علت درد دست چپ و کتف چیست؟

اگر دست چپ شما درد می‌کند، اولین فکری که به ذهنتان می‌رسد این است که احتمالا ضربه یا آسیبی فیزیکی به دستتان وارد شده‌است. درد دست چپ گاهی اوقات می‌تواند از جای دیگری منشأ بگیرد. می‌تواند به این معنی باشد که استخوان یا مفصل شما آسیب دیده‌است یا اینکه عصب فشرده شده‌است و یا مشکلی در قلب خود دارید. جهت اطلاعات بیشتر از علت درد دست چپ کلیک کنید.

What is the cause of left arm and shoulder pain

علل درد دست چپ

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است در دست چپ خود درد داشته باشید. درد دست چپ می‌تواند از عوارض آرتریت و سایر بیماری‌های مزمن یا یک مشکل قلبی باشد، یا اینکه ممکن است سک فشار یا ضربه ساده عامل این درد باشد. در ادامه به بررسی دلایل اصلی درد دست چپ می‌پردازیم.

۱. آنژین

آنژین یکی از علائم است. این بدان معناست که عضلات قلب شما به‌اندازه‌ی کافی خون غنی از اکسیژن دریافت نمی‌کنند. آنژین علائمی مانند حمله قلبی ایجاد می‌کند، اما معمولا فقط چند دقیقه طول می‌کشد. این درد معمولا زمانی‌که در حال فعالیت هستید بدتر می‌شود و زمانی که استراحت می‌کنید بهتر می‌شود.

۲. بورسیت

بورسا کیسه‌ای پر از مایع بین استخوان و قسمت‌های متحرک مفصل است. هنگامی که بورسا ملتهب می‌شود، بورسیت نامیده می‌شود. بورسیت شانه، اغلب نتیجه‌ی حرکت‌های مکرر است. خطر بورسیت با افزایش سن افزایش می‌یابد. درد دست چپ ناشی از بورسیت با حرکت یا درازکشیدن روی بازو یا شانه بیشتر می‌شود و ممکن است نتوانید به‌طور کامل شانه خود را بچرخانید. از علائم دیگر می‌توان به سوزش و گزگز اشاره کرد.

۳. شکستگی استخوان

گاهی اوقات ممکن است شما به جز درد علاِئم دیگری همچون بیرون‌زدگی استخوان ندارید، اما این بدان معنا نیست که استخوان شما نشکسته است. استخوان شکسته ممکن است بعد از شکستگی در جای خود باقی بماند و فقط درد را در دست چپ شما انعکاس دهد. تورم و بی‌حسی از علائم دیگر نشان‌دهنده‌ی شکستگی استخوان دست چپ است.

۴. حمله قلبی

لخته‌شدن خون یا پارگی در عروق کرونر (سرخرگ‌های اکلیلی) حرکت جریان خون به بخشی از قلب را متوقف می‌کند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، عضله به‌سرعت آسیب می‌ببیند. اگر این عارضه سریعا درمان نشود، عضله‌ی قلب ازبین می‌رود.

علائم دیگر حمله قلبی عبارت‌اند از:

  • درد یا فشار قفسه سینه
  • درد در پشت گردن، شانه یا فک
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تنگی نفس
  • سبکی سر یا غش
  • عرق سرد
  • خستگی‌

۵. فتق دیسک گردن

دیسک‌ها پدهای بین استخوان‌های ستون فقرات هستند. این پد‌ها به‌عنوان ضربه‌گیر ستون فقرات شما عمل می‌کنند. دیسک فتق در گردن به‌معنی پاره‌شدن یا فشار بر روی اعصاب است. در این حالت درد ممکن است از گردن شما شروع شود، سپس به سمت شانه و پایین دست چپتان حرکت کند. زمانی که فتق دیسک گردن اتفاق می‌افتد عالئمی مانند درد، بی‌حسی، گزگز یا سوزش در دست چپ شایع است. هنگام فعالیت ممکن است درد دست چپ افزایش یابد.

