بین الملل

محورهای رایزنی «اردوغان» و «پاشینیان»

به نقل از رادیو ملی ارمنستان، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان امروز دوشنبه با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه تلفنی گفتگو کرد.

بر اساس اعلام این رسانه، در این گفتگو روابط ارمنستان و ترکیه و مسائل منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سران دو کشور در این رایزنی با تأکید بر اینکه دستیابی به صلح و ثبات پایدار در منطقه به توسعه و شکوفایی همه کشورهای منطقه کمک می کند، تأکید کردند که به تلاش های دیپلماتیک برای دستیابی به این هدف ادامه خواهند داد.

رادیو ملی ارمنستان در خصوص این گفتگوی تلفنی به موضوعات بیشتری اشاره نکرد.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیهدیروز یکشنبه در سخنانی اعلام کرد که در بحران قره‌ باغ، آنکارا خواستار آرامش بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان است.

اردوغان در این‌ باره گفته بود: برگزاری انتخابات در قره‌ باغ برداشتن گام درستی نیست. اتحادیه اروپا از این اقدام حمایت نمی‌ کند. من امروز با علی‌ اف (رئیس‌ جمهور جمهوری آذربایجان) تلفنی گفتگو کردم و فردا هم با پاشینیان گفت‌وگو خواهم کرد و به او می‌گویم که نباید از این اقدام (انتخابات) حمایت کند.

وزارت امور خارجه ترکیه شنبه هفته جاری با انتشار بیانیه‌ ای برگزاری انتخابات در منطقه قره باغ را محکوم کرد. در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه ترکیه با ادعای اینکه چنین اقداماتی به معنای ضربه به گفتگوهای صلح میان باکو و ایروان است، آمده بود: برگزاری انتخابات ساختگی توسط نیروهای ارمنستانی که به صورت غیرقانونی کنترل منطقه قره باغ را در اختیار دارند، تلاشی دیگر به منظور مشروع نشان دادن وضعیت خلاف حقوق بین الملل موجود در منطقه به شمار می‌رود.

وزارت خارجه ترکیه همچنین در بیانیه خود اضافه کرده بود که چنین اقداماتی در تضاد آشکار با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و تصمیمات سازمان امنیت و همکاری اروپا است.

310310

تیم تحریریه بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای امور خاورمیانه. با توانایی درک عمیق از تاریخ و جغرافیا، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره تحولات سیاسی، اقتصادی و امنیتی در منطقه خاورمیانه ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و استراتژیک، به شما دیدی کامل از رویدادهای خاورمیانه می‌دهم.