درجه های شغل آتش نشانی

درجات و نشانه‌ها
درجات و نشانه‌ها ، جهت رتبه بندي آتش‌نشان‌ها استفاده مي‌شود .برای تهیه لباس آتش نشانی به وبلاگ تدبیر پاسارگاد نواور مراجعه کنید.

حقوق و مزایای آتش نشانی | خرید درجه آتش نشانی | درجات آتش نشانی تهران

در اغلب كشورها به طور معمول  از نقش “شیپور” در ارائه درجات به عنوان  نشان و رتبه استفاده مي‌شود .

و بنا به سطح علمی و دانشی که دارند درجات به آنها تعلق خواهد گرفت .

رانندگان و یا اپراتور تجهیزات آتش‌نشاني معمولا، هیچ نشاني ندارند ، اما مي‌توانند نشان برخی از کلاس های متعدد را داشته باشند.

ستوان يا “افسر آتش” عنوان پایین ترین رتبه است ، معمولا با یک ترومپت واحد مشخص شده اند، اغلب به رنگ نقره ای است.

کاپیتان ، معمولا با یک جفت ترومپت موازی یا میله های موازی نشان داده شده است، توسط یک نوار نازک متقابل به يكديگر متصل شده است

کاپیتان ارشد به ندرت استفاده می شود، و ممکن است با 2 ترومپت نشان داده شود .

فرمانده گردان يا استگاه (که گاهی رئیس بخش یا منطقه) است که همیشه در حال انجام وظیفه است و در یک بخش کوچکتر (به عنوان مثال، فرمانده شيفت)؛ و یا در بخش بزرگتر متشکل از چند ايستگاه ، اختصاص داده خواهد شد ، نشان فرمانده از دو ترومپت طلا و با دو ستاره است، و در برخی از گروه ها با استفاده از 3 ترومپت و با 1 ستاره. بعضی از آنها گاهی اوقات با یک برگ بلوط شناسایی شده است،

مقاطع ارشد معمولا بین رئیس و رئیس گردان وجود دارد، نشان معمول اين گروه 3 یا 4 ترومپت طلا یا 3 یا 4 ستاره. عناوین متداول عبارتند از: رئیس منطقه، رئیس بخش، معاون رئیس .

رئیس بالاترین رتبه یک عضو در هر بخش داده شده، به طور سنتی با 5 ترومپت طلا یا 5 ستاره نشان داده شده است که معمولا.

بسیاری از ادارات آتش نشانی با استفاده از نوارهای کاف و همچنین به عنوان ترومپت و یا نشان سبک نظامی در لباس خود دارند . به طور معمول، آنها در تعداد و رنگ به عنوان نشان و ستاره پوشیده هستند، اما تغییرات وجود دارد.

بسیاری از ادارات نیز غالبا نشان راه راه (علامت هش) بر روی آستین چپ پایین تر از ژاکت، را به عنوان ارشد خدمات  و یا بر روي پیراهن آستین بلند، با در نظر گرفتن سال خدمت ، هر نوار به طور معمول از 2- 5 سال خدمت ، را نشان مي‌دهد .

اما در کشور ما نخستین اعطای درجات جدید آتش نشانی در سالروز میلاد امام عصر(عج) بهتاریخ ۲۹تیر ۱۳۹۰ به چند نفر از آتش نشانان اعطا شد که این نشامه ها به شکل زیر می باشد .

درجه های شغل آتش نشانی

درجه های شغل آتش نشانی به چه صورت است و بر چه معیاری مشخص می شود؟ شاید شما هم با دیدن لباس آتش نشانان متوجه تفاوت هایی در درجه های لباسهای آنها شده باشید. در ادامه این مطلب به شما می گوییم که این درجه ها به چه صورت هستند و هر کدام چه معنا و مفهومی را می رسانند.

هر درجه در شغل آتش‌ نشانی نشان‌دهنده رتبه و جایگاه مشخصی در این شغل است. مانند دیگر مشاغل دارای رتبه‌بندی مشخص، شرح وظایف و مسئولیت‌های نیروها مطابق با درجه و رتبه آن‌ها تغییر می‌کند. در ادامه در سایت به معرفی درجه های آتش نشانی و تفاوت آن‌ها می‌پردازیم.

درجه های آتش نشانان

درجه های آتش نشانی علائمی قراردادی هستند که در کشورهای مختلف، تفاوت دارند. درجات مختلف جایگاه و وظیفه آتش ‌نشانان در مرکز آتش ‌نشانی را مشخص می‌کنند. درجه های آتش نشانی در کشور ما به دو صورت هستند. درجه‌هایی که با علامت ترومپت در رنگ‌های نقره‌ای یا طلایی مشخص می‌شوند و درجات مصوب کشوری که در سال 1390 به آتش ‌نشانان تعلق گرفته و دارای نماد شعله آتش لوگوی اصلی این سازمان هستند. این درجه ها به شرح زیر است.

نیروهای فرآتش

بالاترین درجه در آتش نشانی مربوط به نیروهای فرآتش است. درجه این نیروها با یک نشان شامل دو خوشه گندم آتشین با شعله‌ای آتش در میان آن مشخص می‌شود. این درجه به ترتیب شامل فرآتش پاد، فرآتش پاد دوم و سوم است که در هر کدام زیر نشان گندم و شعله به ترتیب 4، 3 و 2 خط موازی نقره‌ای وجود دارد.