۶. عصب فشرده یا رادیکولوپاتی گردنی

عصب فشرده در نتیجه فتق دیسک، ضربه یا آسیب ناشی از ساییدگی است. علائم عصب فشرده‌شده مشابه علائم فتق دیسک است. علائم عصب فشرده شامل بی‌حسی، گزگز، یا احساس سوزش در دست چپ است.

۷. پارگی روتاتور کاف

بلندکردن یک جسم سنگین یا انجام حرکات تکراری می‌تواند منجر به پارگی تاندون در روتاتور کاف شانه‌‌ی چپ شود. این اتفاق به‌طور قابل‌توجهی شانه را ضعیف می‌کند و انجام کا‌رهای روزانه را دشوار می‌کند.

آسیب‌های روتاتور کاف اگر به پهلو دراز بکشید بیشتر می‌شود. درد دست چپ، زمانی بدتر می‌شود که بعد از پارگی روتاتور کاف بازوی خود را به‌روش خاصی حرکت دهید. این اتفاق می‌‌تواند دست چپ شما را به‌میزان قابل‌توجهی ضعیف‌تر کند و دامنه حرکتی شانه شما را هم تحت تأثیر قرار دهد.

برای تشخیص و درمان درد دست چپ باید مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

۸. رگ‌به‌رگ‌شدن و کشیدگی

رگ‌به‌رگ‌شدن دست چپ زمانی اتفاق می‌افتد که چیزی را به شیوه‌ی اشتباه بلند کنید یا زمین بخورید و به بازویتان فشار وارد شود. اگر این عوامل باعث آسیب تاندون‌ها یا عضله شود، کبودی، تورم و ضعف را تجربه خواهید کرد.

۹. تاندونیت

تاندون‌ها نوا‌رهای بافتی انعطاف‌پذیری هستند که استخوان‌ها و ماهیچه‌ها را به هم متصل می‌کنند. هنگامی که تاندون‌ها‌ی دست چپ ملتهب می‌شوند، تاندونیت نامیده می‌شود. تاندونیت شانه یا آرنج می‌تواند باعث درد بازوی چپ شود. خطر تاندونیت با بالارفتن سن افزایش می‌یابد. علائم تاندونیت مشابه علائم بورسیت است.

درد دست چپ می‌تواند علل مختلفی داشته باشد، مانند حمله قلبی یا گرفتگی عروق قلب، یا یک کشیدگی عضلانی ساده یا اینکه از فتق دیسک گردن ناشی شود.

در صورت درد دست چپ چه باید کرد؟

در ادامه برخی راهنمای‌های کلی در مورد درد دست چپ و اقدامات لازم را ارائه کرده‌ایم.

  • حملات قلبی می‌تواند به‌طور ناگهانی یا به‌آرامی شروع شود. شایع‌ترین علامت آن ناراحتی یا درد در قفسه سینه است. اگر فکر می‌کنید دچار حمله قلبی شده‌اید، فورا با اورژانس تماس بگیرید.
  • اگر قبلا بیماری قلبی برای شما تشخیص داده شده‌است، درد بازوی چپ باید به‌طور مداوم بررسی شود.
  • استخوانی که به‌درستی ترمیم نشود در درازمدت برای شما دردسرهای بیشتری ایجاد می‌کند. اگر احتمال شکستگی استخوان  دست چپ‌تان را می‌دهید، فورا به پزشک مراجعه کنید.
  • عدم درمان بورسیت، تاندونیت و پارگی روتاتور کاف می‌تواند منجر به عوارضی مانند شانه یخ‌زده شود که درمان آن بسیار سخت‌تر است. اگر نمی‌توانید شانه، آرنج یا مچ دست چپ خود را به‌طورکامل بچرخانید، به پزشک مراجعه کنید. درمان زودهنگام می‌تواند از بدترشدن آن جلوگیری کند.
  • برای کشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن، سعی کنید به بازوی خود استراحت دهید و در صورت امکان آن را بالا نگه دارید. چند بار در روز به‌مدت ۲۰ دقیقه از یخ استفاده کنید. می‌توانید داروهای مسکن بدون‌نسخه مصرف کنید. درحالی‌که برخی از کشیدگی‌ها جدی نیستند، اما اگر مراقبت مناسب انجام نشود، می‌‌توانند جدی شوند. اگر درمان‌های خانگی کمکی نکرد و درد دست چپ زندگی روزمره‌ شما را مختل کرده‌است، با پزشک‌تان تماس بگیرید.

