لیبل ای ام ال چیست

چاپ IML چیست؟

به بیان ساده‌تر لیبل محصول با مواد پلاستیکی در حال قالب گیری، ترکیب شده و پس از تکمیل فرآیند ساخت ظرف محصول به بخش جدایی ناپذیری از آن تبدیل می‌شود؛ یعنی برچسب به جای چسبانده شدن به محصول بر روی آن حک می‌شود. با استفاده از چاپ IML دیگر مرحله‌ای تحت عنوان برچسب زنی پس از قالب گیری محصول وجود ندارد و مراحل تولید ظرف و لیبل زنی به طور همزمان انجلن شده و برچسب محصول به یک قطعه ضد آب و ضد خش خش تبدیل می‌شود.

دلیل اهمیت و محبوبیت چاپ درون قالب

برچسب و یا لیبل محصولات پلاستیکی نقش مهمی را در میزان فروش آنها ایفا می‌کند و ارزش خاصی به این محصولات می‌بخشد. استفاده از فناوری چاپ لیبل IML محصولات پلاستیکی را با دوام می‌سازد و طول عمر آنها را فزایش می‌دهد. از طرفی دیگر طراحی منحصر به فرد می‌تواند توجه افراد را به یک محصول جلب کرده و آنها را نسبت به خرید ترغیب نماید. به همین دلیل است که بسیاری از صنایع موفق و معروف از فناوری چاپ IML در تولید محصولات پلاستیکی خود استفاده می‌کنند زیرا چاپ درون قالب موجب جذابیت محصول، جلب توجه مشتریان و در نهایت افزایش میزان فروش خواهد شد. جهت خرید ظروف ای ام ال با ما تماس بگیرید

اصول و مراحل پیاده سازی چاپ لیبل IML

مهم‌ترین اصل IML در واقع پوشش دهی سطح یک محصول با لایه‌ای از برچسب یا یک طرح خاص است. فرآیند چاپ درون قالب با انتخاب یک ماده منحصر به فرد و با کیفیت جهت برچسب گذاری آغاز می‌شود. موادی همچون کاغذ، پلی ‌پروپیلن (Polypropylene) و یا پلی استایرن (Polystyrene) به عنوان برچسب در فرآیند چاپ IML مورد استفاده قرار می‌گیرند. برچسب منتخب به منظور ادغام با مواد پلاستیکی به یک قالب باز هدایت می‌شود و سپس توسط یک ضامن، خلاء، هوای فشرده و یا الکتریسیته ساکن درون قالب قرار می‌گیرد. مواد پلاستیکی انتخاب شده نیز ابتدا ذوب شده و سپس به قالبی که برچسب در آن قرار دارد به آرامی تزریق می‌شوند. این مواد پلاستیکی تزریق شده پس از سرد شدن به تدریج با برچسب‌ها ترکیب می شوند و یک محصول مستقل را تشکیل می دهند. چاپ درون قالب در نهایت یک محصول زیبا و جذاب را تولید می‌کند که طراحی با کیفیت و ظریف آن قطعا توجه طیف گسترده‌ای از مخاطبان را به آن جلب خواهد کرد.

مزایای استفاده از چاپ IML

استفاده از چاپ IML مزایای بسیاری در صنعت طراحی و بسته بندی ظروف و محصولات پلاستیکی به همراه دارد که در این بخش به برخی از مهم‌ترین مزایای بکارگیری این فناوری جذاب اشاره می‌کنیم.

تنوع در طراحی و رنگ

استفاده از چاپ IML گزینه‌های جذاب بسیاری را برای طراحی و انتخاب رنگ لیبل ظروف پلاستیکی در اختیارتان قرار می‌دهد و به هیچ عنوان شما را به استفاده از برخی طرح‌ها و یا رنگ‌های خاص محدود نمی‌کند. چاپ لیبل IML از تکنولوژی چاپ چند رنگی و برای تولید محصولات مرغوب بهره می‌گیرد و در نهایت برچسب دلخواهتان را با بالاترین کیفیت به شما تحویل می‌دهد.

