چگونه از خودرو در جاده های سرد و یخی محافظت کنیم؟

زمستان همون طور که معرف حضورتون هست، فصلیه که می‌تونه به ماشین‌تون آسیب بزنه. سرمای زیاد و یخبندان مواردی هستند که اگه کنترل نشن، مشکلات زیادی رو برای ماشین‌تون به وجود میارن. مراقبت از خودرو در زمستان اهمیت زیادی داره و شما به عنوان یه راننده برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی و از اون مهم‌تر حفظ سلامت ماشین و سرنشینان در ماشین خودتون باید به این موضوع توجه خیلی زیادی داشته باشید.  با iranrahyab  همراه باشید.

  1. مواظب باتری باشید
  2. روغن موتور رو بررسی کنید.
  3. سیستم ترمز رو فراموش نکنید.
  4. استفاده از ضد یخ رو در اولویت قرار بدید.
  5. برف ‌پاک‌ کن‌ها رو بررسی و یا تعویض کنید.
  6. محلول و مخزن شیشه‌‌ شور مهم هستند.
  7. از سلامت لاستیک‌ها و فشار آن‌ها غافل نشوید.
  8. چراغ‌های داخلی و خارجی خودرو رو کنترل کنید.
  9. حواستون به ترموستات خودرو هم باشه.
  10. مکمل سوخت یا تثبیت کننده اضافه کنید.
  11. روغن کاری بخش‌های مهم شاسی رو یادتون نره.
  12. دهانه اگزوز و ورودی‌ها رو چک کنید.
  13. تجهیزات لازم رو در خودرو قرار بدید.
  14. قدرت کاور رو دست کم نگیرید.
  15. از واکس و پولیش مناسب بدنه استفاده کنید.
  16. سیستم گرمایشی داخل کابین رو چک کنید.
  17. معاینه فنی رو از یاد نبرید.

مراقبت از خودرو در زمستان مهمه چون سیستم خودرو باید با شرایط آب و هوایی جدید هماهنگ بشه تا بتونه بدون مشکل، عملکرد خوبی داشته باشه. این کار هم بدون توجه و مراقبت شما راننده و مالک عزیز اتفاق نمی‌افته، چرا که بدون نیاز به تخصص خاصی، باید یه بازبینی کلی از وسیله نقلیه خودتون انجام بدید. ما در این مطلب نکات مهم مراقبت از خودرو و ماندن خودرو در جاده در زمستان رو براتون جمع‌آوری کردیم که با توجه به این نکات تو سرمای زمستان کمتر دچار اذیت و مشکل میشید‌. با ما همراه باشید. در صورتی که در جاده گیر افتاده اید می توانید یدک کش کردن به کمک خودرو دیگر را در هنگام برف ئ یخبندان بودن جاده انجام دهید.

روغن موتور رو بررسی کنید.

یکی از اولین کارهایی که باید بکنید اینه که مطمئن شید روغن موتور ماشین‌تون سالمه و مقدارش کافیه و خراب نشده. یکی از عوامل بسیار مهم در عملکرد صحیح موتور خودرو چه در تابستان و چه در زمستان، استفاده از روغن موتور مرغوب و متناسب با مکانیک خودرو هستش که بهتره تا با تغییر فصل، عوض بشه و نوع مناسب با آب و هوای جدید اون تو خودرو به کار بره. با توجه به دمای هوا روغن موتور باید ویژگی‌های مختلفی داشته باشه. دو تا از این ویژگی‌های مهم ویسکوزیته و کیفیت روغن موتور هستند که با توجه به نوع خودرو و دمای محیط انواع مختلفی دارند.

میزان کیفیت روغن موتور رو با حروفی مثل SN ،SL ،SM و… شناسایی می‌کنند که با توجه به تکنولوژی موتور خودرو استفاده میشن و تو دفترچه ماشین معرفی شده‌اند. ویژگی دوم گرانروی یا ویسکوزیته روغن موتوره که میزان غلیظ یا رقیق بودن روغن و مقاومت اون رو در برابر لغزیدن و جاری‌شدن رو مشخص می‌کنه. این ویژگی با اعدادی مثل ۳۰ ـ ۵، ۴۰ ـ ۱۰، ۵۰ ـ ۲۰ و … شناخته میشه. هر چی که عدد بازه سمت راست بیشتر باشه، روغن غلیظ‌تر میشه و برای استفاده خودروها در فصول گرم مناسب‌تره و بلعکس. به عنوان مثال روغن ۴۰ ـ ۱۰ از ۵۰ ـ ۲۰ رقیق‌تره و بهتره تا در زمستان از این نوع استفاده بشه. این نکته برای شمایی که خودروی قدیمی دارید، خیلی مهم‌تره و اهمیت زیادی داره.

درجا کار کردن تعطیل!

یکی از نکات خیلی مهمی که باید درباره‌ی مراقبت از خودرو در زمستان بدونید اینه که چجوری بعد از گذروندن یه شب سرد و طولانی اون رو روشن کنید. وقتی که موتور و اجزای اون در معرض سرمای شدید قرار می‌گیرن، دمای روغن هم کاهش شدیدی پیدا می‌کنه و عملکرد موتور هم تا حد زیادی افت می‌کنه. این عوامل باعث میشن که سایش قطعات اصطکاکی موتور و مصرف ‌سوخت بیشتر بشه و آلاینده‌های بیشتری نسبت به قبل تولید بشه که در نتیجه، آلود‌گی هوا در زمستان هم بیشتر بشه.

با این وجود خیلی از راننده‌ها باور دارند که تو روزهای سرد و بعد از استارت زدن، بهتره تا پیشرانه تا چند دقیقه به طور درجا کار کنه و گرم بشه تا بتونه بدون مشکل حرکت کنه. اما این باور غلطه و گرم کردن خودرو در حالت درجا کار کردن موتور، اصلا کار درستی نیست. بهترین روش برای گرم کردن پیشرانه اینه که بعد از استارت زدن، به آرامی حرکت کنید و سعی کنید تا فشارهای ناگهانی به روی پدال گاز وارد نکنید. بعد از چند دقیقه که با دنده سنگین حرکت کردید، می‌تونید سرعت‌تون رو زیاد هم بکنید.

