مزیت های داشتن سواد مالی

سواد مالی چیست؟ – 9 مزیت داشتن سواد مالی

سواد مالی ترکیبی از دانش مالی، اعتباری و مدیریت بدهی است که برای تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه مالی مانند سرمایه گذاری با پول کم لازم است، انتخاب‌هایی که برای زندگی روزمره ما ضروری هستند. سواد مالی شامل پرداخت بدهی، ایجاد بودجه و درک تفاوت بین ابزارهای مالی مختلف است. در مجموع، دوره سواد مالی تأثیر مادی بر خانواده‌ها دارد زیرا آن‌ها سعی می‌کنند بودجه خود را متعادل کنند، خانه بخرند، هزینه تحصیل فرزندانشان را تأمین کنند یا درآمدی برای بازنشستگیشان تضمین کنند.

فقدان سواد مالی بر مردم در اقتصادهای پیشرفته و همچنین اقتصادهای نوظهور یا در حال توسعه تأثیر می‌گذارد. اغلب کشورهای دنیا با مصرف‌کنندگانی روبرو هستند که حتی اصول اولیه مالی را نمی‌دانند. اگرچه ممکن است سطح سواد مالی به نسبت تحصیلات افراد متفاوت باشد، اما تحقیقات نشان داده است که افراد با تحصیلات بالا هم می‌توانند سواد مالی پایینی باشند و در این مسائل مالی کاملاً ناآگاه باشند. در عین حال، برای بسیاری از مردم، فکر کردن به امور مالی شخصی اغلب اضطراب‌آور است. به گفته سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) مردم گزارش دادند که انتخاب سرمایه‌گذاری مناسب برای طرح پس‌انداز بازنشستگی استرس‌زاتر از مراجعه به دندان‌پزشک است!

آموزش سواد مالی | آموزش سواد مالی به کودکان | بهترین کتاب های سواد مالی

پیشنهاد مطالعه: سرمایه گذاری مولد چیست؟

چرا سواد مالی مهم است؟

از هزینه‌های روزانه گرفته تا پیش‌بینی بلندمدت بودجه، مدیریت همه این عوامل به سواد مالی و اگاهی از اصول سرمایه گذاری بستگی دارد. بنابراین همان‌طور که مشخص است برنامه‌ریزی و پس‌انداز کافی برای دوران بازنشستگی و اجتناب از تراشیدن بدهی که ممکن است منجر به ورشکستگی یا از دست دادن اموالتان شود اولویت بالایی دارد. اگر هم‌اکنون وضعیت بازنشستگان کشور خود را بررسی کنیم، خواهیم دید که در رفاه خیلی خوبی قرار ندارند. حتی اگر با آن‌ها صحبت کنیم نیز می‌گویند که اعتماد به نفس کافی برای گرفتن تصمیمات مالی درست و انجام ریسک‌های مناسب را ندارند.

همچنین کاملاً واضح است که نداشتن دانش و سواد مالی کافی باعث می‌شود که در مواقع بحران، مانند کرونا یا موارد دیگر نتوانید تصمیمات مالی درستی بگیرید. حتی در تحقیقی که از سوی TIAA انجام شده، از میان کسانی که ادعا کرده بودند دانش بالایی از امور مالی شخصی دارند، تنها 19٪ به سؤالات مربوط به مفاهیم اساسی مالی به درستی پاسخ داده‌اند. 43% هم از خدمات مالی مانند وام‌های روزپرداخت استفاده می‌کردند.

در این تحقیق بیش از نیمی از افراد فاقد بودجه اضطراری برای پوشش حداقل هزینه‌های سه‌ماهه هستند و ۳۷ درصد از آن‌ها از نظر مالی ضعیف هستند (ضعیف بدین معنا که نمی‌توانند یا بعید است که بتوانند در صورت بروز شرایط اضطراری در عرض یک ماه ۳۰ الی ۶۰ میلیون تهیه کنند). این افراد همچنین مقادیر زیادی وام دانشجویی و بدهی وام مسکن دارند. در واقع، ۴۴٪ از آن‌ها می‌گویند که بدهی زیادی دارند.

اگرچه این‌ها ممکن است مشکلات فردی به نظر برسند، اما تأثیر گسترده‌تری بر کل جمعیت نسبت به آنچه قبلاً تصور می‌شد دارند. کمی زمان بگذارید و بحران‌های مالی در دوره‌های مختلف را بررسی کنید. سواد مالی موضوعی است که پیامدهای گسترده‌ای برای سلامت اقتصادی دارد. سواد مالی مهم است زیرا ما را به دانش و مهارت‌هایی که برای مدیریت مؤثر پول نیاز داریم مجهز می‌کند. بدون آن، تصمیمات مالی ما و اقداماتی که انجام می‌دهیم – یا انجام نمی‌دهیم – فاقد پایه محکمی برای موفقیت هستند. و این می‌تواند عواقب بدی داشته باشد.