بهبود شکل ظاهری محصولات

استفاده از چاپ درون قالب تاثیر بسزایی بر جذابیت بصری محصولات دارد و شکل ظاهری آنها را در مقایسه با محصولات مشابه بهبود می‌بخشد. محصولاتی که از این فناوری بهره می‌برند، خیلی سریع توجه مشتریان بالقوه را به خود جلب می‌کنند و سرعت فروش آنها بسیار بالا است زیرا ظاهر جذاب و منحصر به فرد این محصولات هر مصرف کننده‌ای را نسبت به خرید ترغیب می‌سازد.

افزایش بهره وری و سرعت تولید محصولات

فرآیند پیاده سازی چاپ IML بر روی محصولات نسبت به سایر روش‌های چاپ بسیار کوتاه‌تر بوده و هزینه تولید آن نیز بسیار پایین‌تر است؛ زیرا فرآیند تولید ظروف و برچسب زنی آنها به طور همزمان انجام می‌شود. بدین ترتیب دیگر نیازی به ذخیره سازی و نگهداری از ظروف خالی در انبار ندارید و می‌توانید هزینه‌های مربوط به ذخیره و حمل و نقل محصولات را به طور کلی حذف نمایید.

کمک به جلوگیری از تولید محصولات تقلبی

فرآیند چاپ لیبل IML مستلزم استفاده از قالب‌ها و برچسب‌های منحصر به فرد بوده و تولید قالب برای چاپ IML نیز نیازمند تخصص و سرمایه قابل توجهی است. همین امر سبب می‌شود تا تولید محصولات تقلبی و همچنین سو استفاده از نام‌های تجاری مطرح به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند و کپی کردن آنها را تقریبا غیر ممکن ‌سازد. از این رو اکثر برندهای معتبر و نام آشنا جهت حفظ اعتبار نام تجاری خود از روش چاپ درون قالب برای تولید محصولات و خدماتشان استفاده می‌کنند.

سایر مزایای قابل توجه چاپ لیبل IML شامل:

  • افزایش جذابیت و زیبایی ظاهری محصولات
  • جلب توجه طیف گسترده‌ای از مخاطبان و رشد میزان فروش
  • کیفیت بالا و ماندگاری دائمی برچسب‌ها بر روی محصولات
  • کاهش هزینه‌ها و مقرون به صرفه بودن
  • مقاومت در برابر آب، ساییدگی و ترک خوردگی
  • امکان استفاده مجدد از محصولات و بازیافت ساده آنها بدون نیاز به جداسازی برچسب
  • افزایش سرعت تولید
  • بهداشتی بودن محصولات

بنابراین با استفاده از فناوری درون قالب می‌توانید جذابیت ظاهری محصولات خود را افزایش داده و آنها را از سایر اجناس مشابه موجود در بازار متمایز سازید. بدین ترتیب می‌توانید میزان فروش محصولات را افزایش دهید و شهرت و اعتبار نام تجاری خود را نیز حفظ نمایید.

سخن پایانی

  • چاپ IML یا چاپ درون قالب یک فناوری منحصر به فرد در فرآیند لیبل گذاری محصولات پلاستیکی محسوب می‌شود که بسیاری از صنایع و کارخانه‌ها از آن استفاده می‌کنند. در فرآیند چاپ لیبل IML دو مرحله «تولید ظروف پلاستیکی» و«برچسب زنی محصولات» به طور همزمان انجام می‌شوند که زیبایی و جذابیت ظاهری خاصی به محصولات می‌بخشند و از کیفیت بالایی برخوردار هستند. استفاده از این روش مزایای بسیاری را برای صنایع تولید ظروف پلاسیتکی به همراه دارد و موجب رونق کسب و کار آنها خواهد شد. بنابراین اگر شما نیز در این حوزه فعالیت روش‌های شارژ و شارژر‌های انتهای بازوی ربات

این روش قابل اطمینان بوده و کارایی بالایی دارد اما برای طراحان و تولید‌کنندگان بازوی رباتیک کمی چالش‌برانگیز است و رعایت نکاتی در آن اهمیت ویژه‌ای دارد.