وقتی بعد از روشن‌کردن موتور، خودرو آروم حرکت می‌کنه، احتراق و روان‌کاری موتور هم خیلی بهتر از درجا کار کردن انجام میشه. قبل از گرم‌شدن کامل پیشرانه خودرو، رانندگی خشن و اسپورت می‌تونه آسیب جدی به موتور وارد کنه. با این روش انتقال دما تو بخش‌های مختلف پیشرانه بهتر انجام میشه، جعبه دنده و سیستم انتقال نیرو هم در کنارش به مرور زمان گرم و آماده میشن و علاوه بر این‌ها، از اتلاف سوخت و آلودگی هوا هم پیشگیری میشه.

مواظب باتری باشید.

باتری اگه مهم‌ترین قطعه خودرو نباشه، بدون شک جزو مهم‌ترین‌هاست. باتری در زمان کاهش دمای هوا، بیش‌تر از هر بخش یا قطعه دیگه‌ای دچار مشکل میشه و کلا خیلی حساسه. پس برای مراقبت از خودرو در زمستان، باتری رو فراموش نکنید تا شما هم مثل خیلی از راننده‌های دیگه، باتری ماشین‌تون یهویی تو خیابون نخوابه. کلا تو هوای سرد، غلظت مایعات ماشین چه خنک‌ساز و چه روانکار داخل موتور و ترمز و گیربکس بیشتر میشه. همین عامل باعث میشه تا چرخش اولیه پیستون، میل‌لنگ و شاتون‌ها مشکل‌تر بشه.

در کنار این عوامل، سرما می‌تونه قطعات موتور رو کمی منقبض کنه که همین اتفاق درگیری اون‌ها رو بیشتر و مصرف باتری رو افزایش میده. ضمن اینکه خود باتری در هوای سرد و در دمای صفر درجه سانتی‌گراد تا ۵۰ درصد کارایی‌ش رو از دست می‌ده و قدرت استارت زنی کمتری پیدا می‌کنه. به طور مثال اگه خودرو شما ۲۴ ساعته که تو هوای سرد مونده، برای اطمینان از شارژ بودن باتری، بهتره تا اون رو روشن کنید و به پیشرانه اجازه بدید تا ۱۵ الی ۲۰ دقیقه کار کنه. با این کار از مرگ باتری در هوای سردتر هم پیشگیری می‌کنید.

لازمه تا همیشه از سلامت باتری مطمئن بشید، چرا که هر چی باتری ضعیف‌تر بشه، استارت زدن خودرو هم در فصل زمستان با مشکل رو به رو میشه و حتی ممکنه که باتری توان کافی برای استارت زدن در سر صبح که موتور کاملاً سرده رو نداشته باشه. علاوه بر این باتری خودرو کلا بین سه تا چهار سال عمر مفید داره و در صورت گذشتن این مدت زمان، احتمال به مشکل خوردنش بیشتر میشه‌.

البته همه‌ی مشکلات باتری به سرمای هوا مربوط نیست و ممکنه که عواملی مثل خاموشی طولانی مدت خودرو، مشکل در سیستم برق‌رسانی خودرو و یا خیلی از عوامل دیگه باعث خرابی باتری بشوند. به همین علت بررسی به موقع باتری خودرو برای مراقبت از خودرو در زمستان اهمیت بالایی داره. پیشنهاد ما به شما اینه که قبل از افت دمای هوا، وضعیت شارژ و ولتاژ باتری رو بررسی کنید. حتی می‌تونید برای اطلاع دقیق‌تر از وضعیت باتری خودرو حتما به باتری‌ساز مراجعه کنید تا دیگه لازم نباشه تا باتری خودتون رو با زحمت و دردسر تو هوای سرد زمستان عوض کنید.

برای نگهداری از باتری کلا سه راه اصلی وجود داره. یا بزارید باتری رو متصل باقی بمونه، یا اون رو از مدار خارج کنید و یا برای آن از محافظ یا شارژرهای موجود استفاده کنید. در بین این سه راه شاید جدا کردن باتری و انتقال اون به مکانی که دماش زیر صفر نباشه، کار راحت و مطمئنی به نظر بیاد، اما با این روش باتری در بلند مدت کارایی خودش رو از دست میده. به همین دلیل معقول‌ترین و مطمئن‌ترین راه اینه که باتری رو در مدارش بزارید بمونه و هر از چند گاهی ماشین رو برای چند دقیقه روشن کنید. اگه باتری ماشین‌تون عمر بالای ۲.۵ تا ۳ داره، بهتره تا همین الان بدون استرس و دردسر این کار رو انجام بدید.

در زمان مراقبت از باتری و جلوگیری از خرابی‌های بیشتر، یادتون باشه که مراقب سولفاته شدن سر باتری که از بخار آب ناشی میشه، باشید. سولفاته شدن باتری به علت برقرار نشدن جریان الکتریسیته رخ میده و باعث میشه که باتری خوب شارژ نشه. بعضی از مکانیک‌ها هم معتقدند که استفاده از اسپری‌های گریس سبب جلوگیری از سولفات روی سری باتری میشه. به همین دلیل این موضوع رو هم مدنظر داشته باشید.

مشکل در باتری می‌تونه هم باشه!

سیستم ترمز رو فراموش نکنید.

ترمز و در کل مجموعه ترمز از مهم‌ترین سیستم‌های ماشین به حساب میره. در روزهای عادی و آفتابی و جاده‌های خشک، ایرادهای کوچک در این سیستم اونقدر خودشون رو نشون نمیدن، اما تو روزهای برفی و مسیرهای لغزنده خرابی و یا آسیب ترمز میتونه باعث ایجاد یه حادثه‌‌ی تلخ و ناگوار بشه؛ به عنوان مثال اگه پدال به خوبی تنظیم نشده باشه و یا چرخ‌ها به اندازه نسبتاً برابر نیروی ترمز رو دریافت نکنن، تعادل خودرو تو مسیرهای برفی با ترمزگیری از دست میره. به همین دلیل بهتره تا قبل از شروع فصل سرما این سیستم رو به خوبی بررسی کنید. امدادرسانان آقای امداد می‌تونن خدمت بررسی دوره‌ای خودرو رو در هر جایی که هستید در محل در اختیارتون قرار بدن و اگه مشکلی بود، به اطلاع‌تون برسونن.