سواد مالی بر روابطتان هم تأثیر می‌گذارد

شاید این موضوع چندان با اهمیت به نظرتان نرسد، اما اختلاف نظر در مورد نحوه خرج کردن پول در میان زوج‌ها گاها وجود دارد. اگر سری به دادگاه‌های حل اختلاف هم بزنید متوجه صحت این موضوع خواهید شد. بسیاری از زوج‌ها بر سر مسائل مالی بحث می‌کنند خصوصاً زمانی که سواد مالی آن‌ها کم باشد این اختلافات شدت بیشتری هم پیدا می‌کنند. بنابراین زمانی که سواد مالی داشته باشید، درک بهتری از پول دارید و همسویی بیشتری با هم پیدا می‌کنید. بنابراین روابط مستحکم‌تری پیدا می‌کنید و درگیری کمتری پیدا می‌کنید

اهمیت سواد مالی و تأثیر آن بر دانش آموزان

همه ما می‌دانیم که در اواخر بهار دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل می‌شوند و خانواده‌هایشان در تابستان برای هزینه‌های سال تحصیلی بعدی آماده می‌شوند. بهتر است دانش‌آموزان هم از همین زمان با مسائل مالی آشنایی پیدا کنند. در ادامه متوجه چرایی این قضیه خواهید شد:

    اهمیت درک امور مالی

طبق نظرسنجی اخیر EVERFI، دانش آموزان دبیرستانی امروزی احساس می‌کنند برای مدیریت امور مالی خود آمادگی ندارند. وزارت آموزش ایالات متحده (ED) به اشتراک می‌گذارد که دانش‌آموزانی که آموزش‌های مالی شخصی را در راستای اهداف خود دریافت می‌کنند، احتمالاً اطلاعات را حفظ کرده و از آن برای تصمیم‌گیری آگاهانه مالی استفاده می‌کنند. معرفی مفاهیم سواد مالی ممکن است لازم باشد قبل از پذیرش دانشجویان یا آماده شدن برای تحصیلات عالی خود شروع شود.

تحقیقات FutureSmart، برنامه‌ای توسط بنیاد MassMutual، شواهد محکمی را نشان می‌دهد که آموزش سواد مالی برای دانش‌آموزان دوران راهنمایی مؤثر و ضروری است. علاوه بر این، کالج Champlain پیشنهاد می‌کند که آموزش امور مالی شخصی باید یک فرآیند تجمعی باشد، با موضوعاتی که هر سال تحصیلی متناسب با سن آن‌ها تدریس می‌شود. حتی اگر به نظرتان شروع به آموزش این مفاهیم زود است، باید بدانید که ارائه آموزش مالی شخصی اساسی در سراسر دوران دبستان و تا دبیرستان بسیار مهم است.

    نمونه موردی برای سواد مالی در مدارس

ناگفته نماند که یادگیری در مورد سواد مالی مهم است، زیرا آموزش مالی شخصی دانش و مهارت‌هایی را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد تا منابع مالی را به طور مؤثر برای یک عمر رفاه مالی مدیریت کنند. با این حال، به همان اندازه مهم است که این آموزش در مدرسه ارائه شود. نظرسنجی T. Rowe Price در سال 2017 اشاره کرد که 69 درصد از والدین در مورد بحث در مورد مسائل مالی با فرزندان خود بی‌میل هستند، بنابراین ارائه آموزش سواد مالی به دانش آموزان در مدرسه یک راه‌حل ایده‌آل است.

حتی اگر دانش‌آموزان امروزی از مزایای فناوری و دسترسی فوری به اطلاعات در فضای مجازی برخوردارند، این لزوماً به معنای مهارت‌های سواد مالی نیست. دسترسی به آن اطلاعات در طول سال‌ها، به ‌ویژه در قالب منابعی مانند کلاس‌های آموزشی، می‌تواند پایه‌ای محکم برای ثبات مالی آینده آن‌ها ایجاد کند. چه بهتر که منابع آموزشی خوبی از همین طریق در اختیار آن‌ها قرار دهیم، تا دانش و آگاهی مالیشان را بالا ببریم.

به طور خلاصه سواد مالی چیست؟

سواد مالی دانش و به‌کارگیری مهارت‌های مالی مختلف است. این‌ها ممکن است شامل ایجاد بودجه، درک پول و پس‌انداز برای بازنشستگی و… باشد. سواد مالی شامل درک ابزارهای مالی مختلف مانند سهام، اوراق قرضه، ETF ها و ایجاد یک طرح سرمایه‌گذاری است.

به طور خلاصه چرا سواد مالی مهم است؟

سواد مالی نه‌تنها به این دلیل مهم است که سواد مالی پایه‌ای برای تصمیم‌گیری مالی آگاهانه فراهم می‌کند، بلکه به این دلیل که مسئولیت مالی همه ما در جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، در حال افزایش است. به عنوان مثال، در گذشته، کارفرمایان حساب‌های بازنشستگی کارکنان را مدیریت می‌کردند.

امروزه فرد بیشتر این مسئولیت‌ها را از طریق حساب‌های بازنشستگی خود مدیریت می‌کند. علاوه بر این، با توجه به وجود بازارهای مالی مختلف و گسترده‌ای که برای سرمایه‌گذاری در دسترس هستند، انتخاب‌های بیشتری پیش روی افراد قرار دارد. کسب سواد مالی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که یک فرد می‌تواند برای اطمینان از ثبات مالی طولانی‌مدت خود انجام دهد.

