هدایت نوار نقاله

معرفی انواع رولیک‌هایوسیله اصلی نگهدارنده نوار نقاله، رولیک Roller است. یک رولیک شامل یک یا چند رولر است که هر رولر یک یا چند بیرینگ برای اطمینان از دوران آزاد دارد. رولرها بوسیله یک پایه نصب شده روی تراورس کانوایر نگهداشته می شوند یا از آن آویزان می شوند. رولیک ها بیشترین فراوانی را در اجزای کانوایر دارند. هم از نظر تعداد در یک کانوایر و هم انواع موجود. انواع بسیار زیادی وجود دارد، اما همه آنها وظایف مشترکی دارند، آن ها باید نوار و بار را شکل داده و نگه دارند در حالیکه توان موردنیاز برای انتقال مواد را به حداقل برسانند. در این مقاله قصد داریم با رولیک ها و انواع آن بیشتر آشنا شویم.

Conveyor guidance

رولیک های باربر

رولیک های باربر، نوار را هنگام حمل بار نگه می دارند. آنها در طرحهای تخت و تغاری موجود است. اغلب طرح تخت شامل یک رولر افقی تکی برای نوارهای تخت مثل بلت فیدرها می باشد.

معمولا رولیک تغاری شامل سه رولر است. یکی افقی در وسط و دو رولر کج در طرفین. زاویه رولیک های کج نسبت به افق زاویه تغاری گفته می شود. معمولا می باشد، البته مواردی هم هست که طول رولر وسط بلندتر است که رولیک برداشت گفته می شود. این طرح یک سطح تخت وسیعتری برای حمل ایجاد می کند که اجازه بازرسی یا برداشتن مواد را می دهد.

رولیک های تغاری به شکل رولیک های خطی (خط مرکز هر سه رولر روی یک خط است) و رولیک های خارج از مرکز (خط مرکز رولر وسطی با رولرهای جناحین فاصله دارد و اغلب اول نوار از روی رولر وسطی عبور می کند) وجود دارند. خروج از مرکز رولر می تواند ارتفاع کلی رولیک را کاهش دهد که در معادن زیرزمینی با محدودیت ارتفاع مشهور است. رولیک خارج از مرکز، فضای خالی بین رولرها را حذف می کند و احتمال خرابی نوار نوع اتصال مشترک را کاهش می دهد.

رولیک های برگشت

رولیک های برگشت نوار را پس از تخلیه بار در مسیر برگشت به ناحیه بارگیری نگه می دارند. این رولیک ها معمولا شامل یک رولر افقی است که از زیر تراورس کانوایر آویزان شده است. رولیک های هفتی شکل شامل دو رولر کوچکتر است که اغلب برای بهبود مسیریابی نوار نصب می شوند.

کابرد توری سرندی

  • توری سرندی برای غربالگری خاک و شن و سرندی کردن مناطق مختلف استفاده می شود.
  • مش سرندی از محصولات پر کاربرد در معادن و صنایع مختلف می باشد.
  • در باغ وحش ها یا مناطقی که از حیوانات وحشی نگهداری و مراقبت می شوند، می توان از مش سرندی استفاده کرد.
  • برای کار روی دیواره ها و مناطق محافظتی بسیار مناسب می باشد.
  • همچنین مناسب برای دیواره های پادگان ها و بانک ها می باشد.

رولیک های راهنما

طرح های مختلفی برای رولیک های راهنما وجود دارد که نوار را به سمت مرکز کانوایر هدایت می کنند. غالبا این رولیک ها خودتنظیم هستند. به انحراف نوار واکنش داده و سعی می کنند نوار را به سمت مرکز کانوایر برگردانند. برای هر دو مسیر رفت و برگشت کاربرد دارد.هرگز نباید رولیک های راهنما را در ناحیه بارگیری بکار برد، چون آنها بالاتر از رولیک های معمول حمل بار هستند و نوار را هنگام چرخیدن بالا می برند.