استفاده از ضد یخ رو در اولویت قرار بدید.

به کار بردن ضدیخ در رادیاتور یکی از اولین کارهاییه که باید برای سلامتی خودروتون قبل از شروع فصل زمستان انجام بدین. با این کار از یخ زدگی خودروتون و آسیب‌هایی که به دنبالش میاد، جلوگیری می‌کنید. در واقع محافظت از سیستم رادیاتور ماشین در هوای سرد به کمک تنظیم میزان ضدیخ قبل از شروع سرما انجام‌ میشه. دقت داشته باشید که برای بالابردن کارایی رادیاتور و مراقبت از خودرو در زمستان، بهتره تا هر دو سال یه بار مایع موجود در رادیاتور رو به طور کامل عوض کنید. به همین دلیل اگه مدت زیادیه که از محتویات رادیاتور خودروی خودتون خبر ندارید، بهتره تا همین حالا یه فکری به حالش بکنید.

خیلی از خودرو‌ها همین حالا به خاطر مشکلاتی مثل نشتی در قسمت‌های مختلف سیستم خنک‌کاری، ضعف پیشرانه و نداشتن ترموستات و… همچنان بدون ضدیخ هستند. آب از اون دسته مایعاتی هستش که موقع انجماد، حجمش زیاد میشه و همین اتفاق می‌تونه به راحتی بلوک سیلندر پیشرانه‌ها رو بترکونه و به بقیه قسمت‌ها ضرر بزنه و شما راننده محترم رو تو زمستان علاف کنه. به همین دلیل آب با ضدیخ استفاده میشه، نقطه انجمادش پایین میاد و احتمال یخ زدنش کاهش پیدا می‌کنه. پس بهتره برای مراقبت از خودرو در زمستان هر چه سریع‌تر این مایع مهم رو به آب پیشرانه اضافه کنید.

نسبت ترکیب ضد یخ با آب مقطر در رادیاتور برای هر خودرویی متفاوته و با توجه به دمای هوا روی قوطی حاوی ضد یخ نوشته شده، اما به طور کلی برای آب و هوای ایران ترکیب ۲۵ تا ۵۰‌ درصد ضد یخ با آب رادیاتور مناسبه و عملکرد خوبی داره. این نکته رو هم به ذهن داشته باشید که باید ماده ضدیخ بین علامت حداکثر و حداقل در مخزن باشه که سنجش این کار توسط تستر ضدیخ امکان پذیره. یه نکته مهم هم اینکه ضد یخ با خوردن رسوب‌ها، نشتی‌های سیستم خنک‌کاری رو نشان میده و برای درگیر نشدن با تعمیرگاه‌ها و تعمیر سیستم خنک‌کاری خودرو بهترین راه‌حل اینه که زودتر دست به کار بشید.

برف ‌پاک‌ کن‌ها رو بررسی و یا تعویض کنید.

برف پاک کن‌ها شاید قطعاتی ساده و معمولی در خودرو به نظر برسند، اما نقشی خیلی مهمی در رانندگی در زمستان دارند. تصور کنید توی یه روز برفی یا بارانی درحال رانندگی در پشت یه خودرو سنگین هستید. در ابن موقعیت برف پاک کن‌ها باید بتونن برف و باران رو در کنار قطرات ریز و آلوده رها شده از خودروهای جلویی، از روی شیشه جلو خودرو پاک کنند. برف پاک‌ کن‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین ملزومات زمستانه خودرو، احتمال خطر رانندگی رو در روزهای برف و بارانی کاهش میدن و در صورتی که خراب باشند، می‌تونن تمرکز راننده رو ضعیف و منجر به تصادف بشن.

به همین دلیل برای مراقبت از خودرو در زمستان، بهتره که برف پاک کن‌ها رو به صورت دوره‌ای بررسی کنید. مثلا به طور معمول تیغه‌های برف‌پاک‌کن‌‌ها تو فصل گرما دچار خرابی و ترک میشن و یا اون حالت نرمی و چسبندگی روی شیشه رو از دست میدن. این موارد باعث میشن تا در زمان حرکت روی شیشه نتونند به خوبی شیشه رو تمیز کنند و یا اون رو خط بیاندازند. پس اگه دیدید که برف‌پاک‌کن خودروتون نمی‌تونه به خوبی وظیفه خودش رو انجام بده، برای مراقبت از خودرو در زمستان هر چه سریع‌تر اون رو عوض کنید.

رفع عیب برف پاک کن‌ها ممکنه که با تعویض تیغه‌ها برطرف بشه و یا حتی نیاز به یه تعویض اساسی‌ تو مخزن و آبپاش هم داشته باشه‌. بهتره تا هر ۶ ماه یه بار محلول شیشه‌شوی، مخزن، لاستیک برف پاک‌کن و حرکت صحیح آن روی شیشه رو بررسی کنید. استفاده از محلول‌های شیشه شوی مناسب هم می‌تونند به عملکرد برف پاک کن‌ها کمک زیادی بکنند. وقتی که می‌خواهید تیغه‌های برف پاک کن رو عوض کنید، دقت کنید که قسمت‌های لاستیکی و بخش فلزی تیغه آسیب نبینند، چون که خیلی سریع، چسبندگی خودشون رو به سطح شیشه از دست می‌دهند و باید دور انداخته بشوند.

محلول و مخزن شیشه‌‌ شور مهم هستند.