  • شارژر‌(EOAT)، می‌تواند یک میله‌ی شارژ استاتیکی مستقیم با طول مشخصی از پین‌های ساطع‌کننده در ردیف‌های مختلف یا شامل ماژول‌های ساطع‌کننده مستقل باشد. نوع و تعداد این شارژرها وابسته به اندازه، شکل لیبل و شکل هندسی محل جاسازی برچسب در محفظه‌ی قالب است. بدین‌سان، هر‌(EOAT) باید شارژر خاص خود را داشته باشد. هنگامی که لیبل توسط دریچه‌های مکنده‌ی نصب شده در انتهای بازوی رباتیک نگه داشته می‌شود، شارژرها مستقیما در پشت لیبل قرار می‌گیرند. پین‌های ساطع‌کننده‌ی میدان الکترواستاتیکی نیز معمولا در فاصله‌ی یک اینچی و روبه پشت لیبل قرار می‌گیرند. وقتی ربات لیبل را روی سطح قالب قرار می‌دهد، منبع تغذیه‌ی شارژر برای ۲ الی ۴ ثانیه روشن می‌شود. بدین ترتیب لیبل بار الکترواستاتیکی پیدا می‌کند و بلافاصله به سطحِ فلزی قالب که نقش زمین را بازی می‌کند، می‌چسبد. سپس دستگاه مکش خاموش شده و بازوی ربات برای چرخه‌ی بعدی خارج می‌شود.
  • هنگام طراحی بازوی رباتیک که اعمال‌کننده‌ی شارژر را در درون خود جای می‌دهد، رعایت برخی نکات برای بهبود کیفیت شارژ لیبل ضروری است. چون ساطع‌کننده‌ها باید یک اینچ از لیبل فاصله داشته باشند، هر گونه قطعه فلزی (EOAT) بایستی به زمین متصل شود و حداقل ۱/۵ اینچ از ساطع‌کننده‌ها فاصله داشته باشد. فلزهای نزدیک‌تر از این فاصله می‌توانند بخشی از میدان الکتریکی تولید شده را جذب کرده و میزان شارژ موجود در لیبل را کاهش دهند و باعث شوند لیبل الکتریسیته‌ی ساکن کمتری پیدا کند. علاوه بر آن اگر در طراحی بازوی رباتیک، قرار است تعدادی ساطع‌کننده‌ی مجزا و مستقل در نظر گرفته شود تا در همان صفحه‌ی جای‌گذاری ساکشن‌های خلاء قرار بگیرند، باید صفحات از جنس عایق‌هایی مانند PE، PTFE، PVC، UHMW-PE یا اکریلیک ساخته شوند. هر جزیی از بازوی رباتیک هم که در مجاورت اعمال‌کننده قرار دارد بایستی از جنس عایق باشد تا مقاومت و یکپارچگی سازه‌ای بازوی رباتیک ‌به هم نخورد. کمااینکه هر جزء فلزی یا رسانای الکتریکی هم باید به زمین متصل باشد.
  • برای انتخاب نوع اعمال‌کننده‌ی شارژر دو انتخاب وجود دارد؛ جریان محدود و جریان غیرمحدود. نوع جریان محدود آن‌ها، اغلب به صورت یک میله‌ی مستقیم استاتیکی یا مجموعه‌ای از ماژول‌های ساطع‌کننده مستقل است. مزیت استفاده از این اعمال‌کننده‌ها، عدم بروز قوس الکتریکی شدید در صورت نزدیکی با فلز و کم خطر بودن آن‌ها به هنگام تماس اتفاقی با انسان است. این در حالی است که اعمال‌کننده‌ی جریان نامحدود، اگر به مواد فلزی محفظه‌ی قالب نزدیک شود، در صورت ولتاژ شارژ بالا، جرقه می‌زند و حفره‌های ایجاد شده در اثر قوس الکتریکی، باعث خوردگی سطح قالب و عدم کارآیی آن می‌شوند. البته، برخی از منبع‌های تغذیه‌ی پیشرفته، مجهز به مدار تشخیص‌دهنده‌ قوس الکتریکی هستند تا در صورت وجود شرایط شکل‌گیری قوس، مدار، برای حفاظت در برابر اضافه‌بار، ولتاژ خروجی منبع تغذیه را قطع یا کم کند. هرچند، با استفاده از اعمال‌کننده‌ی جریان محدود، منبع تغذیه بی‌شک هیچ‌گاه دچار بار اضافی نخواهد شد و در عین حال، به بهترین نحو ممکن، قادر به شارژ بی‌وقفه‌ی لیبل‌ها با بار الکترواستاتیکی است.
  • کابل رابط بین منبع تغذیه و اعمال‌کننده‌ی شارژر جریان الکتریکی، ولتاژ بالایی را منتقل می‌کند؛ ازاین‌رو باید طول کافی داشته باشد تا در طول بازوی ربات و در حین حرکت، دچار کشیدگی یا تنش فیزیکی نشود. این کابل‌ باید حداقل هفته‌ای یکبار مورد بازبینی قرار بگیرد و در صورت پارگی، سائیدگی یا هر گونه نقص دیگری تعویض شود.

