اجتماعیبرترین های کسب و کار

چرخه رایحه‌های عطر چیست و چه کاربردی دارد؟

چرخه عطر چیست و از انواع رایحه عطر چه می‌دانید؟

نداشتن اطلاعات مفید از عطرهای خوش رایحه، انتخاب بهترین عطر زنانه را از میان طیف وسیع عطرها دشوار کرده است. همان‌گونه که می‌دانید کیفیت رایحه عطرها بر اساس چرخه عطر و انواع رایحه های آن، دسته‌بندی می‌شود. با این حساب می‌توان گفت اگر عزم خرید ادکلن زنانه شیرین دارید، آگاهی از این اطلاعات دست شما را برای انتخاب بهترین عطر زنانه باز می‌گذارد. بر همین اساس تصمیم داریم در این مقاله برای شما از چرخه عطر، رایحه گلی ، رایحه شرقی ، رایحه چوبی و رایحه خنک خواهیم گفت. پس برای دانستن این اطلاعات مفید تا پایان مقاله همراه ما باشید.

چرخه عطر چیست؟

همان‌گونه که از نام آن پیدا است از دیاگرام دایره‌مانندی صحبت می‌کنیم که مجموعه‌ها و زیرمجموعه‌های عطرها را نمایش می‌دهد. رایحه ها در این چرخه بر اساس شباهت و تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارند دسته‌بندی شده‌اند. مایکل ادواردز (Michael Edwards)، عطار معروف، چرخه عطر را برای کمک به فروشنده‌های عطر جهت پیشنهاد بهترین رایحه به مشتریان ابداع کرد. در این چرخه هر مجموعه از رایحه ها از بوهای مهمی تشکیل شده‌اند و زیر مجموعه‌های آن‌ها را ترکیبی از همان طیف رایحه ها تشکیل می‌دهند.

راهنمای استفاده از چرخه عطر

همانطور که گفته شد این چرخه عطر در طول دهه‌ها تکامل یافته است و منعکس کننده عطرهای پویا و معمولی و نحوه درک انسان از بو است. این چرخه شبیه به چرخه رنگ کار می‌کند؛ رنگ قبلی با رنگ‌های بعدی ترکیب می‌شود و رنگ‌های مخالف نیز دقیقا در ستون مقابل قرار می‌گیرند. همیشه روایح اصلی مکمل یکدیگر وجود خواهند داشت که برای همه آشنا هستند. رایحه مانند رنگ دارای دسته بندی‌هایی است که تعیین می‌کند کدام عطرها به خوبی با یکدیگر ترکیب می‌شوند.

چرخه عطر تقریبا به همان شیوه کار می‌کند و ابزاری مناسب برای تعیین جذابیت عطر و ارتباط بین ترجیحات رایحه و خانواده های متنوع آنها است. چرخه به چهار بخش تقسیم می‌شود: گل، شرقی (که به عنوان کهربا نیز شناخته می‌شود)، چوبی و تازه. هر خانواده حاوی روایحی است که شبیه به یکدیگرند، ویژگی‌های مشابه و یا جنبه‌های مکمل دارند. هر خانواده زیر گروه‌هایی نیز دارد که عطر خاصی را با جزئیات زیاد توصیف می‌کنند. جایگاهی که آنها روی چرخه قرار می‌گیرند بسیار مهم است. به عنوان مثال، یک رایحه گلی، با اضافه کردن نت‌های خاص، تبدیل به یک رایحه گلی ملایم می‌شود.

معمولا افراد عادی عطرهای یک یا دو خانواده را ترجیح می‌دهند، اگرچه ممکن است ارتباط عاطفی با دیگر خانواده‌های بویایی نیز داشته باشند. برای مدیران و مشاوران عطر نیز یادگیری نحوه طبقه‌بندی عطرها و نحوه جفت کردن آنها با عطرهای دیگر برای هماهنگی بویایی در هر کجا که رایحه قرار می‌گیرد ضروری است. چرخ عطر به وضوح نشان می دهد که کدام روایح به خوبی با یکدیگر ترکیب خواهند و کدام‌یک با هم تداخل دارند. در حالی که در مورد سازماندهی و توصیف هر خانواده در میان کارشناسان این صنعت اختلاف نظر وجود دارد، اما اکثر آنها با خانواده‌ها و زیرخانواده‌های زیر موافق هستند.