نمونه‌ای بارز از سواد مالی

یکی از مثال‌های بارز سواد مالی مدیریت هزینه‌های روزانه است. فردی را در نظر بگیرید که هر ماه ۳۰۰۰ دلار درآمد دارد. اگر او هزینه‌های خود را به درستی مدیریت کند، هزینه‌های خود را در کم‌تر از ۳۰۰۰ دلار نگه می‌دارد تا از پرداخت بدهی اجتناب کند. پس اگر بتواند به گونه‌ای هزینه‌ها و بدهی‌های خود را مدیریت کند که مبلغی هم برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری کنار بگذارد، می‌توانیم بگوییم که این شخص سواد مالی دارد. در صورتی که چیزی برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری نماند و همه درآمد خود را صرف بدهی‌ها و چیزهای غیرضروری کند، سواد مالی درستی ندارد و برای بقای خود و نیوفتادن در چرخه فقر نیاز به آموزش مالی دارد.

۹ مزیت داشتن سواد مالی

داشتن سواد مالی مهارتی است که مجموعه‌ای از مزایایی را به همراه دارد که می‌تواند استاندارد زندگی افراد را از طریق افزایش ثبات مالی بهبود بخشد. در زیرمجموعه‌ای از مزایای داشتن سواد مالی ذکر شده است:

  1. توانایی تصمیم‌گیری مالی بهتر
  2. مدیریت مؤثر پول و بدهی
  3. کسب درآمد بیشتر و کارایی بالاتر
  4. مجهزتر شدن برای رسیدن به اهداف مالی
  5. کاهش هزینه‌ها از طریق مقررات بهتر
  6. استرس و اضطراب مالی کمتر
  7. افزایش تصمیم‌گیری اخلاقی هنگام انتخاب بیمه، وام، سرمایه‌گذاری و استفاده از کارت اعتباری
  8. ایجاد مؤثر بودجه ساختاریافته و بودجه‌بندی درست
  9. پس‌انداز به روش درست برای انجام سرمایه‌گذاری

قدم برداشتن برای یادگیری سواد مالی جزء مهمی از زندگی است که می‌تواند استحکام مالی را تضمین کند، اضطراب را کاهش دهد و دستیابی به اهداف مالی را میسر کند.

دیدگاه متخصصان در مورد اهمیت داشتن سواد مالی

۱. پل گوبل، مدیر مرکز مدیریت مالی دانشجویی در دانشگاه تگزاس شمالی

برای دانشجویان، سواد مالی مهم است، زیرا فرمول موفقیت در کالج امروزه تنها دو عامل دارد: نمرات و پول.

تحقیقات نشان داده است که دانش آموزان به دلیل “فشارهای بیرونی” بیشتر از نمرات ضعیف ترک تحصیل می‌کنند. موفقیت دانش آموزان و دانشجویان دیگر به تحصیلات و عملکرد تحصیلیشان محدود نمی‌شود. موفقیت همه افراد چه دانشجو و چه افراد عادی متکی به فراهم کردن فرصت‌هایی برای یادگیری، توسعه و تقویت‌های مهارت‌هایی برای زندگی است. چرا که برای دوام آوردن در شرایط امروزی همه افراد به آن‌ها نیازمند هستند.

۲. چری دیل، مدیر آموزش مالی، اتحادیه اعتباری ویرجینیا

من فکر می‌کنم اگر مردم نحوه عملکرد سیستم‌های مالی را در سنین پایین و یا هر سنی که هستند درک کنند، حتی با وجود اشتباهاتی که در گذشته داشته‌اند، می‌توانند شروع به برنامه‌ریزی برای آینده کنند و گام‌هایی برای زندگی بهتر خود بردارند.

3. فیل شومان، مدیر برنامه MoneySmarts در دانشگاه ایندیانا

به‌ طور کلی چه باور کنید یا نه، این وضعیت مالی شماست که برای خرید روزمره، پس‌انداز، بازنشستگی و رسیدن به اهدافتان کمکتان می‌کند. پس سواد مالی مهم است زیرا اگر آن را یاد بگیرید، متوجه می‌شوید چگونه در امور مالی خود کارآمدتر باشید، اهدافی را که دارید سریع‌تر به دست آورید و حتی اهداف بیشتری را دنبال کنید.

“سواد مالی، برای من شخصی‌ترین بدهی من است… بین من و همسرم ما ۱۱۰۰۰۰ دلار بدهی را در مدت پنج سال پرداخت کردیم، زیرا تازه یاد گرفتیم که چگونه امور مالی خود را به گونه‌ای سازماندهی کنیم که به ما این امکان را بدهد. ما پول زیادی به دست نمی‌آوریم، اما با یادگیری این فرآیند و یادگیری آنچه می‌توانید برای سازماندهی بهتر زندگی خود از طریق سواد مالی انجام دهید، می‌توانید کارها را بسیار سریع‌تر و کارآمدتر انجام دهید.”