نصب با فاصله اعمال‌کننده‌ی شارژر، روش ساده‌ای برای باردارکردن لیبل است. این روش به اصلاحات کمتری بر روی بازوی ربات نیاز دارد. نصب و راه‌اندازی آن ساده است و با کمک آن می‌توان لیبل‌هایی با اندازه‌ها و شکل‌های گوناگون را به نحو مطلوبی بارگذاری کرد؛ و این بدین معناست که از این روش می‌توان برای بیشتر لیبل‌های مسطح که روی سطح صاف قالب قرار می‌گیرند، استفاده کرد.

  • در این فرآیند شارژ، ربات برچسب را از صفحه‌ی لیبل برداشته، جهت آن را مشخص می‌کند و آن را با کمک میله شارژر در محل بارگذاری قرار می‌دهد. سطح فلزی پشت لیبل که نقشِ زمین الکتریکی را دارد، انرژی میدان الکتریکی تولید شده توسط میله‌ دستگاه اعمال‌کننده را جذب می‌کند و لیبل باردار می‌شود. سپس ربات لیبل را در محل مورد نظر از سطح محفظه‌ی قالب قرار داده و دریچه‌های ساکشن خلاء لیبل را رها می‌کنند و لیبل سر جای خود ثابت باقی می‌ماند. البته لیبل باردارشده، می‌تواند باعث باردار شدن سطح دریچه‌ها و جذب الکترواستاتیکی شود؛ در این صورت، امکان دارد، لیبل به راحتی از دریچه‌ها جدا نشود یا اینکه هنگام جدا شدن از جهت مشخص شده، انحراف پیدا کند که برای رفع این مشکل می‌توان از میله‌ی خنثی‌کننده‌ی بار استفاده کرد. هربار که ربات برای برداشتن لیبل جدید به صفحه برچسب‌ها می‌رود، با استفاده از این میله، دریچه‌های ساکشن از هرگونه بار الکتریکی احتمالی تخلیه می‌شود. دریچه‌های کوچک‌تر نیز به علت سطح کم‌تر، میزان بار کمتری را دریافت می‌کنند و با استفاده از دریچه‌های کوچک‌تر، مشکل احتمالی کم‌ترخواهد شد.
  • برای اینکه انتقال برچسب از تجهیزات نصب‌ شده در بازوی ربات به محفظه‌ی قالب راحت‌تر و بدون بروز مشکلات فیزیکی صورت بگیرد، از یک قطعه فوم الکترواستاتیک استفاده می‌شود. این فوم ضخامتی معادل ۸/۳ اینچ (۲۱/۰۸ سانتی‌متر) دارد و با مقاومت سطحی و حجمی آن بین ۹^‌۱۰ یا ۱۰‌^‌۱۰ اهم ، به صفحه‌ی فلزی انتهای بازوی ربات که پشتِ لیبل قرار گرفته، چسبانده شده است. سطح بیشتر مواد ضد استاتیکی تولید شده نیز دندانه‌دار و ناهموار است و برای دست یافتن به سطوح صاف و یکنواخت باید سمباده زده شوند. سمباده زدن سطح فوم ضد استاتیک، میزان باردار‌شدن لیبل را نیز افزایش می‌دهد. علاوه بر آن، دریچه‌های ساکشن خلاء هم توسط فوم ضد استاتیکی احاطه شده و باید سطح آن‌ها با سطح فوم تراز شود؛ چون لایه فوم در مقایسه با سطح فلزی محفظه‌ی قالب، مقاومت الکتریکی بالایی دارد، لیبل‌ها تمایل به جذب شدن به سطح محفظه قالب پیدا می‌کنند و بدین‌جهت، به محض اینکه پمپ خلاء خاموش و مکندگی دریچه‌های ساکشن متوقف شود، لیبل از روی فوم به سطح محفظه‌ی قالب منتقل خواهد شد.