کاربرد چرخه عطر

چرخه عطر درعین سادگی، نکاتی مهم دارد که رعایت کردن آنها به باز کردن رمز و راز چرخ عطر کمک کرده و در نتیجه سبب نتیجه‌گیری بهتر شما برای شناخت خانواده بویایی و درنهایت انتخاب عطر مناسب با سلیقه‌تان خواهد شد. در ابتدا برای شروع روایح مخالفی را انتخاب کنید. پس از آنکه زیرخانواده عطر مورد علاقه‌تان را انتخاب کردید، می‌توانید آن را با رایحه‌ای که روبه‌روی آن در چرخ عطر قرار گرفته، جفت کنید.

عطری که با توجه به اطلاعات داده شده در چرخه به دست آمده، مطمئنا برای شما خوشایند و لذت بخش خواهد بود. عطرهایی را انتخاب کنید که در کنار هم در چرخ عطر قرار گرفته‌اند. گاهی اوقات، عطرها به خوبی با خانواده‌های دیگر ترکیب می‌شوند، به خصوص آنهایی که در کنار هم روی چرخ عطر قرار دارند. خانواده‌های فرعی بویایی که در کنار هم در چرخه عطر قرار دارند تقریباً همیشه به خوبی ترکیب می شوند.

برای مثال، روایح گل‌دار و شرقی، به‌خوبی باهم ترکیب می‌شوند و در عطرسازی نیز به وفور در کنار هم یافت می‌شوند. روایحی را انتخاب کنید که باهم یک مثلث را تشکیل می‌دهند. انتخاب سه رایحه‌ای که در چرخه عطر، یک را مثلث ایجاد می‌کنند، معمولا به خوبی یکدیگر را تکمیل می‌کنند و یک تجربه بویایی دلپذیر را رقم می‌زنند. مانند رنگ، خانواده عطرهای خاص نیز به خوبی با هم هماهنگ می‌شوند و استفاده از چرخه عطر این را آسان می‌کند.

برای شروع یک خانواده بویایی فرعی را انتخاب کنید و ببینید کدام رایحه در مقابل آن روی چرخه عطر ظاهر می‌شود. این بدان معنی است که آن روایح مکمل یکدیگر هستند. به عنوان مثال، شرقی ملایم مکمل مرکبات و همچنین شرقی مکمل روایح آبزی خواهد بود. اگر می‌دانید که نت های شرقی گلی را دوست دارید، به دنبال رایحه‌ای باشید که حاوی نت‌های خزه‌ای و آبزی نیز باشد.

بعد از اینکه تصمیم گرفتید کدام دسته عطر را بیشتر دوست دارید و به دنبال چه روایح و نت‌های ثانویه‌ای هستید، وقت آن است که شروع به تحقیق در مورد عطر مناسب با سلیقه خود کنید. با این روش می‌توانید به یک فروشگاه عطر در نزدیکی محل زندگی خود بروید و حضوری عطر مورد نظرتان را پیدا کنید و یا با استفاده از اطلاعات عطر، آن را به صورت آنلاین سفارش دهید.

اگر حضوری خرید می‌کنید حتما آنها را روی پوست خود آزمایش کنید تا متوجه شوید که پس از مخلوط شدن با پوست از رایحه آن لذت می‌برید. اگر با تمام این تفاسیر هنوز هم مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید، می‌توانید با استفاده از اطلاعات عطر و بر اساس خانواده عطر آنها را فیلتر کنید تا عطر و بوی خاص خود را پیدا کنید!.. در ادامه این مقاله قصد داریم چند نمونه از محبوب‌ترین عطرهای بازار جهانی با گروه بویایی متفاوت را به شما معرفی کنیم.

چند گروه رایحه‌ عطر داریم؟

طبق چرخه عطر، رایحه ها در چهار گروه اصلی گل ها، چوبی، شرقی و خنک دسته‌بندی می‌شوند. بوی هر کدام از این گروه‌های اصلی کاملاً قابل تمایز با دیگر گروه‌ها است. علاقه فرد به رایحه هر کدام از این گروه‌ها به این معنا است که زیرمجموعه‌های این گروه‌ها نیز در مشام او خوش جلوه می‌کند. به عبارت ساده‌تر می‌توان این‌گونه بیان کرد که شناسایی گروهی از رایحه ها که به آن علاقه‌مند هستیم، بهترین روش برای تشخیص بهترین عطر زنانه به‌ حساب می‌آید.

بیشتر عطرهای موجود در بازار دارای نوشته یا علامتی برای مشخص‌شدن دسته‌بندی آن‌ها نیستند، اما با شناخت رایحه هایی که در این عطرها استفاده شده‌اند می‌توانید گروه‌ اصلی عطر مدنظر خود را تشخیص دهید. عطارهای حرفه‌ای گروه‌ها و زیرگروه‌های یک عطر را با یک بار بو کردن به‌راحتی تشخیص می‌دهند. ناگفته نماند گروه‌بندی عطرها در میان انجمن‌های عطرشناسی مخالف‌ها و موافق‌هایی هم دارند؛ اما این گروه‌بندی مورد تأیید بیشتر عطرسازان و عطربازهای حرفه‌ای در سراسر دنیا است.

