تفاوت معنایی در تبلیغات واگرایی و تبلیغات ارتباطی

» ساده و کوتاه بودن کلمات «

ساختمان

باید تلاش کرد تا در کمترین زمان، پیام تبلیغاتی به مخاطب منتقل شود. این مسأله در تبلیغات شیراز جاده‌هایی که سرعت ماشین‌‌ها زیاد است از اهمیت بیشتری برخوردار است. به طور مثال کسی که با سرعت ۸۰ کیلومتر از یک بزرگراه می‌گذرد، تنها حدود ۶ ثانیه فرصت نگاه کردن به یک تابلو را پیدا می‌کند و بر این اساس باید پیام خود را حداکثر در ۶ تا ۸ کلمه به او برسانیم. در همین راستا در استفاده از فونت‌های مناسب برای خوانده شدن، باید بیشتر دقت کرد. در محل‌هایی هم که رانندگان برای تغییر مسیر تصمیم‌گیری می‌کنند، به تابلوها کمترین توجه را دارند و در این مکان‌ها باید در طراحی بیلبورد حداقل عناصر ممکن را به کار برد؛ اما در محل‌هایی که اغلب ترافیک وجود دارد، می‌توان از پیام‌های طولانی‌تری استفاده کرد؛ زیرا سرنشینان خودروها در ترافیک سنگین حتی فرصت دارند تا شماره تلفن و وب‌سایت شرکت را نیز به خاطر بسپارند! به هر حال باید به خاطر داشت که شرح کامل ویژگی‌های یک محصول، بیشتر برای بروشورها و راهنمای استفاده از محصول مناسب است و در تبلیغات باید بر منافع و مزیت‌های محصول تکیه کرد.

امروزه چاپ تیشرت یکی از روش های بسیار موثر و کارامد در امر تبلیغات می باشد. چاپ نفیس این افتخار را دارد با کسب سالها تجربه و بکارگیری جدیدترین تکنولوژی در امر چاپ به کمک شما بزرگواران بیاید

» انتقال پیام بر اساس خلاقیت «

خلاقیت‌های موجود در یک بیلبورد به چشم‌نوازی و ماندگاری آن کمک فراوانی می‌کند. اصولاً باید تلاش کرد تا پیام را نه فقط با کلمات بلکه با ترکیب خلاقانه عناصر به مخاطب منتقل کرد. بهره‌گیری از یک گرافیک جذاب اما ساده و غیرپیچیده، می‌تواند به اثربخشی تبلیغ کمک کند. همین جا باید اضافه کرد که علاوه بر هماهنگی اجزای داخلی، باید به کنتراست تابلو با محیط اطراف (ساختمان، درختان و….) نیز توجه داشت.

» تناسب ساختار تابلو با محصول «

امروزه انواع مختلفی از تابلوها وجود دارد که می‌توان در  از آنها استفاده کرد. در ارائه پیام تبلیغاتی باید به ساختار تابلو نیز توجه داشت. بیلبوردهای چندوجهی و چرخشی معمولاً برای شرکت‌هایی مناسبند که محصولات متنوعی دارند. در این حالت می‌توان هر یک از وجوه تابلو را به یکی از محصولات اختصاص داد. این‌گونه بیبلبوردها برای انجام روش‌های خلاقانه نیز مناسب‌تر و از طریق آنها می‌توان با استفاده از تصاویر مختلف، داستانی را روایت کرد. از طرف دیگر بیلبوردهای کوچک که منبع روشنایی ندارند و تنها روزها می‌توان آنها را دید، نباید به محصولاتی اختصاص یابند که مشتریان آنها بیشتر، شب‌ها خرید می‌کنند (مانند رستوران‌ها). بیلبوردهای دیواری با حفاظ (پنل‌های دیواری) نیز معمولا مورد توجه عابران پیاده قرار می‌گیرند و از این رو امکان ارائه اطلاعاتی جزئی را فراهم می‌کنند. این پنل‌ها را بیشتر موسسات فرهنگی و آموزشی به کار می‌گیرند. با استفاده از این بیلبوردها می‌توان در منطقه‌ای محدود، تبلیغی نسبتاً ارزان ارائه کرد. همچنین از بیلبوردهای داربستی بیشتر برای رویدادهای کوتاه‌مدت و محلی استفاده می‌شود و از درجه اعتبار کمتری برخوردارند، اما به دلیل انعطاف‌پذیری می‌توان با هماهنگی شهرداری آنها را تقریباً در هر محلی نصب کرد.