شاید فکر کنید که تو زمستان چون بارش برف و باران رو داریم، دیگه لازم نیست تا مخزن محلول شیشه‌شوی ماشین رو پر کنیم، اما باید بدونید که این باور اشتباهه! و می‌تونه حتی رانندگی رو تو روزهای برفی و بارانی سخت‌تر کنه. اگه محلول مناسب شیشه و مخصوص زمستان داخل مخزن مربوطه نباشه و به جاش از آب استفاده بشه، تو هوای سرد یخ می‌زنه و باعث میشه تا لوله مخزن هم بر اثر سرمای شدید ترک بخوره و هزینه‌های زیادی روی دست شما مالک عزیز خودرو بمونه. بهترین کار اینه که یه محلول دارای ضدیخ بخرید و از وقوع هرگونه خسارت مالی جلوگیری کنید.

سیستم آبپاش شیشه‌شور خودرو رو هم بررسی کنید و اگه عیب و نقصی داشت، اون رو برطرف کنید. شما حتی می‌تونید به آب شیشه‌شور خودتون یه کم الکل اضافه کنید و با این کار در کنار جلوگیری از یخ زدن آب داخل مخزن و خراب شدن پمپ، برای رفع یخ روی شیشه هم ازش استفاده کنید.

از سلامت لاستیک‌ها و فشار آن‌ها غافل نشوید.

یکی دیگه از نکات مراقبت از خودرو در زمستان، بررسی سلامت لاستیک‌هاست. یادتون باشه که قبل از شروع بارش‌های زمستانی و یخبندان‌های این فصل، حتما از سلامت لاستیک‌های ماشین‌تون مطمئن بشید. حتی اگه توی یه شهر سردسیر زندگی نمی‌کنید و برف و باران اونچنانی هم ندارید، باز هم همیشه سعی کنید که وضعیت باد و فشار هر چهار لاستیک‌ خودروتون رو چک کنید؛ چرا که تردد مداوم در جاده‌ها و رطوبت زمستانه خیلی خطرناکه.

سطح صاف تایر و ساییده شدن اون می‌تونه خطر تصادف و لیز خوردن در اثر پنچر شدن رو برای ماشین شما بیش از هرچیزی افزایش بده و ریسک رانندگی تو روزهای بارانی و برفی رو خیلی بیشتر از روزهای دیگه بکنه. پس اگه دیدید که لاستیک‌ها از آج مناسبی برخوردار نیستند، هر چه سریع‌تر اقدام به جایگزین کردن اون‌ها با نمونه‌های جدید کنید. علاوه بر این اگه ترک‌های ریزی هم روی دیواره لاستیک‌ها دیدید، دیگه از آن‌ها استفاده نکنید؛ چون که این ترک‌ و پوسیدگی‌ها در مواجهه با سرما به شدت امکان پارگی و ترکیدگی لاستیک رو بالا می‌برند.

همون طور که می‌دونید، حجم باد داخل تایر با تغییر فصل کم و زیاد میشه و برای اینکه بتونید رانندگی ایمنی داشته باشید، باید باد تایرهای خودروی خودتون رو همیشه در وضع مناسبی قرار بدید و به صورت دوره‌ای باد ان‌ها رو با توجه به هوای سرد و گرم تنظیم کنید. با شروع فصل سرما، تایرهای خودرو نزدیک به نیم کیلوگرم از هوای فشرده خودشون رو از دست میدن، پس در زمستان باید مرتب اون‌ها رو بررسی و در صورت نیاز فشار آن‌ها رو تنظیم کنید.

حواستون باشه که تایرهای کم باد خیلی خطرناک هستند و می‌تونند شما رو با دردسر رو به رو کنند؛ مخصوصا تو هوای سرد یا بارندگی که خیابان‌ها و جاده‌ها لغزنده‌ست، لاستیک‌های کم‌باد کارآیی ترمزهای رو کاهش میدن و کنترل خودرو رو از همیشه سخت‌تر می‌کنند و در کنارش سوخت بیشتری هم مصرف می‌کنند. به همین علت حتما از همین حالا در پاییز و قبل از شروع باد و باران و برف زمستانه، سری به تایرهای ماشین‌تون بزنید و از سلامت کامل آن‌ها مطمئن بشید.

البته در کنار لاستیک‌ها، زنجیر چرخ هم نیاز اساسی خودرو در زمستانه؛ چون که وضعیت آب و هوا در جاده‌های برون شهری قابل پیش‌بینی نیست و کنترل خودرو هم تو این جاده‌ها سخت‌تره. نکته مهم اینه که زنجیر چرخ مناسب تایرهای خودرو خودتون باشه و از قبل طرز‌ استفاده از اون‌ها رو هم آموزش ببینید و بتونید اون‌ها رو نصب ‌کنید. توصیه ما به شما اینه که برای مراقبت از خودرو در زمستان و قبل از عبور از مسیرهای برف گرفته و صعب‌العبور، زنجیر چرخ خودتون رو آماده کنید و یه بار به صورت آزمایشی اون رو روی لاستیک‌های ماشین‌تون ببندید تا درصورت نیاز بتونید به راحتی از آن‌ها استفاده کنید.

در کنار رعایت این نکات بهتره تا رو هم رعایت کنید تا سفری ایمن و بی‌خطر داشته باشید.

چراغ‌های داخلی و خارجی خودرو رو کنترل کنید.

چراغ‌ها یکی از مهمترین بخش‌های خودرو هستند و اگه نتونن اون طور که باید وظیفه‌شونو به خوبی انجام بدهند، حوادث مختلف و تلخی می‌تونه اتفاق بیوفته. چراغ‌ها باید به نحوی تنظیم بشوند که دید مناسبی رو تو شب تأمین کنند. با این وجود فصل زمستان شرایط خاص خودشو داره و مخصوصا مه صبحگاهی یکی از مشکلات جدی این فصل به شمار میره و باعث میشه تا شیشه‌ها بخار بزنند و در نتیجه دید خودرو‌ها به اطراف خیلی کم بشه.