۱. رایحه گُلی

رایحه گلی در چرخه عطررایحه گلی در چرخه عطر به‌عنوان رایج‌ترین گروه رایحه شناخته می‌شود. عطرهای بسیار برجسته‌ای را سراغ داریم که بر پایه رایحه گل ها ساخته شده‌اند. رایحه های این گروه بیشتر در عطرهای زنانه استفاده می‌شوند و به همین دلیل هم هست که اگر به دنبال خرید بهترین عطر زنانه باشید، به احتمال زیاد عطری با رایحه گلی را خریداری خواهید کرد. البته رایحه‌ های گل ها در عطرهای مردانه مانند ادکلن مردانه شیرین هم استفاده می‌شوند. رایحه گلی در چرخه عطر بویی همانند گل های تازه‌چیده‌شده دارند.

·         زیرگروه رایحه های گلی

میوه ای: شیرین، خوردنی و استوایی مانند هلو،‌ گلابی و سیب؛

گلی: بویی همانند گل های تازه‌چیده شده – برای آشنایی با این زیرگروه بوی خوش سوسن و رز را تصور کنید؛

گل های ملایم: بوی ملایم، پودری و شیرین با ته رایحه‌ کرمی؛

گل های شرقی: رایحه گل ها با بوی مختصری از ادویه جات خوشبو.

·         رایحه های رایج گروه گل ها:

رز؛

یاسمن؛

شکوفه پرتقال.

·         ‎‎نمو‎نه‌ای از عطرهای گروه گل ها:

عطر بِلوم از گوچی؛

عطر رِد دُور (Red Door) از برند الیزابت آردِن (Elizabeth Arden)؛

عطر راکین ریو (Rockin Rio) از برند اِسکادا (Escada).

۲. رایحه شرقی

رایحه شرقی در چرخه عطررایحه هایی قوی و نافذ با بویی کم‌نظیر و جذاب را در این گروه از چرخه عطر شاهد هستیم. بوی خوش گیاهان دارویی، ادویه جات، پودرهای خشک‌شده و رزین از عطرهای این گروه به مشام می‌رسد. رایحه های این گروه بویی بسیار سنگین دارند و به همین دلیل نیز غالباً رایحه آن‌ها با عنبر یا بوهای شیرین متعادل می‌شود. عطرهای گروه رایحه های شرقی به‌عنوان عطرهایی دلبرانه و جذاب شناخته می‌شوند. اگر به دنبال خرید بهترین عطر زنانه برای دلبری می‌گردید، بدون شک عطرهای گروه رایحه های شرقی گزینه‌ی خوبی برای شما به حساب می‌آیند.

·         زیرگروه رایحه های شرقی

شرقی ملایم: رایحه های ملایم گل ها که با بوی بخورها و ادویه جات گرم مخلوط شده باشد؛

شرقی: رایحه های شیرین و گرم مانند دارچین وانیل و مشک؛

چوبی شرقی: رایحه های خاکی مانند نعنا هندی و چوب صندل که با بوهای شیرین و ادویه ای مخلوط شده باشد.

·         رایحه های رایج گروه شرقی

وانیل؛

مرمرکی؛

رازیانه.

·         نمونه‌‌هایی از عطرهای گروه شرقی

یوث دِو (Youth Dew) از استی لادر (Estee Lauder)؛

آبسِشِن (Obsession) از برند کالوین کلین؛

جوپ از برند جوپ.

۳. رایحه چوبی

رایحه چوبی در چرخه عطررایحه چوبی در چرخه عطر سومین رایحه است. برندهای معتبر بسیاری از این گروه به‌عنوان رایحه پایه استفاده می‌کنند. طراوت و خاص بودن رایحه چوبی در چرخه عطر باعث شده تا عطرهای ساخته شده با این رایحه گزینه ایدئال و محبوب برای خرید بهترین عطر مردانه و حتی زنانه‌ باشد.

·         زیرگروه رایحه های چوبی

چوب ها: رایحه های نافذ و جذابی مانند چوب‌ سدر، چوب صندل و خس خس؛

خزه ها: بوی ملایم، شیرین و خاکی مانند خزه بلوط و عنبر؛

چوب خشک: بوی آتشی و دودی که با رایحه های چرمی ترکیب شده است.

·         رایحه های رایج گروه چوبی

نعنا هندی؛

خس خس؛

چوب صندل.