» جایابی بیلبوردها «

قبل از انتخاب یک تابلو حتماً باید آن را از نزدیک مشاهده کرد و نباید تنها به دیدن عکس آن اکتفا کرد؛ زیرا گاهی عکس‌ها از زاویه‌ای گرفته می‌شوند که ماسکه بودن تابلو معلوم نمی‌شود. همچنین ممکن است عکس تابلو مربوط به زمستان باشد و در حالی گرفته شده باشد که درختان اطراف تابلو هنوز برگ ندارد؛ اما در تابستان ممکن است وضعیت فرق کند و برگ‌ها روی تابلو را بپوشاند. از طرف دیگر تابلوهایی که در همجواری مناظر نامناسب (مانند ساختمان‌های مخروبه) قرار گرفته‌اند، برای تبلیغ یک کالای شیک مناسب نیستند. در انتخاب مکان یک تابلو حتماً به تابلوهای مجاور نیز باید توجه کرد. ممکن است تابلوهای مجاور با یک جمله تبلیغاتی، پیام‌ها را خنثی کنند؛ مثلاً وقتی کالای ما محصولی مانند پفک یا نوشابه باشد، در این صورت مشاهده بیلبوردی که در آن یک پیام بهداشتی در مورد تغذیه نامناسب دیده می‌شود یا تبلیغات آب معدنی به عنوان نوشیدنی سالم و برتر، تبلیغ‌ها را به ضد تبلیغ تبدیل می‌کند. منطقه جغرافیایی نصب تابلو نیز عاملی تعیین‌کننده در انتخاب محسوب می‌شود؛ برای مثال برای ارائه کالاهای لوکس، معمولاً از تابلوهای مناطقی از شهر استفاده می‌شود که ساکنان آن از نظر اقتصادی در سطح بالاتری قرار دارند.

اشکال مختلف ابزارهای رسانه محیطی:

بیلبورد‌ها یکی از بهترین ابزارهای  هستند که قدرت بالایی هم در معرفی یک محصول یا خدمات در بازار کسب وکار دارند. بیلبوردها با اشکال مختلف می توانند ببننده را به تفکر در مورد نگرش شما در بازار کار یا تفاوت یک محصول با سایر محصولات مشابه باشد و این هدف نهایی یک شرکت وایده پرداز در تبلیغات می باشد و خدمات را به مقصود نهایی و فروش بیشتربرساند . با پیشرفت فناوری های جدید هر از گاهی شاهد ورود ابزارهای جدید به محیط های تبلیغاتی هستیم که از جمله آنها ورود تلویزیون های بزرگ شهر یایکی از اهداف مهم و اساسی برای همه‌ی کسب‌وکارها یا برندهایی که به دنبال تبلیغ محصول یا خدمت خود هستند، ایجاد آگاهی مخاطب از برند و در نهایت افزایش فروش محصول یا خدمت است. از این موضوع به عنوان تبلیغات هدفمند یاد می‌شود؛ به آن معنا که با توجه به هدف کمپین و ویژگی‌های مخاطبان هدف، پیام برند در زمان و مکان درست به بیشترین تعداد مخاطب هدف انتقال داده شود. در واقع دلیل استفاده برندها از طراحی و اجرای یک کمپین تبلیغاتی، دسترسی به بیشترین مخاطب هدف با کمترین هزینه است.

زمانی‌که مدیران شرکت‌ها یا صاحبان مشاغل تصمیم به تبلیغ برند خود می‌گیرند، معمولا سوالاتی در ذهن‌شان مطرح می‌شود که با توجه به هزینه‌های بالای کمپین‌، از آژانس تبلیغاتی خود انتظار پاسخ دارند.

پرسش‌هایی از این قبیل که یک تبلیغ موثر به چه روشی انجام می‌شود؟، “یا همه‌ی فعالیت‌های تبلیغاتی در زمان مشخص، اثربخش خواهد بود؟ یا تا چه میزان تبلیغ برند می‌تواند نظر مصرف‌کننده را به خود جلب کند؟

در این بلاگ قصد داریم به‌طور موجز به مواردی که می‌تواند فروش محصول را با استفاده از تبلیغات هوشمندانه افزایش دهد بپردازیم. دقایقی را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید.

تدوین استراتژی و ارائه برنامه رسانه به‌منظور افزایش تاثیر تبلیغات هوشمند بر فروش بیشتر، بر عهده شرکت‌های تبلیغاتی قرار دارد.