ویژگی‌های فیزیکی و الکتریکی لیبل‌های درون قالبی

مشخصات فیزیکی و الکتریکی لیبل تاثیر بسیار زیادی در شیوه‌ی نگهداری با شارژ استاتیکی و نحوه چسباندن لیبل به درون قالب دارد. سطح لیبل باید با کویته(حفره) قالب تماس داشته باشد. عایق خوبی بوده تا بتواند شارژ استاتیک را جذب و سپس حفظ کند. به صورت ایده‌آل، سطح آن باید مقاومتی برابر ۱۰۱۲ ohms/sq یا بالاتر داشته باشد. مقاومت بالاتر موجب جذب بهتر شارژ می‌شود.

اگر قرار است ‌طی فرآیند، از جوهر، پوشش یا لمینیت‌های رسانا استفاده ‌شود، بایستی این‌کار در قسمت پشت لیبل، خلاف سطحی که با قالب تماس دارد، انجام پذیرد. اگر شارژر نصب شده روی بازوی ربات، پشت لیبل باشد، میدان ولتاژ بالا نمی‌تواند روی لایه رسانا نفوذ کرده و شارژ کافی برای چسباندن لیبل روی سطح قالب فراهم نخواهد شد. مشخصات لیبل همانند ضخامت، انحنا، وکیفیت سطح نیز بر روی میزان چسبندگی آن تأثیر دارد.

اگر لیبل ضخیم ودارای چندین انحنای غیر متوازن ‌باشد و نیروی الکترواستاتیک نتواند بر نیروی فیزیکی ناشی از انحنا غلبه کند، لیبل از سطح تخت و صاف قالب جدا خواهد شد. کیفیت سطح لیبل و قالب نیز اهمیت دارد چون اگر میزان سطح تماس لیبل و قالب کاهش یابد اثر چسبندگی کم می‌شود.

دمای قالب، سازگاری پلیمر و لیبل، محل گیت قالب و نوع جریان مواد در هنگام تزریق نیز از دیگر شاخصه‌هایی هستند که بی‌توجهی بدان‌ها می‌تواند در فرآیند اختلال ایجاد کند.

ویژگی‌های فیزیکی و الکتریکی لیبل‌های درون قالبی

بسته‌بندی به معنی ظرف، محفظه و سیستمی هماهنگ است که نه تنها سلامت کالا و محصول را در طی فرآیند تولید تا مصرف تضمین می‌کند، بلکه ارتباطی قوی، سریع و کم هزینه بین تولید‌کننده و مصرف‌کننده برقرار کرده و از طریق زنجیره عرضه در فرآیند حمل و نقل، توزیع، انبارداری و فروش، ارزش افزوده بیشتری را ایجاد می‌کند.

علاوه بر آن، این توانایی را دارد که با برخورداری از اصول درست بازاریابی، تأمین سلایق و انتظارات متنوع و متغیر مشتری‌، سطحِ مطلوبیت منجر به وفاداری به محصول را در‌ مصرف‌کننده ارتقاء دهد. در واقع، یکی از عوامل اصلی تبدیل یک محصول معمولی به یک برند معتبر، می‌تواند نوع بسته‌بندی و نحوه ارائه آن باشد. بر همین مبنا، چون ظروف دارای لیبل «IML» تمامی پیش‌نیازهای یک بسته‌بندی مطلوب را دارند و مطابق با پارامترهایِ معیار در صنعت بسته‌بندی هستند، مطلوب تمامی صنایع شده‌اند. البته دلیل استفاده و گرایش این نوع بسته‌بندی گستردگی‌های بیشتری هم دارد.

