بین الملل

رایزنی‌های پاشینیان با رهبران جهان درباره کریدور لاچین

دفتر نخست‌وزیری ارمنستان خبر داد «نیکول پاشینیان» در گفت‌وگوی تلفنی با «سید ابراهیم رئیسی‌» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران مسائل مربوط به اوضاع منطقه به ویژه «انسداد غیرقانونی کریدور لاچین» را مورد بررسی قرار داد.

محاصره قره‌باغ توسط جمهوری آذربایجان از ۱۲ دسامبر سال ۲۰۲۲ میلادی آغاز شده؛ زمانی که فعالان حامی محیط زیست آذربایجان کریدور لاچین را که تنها مسیر ارتباطی منطقه ارمنی‌نشین قره‌باغ با ارمنستان و باقی جهان است، مسدود کردند.

این محاصره در ۲۳ آوریل سال ۲۰۲۳ میلادی شدت گرفت؛ زمانی که جمهوری آذربایجان ایست‌های بازرسی نظامی در امتداد این کریدور تعبیه کرد و تمامی تحرکات میان ارمنستان و قره‌باغ را تحت کنترل نیروهای مرزی آذربایجان درآورد.

پاشینیان همچنین با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا تلفنی گفت‌وگو کرد و طرفین به تشدید بحران انسانی در قره‌باغ در نتیجه مسدود شدن کریدور لاچین و حضور نیروهای جمهوری آذربایجان در اطراف قره‌باغ اشاره کردند.

گفت‌وگوی تلفنی نخست‌وزیر ارمنستان با «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان نیز در مورد تعمیق بحران انسانی در قره‌باغ کوهستانی در نتیجه مسدود کردن کریدور لاچین، متمرکز بود.

پاشینیان با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «ایراکلی غاریباشویلی» نخست‌وزیر گرجستان در این رابطه تلفنی گفت‌وگو کرد.

310310

تیم تحریریه بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای امور خاورمیانه. با توانایی درک عمیق از تاریخ و جغرافیا، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره تحولات سیاسی، اقتصادی و امنیتی در منطقه خاورمیانه ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و استراتژیک، به شما دیدی کامل از رویدادهای خاورمیانه می‌دهم.