فاکتورهای اساسی به‌منظور افزایش تاثیر تبلیغات هوشمند بر فروش بیشتر

  • تدوین استراتژی و توسعه برنامه رسانه توسط شرکت‌های تبلیغاتی

تبلیغات هدفمند به مجموعه‌ای از فعالیت‌های اصولی گفته می‌شود که بر مبنای دانش تبلیغات، توسط کارشناسان این حوزه صورت می‌گیرد و شامل ، ،  برنامه‌ریزی برای تامین رسانه براساس بودجه‌بندی مشخصی است که در نهایت به فروش کسب‌وکارها رونق می‌بخشد. دلیل چنین رونقی بدون‌شک جذب مشتریان بالقوه‌ای است که در معرض تبلیغات گسترده و جامع قرار گرفته‌اند.

بنابراین شرکت‌ها در صورتی می‌توانند تبلیغات برند خود را اثربخش بدانند که مشتری‌های بیشتری را به سوی محصول یا خدمات خود جذب کرده باشند و این میزان آگاهی و موفقیت زمانی رخ می‌دهد که صفر تا صد پروسه‌ی تبلیغاتی از تدوین استراتژی تا اجاره بیلبورد و مانیتورینگ، توسط شرکت‌های متخصص در این زمینه انجام گیرد.

از مهم‌ترین عواملی که در اجرای یک کمپین تبلیغاتی بسیار موثر عمل می‌کند، طراحی خلاقانه بیلبوردها است که تاثیر شگرفی بر نگرش مخاطب ایجاد می‌کند. علاوه‌بر آن، خلاقیت به عنوان یک عامل تعیین‌کننده در تغییر نگرش نسبت به نام تجاری برند و نیز میزان گرایش افراد به خرید محصول یا استفاده از خدمات نیز تاثیرگذار است. وری‌آ

یکی از دلایل اهمیت چنین امری در تبلیغات آن است که بسیاری از محققان در ادبیات روانشناسی و بازاریابی معتقدند که خلاقیت تبلیغاتی تابعی از دو بُعد واگرایی و ارتباط است. واگرایی یعنی محتوای تبلیغ‌شده به شیوه‌ای جدید، متفاوت یا غیرمعمول اجرا شود که مخاطب را از نظر احساسی و در پیام تبلیغ، درگیر کند. در ادامه به تفسیر بهتر و دقیق‌تر این دو مفهوم می‌پردازیم.

خلاقیت در طراحی به عنوان عاملی مهم برای بالا بردن تاثیر تبلیغات هوشمند بر فروش بیشتر، شمرده می‌شود.

تفاوت معنایی در تبلیغات واگرایی و تبلیغات ارتباطی

ارتباط یعنی تبلیغ برای مخاطب معنا یا ارزش پیدا کند و به عبارتی محتوای تبلیغ برای او چه در قالب ارائه خدمت چه در قالب کالای مصرفی، آموزنده، کاربردی و مفید باشد. پس از اجرای کمپین تبلیغاتی و مانیتورینگ پیامدهای آن، ملاحظه خواهد شد که هر دو بعد واگرایی و ارتباط، تاثیری متفاوت و طولانی‌مدت روی تبلیغ مدنظر گذاشته‌اند.

همچنین آگاهی بیشتر از برند، تحت‌تاثیر بعد “واگرایی” و نگرش نسبت به نام تجاری، بیشتر از بعد “ارتباط” شکل می‌گیرد. به‌طور مثال زمانی‌که فردی قصد خرید محصولی را می‌کند، از بعد “ارتباط” تاثیر گرفته است؛ چراکه هدف از این نوع تبلیغ، تاثیرگذاری بر عقل و منطق مخاطب است. در ضمن تاثیر ناشی از تبلیغات نیز با توجه به جنبه‌ی اطلاعاتی یا احساسی بودن آن نیز متفاوت است.

جنبه‌های مختلف در تبلیغات واگرایی و ارتباطی

در بعد “ارتباط”، افراد برای درک پیام تبلیغ، نیازی به پردازش عمیق ندارند و تنها شناخت و درک محتوای تبلیغ برای او کافی خواهد بود. اما تبلیغات “واگرا” نیازمند درک عمیق و درست مخاطب از تبلیغ خلاقه و طراحی منحصربه‌فرد آن است تا بتواند ضمن دریافت مفهومِ آن، لذت هم ببرد. در این‌صورت است که تبلیغ هدفمند به ثمر نشسته و تاثیر عمیق خود را بر مخاطب هدف می‌گذارد.