این روش برای محصولات کره و مارگارین،پنیر، شیرینی و شکلات، بستنی، ماست، سالادها و سبزیجات، خرما، لوازم آرایشی و بهداشتی، شوینده‌ها، محصلات دارویی، ملزومات خانگی و پلاسکو، اسباب‌بازی‌ها، محصولات باغبانی و کشاورزی، رنگ وروان‌کننده‌ها، دخانیات، غذای حیوانات خانگی، قطعات یدکی خودرو و‌… کاربرد دارد.

و به طور کلی، لیبل‌های (IML) معمولاً برای تزئین ظروفی که از پلی‌اتیلن با دنسیته بالا، (HDPE)، پلی‌پروپیلن(PP)، (‌‌PET) و پی‌وی‌سی (PVC) ساخته شده، استفاده می‌شود و دارای مزایا‌ی فراوانی است.

Iml چیست | آنیل پک | تولید کننده ظروف iml

مزایای استفاده از فناوری (IML) در تولید و بسته‌بندی:

  • پروسه‌ی تولیدِ کوتاه و سریعی دارد.
  • امکان تولید انبوه و اقتصادی را میسر می‌سازد.
  • ‌متکی بر فناوری، مهارت‌محوری و تخصص است.
  • قابلیت همگون‌سازی محصول با نیاز بازار جهانی را دارد.
  • منجربه افزایش بهره‌وری و راندمان تولید می‌شود و فرآیندی تمام اتوماتیک دارد.
  • فرآیندی اقتصادمحور است و باعث سهولت در بسته‌بندی و عدم نیاز به ماشین‌آلات خاص می‌شود.
  • باعث حذف عملیات، فرآیند‌های موازی و اضافی، کاهش هزینه حمل و نقل و انبارش می‌شود.
  • باعث کاهش چشمگیر کپی‌برداری‌های غیر‌قانونی از طرح محصولات می‌شود.
  • نیازی به هیچ‌گونه عملیات یا فرآیند تکراری و هزینه‌بر ندارد.
  • فرآیندی مبتنی بر رعایت کامل استانداردهای بهداشتی داخلی و بین‌المللی دارد.
  • انعطاف‌پذیر است و قابلیت سفارشی‌سازی محصول را به مشتری می‌دهد.
  • هیچ‌گونه محدودیتی در طرح، رنگ و بافت ندارد.
  • با حداکثر کیفیت و گرافیک، محصولات را جذاب، گیرا و مشتری‌پسند می‌کند.
  • دوام و ماندگاری محصول را بالا می‌برد.
  • مقاومت بالایی در برابر عوامل فیزیکی و محیطی مخرب دارد.
  • طراوت، تازگی محصول، ضریب بهداشتی بالا، ایمنی و مقاومت بالا دربرابر ضربه، شکستگی، لرزش‌های ناگهانی، نفوذ هوا و آلودگی به دلیل عدم دخالت نیروی انسانی را به صورت توأمان به مصرف‌کننده نهایی می‌دهد.‌‌‌‌
  • قابل شستشو و استفاده مجدد در مصارف خانگی و اداری است.
  • منطبق با استانداردهای زیست‌محیطی و محیط سبز پایدار است.
  • امکان بازیافت را به دلیل استفاده از مواد اولیه سالم و زیست‌پذیر ارتقاء می‌دهد.
  • باعث ایجاد ارزش افزوده بیشتر بر روی محصول و ارتقاء سطح فروش می‌شود.
  • امکان توسعه صنایع پایین‌دست و مکمل در چرخه رشد صنعتی و تجاری را فزونی می‌بخشد.
  • به تولید‌کنندگان فرصت حضورجدی، تجاری و رقابتی‌تر در بازار‌های داخلی و جهانی را می‌دهد.
  • قدرت بازاریابی خاموش و وفادارسازی مصرف‌کننده به محصول را افزایش می‌دهد.
  • و البته باعث افزایش رقابت در بسته‌بندی با محوریت صادرات می‌شود.

دارید حتما از فناوری چاپ Containers iml برای لیبل گذاری محصولات و درج ویژگی‌های کلیدی محصولات بر روی آنها استفاده نمایید.برای کسب اطلاعات می توانید به اندییشه برتر مراجعه کنید.

منبع: اکوپت