علاوه بر این با توجه به کولاک و یخبندان در زمستان، فرض کنید که به خاطر روشنایی کم یا تنظیم نادرست چراغ‌ها به طور ناگهانی با سطحی یخ زده رو به رو میشید، در این صورت فرصت کافی رو برای واکنش مناسب ندارید و حتی ممکنه کنترل خودرو از دست‌تون در بره. پس بهتر پیشگیری کنیم تا درمان!

شاید شما هم از اون دسته راننده‌هایی باشید که فقط تو مواقع خاص مثل سفر به شهرهای دیگه، به مراکز معاینه فنی مراجعه کنید و مه‌شکن و چراغ‌های خودروتون رو بررسی کنید، اما به یاد داشته باشید که چراغ‌های داخل و خارج خودرو مثل مه‌شکن از زمان شروع فصل سرما تا شروع فصل گرما یکی از ملزومات رعایت ایمنی رانندگی به شمار میرن و باید حتما عملکرد مناسبی داشته باشند. پس چراغ‌های اتومبیل خودتون رو کنترا کنید تا هم دید بهتری داشته باشید و هم بهتر دیده بشید. این کار مخصوصا برای چراغ‌های عقب و چراغ ترمز‌ها خیلی مهم‌تره.

حواستون به ترموستات خودرو هم باشه.

به طور کلی ترموستات خودرو نقش خیلی مهمی در دمای پیشرانه داره، به‌ طوری که این قطعه مکانیکی به دما خیلی حساسه و در مسیر آب خنک کننده خودرو قرار می‌گیره. بعد با توجه به دمای تعیین شده برای آب، در زمان رسیدن آب رادیاتور به عدد مشخص شده، مسیر آب رو باز می‌کنه تا دمای پیشرانه از حد مجاز بیشتر نشه. به دلیل این وظیفه مهم، این قطعه تو هوای سرد اهمیت بیشتری پیدا می‌کنه و باید سلامت آن به درستی پیگیری بشه.

جای‌ مناسب و به درستی پارک کنید.

اگه پارکینگ و یا حیاط، بهتره که اونجا ماشین‌تون رو پارک کنید، اما اگه ندارید و به اجبار باید خودروتون رو تو کوچه پارک کنید، دقت داشته باشید که هیچ وقت ماشین‌تون رو زیر تابلو و یا حتی درخت‌ها پارک نکنید؛ چون که ممکنه در طی زمستان آلودگی های روی سطح تابلو ها و درخت‌ها همراه با آب شدن برف و یا بارش باران روی سطح بدنه خودرو بریزن و اتومبیلتان کثیف و رنگ بدنه اون آسیب ببینه. علاوه بر این بادهای شدید و کولاک رو هم فراموش نکنید.

جای پارک روی وضعیت ظاهری خودرو تاثیر داره پس اگه می‌خواهید همیشه خودرویی سالم و تمیز داشته باشید، بهتره تا بعد از هر بارون یا برف، بدنه اون رو تمیز کنید. اگه وقت کارواش و شستشو ندارید، خشک کردن بدنه هم کافیه و تا حد زیادی از رنگ بدنه محافظت می‌کنه. دقت داشته باشید که باران در فصل زمستان حاوی مواد اسیدی زیادیه و می‌تونه به رنگ و قطعات آلومینیومی اتومبیل آسیب های جدی رو وارد کنه.

در کنار پیدا کردن یه جای مناسب برای پارک کردن خودرو، نحوه پارک کردن و ثابت کردن خودرو در محل پارک هم در مراقبت از خودرو در زمستان اهمیت زیادی داره. به همین دلیل پارک کردن خودرو در یک مسیر مسطح به طوری که حرکت نکنه، مخصوصا اگه در سراشیبی پارک شده باشه، یه کار معقول و هوشمندانه‌ست. دقت کنید که ترمز دستی بعد از مدتی قدرت خودش رو از دست میده و اگه خودرو خوب پارک نشده باشه، ممکنه خود به خود حرکت کنه. البته آسون ترین روش برای این کار، استفاده از جک و یا قرار دادن مانعی در جلوی چرخ هاست.

مکمل سوخت یا تثبیت کننده اضافه کنید.

مطمئنا به خوبی می‌دونید که مکمل‌های سوخت اهمیت خیلی زیادی دارند و می‌تونند کیفیت سوخت رو برای مدتی طولانی حفظ کنند. به همین دلیل از اون‌جایی که سوخت موجود در باک خودرو در نهایت تا ۳۰ روز کیفیت اولیه خودش رو حفظ می‌کنه، اگه از ماشین‌تون زیاد استفاده نمی‌کنید، بهتره تا به سوخت اون از این نوع مکمل‌ها اضافه کنید تا روند این پروسه کُند بشه. این کار در صورتی که خودرو برای مدت طولانی قراره راکد بمونه، امری ضروریه.

ماشین‌بازهای عزیز، مطلب رو از دست ندید.

روغن کاری بخش‌های مهم شاسی رو یادتون نره.

هر چه که یه خودرو مدت زمان بیشتری رو راکد و بدون استفاده بمونه، اجزای متحرک و انعطاف‌پذیر اون هم به مرور زمان دچار خشکی بیش از حد، ترک خوردگی و حتی دچار زنگ زدگی میشن و کیفیت اصلی خودشو از دست میدن. در این حالت خودرو دیگه به کار نمیاد و قابل استفاده نیست. این مساله مخصوصا در فصل‌های سرد سال اهمیت داره و در این فصل شدت آسیب صعودی میشه.

برای جلوگیری از این اتفاق ناخوشایند که می‌تونه در آینده هزینه‌های زیادی رو هم به دنبال داشته باشه، بهترین راهکار روغن‌کاری این قسمت هاست که می‌تونه اون‌ها رو برای حرکت اولیه در چند ماه بعد آماده و سالم نگه داره.

دهانه اگزوز و ورودی‌ها رو چک کنید.