لازم به ذکر است که جنبه‌ی لذت‌بخش بودن تبلیغات واگرا، گاهی موجب تاثیر معکوس بر ذهن مخاطب می‌شود. پس می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که تبلیغ‌کنندگان در هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب نوع استراتژی تبلیغات، باید نوع اجرای آگهی را به لحاظ احساسی یا اطلاعاتی در نظر بگیرند. بنابراین در دنیای پررقابت امروز برجسته بودن تبلیغات برای جلب‌توجه مصرف‌کنندگان از اهمیت به‌سزایی برخوردار است و همین امر کسب‌وکارها را برای داشتن یک تبلیغات هدفمند، مصمم‌تر می‌کند.

شرکت تبلیغاتی آرمانی با تکیه بر نیروی انسانی متخصص و بانک‌ اطلاعاتی رسانه‌ای و با استفاده از روش‌های علمی برنامه‌ریزی تبلیغات محیطی، همگام با استانداردهای بین‌المللی یکی از مهم‌ترین شرکت‌های حوزه در سراسر کشور است که توانسته پیوند مناسبی میان تبلیغات و رشد فروش شرکت‌ها ایجاد کند و تبلیغات هدفمند را در تمام زمینه‌های کاری خود به کار گیرد. همچنین این شرکت با ارائه پلتفرم هوشمند به مشتریان خود، فرزاد علیپور

اندیشه دشمن همواره بر این قرار گرفته است تا دیگری را از پیش روی خود بردارد، تضعیف نماید و بر او چیره و مسلط شود. بنابراین، همه ابزارهای درست و نادرست را به کار می‌گیرد تا به این هدف برسد؛ چرا که برای او هدف، هر وسیله‌ای را توجیه می‌کند؛ زیرا خصومت وی، چنان رشد یافته است که اجازه نمی‌دهد تا درچارچوب‌های پذیرفته شده و هنجاری که از آن به حق یاد می‌شود عمل کند.
اصولا محبت و دشمنی به چیزی، آدمی‌را کور می‌سازد و نمی‌تواند در محور و مدار حق گردش کند؛ از این رو قرآن به مومنان هشدار می‌دهد تا همواره در محور حق حرکت کنند و اجازه ندهند تا محبت به چیزی یا دشمنی نسبت به آن، ایشان را از مدار حق و حقیقت بیرون برد و تعدی و تجاوز را پیشه گیرند و عدالت را زیر پا گذارند.
بی گمان، دشمن در راه رسیدن به هدف خویش بر آن است تا با کمترین هزینه بیشترین بهره را ببرد. در این میان تبلیغات و جنگ نرم از چنین ویژگی خاص و شگفت برخوردار می‌باشد. از این روست که تبلیغات، به‌عنوان محوری‌ترین ابزار تسلط مورد توجه همگان قرار گرفته است؛ افزون بر اینکه تسلط و چیرگی از راه تبلیغات، نه تنها هزینه‌های جانی به دنبال ندارد، بلکه همراهی و همدلی برخی را نیز سبب می‌شود و تسلط را توجیه می‌کند. بر این اساس، در دیپلماسی عمومی، اصل تبلیغات به‌عنوان مهم‌ترین ابزار تسلط و همراهی از سوی دولتمردان جهان امروز مورد توجه و تأکید قرار گرفته است.