رولیک های ضربه گیر

رولرهای ضربه گیر با روکش لاستیکی یک راه حل جذب ضربه در ناحیه بارگیری نوار هستند. رولر های این رولیک ها با استفاده از دیسک های لاستیکی انعطاف پذیر ضربه بار را می گیرند. اغلب نرخ بار رولیک های ضربه گیر برابر رولیک های استاندارد است، چون شفت و بیرینگ آنها مثل هم هستند. روکش لاستیکی مقداری از انرژی را جذب می نماید تا مزیت جذب شوک را فراهم کند.

یکی از معایب استفاده از رولرهای ضربه گیر در ناحیه بارگیری، نگهداشتن نوار فقط در بالاترین نقطه غلتک توسط هر رولیک می باشد. حتی اگر رولیک ها نزدیک به هم نصب شوند، شکل دایره ای رولر و قابلیت تغییر شکل لاستیک زیر بار باعث خواهد شد نوار نوسان کرده یا شکم دهد. این شکم فرار یا گیرکردن مواد را بیشتر می کند. فاصله بین رولیک های ضربه گیر حفاظت کمی در برابر ریزش مواد ضایعاتی و سوراخ شدن تسمه ایجاد می کند.

حتی رولیک های ضربه گیر تحت خرابی ضربه هستند، مثل خرابی بیرینگ و رولرها در اثر سنگ های خیلی بزرگ یا ضربه های غیر معمول خرابی یا قفل شدن بیرینگ باعث حرکت نامنظم نوار، در نتیجه انحراف نوار و ریزش بار از لبه های نوار می شود. خرابی رولیک ها در اثر ضربه های شدید یا قفل شدن آن بخاطر مواد نشتی مصرف توان کانوایر را بطور عمده افزایش می دهد. در بسیاری موارد، جذب ضربه بوسیله گهواره ضربه گیر مؤثرتر است که در ادامه توضیح داده می شود.

سنگ شکن ماسه ساز دو طرفه چیست؟

سنگ ماسه ساز دو طرفه دستگاهی است که به عنوان سنگ شکن ثانویه یا ثالثیه در خط خردایش مورد استفاده قرار گرفته و سنگ ها را به قطعات بسیار کوچک با ابعاد 0 تا 6 میلیمتر تبدیل می کند. این سنگ شکن در معادنی که قصد خرد کردن سنگ ها به اندازه شن و ماسه دارند، کاربرد را دارد.

ارائه انواع سنگ شکن ماسه ساز به شرح زیر می باشد:

  • سنگ شکن ماسه ساز راک اند راک
  • سنگ شکن ماسه ساز خرگوشی
  • سنگ شکن ماسه ساز پاکتی یا دو طرفه

رولیک ها در ناحیه اسکرت دار

روش اصلی و سنتی بهبود نگهداشتن نوار و در نتیجه کاهش شکم نوار زیر ناحیه بارگیری یا هر جای دیگر کانوایر، افزایش تعداد رولیک هاست. با افزایش تعداد رولیک ها در یک فضای معین (در نتیجه کاهش فاصله بین رولیک ها) پتانسیل شکم نوار کاهش می یابد. معمولا می توان رولیک ها را در فاصله 25mm یا 1in از یکدیگر نصب نمود.

اما این روش بدون ایراد نیست. با نزدیکتر شدن رولیک ها به هم، تعمیرات نگهداری آنها مشکل تر می شود. معمولا رولیک ها با کنار گذاشتن فریم، برای روانکاری یا تعویض، تعمیرات نگهداری می شوند. اگر فاصله رولیک ها کم باشد، فضای کافی برای کنار گذاشتن رولرها و اجرای تعمیرات وجود ندارد.برای دسترسی به یک رولیک یک یا چند رولیک مجاور باید برداشته شود و زنجیره سقوط مهره های دو مینو ایجاد خواهد شد.

رولیک های کشــویی

رولیک های کشویی که سُر خورده و در موقعیت می نشینند، یک راه حل برای مشکل تعمیرات نگهداری رولیک های نزدیک به هم است. این رولیک ها روی یک تیر فولادی نصب شده و یک کشویی را تشکیل می دهند که اجازه می دهد هر رولر را عمود بر مسیر حرکت نوار کشویی حرکت داده و جداگانه نصب یا خارج نمود.