نیروهای آتش پاد

نیروهای آتش پاد بعد از نیروهای فرآتش قرار دارند و دارای نماد گندم و شعله و خط‌های زیر آن هستند. نیروهای آتش پاد یک خط نقره‌ای، نیروهای آتش پاد دوم بدون خط و نیروهای آتش پاد سوم تنها 2 خوشه گندم و بدون خط و شعله دارند.

نیروهای آتش یار

درجه بعدی در آتش نشانی مربوط به نیروهای آتش یار است که درجه آن‌ها به ترتیب از آتش یار سوم با یک شعله آتش شروع شده و به سر آتش‌یار با 4 شعله آتش ختم می‌شود.

نیروهای آتش‌ نشان

درجه های آتش نشانی مربوط به نیروهای آتش نشان به دو صورت است. نیروهای سرآتش نشان دارای یک شعله و چند خط در اطراف شعله هستند که برای سرآتش نشان سوم دو خط طلایی در اطراف شعله، سرآتش نشان دوم، 4 خط و سرآتش نشان 6 خط طلایی در اطراف شعله به صورت متقارن و موازی است.

نیروهای آتش نشان اما به ترتیب از آتش نشان تا آتش نشان سوم دارای 3، 2 و 1 خط موازی نقره‌ای در زمینه‌ای مشکی هستند.

نیروهای داوطلب

نیروهای داوطلب آتش نشانی هم دارای نشانی در این مرکز هستند که از آتش نشان داوطلب شروع و به آتش نشان داوطلب سوم ختم می‌شود و به ترتیب با 3، 2 و 1 خط طلایی در پس زمینه‌ای خاکستری مشخص می‌شوند.

نیروهای بدون نشان

در نهایت، نیروهایی مانند رانندگان و اپراتورهای پاسخگوی تلفن آتش نشانی درجه و نشانی ندارند. تنها در بعضی مراکز ممکن است به رانندگان فعال در عملیات‌ها نشان‌های پایه داده شود.

حقوق و مزایای کارکنان آتش نشانی

در رابطه با حقوق و مزایای آتش نشانی اطلاعات دقیقی وجود ندارد اما طبق گفته برخی افراد شاغل در این حوزه متاسفانه حقوق دریافتی متناسب با خطرات این شغل نیست و از حقوق آتش نشانی راضی نیستند.

البته شرایط ویژه‌ای که اخیرا برای شغل آتش نشانی در نظر گرفته شده است. این شغل به تازگی در لیست مشاغل سخت و زیان آور قرار گرفته است که یکی از مزایای آن بازنشستگی زودهنگام با 20 سال سابقه کار و 50 سال سن می‌باشد.

حقوق آتش نشان ها در کشورها مختلف چقدر است؟

آشنایی با وظایف آتش نشان ها و شخصیت مناسب این شغل

کسانی که علاقه دارند وارد شغل آتش نشانی شوند معمولا سوالی که می‌پرسند این است که وظیفه ماموران اتش نشانی چیست؟ در پاسخ این افراد باید بگوییم شغل آتش نشانی شغلی پر خطر است که ویژگی‌های شخصیتی و روحیه خاصی را می‌طلبد. فرد باید دارای روحیه انسان دوستی باشد و قدرت ریسک بالایی داشته باشد. افراد در این شغل وظایف زیادی دارند که در اینجا به برخی از وظایف آتش نشان ها اشاره می‌کنیم:

  1. حمل ابزارهای لازم برای خاموش کردن آتش تا محل حادثه
  2. نجات مصدومان و آسیب دیدگان در حوادث مختلف از جمله گیر کردن زیر آوار، آتش سوزی، آسیب دیدگی با دستگاه هایی مانند دستگاه برش، چرخ گوشت، حلقه های فلزی، سقوط در چاه و ….
  3. تهیه گزارش روزانه از نحوه عملکرد
  4. برگزاری دوره های آموزشی برای ارگان ها و مدارس
  5. بازرسی ساختمان های در حال ساخت و چک کردن رعایت مسائل ایمنی در پروژه در حال انجام
  6. مقابله با حوادث مواد شیمیایی خطرناک

درجه های شغل آتش نشانی

درجه های شغل آتش نشانی به چه صورت مشخص می شود؟ شاید شما هم متوجه تفاوت هایی در درجه های لباسهای آتش نشانان شده باشید. هر درجه نشان‌دهنده رتبه و جایگاه مشخصی در شغل آتش نشانی است. مانند دیگر مشاغل دارای رده بندی مشخص، داشتن مسئولیت های مشخص و شرح وظایف نیروها مطابق با درجه آن‌ها متغیر است.

آتش نشان جدید یا بدون درجه

فردی که تازه وارد این شغل شده و هنوز در دوره آموزشی قرار دارد.

آتش نشان های داوطلب

این نوع به 3 گروه مختلف تقسیم بندی می‌شوند که تعداد خط های درجه آنها با یکدیگر متفاوت است.

آتش یارها

این دسته از آتش نشان کارهای اصلی را بر عهده دارند و نشان سر شانه آنها در سه دسته مختلف با نماد آتش و خط های طلایی قرار می‌گیرد.

سرپرست آتش نشان یا فراتش

فردی که به عنوان سرپرست کل گروه آتش نشانی فعالیت می‌کند و مسئولیت های کلی شغل آتش نشانی را بر عهده دارد.