نویسنده در این مطلب برآن است تا به نقش تبلیغات و تبلیغات سوء در جنگ نرم‌ اشاره کند و روش‌ها و اهداف آن را بر اساس آیات قرآن تبیین کند.
***
نقش تبلیغات در دیپلماسی عمومی
در دیپلماسی تلاش می‌شود تا دیگران را با اهداف خود همراه سازد و یا دست کم در جبهه مخالف قرار ندهد. در این میان اگر همدلی دولت‌ها نیز برانگیخته شود موفقیت تمام برای دیپلماسی به ارمغان آورده است.
اما در جهان امروز چنین دیپلماسی نمی‌تواند تأثیر شگرفی از خود بجا گذارد؛ چرا که در آن افکار عمومی ملت‌ها و توده‌ها نادیده گرفته شده است؛ این در حالی است که به سبب گسترش فن‌آوری‌های ارتباطی، افکار عمومی نقش شگفتی را در تعاملات ملی و فراملی ایفا می‌کنند. از این رو دیپلماسی عمومی به معنای همراه‌سازی بلکه همدل‌سازی ملت‌ها به جای دولت‌ها محوریت یافته است و در این میان نقش رسانه‌ها و تبلیغات نیز برجسته می‌شود؛ چرا که رسانه‌ها و تبلیغات است که می‌تواند چنین همراهی و همدلی را ایجاد کند.
تبلیغات تلاش می‌کند تا با بیان حقایق و یا حقیقت‌نمایی، بینش و نگرش مخاطب پیام را دگرگون ساخته و او را با خود همراه و همدل کند. بنابراین، تغییر یا تصحیح و یا اصلاح بینش‌ها و نگرش‌های مخاطبان در تبلیغات محوریت می‌یابد.
از آنجاییکه توده‌های مردم به عدالت و حق به‌عنوان ارزش توجه و اهتمام دارند، تبلیغات نیز می‌کوشد تا بر اساس این محور صورت گیرد. هر چند که انسان بطور فردی و شخصی برای پاسخگویی به نیازهای خود، از حق عدول می‌کند و عدالت را دور می‌زند ولی در حرکت‌های جمعی این‌گونه عمل نمی‌کند بلکه می‌کوشد تا خود را با اصول و مبانی عقلانی همراه و هماهنگ نشان دهد و بر این اساس حق محوری و عدالت طلبی را هدف خویش می‌نمایاند و در این چارچوب حرکت می‌کند.
همین تفاوت رفتاری آدمی‌در حرکت‌های فردی و جمعی موجب می‌شود تا تبلیغات به بسیج توده‌ای توجه خاص کند و حتی مخالفان عدالت و حق را در عمل همراه و هماهنگ با خود سازد. بنابراین لازم است که حتی کسانی که در مسیر باطل و بی‌عدالتی گام برمی‌دارند، خواسته‌های خویش را حق و عدالت طلبانه جلوه دهند، بلکه دراین میان، باطل و ظلم، جلوه‌های بیشتری از حق خواهی و عدالت خواهی دارد و از همه ابزارها برای فریب و جلوه گیری بهره می‌برد تا این‌گونه برای افکار عمومی حق محوری و عدالت خواهی خود را اثبات کند.
در حقیقت، در جنگ نرم تبلیغاتی و رسانه‌ای، اظهار حق محوری و عدالت خواهی خود و اثبات باطل محوری و ظلم گرایی طرف مخالف، در محور حرکت‌های تبلیغی قرار می‌گیرد.

