بین الملل

کارشناس آلمانی: نفوذ روسیه و چین در آفریقا پس از کودتاها در حال افزایش است

یک کارشناس ژئوپلیتیک آلمانی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، اگرچه حضور روسیه و چین در مستعمره‌های سابق فرانسه و بریتانیا در غرب و مرکز آفریقا در حال افزایش است اما بعید به‌نظر می‌رسد که این مسئله بتواند تحولات سیاسی در این مناطق را به باثبات‌ترین حالت خود برساند.

به گزارش سرخط نیوز، گابن تازه‌ترین کشور آفریقایی بوده که شاهد سقوط رئیس‌جمهور تحت حمایت فرانسه است. این کودتا پنج هفته پس از آن رخ می‌دهد که دولت انتقالی جدید در نیجر بر روی کار آمده و رئیس‌جمهور تحت حمایت فرانسه را از قدرت برکنار کرده است.

روز چهارشنبه افسران ارتش گابن که در جریان کودتای روز چهارشنبه قدرت را در این کشور بدست گرفتند، ژنرال «بوریس اولیگوی انگوئما» رئیس گارد ریاست‌جمهوری را به عنوان رهبر دولت انتقالی این کشور غرب آفریقا معرفی کردند. «علی بونگو» رئیس جمهور مخلوع گابن نیز در پیامی ویدئویی از خانه‌اش از «تمامی دوستانش در سراسر جهان خواست تا به حمایت از وی برخیزند».

«آرمین-پائولوس هامپل» کارشناس ژئوپلیتیک آلمانی می‌گوید: «پس از کودتا در گابن، این مسئله مطرح می‌شود که آیا سایر قدرت‌ها در غرب آفریقا که پیشتر مستعمره‌های فرانسه و بریتانیا بودند، دست‌خوش تغییراتی خواهند شد یا خیر. کشورهایی نظیر نیجریه، ساحل عاج، کامرون و سنگال با جمعیت بالای خود، شرایط پایدارتری نسبت به کشورهای ساحل یا گابن دارند، بنابراین در معرض خطر کمتری نسبت به کودتا هستند.»

این کارشناس آلمانی ضمن اشاره به نفوذ فزاینده چین و روسیه در این مناطق تصریح کرد: «اما یک چیز مشخص است و آن نفوذ رو به رشد چین و روسیه در این مناطق است. فرصت‌های جدید ناگهان ظاهر شده‌اند و این کشورها آن‌ها را در آغوش گرفته‌اند.»

او در ادامه خاطر نشان کرد: «هرگونه اقدام نظامی به عنوان یک جنگ استعماری تلقی خواهد شد. روسیه و چین مثل کشورهای غربی نیستند و آن‌ها اساسا با استعمارگری مخالفند و هرگز تحریم‌های سیاسی یکجانبه علیه کشوری وضع نکرده‌اند. همچنین آفریقایی‌ها اکنون متوجه می‌شوند که آن‌ها گزینه‌های جدیدی در روابط خارجه و اقتصادی دارند».

هامپل که سابقا به عنوان قانونگذار آلمانی نیز خدمت کرده، در پایان گزارش خود با اشاره به اجلاس اخیر بریکس اظهار کرد: «نشست اخیر بریکس در ژوهانسبورگ یک محبوبیت خوبی را به این گروه پنج عضوی اقتصادهای نوظهور داد و آن را تحت عنوان وزنه تعادلی جهت مقابله با غرب مطرح کرد».

انتهای پیام

تیم تحریریه بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای امور خاورمیانه. با توانایی درک عمیق از تاریخ و جغرافیا، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره تحولات سیاسی، اقتصادی و امنیتی در منطقه خاورمیانه ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و استراتژیک، به شما دیدی کامل از رویدادهای خاورمیانه می‌دهم.