·         نمونه‌هایی از عطرهای گروه چوبی

وِتیوِر (Vetiver)، از برند کاروِن (Carven)؛

میتسوکو (Mistouko)، از برند گِرلن (Guerlain)؛

پولو از برند رالف لورن.

۴. رایحه خنک

رایحه های خنک و تازه در چرخه عطررایحه های گیاهان دارویی، مرکبات و بوهای دریایی را در این گروه دسته‌بندی می‌کنند. این رایحه ها عموماً در عطرهای مردانه استفاده می‌شوند، اما اگر به دنبال خرید بهترین عطر زنانه می‌گردید که رایحه‌ای خاص داشته باشد، عطرهای زنانه‌ای هم در این گروه پیدا می‌شوند که بویی منحصربه‌فرد و جذاب دارند. براساس چرخه عطر، بوی تازه و تمیز این گروه از رایحه ها غالباً با بوهای ادویه جات ترکیب می‌شود و رایحه های نافذ و سنگین پیدا می‌کند. گاهی اوقات نیز بوهای ترش و نافذ با رایحه ای سنگین یا میوه‌ای از عطرهای این گروه به مشام می‌‌رسد.

·         زیرگروه رایحه های خنک

رایحه های نافذ: بویی از گیاهان دارویی تازه‌چیده‌شده به مشام می‌رسد با ترکیبی از رایحه اسطوخودوس یا رایحه‌ های چوبی؛

مرکبات: بوی تند و خوشبوی نارنگی یا ترنج؛

دریایی: رایحه های دریایی که بوی خوش دریا یا باران می‌دهند؛

گیاهان: بوی خوش چمن تازه‌چیده‌شده یا برگ‌های له‌شده گیاهان.

·         رایحه های رایج گروه بوهای خنک

مریم گلی؛

ترنج؛

گریپ فروت.

·         نمونه‌هایی از عطرهایی با رایحه خنک

کول واتِر (Cool Water)، داویدُوف (Davidoff)؛

ورساچه مَن (Versace Man)، ورساچه؛

آکوا دی جیو (Aqua Di Gio)، جورجیو آرمانی.

رایحه ها چگونه با هم ترکیب می‌شوند؟

ترکیب عطر ها و گل هاترکیب رایحه ها در عطرها همانند ترکیب رنگ‌ها در نقاشی است. چرخه عطر فرایند ترکیب بوهای مختلف را آسان می‌کند. عموماً رایحه هایی که در کنار هم در زیرگروهِ یک گروه اصلی در چرخه عطر قرار گرفته‌‌اند به‌خوبی با هم ترکیب می‌شوند. برای انتخاب بهترین عطر زنانه می‌توان یک رایحه دل‌خواه را در زیرگروه رایحه ها انتخاب کرد و رایحه هایی که در چرخه عطر با رایحه مدنظر سازگاری دارد را تشخیص داد. به این ترتیب می‌توان گفت رایحه ها در چرخه عطر نقش مکمل را برای یکدیگر ایفا می‌کنند. برای نمونه رایحه های ملایم شرقی، مکمل خوبی برای بوی مرکبات به‌ حساب می‌آیند و رایحه های شرقی مکمل خوبی برای بوهای دریایی هستند.

یکی دیگر از روش‌های انتخاب بهترین عطر زنانه، مشخص کردن سه زیرگروه دل‌خواه از رایحه ها در چرخه رایحه‌ ها است. این سه زیرگروه ضلع‌های یک مثلث فرضی را روی چرخه رایحه ها تشکیل می‌دهند و به راحتی می‌توانید رایحه های مکمل بوهای دل‌خواه خود را در چرخه عطر پیدا کنید. برای روشن‌تر شدن این موضوع اجازه دهید مثالی بزنیم. فرض کنیم شما علاقه زیادی به بوهای گل‌های شرقی دارید، در چنین حالتی باید در چرخه عطر دنبال رایحه‌هایی با بوی خزه و آب بگردید.

امیدواریم آشنایی با چرخه عطر و انواع رایحه های آن دیدگاه تازه‌ای در انتخاب بهترین عطر زنانه به شما داده باشد. به این ترتیب پس از اینکه گروه و زیرگروه مورد علاقه خود را در عطرها مشخص کردید، زمان خرید عطر زنانه فرا می‌رسد. برای این کار پیشنهاد می‌کنیم سری به فروشگاه اینترنتی رز سفید بزنید. در این فروشگاه خوشبوترین عطرهای زنانه را از میان معتبرترین برند‌ها آماده کرده‌ایم تا با نیم‌نگاهی به آن‌ها،‌ بهترین عطر زنانه را انتخاب کنید.

به نقل از: فروشگاه عطر رز سفید