درد گردن و درد دست چپ چه ارتباطی با هم دارند؟

از آنجایی که نخاع از گردن می‌گذرد و اعصاب محیطی هم در نخاع قرار دارند، آسیب به گردن می‌تواند عملکرد دستگاه عصبی را ضعیف کند و باعث شود که اندام‌های بدن به‌خوبی عمل نمی‌کنند.

هر چند ممکن است بر اثر قرارگیری سر در موقعیت بد هنگام خواب ایجاد شود، اما در موارد زیادی درد گردن به سمت دست چپ انتشار می‌یابد. عواملی که باعث انتشار درد از گردن به درد دست چپ می‌شود به شرح زیر است:

وقتی سرتان به‌شدت به عقب و جلو رانده می‌شود، به‌اصطلاح شما با گردنتان شلاق می‌زنید. این عمل می‌تواند از یک تکل فوتبال، تصادف وسیله نقلیه یا یک حادثه خشونت‌آمیز مشابه رخ دهد. ضربه شلاقی آسیب دردناکی به گردن وارد می‌کند. سفتی گردن و سردرد از دیگر علائم شایع شلاق است.

تورتیکولی حاد زمانی اتفاق می‌افتد که ماهیچه‌های گردن به‌طور ناگهانی منقبض می‌شوند و باعث می‌شود سر شما به یک طرف بپیچد. این عمل معمولا باعث درد در یک طرف گردن می‌شود و با خوابیدن نامناسب و بدون تکیه‌گاه در زیر سر ایجاد می‌شود. در برخی موارد هم بر اثر سرمای وارد‌شده به گردن ایجاد می‌شود.

تمرینات کششی، ماساژ و اعمال گرما، به کاهش درد در این ناحیه کمک می‌کنند.

دیگر عواملی که باعث درد در زیر بغل چپ می‌شود عبارت‌اند از:

  • التهاب
  • فشار عضلانی
  • فشرده شدن عصب

البته لازم به ذکر است که این عوامل منحصر به سمت چپ بدن نیستند و در زیر بغل راست هم ممکن است ایجاد درد و ناراحتی کنند.

رابطه درد دست چپ با استرس

اضطراب و استرس و یا عصبانیت از راه‌های مختلفی باعث ایجاد درد می‌شود، برای برخی افراد، این درد در بازوی چپ ظاهر می‌شود. طبق گفته انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، افراد مبتلا به اضطراب اغلب درد مزمن ناشی از تنش عضلانی، درد یا سردرد را تجربه می‌کنند.

افرادی که اضطراب را تجربه می‌کنند ممکن است حملات پانیک داشته باشند. حملات پانیک یا حملات اضطراب، دوره‌هایی از اضطراب شدید هستند. این حملات می‌توانند علائمی مشابه علائم حمله قلبی ایجاد کنند، مانند درد قفسه سینه، درد بازو، ضربان قلب سریع و تنگی نفس.

فیزیوتراپی برای درمان و یا کاهش علائم و درد دست استفاده می‌شود. در دکترتو می‌توانید با بهترین در شهر خود آشنا شوید و برای دریافت نوبت ویزیت حضور اقدام کنید.