شاید شما هم تا به حال ویدئو های مختلفی از بچه گربه ‌هایی دیده باشین که برای گرم شدن در شب‌های سرد زمستان، به داخل ماشین پناه میارن. در کنار این مورد، جاهای کوچک و خلوتی مثل دهانه اگزوز و جعبه های ورودی هوا هم مکان های خیلی مناسبی برای انواع حیوانات و موجودات کوچک هستند. به همین دلیل بهتره تا قبل از هر بار حرکت و پیشگیری از دردسرهای بعدی منافذ، دریچه ها و قسمت هایی رو که احتمالش میره حیوانات بتونن از طریق آن‌ها وارد بخش های مختلف خودرو بشن رو بپوشونید.

تجهیزات لازم رو در خودرو قرار بدید.

در زمستان بهتره که در کنار جعبه ابزارآلات، جعبه کمک‌های اولیه که لازمه هر خودرویی هستند، از مایع ضدیخ، اسپری پنچرگیری، کاردک یخ‌شکن، لباس گرم و پتو سفری، جعبه کمک‌های اولیه، آب خوردن، چراغ قوه، زنجیر چرخ و… رو به همراه داشته باشید تا در زمان وقوع حوادث مختلف مثل گیر کردن در برف و کولاک و رسیدن نیروهای امدادی، با مشکل مواجه نشید.

قدرت کاور رو دست کم نگیرید.

یکی از بهترین راهکارها برای مراقبت از خودرو در زمستان، استفاده از کادر یا چادر خودروعه که می‌تونه برای مدت طولانی خودرو رو از آسیب‌های مختلف محافظت کنه. با استفاده از کاور، خودرو از بارون و برف و یخ‌زدگی و گرد و غبار حفظ میشه و در نتیجه صدمات جدی به اون وارد نمیشه. به باور خیلی از کارشناسان، صاحبان خودروها باید در فصل‌های سرد سال، بیشتر از هر فصل دیگه‌ای از سال از رنگ و بدنه خودرو مراقبت کنند؛ چون که عوامل محیطی در این فصل عامل مهمی در خرابی رنگ خودروها به حساب میان.

علاوه بر این توصیه ما به شما اینه که تو فصول سرد سال، به طور مرتب ماشین‌تون رو تمیز کنید و بشویید. مثلا فضولات پرندگان باعث خراب شدن رنگ خودرو و به جا موندن لک میشن. همچنین رانندگی بر روی نمک هایی که در جاده‌ها برای جلوگیری از یخبندان پخش شده‌اند هم می‌تونن باعث خراب شدن رنگ خودرو بشوند. اگه تو این شرایط خودرو شسته نشه، رنگ خودرو به دلیل خوردگی آسیب می‌بینه. به همین دلیل همه‌ی جاهای ممکن رو که کثیفی و نمک در آن جمع شده مثل داخل گلگیرها، روی شیشه‌ها و زیر سپرها رو هم بشویید چون که باقی ماندن نمک فرآیند خوردگی رو سریع‌تر می‌کنه.

با توجه به اینکه تو این فصل رطوبت زیاده، هر نوع کثیفی به مرور زمان ماندگار و درنهایت هم باعث خوردگی قسمت‌‌های مختلف خودرو میشه. در کنارش برف و باران هم در زمان بارش، آلودگی های محیطی ناشی از کارخانه ها، اگزوز کامیون ها و خودروهای سواری رو جذب و اسید سولفوریک و اسید نیتریک رو در خودش جذب می‌کنه که درنهایت رنگ خودرو رو تغییر میده. به همین دلیل بهتره تا بعد از بارش باران یا برف در اولین فرصت خودرو خودتون رو بشویید.

اگه دقت کرده باشید تو این فصل به خاطر رطوبت در زمان باز کردن خودرو یه بوی ناخوشایندی به مشام میرسه. برای جلوگیری از این بو بهتره که از مواد خشک کن یا چند رطوبت گیر در داخل کابین استفاده کنید و دیگه با این مشکل برخورد نکنید.

از واکس و پولیش مناسب بدنه استفاده کنید.

این روزا انواع واکس و پولیش مخصوص بدنه خودرو اومدن که می‌تونن هم از کثیفی بیشتر بدنه جلوگیری کنند و هم خرابی اون رو به تعویق بیاندازند. به همین دلیل بهتره تا قبل از شروع زمستان بدنه خودروتون رو با واکس های حاوی مواد نانو تکنولوژی، واکس بزنید تا یه لایه محافظتی از بدنه خودرو در مقابل مواد اسیدی در طول زمستان داشته باشید. شما حتی می‌تونید برای مراقبت از خودرو در زمستان، از آب فشار قوی هم برای تمیز کردن کثیفی هایی که به سختی به بدنه خودرو چسبیده‌اند، استفاده کنید اما دقت کنید که اون رو نزدیک بدنه نگیرید چون به رنگ بدنه آسیب می‌زنه.

دقت کنید که این مواد شوینده برای حفاظت لایه شفاف بدنه از خط و خش، باید از روان کنندگی خوبی برخوردار باشند. علاوه بر این باید قلیایی هم باشند تا بتونند مواد اسیدی سطح جاده رو خنثی کنند و بعد از خشک شدن، اثری از خودشون نذارند. مثلا مایع ظرفشویی یکی از انتخاب‌های اولیه اغلب راننده‌هاست که می‌تونه آسیب جدی به رنگ خودرو بزنه. دقت کنید که قبل از خواباندن خودرو، هر گونه مواد زائد رو از روی بدنه پاک کنید و بعد از یه کاور برای پوشاندن اون استفاده کنید. درنتیجه کاور هم به علت وجود گرد و غبار یا اجزای ریز، بر روی رنگ بدنه خراش نمی‌اندازه.

سیستم گرمایشی داخل کابین رو چک کنید.

در گذشته با شروع فصل گرما، راننده‌ها لوله‌های بخاری و ترموستات رو از روی بلوکه سیلندر باز می‌کردند تا فشار روی موتور کاهش پیدا کنه، این کار هم رادیاتور بخاری رو از مدار خارج میکرد، هم از بالا رفتن دمای موتور جلوگیری میکرد و درنهایت باد گرم وارد شده به کابین رو هم از بین می‌برد. اما خب امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ساخت سنسورهایی حساس، این عمل به هیچ وجه توصیه نمیشه.