ساختمان

جنس ساك پارچه اي تبليغاتي ، پارچه سوزنی یا اسپان باند میباشد. این محصول دوستدار محیط زیست است و ماندگاری بیشتری نسبت به شاپینگ بگ های کاغذی و نایلونی دارد.
بنابراین، برای تأثیرگذاری تبلیغات در مخاطب، می‌بایست به حق محوری و عدالت خواهی به‌عنوان یک اصل اساسی توجه شود، زیرا چنانکه گفته شد، مخاطبان به‌ویژه در حرکت‌های توده‌ای و عمومی ، گرایش دارند تا این‌گونه شناخته و معرفی شوند. از این رو دشمنان حق و عدالت نیز خود را حق جو و عدالت خواه می‌نمایانند و حتی در این امر افراط می‌ورزند تا باور آن برای مخاطب آسان‌تر شود.
البته تأثیرگذاری پیام تبلیغاتی، نیازمند اموری چون استمرار در تبلیغات نیز می‌باشد. تکرار پیام و نیز تعدد در پیام رسانان از دیگر عوامل تأثیرگذاری است که آیه ۱۴ سوره یس نیز به آن‌ اشاره دارد. در جهان امروز، رسانه‌های استکباری بیشتر از این شیوه تواتر‌سازی استفاده می‌کنند؛ چرا که تکرار یک پیام از سوی رسانه‌های مختلف و کشورها باور پیام را برای مخاطب آسان می‌کند. روزنامه‌های زنجیره‌ای نیز از این ابزار به خوبی استفاده می‌کنند و با تکرار یک پیام آن را برای مخاطب باورپذیر و حق جلوه می‌دهند.
در جهان امروز، دیپلماسی عمومی بر آن است تا صورت پسندیده و مقبولی از یک کشور در ذهن مخاطبان و افکار عمومی ایجاد کند تا همراهی و بلکه همدلی آنان را برانگیزد. تبلیغات، اصلی‌ترین ابزار کارآمد در این عرصه به شمار می‌آید و اصولا نمی‌توان امید به تأثیرگذاری دیپلماسی عمومی بدون تبلیغات داشت.بنابراین می‌توان نقش تبلیغات را در دیپلماسی، نقشی محوری ارزیابی کرد.
اهداف و روش‌های تبلیغاتی دشمنان
چنانکه گذشت برای برانگیختن همراهی و همدلی مخاطبان، می‌بایست پیام به‌گونه‌ای از نظر محتوا بسته‌بندی شود که حق محوری و عدالت طلبی در آن برجسته باشد تا این‌گونه مخاطب از دوست و دشمن نتواند واکنش منفی نسبت به پیام از خود بروز دهد؛ چرا که مخالفت با چنین پیام‌هایی به معنای مخالفت با اصول و مبانی انسانیت است و افکار عمومی نیز بطور طبیعی چنین چیزی را برنمی‌تابد و به شدت با آن مخالفت خواهد کرد.
براین اساس است که حتی ظالمان و باطل گرایان، مطالب خویش را در این چارچوب تعریف می‌کنند. خداوند در آیه ۱۱ سوره بقره نقل می‌کند که منافقان مفسد، خود را مصلح می‌نامند و پیام و رفتار خویش را در چارچوب اصلاحات و دفع و رفع فساد تعریف می‌کنند؛ چرا که از نظر افکار عمومی نفس اتهام افساد خود مهم‌ترین عامل واگرایی مردم از آنها است. اتهام کشور و ملتی به فسادانگیزی در جامعه جهانی و محور شرارت بودن، به خودی خود می‌تواند عاملی برای واگرایی همان مردم از نظام و دولت خویش باشد، چه رسد که افکار عمومی دیگر ملت‌ها را نیز بر مخالفت با آنان بر انگیزاند.
از دیگر روش‌هایی که در تبلیغات دشمن به کار گرفته می‌‌شود، بهره‌گیری از ابزار تمسخر است. دشمنان به سبب اینکه می‌توانند برای دستیابی به هدف از هر ابزار حق و باطلی بهره جویند، از این ابزار باطل نیز سود می‌جویند؛ چرا که تضعیف دشمن از طریق تمسخر و استهزاء بسیار کارساز است. اصولا کسانی که متهم به اموری چون ساده‌‌لوحی، خرافات‌پرستی، بیهوده‌گویی و مانند آن می‌شوند، نمی‌توانند پیام‌های حق و عدالت‌خواهانه خود را به سادگی به گوش مخاطبان پیام برسانند. از این دشمنان همواره از تصویرسازی کاریکاتوری از ‌اشخاص مخالف سود برده‌اند. در طول تاریخ دشمنان پیامبران با استفاده از این روش توانستند بسیاری از مردم را همراه خویش سازند. آنان در جنگ نرمی که علیه ایشان به راه انداختند، همواره تصاویر کاریکاتوری ارائه می‌دادند که شامل اموری چون خرافه‌گرایی، سحر و جادوگرایی و ساده‌لوحی و سفاهت و حماقت و مانند آن می‌شد. آیات بسیاری از قرآن تصاویر کاریکاتوری ارائه شده از سوی دشمنان پیامبران را بیان کرده است و اینکه چگونه دشمنان توانستند از این طریق افکار عمومی و توده‌های ساده‌لوح را با خود همراه و همدل کنند.