رولیک های کشویی می توانند از رولر های فولادی یا رولرهای ضربه گیر لاستیکی باشند. با رولیک های کشویی، هر رولر، یا کل مجموعه، می تواند بدون گذاشتن چارچوب کنار آن یا بلند کردن نوار سرویس شود.کشویی که رولرها (و یا دیگر اجزای نگهدارنده نوار) روی آن سُر می خورد به سازه کانوایر ضمیمه می شود. این کشویی می تواند به عنوان جزئی از سازه کانوایر طراحی شود.

جا دادن یک سیستم کشویی در کانوایر در مرحله طراحی امکان استفاده از انواع ماژولهای نگهدارنده نوار، رولیک ها، گهواره ها، یا واحدهای ترکیبی را فراهم می کند و درضمن نصب اجزا را ساده می نماید. این کار بیشتر در نوارهای عریض ارزشمند است که ممکن است نصب اجزای بزرگ جرثقیل یا دیگر تجهیزات سنگین نیاز داشته باشد.

نکته های نصب رولیک

هنگام نصب، رولیک در یک نقطه انتقال باید با تراورس گونیا باشد و افقی و عمودی روی کانوایر تراز شود. در غیر اینصورت مواد گیر افتاده و باعث خرابی نوار و ریزش بار می شود. پیمایش لیزری می تواند برای اطمینان از تراز بودن اجزای رولیک بکار رود.

استانداردهای رولیک تلرانس های قطر رولر، گردی، ارتفاع خط مرکز رولر، و زاویه تغاری را ارئه نموده است. حتی اختلاف کمی در ابعاد یک رولیک (بین سازندگان مختلف) می تواند بالا و پایین در خط نوار ایجاد کند، درزبندی مؤثر را غیرممکن سازد. باید رولیک ها به دقت تراز شده و تطبیق داده شوند تا در نوار پستی و بلندی ایجاد نکنند.

رولیک ها باید از نظر هم مرکز بودن با محور خود چک شوند. عدم گرد بودن هرچه بیشتر باشد، تمایل نوار به بالا و پایین پریدن بیشتر خواهد بود. فقط رولیک های تولید شده یک سازنده با یک قطر، کلاس و زاویه تغاری باید در ناحیه اسکرت دار استفاده شود. برای  می توانید به سایت ما مراجعه کنید.

انواع روش‌های تنظیم رولیک نوار نقاله

برای اینکه بتوان رولیک نوار نقاله را تنظیم کرد، تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که با توجه به نوع کانوایر می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برخی از این تکنیک‌ها عبارتند از:

تقه زدن یا Knocking

در این روش، از یک چکش مخصوص برای وارد کردن ضربه به رولیک‌ها استفاده می‌شود که می‌تواند آن‌ها را به نقطه اصلی خود برگرداند. با استفاده از این روش، می‌توانید به راحتی مسیر نوار نقاله را بر اساس دلخواه خود تنظیم کرده و نوار را به سمتی هدایت کنید که تمایل دارید. این روش معمولا برای کانوایر‌های تک جهته استفاده می‌شود؛ اما در صورتی که تعداد زیادی از رولیک‌ها جابجا شوند، می‌تواند اصطکاک غلتشی را تا حد زیادی افزایش دهد.

شیب دادن رولیک‌ها

یکی دیگر از روش‌های تنظیم نوار نقاله، تغییر شیب رولیک‌ها در حد 2 درجه است که معمولا با استفاده از یک واشر فلزی در قسمت زیرین لبه‌های پشتی انجام می‌شود. این کار باعث می‌شود که نیرو‌های مرکزکننده تشدید شده و به این ترتیب، انحراف اصلاح شود. البته باید بدانید که تغییر بیش از اندازه شیب می‌تواند در نهایت میزان سایش را افزایش دهد؛ به همین دلیل از این روش باید با احتیاط استفاده کنید.