بهترین کار اینه که از نحوه عملکرد ترموستات و همچنین بازدید مجاری عبور آب در داخل سیستم بخاری مطمئن بشید و به طور دوره‌ای این سیستم رو کنترل و بررسی کنید.

معاینه فنی رو از یاد نبرید.

درنهایت مهم‌ترین اصلی که درباره‌ی مراقبت از خودرو در زمستان باید بدونید اینه که هر چند وقت یکبار خودروی خودتون رو پیش دکتر ببرید و مطمئن بشید که همه‌ی اجزای اون سالم و سرحال هستند. با اینکه در صورت نیاز، خود شما هم می‌تونید دست به آچار بشید و معاینه خودرو رو انجام بدید؛ با این حال توصیه ما به شما اینه که تا حد امکان خوددرمانی نکنید و از مکانیک‌های ماهر و باتجربه در این زمینه کمک بگیرید.

کافیه تا با یک تماس با آقای امداد، درخواست سرویس دوره‌ای برای خودروی خودتون ارائه بدید تا امدادرسانان ما در زمانی کوتاه در خدمت شما حاضر شوند و به بررسی خودروی شما بپردازند. مراقبت از خودرو در زمستان را به ما بسپارید تا در نهایت بتوانید از رانندگی ایمن در این فصل سرد سال لذت ببرید. هدف اصلی ما در آقای امداد ارائه خدماتی با کیفیت و کسب رضایت خاطر شما عزیزانه تا شما بتونید با آرامش خاطر خودرو خودتون رو به دست ما بسپارید. یکی از ویژگی ها و نقاط مثبت آقای امداد ارائه بیمه نامه حرفه ای، جامع و کامل مخصوص خودرو هستش.

علاوه بر این با ، شما می‌تونید با خیال راحت‌تری اقدام به رانندگی در زمستان کنید؛ چراکه در صورت مشکل به سرعت هر چه بیشتری در کنار شما خواهیم بود.

نحوه مراقبت از خودرو در فصل سرد سال

مراقبت از خودرو در زمستان مهمه چون سیستم خودرو باید با شرایط آب و هوایی جدید هماهنگ بشه تا بتونه بدون مشکل، عملکرد خوبی داشته باشه. این کار هم بدون توجه و مراقبت شما راننده و مالک عزیز اتفاق نمی‌افته، چرا که بدون نیاز به تخصص خاصی، باید یه بازبینی کلی از وسیله نقلیه خودتون انجام بدید. ما در این مطلب نکات مهم مراقبت از خودرو در زمستان رو براتون جمع‌آوری کردیم که با توجه به این نکات تو سرمای زمستان کمتر دچار اذیت و مشکل میشید‌.

اگه با وجود رعایت این نکات، در زمستان خودروتون به مشکل خورد، کافیه تا با ما در امداد خودرو مازندران آقای امداد تماس بگیرید. این نکات را می‌توان موارد زیر عنوان کرد:

معاینه فنی رو از یاد نبرید.

درنهایت مهم‌ترین اصلی که درباره‌ی مراقبت از خودرو در زمستان باید بدونید اینه که هر چند وقت یکبار خودروی خودتون رو پیش دکتر ببرید و مطمئن بشید که همه‌ی اجزای اون سالم و سرحال هستند. با اینکه در صورت نیاز، خود شما هم می‌تونید دست به آچار بشید و معاینه خودرو رو انجام بدید؛ با این حال توصیه ما به شما اینه که تا حد امکان خوددرمانی نکنید و از مکانیک‌های ماهر و باتجربه در این زمینه کمک بگیرید.

کافیه تا با یک تماس با امداد خودرو آقای امداد، درخواست سرویس دوره‌ای برای خودروی خودتون ارائه بدید تا امدادرسانان ما در زمانی کوتاه در خدمت شما حاضر شوند و به بررسی خودروی شما بپردازند. مراقبت از خودرو در زمستان را به ما بسپارید تا در نهایت بتوانید از رانندگی ایمن در این فصل سرد سال لذت ببرید. هدف اصلی ما در آقای امداد ارائه خدماتی با کیفیت و کسب رضایت خاطر شما عزیزانه تا شما بتونید با آرامش خاطر خودرو خودتون رو به دست ما بسپارید. یکی از ویژگی ها و نقاط مثبت امداد خودرو تهران آقای امداد ارائه بیمه نامه حرفه ای، جامع و کامل مخصوص خودرو هستش.

تجهیزات لازم رو در خودرو قرار بدید.

در زمستان بهتره که در کنار جعبه ابزارآلات، جعبه کمک‌های اولیه که لازمه هر خودرویی هستند، از مایع ضدیخ، اسپری پنچرگیری، کاردک یخ‌شکن، لباس گرم و پتو سفری، جعبه کمک‌های اولیه، آب خوردن، چراغ قوه، زنجیر چرخ و… رو به همراه داشته باشید تا در زمان وقوع حوادث مختلف مثل گیر کردن در برف و کولاک و رسیدن نیروهای امدادی، با مشکل مواجه نشید.

دهانه اگزوز و ورودی‌ها رو چک کنید.

شاید شما هم تا به حال ویدئو های مختلفی از بچه گربه ‌هایی دیده باشین که برای گرم شدن در شب‌های سرد زمستان، به داخل ماشین پناه میارن. در کنار این مورد، جاهای کوچک و خلوتی مثل دهانه اگزوز و جعبه های ورودی هوا هم مکان های خیلی مناسبی برای انواع حیوانات و موجودات کوچک هستند. به همین دلیل بهتره تا قبل از هر بار حرکت و پیشگیری از دردسرهای بعدی منافذ، دریچه ها و قسمت هایی رو که احتمالش میره حیوانات بتونن از طریق آن‌ها وارد بخش های مختلف خودرو بشن رو بپوشونید.

حواستون به ترموستات خودرو هم باشه.

