برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

نحوه ایمپلنت دندان

نحوه ایمپلنت دندان

سال ‌ها پیش، تنها گزینه‌ ها برای جایگزینی دندان‌ های از دست رفته، پروتز یا بریج بود و یا در نهایت صمیم به عدم جایگزینی آنها. برخی از افراد به دلیل ناراحتی و خجالتی که ممکن است با دندان‌های مصنوعی همراه باشد، از قرار دادن پروتز خودداری می‌کنند. اما در مورد ایمپلنت دندان اینگونه نیست.

در حالی که اینها گزینه های خوبی هستند، اما نکات منفی می تواند فوق العاده باشد. پروتزها همیشه ثابت نبوده و در حین غذا خوردن از جای خود خارج می شوند. آنها همچنین باید هر چند سال یک بار تعویض شوند زیرا استخوان فک بالا و پایین از بین می رود. علاوه بر این، پروتزهای پارسیل که جایگزین یک یا چند دندان می شوند، می توانند دندان های سالم اطراف را که از پروتز حمایت می کنند ضعیف سازند.

ایمپلنت دندان آپارات | ایمپلنت دندان آسیا | ایمپلنت دندان آسیاب

امروزه، کاشت دندان یا ایمپلنت که یکی از پیشرفت‌ های فناوری دندانپزشکی است، فرصت ‌های ترمیمی قابل توجهی را برای توانبخشی دندان فراهم نموده و راه‌حل‌ های طولانی‌ مدتی را ایجاد می کند که به طور فزاینده ‌ای در بین بیماران محبوبیت دارد.

ایمپلنت چیست و چگونه کار می کند؟

ایمپلنت های دندان پیچ های کوچکی هستند که برای جایگزینی ریشه دندان از دست رفته طراحی شده اند. آنها از طریق جراحی در فک شما جاسازی شده و پس از تثبیت، با تاج دندان حمایت می شوند. هرچند قیمت ایمپلنت دندان از سایر گزینه های جایگزینی نظیر بریج یا پروتزهای مصنوعی بالاتر است، اما در عوض با مزایای بیشتری همراه است.

ایمپلنت های دندان از تیتانیوم یا زیرکونیا ساخته می شوند که مواد زیست سازگاری بوده و به خوبی توسط بدن انسان تحمل می شوند. در طی یک دوره چهار تا شش ماهه، استخوان فک شما در اطراف ایمپلنت و از طریق سوراخ‌ های پین موجود رشد کرده تا با ایمپلنت ‌ها را به‌گونه ‌ای که گویی بخشی از بدن شما هستند ادغام شوند.

مراحل پروسه ایمپلنت دندان

– مشاوره و بررسی دندان ها

اولین بخش از روش کاشت دندان با مراجعه به یک دندانپزشک با تجربه شروع می شود که در این زمینه به شما مشاوره می دهد. دندانپزشک دندان های شما بررسی نموده، اشعه ایکس عکس برداری می کند و از شما سوالاتی در مورد سابقه پزشکی می‌پرسد تا مشخص کند آیا شما فرد مناسبی برای کاشت دندان هستید یا خیر. اگر چنین هستید، او یک برنامه درمانی سفارشی برای شما آماده نموده و تمام مراحلی را که برای جایگزینی دندان های از دست رفته باید انجام دهید، توضیح می دهد.

– کشیدن دندان

اگر هنوز دندان آسیب دیده یا پوسیده در دهان شماست، برنامه درمانی شما ممکن است با کشیدن دندان شروع شود. ممکن است پس از کشیدن دندان تورم یا التهاب ایجاد شده و بنابراین شاید لازم باشد حدود چند هفته قبل از کاشت دندان صبر کنید.

– پیوند استخوان

اگر فک شما خیلی نرم یا خیلی ضعیف است و نمی تواند از ایمپلنت های دندان پشتیبانی کند، دندانپزشک شما ممکن است پیوند استخوان را توصیه کند. در طی این روش، مواد پیوند استخوان در حفره دندان از دست رفته قرار داده می شود تا رشد استخوان را تحریک سازد.

– قرار دادن ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندان تحت بی حسی موضعی قرار می گیرند. دندانپزشک شما برشی در لثه شما ایجاد نموده و سوراخ هایی را در استخوان فک شما ایجاد می کند. ایمپلنت ها در سوراخ ها پیچ شده و در نهایت لثه شما بخیه می شود. شما یک دوره بهبودی سه تا شش ماهه را قبل از قرار دادن قطعه اکستنشن طی خواهید کرد.

اباتمنت یا اکستنشن قطعه اتصال دهنده ای است که تاج دندان شما را پشتیبانی می کند. قرار دادن آن مستلزم آن است که دندانپزشک شما قبل از بخیه زدن مجدد محل جراحی را باز کند. پس باید انتظار داشته باشید که یک دوره درمانی دیگر را پشت سر بگذارید.

– قرار دادن تاج دندان

آخرین مرحله در روش ایمپلنت دندان، قرار دادن تاج است. این قسمت قابل رویت دندان شماست که وقتی شما لبخند می زنید دیگران آن را خواهند دید.

سخن پایانی

همانطور که در بالا نیز توضیح دادیم، ایمپلنت ها جایگزین دندان‌ های آسیب ‌دیده یا از دست رفته با دندان‌ های مصنوعی می شوند، نوعی روکش ‌های سرامیکی که به پایه‌های تیتانیومی متصل به فک نصب می شوند. ایمپلنت دندان عملکردی عالی و ظاهری طبیعی دارد. در برخی موارد نیز، پیوند استخوان می تواند ایمپلنت را محکم نموده و لنگر بهتری برای ایمپلنت و دندان های جدید ایجاد کند.

ایمپلنت های دندان راحت و محتاطانه بده و برخلاف پروتزهای مصنوعی، لازم نیست آنها را برای تمیز کردن یا قبل از خواب بیرون بیاورید. همچنین شکل طبیعی و قرارگیری ایمپلنت ها می تواند به حفظ ساختار صورت کمک کرده و در عین حال از زوال استخوان بیشتر جلوگیری کند.