بهانه‌جویی در انجام کارهای خیر و سنگ‌اندازی در مسیر حق در لباس حق‌جویی و عدالت‌خواهی از دیگر روش‌های دشمنان است که قرآن از آن سخن به میان می‌آورد. دشمنان می‌کوشند تا برای بد جلوه دادن پیام‌های مبتنی برحق و عدالت، آن را ناکارآمد نشان دهند. از این رو پیام‌هایی را تهیه و ارسال می‌کنند که در آن پیام‌های حق‌جویانه و عدالت‌خواهانه، به عللی ناکارآمد نشان داده شود. چنین پیام‌هایی از سوی دشمنان اسلام نسبت به قوانین بازدارنده و مجازات‌های اسلامی بارها و بارها تکرار شده است که از آن جمله می‌توان به پیام‌هایی که درباره قصاص و نظام اسلامی ارسال می‌شود‌ اشاره کرد.
همین بهانه‌جویی و تبلیغات منفی دشمنان موجب می‌شود که دولت اسلامی نتواند مردم خویش را با خود همراه سازد و از ترس‌گریز مردم در صورت اجرای قوانین، می‌کوشد تا با تعطیل و تغییر و تعدیل قوانین، همراهی افکار عمومی داخلی را همچنان حفظ کند. خداوند نسبت به چنین رفتاری هشدار می‌دهد و بر این باور است که ترس از بهانه‌جویی مردم از نظام اسلامی نمی‌بایست موجب شود بخشی از معارف یا احکام و قوانین دینی وانهاده شود.(هود، آیه ۱۲)
به سخن دیگر، دشمنان به هدف اظهار ناکارآمدی نظام اسلامی و دولت حق و عدالت محور، می‌کوشد تا فضایی را پدید آورد تا مردمان با آنها همراه و همدل شده و تغییر و تعطیل برخی از معارف و یا قوانین را از دولت اسلامی بخواهند. روشی که دشمن در تبلیغات خویش استفاده می‌کند، تاکید بر ناکارآمدی قانون عدالت محور و یا معارف حقه می‌باشد تا افکار عمومی به علت ناکارآمدی با قانون حق و معارف حقانی مخالفت نمایند. چنین شیوه‌ای موجب می‌شود تا دشمنان متهم به مخالفت با حق و عدالت خواهی نشوند.
دشمنان تلاش می‌کنند تا مردمان و افکار عمومی را با تبلیغات دروغین و مسموم خود همراه کنند. از این رو بر بخش‌هایی تاکید می‌کند که گرایش شهوانی و تمایلات نفسانی مردم را تقویت می‌کند. این گونه است که در جنگ نرم، رسانه‌ها و تبلیغات بر ابعاد نفسانی مخاطبان متمرکز می‌شود و به اموری چون ارضای شهوات جنسی و مانند آن تاکید می‌شود. دشمن به صراحت اعلام می‌کند که به جای فرستادن بمب، می‌بایست دامن‌های کوتاه را در جامعه تشویق و ترغیب کنیم تا با بدحجابی و بی‌حجابی، جامعه اسلامی همانند جامعه اندلس از درون متلاشی شود و مردمان خواسته‌های نفسانی و تمایلات شهوانی را بر هر کار دیگری ترجیح دهند.
اصولا انسان‌ها حتی اگر خواهان حق و عدالت باشند، ولی نمی‌توانند بر این خواسته خود پایدار باشند و استقامت کنند؛ چرا که حق محوری و عدالت مداری اگرچه در بیان شیرین و گوارا و همه پسند است ولی در مقام عمل بسیار سخت و جانکاه است و بیشتر مردم از آن می‌گریزند.
این در حالی است که نسبت به باطل و تمایلات نفسانی و خواسته و خواهش‌های آن ، چنین ناملایمات و سختی‌هایی را نمی‌بایست تحمل کنند. تمایلات نفسانی و هواها و خواسته‌های آن بی‌پایان و سیری ناپذیر است و وسوسه‌های شیاطین رسانه‌ها در کنار تمایلات درونی موجب می‌شود تا تقویت شود.
در آیه ۱۵ سوره شورا خداوند از پیامبر(ص) می‌خواهد تا در تبلیغات خویش استقامت داشته باشد و متأثر از خواسته‌های نفسانی مردم، از حق و عدالت کوتاه نیاید. این بدان معناست که مبارزه نظام اسلامی با تمایلات نفسانی توده‌های مردم کار آسانی نیست و اگر در مقام اجرای قوانین عزم جدی نداشته باشد، می‌بایست گام‌به‌گام از مواضع اصولی و حق خود دست بردارد و به تمایلات بی‌پایان مردم پاسخ دهد. این در حالی است که دشمن تمامی توجه و اهتمام خویش را به این تمایلات متمرکز کرده است و می‌کوشد تا مردمان را با خود همراه و همدل سازد.