به طور کلی ترموستات خودرو نقش خیلی مهمی در دمای پیشرانه داره، به‌ طوری که این قطعه مکانیکی به دما خیلی حساسه و در مسیر آب خنک کننده خودرو قرار می‌گیره. بعد با توجه به دمای تعیین شده برای آب، در زمان رسیدن آب رادیاتور به عدد مشخص شده، مسیر آب رو باز می‌کنه تا دمای پیشرانه از حد مجاز بیشتر نشه. به دلیل این وظیفه مهم، این قطعه تو هوای سرد اهمیت بیشتری پیدا می‌کنه و باید سلامت آن به درستی پیگیری بشه.

چراغ‌های داخلی و خارجی خودرو رو کنترل کنید.

چراغ‌ها یکی از مهمترین بخش‌های خودرو هستند و اگه نتونن اون طور که باید وظیفه‌شونو به خوبی انجام بدهند، حوادث مختلف و تلخی می‌تونه اتفاق بیوفته. چراغ‌ها باید به نحوی تنظیم بشوند که دید مناسبی رو تو شب تأمین کنند. با این وجود فصل زمستان شرایط خاص خودشو داره و مخصوصا مه صبحگاهی یکی از مشکلات جدی این فصل به شمار میره و باعث میشه تا شیشه‌ها بخار بزنند و در نتیجه دید خودرو‌ها به اطراف خیلی کم بشه.

علاوه بر این با توجه به کولاک و یخبندان در زمستان، فرض کنید که به خاطر روشنایی کم یا تنظیم نادرست چراغ‌ها به طور ناگهانی با سطحی یخ زده رو به رو میشید، در این صورت فرصت کافی رو برای واکنش مناسب ندارید و حتی ممکنه کنترل خودرو از دست‌تون در بره. پس بهتر پیشگیری کنیم تا درمان!

از سلامت لاستیک‌ها و فشار آن‌ها غافل نشوید.

همون طور که می‌دونید، حجم باد داخل تایر با تغییر فصل کم و زیاد میشه و برای اینکه بتونید رانندگی ایمنی داشته باشید، باید باد تایرهای خودروی خودتون رو همیشه در وضع مناسبی قرار بدید و به صورت دوره‌ای باد ان‌ها رو با توجه به هوای سرد و گرم تنظیم کنید. با شروع فصل سرما، تایرهای خودرو نزدیک به نیم کیلوگرم از هوای فشرده خودشون رو از دست میدن، پس در زمستان باید مرتب اون‌ها رو بررسی و در صورت نیاز فشار آن‌ها رو تنظیم کنید.

حواستون باشه که تایرهای کم باد خیلی خطرناک هستند و می‌تونند شما رو با دردسر رو به رو کنند؛ مخصوصا تو هوای سرد یا بارندگی که خیابان‌ها و جاده‌ها لغزنده‌ست، لاستیک‌های کم‌باد کارآیی ترمزهای رو کاهش میدن و کنترل خودرو رو از همیشه سخت‌تر می‌کنند و در کنارش سوخت بیشتری هم مصرف می‌کنند. به همین علت حتما از همین حالا در پاییز و قبل از شروع باد و باران و برف زمستانه، سری به تایرهای ماشین‌تون بزنید و از سلامت کامل آن‌ها مطمئن بشید.

تا چه حد با آشنا هستید؟ این مقاله رو از دست ندید!

استفاده از ضد یخ رو در اولویت قرار بدید.

آب از اون دسته مایعاتی هستش که موقع انجماد، حجمش زیاد میشه و همین اتفاق می‌تونه به راحتی بلوک سیلندر پیشرانه‌ها رو بترکونه و به بقیه قسمت‌ها ضرر بزنه و شما راننده محترم رو تو زمستان علاف کنه. به همین دلیل آب با ضدیخ استفاده میشه، نقطه انجمادش پایین میاد و احتمال یخ زدنش کاهش پیدا می‌کنه. پس بهتره برای مراقبت از خودرو در زمستان هر چه سریع‌تر این مایع مهم رو به آب پیشرانه اضافه کنید.

نسبت ترکیب ضد یخ با آب مقطر در رادیاتور برای هر خودرویی متفاوته و با توجه به دمای هوا روی قوطی حاوی ضد یخ نوشته شده، اما به طور کلی برای آب و هوای ایران ترکیب ۲۵ تا ۵۰‌ درصد ضد یخ با آب رادیاتور مناسبه و عملکرد خوبی داره. این نکته رو هم به ذهن داشته باشید که باید ماده ضدیخ بین علامت حداکثر و حداقل در مخزن باشه که سنجش این کار توسط تستر ضدیخ امکان پذیره. یه نکته مهم هم اینکه ضد یخ با خوردن رسوب‌ها، نشتی‌های سیستم خنک‌کاری رو نشان میده و برای درگیر نشدن با تعمیرگاه‌ها و تعمیر سیستم خنک‌کاری خودرو بهترین راه‌حل اینه که زودتر دست به کار بشید.

مواظب باتری باشید.

باتری در هوای سرد و در دمای صفر درجه سانتی‌گراد تا ۵۰ درصد کارایی‌ش رو از دست می‌ده و قدرت استارت زنی کمتری پیدا می‌کنه. به طور مثال اگه خودرو شما ۲۴ ساعته که تو هوای سرد مونده، برای اطمینان از شارژ بودن باتری، بهتره تا اون رو روشن کنید و به پیشرانه اجازه بدید تا ۱۵ الی ۲۰ دقیقه کار کنه. با این کار از مرگ باتری در هوای سردتر هم پیشگیری می‌کنید.

لازمه تا همیشه از سلامت باتری مطمئن بشید، چرا که هر چی باتری ضعیف‌تر بشه، استارت زدن خودرو هم در فصل زمستان با مشکل رو به رو میشه و حتی ممکنه که باتری توان کافی برای استارت زدن در سر صبح که موتور کاملاً سرده رو نداشته باشه. علاوه بر این باتری خودرو کلا بین سه تا چهار سال عمر مفید داره و در صورت گذشتن این مدت زمان، احتمال به مشکل خوردنش بیشتر میشه‌.

 

خروج از نسخه موبایل