر APS-C استفاده می‌کنند، دهانه EF-S دارند. به همین ترتیب هم دوربین‌های فول فریم بدون آینه این شرکت دارای دهانه R و غیر فول فریم این شرکت هم با دهانه M شناخته می‌شوند.

تنوعی مانند همین را در برند‌های دیگر هم داریم. دوربین‌های سونی با مانت F و دوربین‌های نیکون با مانت FX و DX و Z شناخته می‌شوند. ممکن است این همه نام و عبارت‌ها و علائم کوتاه کمی گیج کننده باشد. اما خوشبختانه در اغلب موارد وقتی نام یکی از لنز‌های سیگما را جستجو می‌کنید، همه گزینه‌های مربوط به مانت‌ها به صورت محصولات جداگانه در یک وب‌سایت دیده می‌شوند.

به عنوان مثال لنز Sigma 50mm در اغلب وب‌سایت‌ها دارای سه مدل مختلف است که با عبارت for C ، for E و for N مشخص شده است. عبارت for در انتهای نام این لنز‌ها نشان‌دهنده مانت مورد پشتیبانی آن‌ها است. for در زبان انگلیسی به معنی «برای» است و نشان می‌دهد که این لنز مشخصاً برای کانن، برای مانت E سونی یا برای نیکون ساخته شده است. خوشبختانه برخی از وب‌سایت‌ها از نام کامل دوربین‌ها در انتهای نام لنز استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال در وب‌سایت آواتصویر دقیقاً ذکر شده Sigma 50mm … for Canon که نشان می‌دهد این لنز برای برند کانن ساخته شده است. معمولاً هم در مشخصات یا توضیحات محصول می‌توانید بخوانید که از کدام مانت کانن پشتیبانی می‌کند. اگرچه معمولاً قیمت لنز‌ها برای مانت‌های مختلف یکسان است، اما این موضوع برای سفارش‌های اینترنتی اهمیت زیادی دارد، چون ممکن است لنز اشتباهی را سفارش دهید و امکان بازگشت آن پس از باز کردن جعبه و استفاده از لنز، وجود نداشته باشد.

علائم لنز‌های سیگما مربوط به اندازه حسگر دوربین

همان‌طور که گفتیم که لنز‌های مختلف سیگما می‌توانند روی دوربین‌های مختلفی قرار بگیرند. به همین دلیل هم این شرکت مشخصاً علائمی را برای نمایش فول‌فریم بودن یا APS-C بودن لنز‌های خود استفاده می‌کند. یعنی علائمی مانند DG، یاDC  را استفاده می‌کند که به کاربران بگوید این لنز مناسب چه نوع حسگری ساخته شده است.

علامت DG در لنزهای سیگما: این عبارت نشان می‌دهد که لنز مناسب حسگر دوربین‌های فول فریم ساخته شده است. البته این اصلاً به این معنی نیست که نمی‌توانید از آن روی دوربین‌های APS-C استفاده کنید. اما باید توجه داشته باشید که بسته به ضریب بزرگنمایی دوربین APS-C که معمولاً برابر 1.5 تا 1.6 برابر است، فاصله کانونی این لنز‌ها با کاهش زاویه دید، تصویری نزدیک‌تر را نشان می‌دهند.

علامت DC در لنزهای سیگما: این عبارت نشان می‌دهد که لنز مورد نظر صرفاً مناسب دوربین‌های DSLR اندازه کوچک ساخته شده و به طور کلی نمی‌توانید آن‌ها را روی دوربین‌های فول فریم نصب کنید.

علامت DN در لنزهای سیگما: به این معنی‌ است که این لنز‌ها برای دوربین‌های کامپکت بدون آینه طراحی شده‌اند. اما از آنجا که سیگما برای دوربین‌های فول فریم بدون آینه مانند سری دوربین‌های a7 سونی هم لنز تولید می‌کند، مشخص نکرده است که آیا این لنز‌ها برای سری فول فریم هستند یا حسگر‌های APS-C یا حتی میکرو چهارسوم ها.