به عبارت دیگر، وجود تمایلات نفسانی در جامعه از سویی و نیز وسوسه‌های تبلیغاتی دشمنان از سوی دیگر موجب می‌شود تا فشار مضاعفی به دولت اسلامی برای اجرای قوانین حق محور و عدالت‌مداری چون قصاص و حجاب و مانند آن وارد شود که اگر دولت اسلامی استقامت و پایداری به خرج ندهد و به اجرای قوانین اقدام نکند می‌بایست خود را آماده عقب‌نشینی و سیطره دشمنان و استکبار جهانی بر جامعه اسلامی‌کند.
همان‌گونه که استقامت و نه سختگیری در اجرای قوانین عدالت‌محور می‌تواند موجبات واگرایی بخشی از جامعه شود، همچنین تندخویی می‌تواند این‌گونه باشد. بنابراین سختگیری و تند‌خویی در اجرای عدالت می‌تواند عامل واگرایی بخشی از جامعه شود. این در حالی است که دشمنان تبلیغات را بر پایه و محور مهر ومحبت ساماندهی می‌کنند و به‌گونه‌ای اجرای عدالت و استقامت را جلوه می‌دهند که گویی سختگیری و تندخویی از سوی دولت اسلامی در حق شهروندان اعمال می‌شود. بر این اساس برخی از افکار عمومی جامعه متأثر از تبلیغات و فریب  رسانه‌ای گمراه می‌شود و با دشمن همراه و گاه همدل می‌گردد. ازاین رو تبیین درست حقایق و رفتار در راستای شفاف‌سازی و جلوگیری از فریب لازم است. به این معنا که افکار عمومی می‌بایست تفاوت معنای استقامت و سختگیری و تندخویی را بشناسد. (نگاه کنید: آل‌عمران، آیه ۱۵۹ )
از آیه ۱۱۲ سوره انعام بر می‌آید که دشمنان حق و عدالت، محور تبلیغات خود را بر فریب می‌گذارند و باطل و ظلم خویش را در جامه‌ای آراسته بر مردمان تحمیل می‌کنند. همچنین با داستان‌های خرافی و دروغین و سرگرم کردن مردمان به فیلم‌ها و رمان‌ها و داستان‌های واهی و باطل‌، مردمان را از شناخت حقایق و همراهی و دفاع از آن باز می‌دارند. خداوند در آیه ۶ سوره لقمان‌، از مهم‌ترین ابزارها و روش‌های دشمنان را بهره‌گیری از داستان و رمان‌های خرافی و باطل معرفی می‌کند که مردمان را به خود سرگرم کرده و از اندیشه و تامل در حقایق و همراهی با آن باز می‌دارد.
تبلیغات سوئی که سامری انجام داد عامل مهم در گرایش مردم یهود به شرک و گوساله پرستی است. در جهان امروز رسانه‌های هالیوودی در نقش گوساله سامری این‌گونه عمل می‌کند تا اموری باطل را به جای خداوند و حقیقت قالب نماید و جایگزین سازد.(طه، آیات ۸۵ تا۸۸)
همین تبلیغات سوء هالیوودی و رسانه‌های استکباری و شبکه‌های مجازی است که مردمان را به سوی گمراهی و انحراف سوق می‌دهد و آنان را به باطل سرگرم و از حقیقت دور می‌سازد و اجرای عدالت را به تاخیر می‌اندازد.(لقمان‌، آیه ۶) تبلیغات استکبار جهانی با رسانه‌های پرقدرت و فراگیرش، به‌گونه‌ای استمرار دارد که مخاطب فرصت نمی‌یابد تا با پیام دیگری روبه‌رو شود. انباشت جهان از پیام‌های دروغین و تکرار و استمرار شبانه‌روزی آن به‌گونه‌ای است که مخاطبان در دیواری نامریی گرفتار می‌آیند و اجازه نمی‌یابند تا با پیام‌های دیگر رو‌به‌رو شوند.(سباء، آیه ۳۳)
از آیه ۱۱۲ سوره انعام بر می‌آید که تبلیغات استکباری دشمنان با تبادل سخنان به ظاهر آراسته و منطقی در میان خودشان انجام می‌گیرد. آنان برای رسیدن به اهداف زشت و ظالمانه خود، تبلیغات سوء علیه احکام الهی و حق محور و عدالت مدار به راه می‌اندازند و با القای شبهات می‌کوشند تا حق زشت جلوه داده شده و عدالت ظلم شمرده شود.
شایعات و تهمت‌ها (نور‌، آیه‌۱۱) و نیز ایجاد کانون‌های پنهانی توطئه و شبهه‌افکنی (مجادله ، آیه ۸) و جوسازی و تبلیغات نادرست با بهره‌گیری از منافقان و ستون پنجم داخلی(توبه‌، آیه ۶۱ و آیات پیش گفته‌) از دیگر روش‌های مخالفان علیه دولت اسلامی است که در این آیات به آن توجه داده شده است.
آنچه بیان شده تنها گوشه‌ای از فعالیت‌ها و روش‌های تبلیغاتی دشمنان در جنگ نرم و رسانه‌ای است که علیه حق و عدالت همواره در پیش گرفته می‌شده و اکنون به شکل جامع و فراگیر و شدیدتری ادامه دارد. باشد با هوشیاری و درک موقعیت و حقیقت از عدالت حمایت کرده و در دام فریب دشمن نیفتیم.