برترین های کسب و کارعمومی

فرایند کار دستگاه چاپ پارچه

دستگاه چاپ پارچه و نحوه کار آن

صنعت چاپ پارچه یکی از محبوب‌ترین و پردرآمدترین صنعت‌ها است. از گذشته تا به امروز این صنعت مانند هر چیز دیگری پیشرفت و تکامل زیادی داشته است. شاید در گذشته اگر صحبت از دستگاه چاپ پارچه می‌شد، گزینه‌های کمی در پیش روی شما قرار می‌گرفت، اما امروزه وقتی صحبت از چاپ پارچه می‌شود، وارد دنیایی وسیع از روش‌ها و دستگاه‌های چاپ مختلف می‌شویم.

دستگاه چاپ پارچه برای چاپ مستقیم بر روی پارچه و غیر پارچه مانند پنبه و پلی استر استفاده می‌شود. چاپگرهای دیجیتال می‌توانند روی پارچه و لباس‌های خاص دیگر چاپ کنند و امکان چاپ روی رنگ‌های تیره را فراهم کنند. چاپ تیشرت مستقیم روی لباس جدیدترین و سریع‌ترین روش چاپ دیجیتال برای چاپ لباس است.

علاقه بازار به چاپ ترانسفر روی پارچه‌های پنبه‌ای سال‌هاست که قوی بوده است. با این حال، چاپ انتقال حرارت استاندارد فقط برای پارچه‌های پلی استر و نایلون قابل دستیابی بود و از نظر جوهرهای موجود محدود بودند. امروزه، فناوری چاپ انتقال سرد، امکان انتقال چاپ‌های با کیفیت دیجیتال را به پارچه نخی در شرایط محیطی فراهم می‌کند.

ارزانترین دستگاه چاپ روی پارچه | دستگاه چاپ پارچه دست دوم | دستگاه چاپ روی پارچه خانگی

دستگاه چاپ پارچه چیست؟

دستگاه چاپ پارچه، یک دستگاه چاپگر است که برای چاپ طرح‌ها و الگوهای مختلف روی پارچه استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها اغلب برای چاپ روی لباس‌ها، پتوها، دکوراسیون داخلی و پارچه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دستگاه‌های چاپ پارچه برای چاپ طرح‌ها و الگوها روی مواد پارچه‌ای استفاده می‌شوند. در بازار انواع مختلفی از دستگاه‌های چاپ پارچه موجود است، هر کدام با ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فرد خود.

همان طور که از اسمش پیداست با دستگاه چاپ پارچه، بر روی پارچه طرح‌های دلخواه را چاپ می‌زنند. با توجه به اینکه روش‌های مختلف چاپی برای این عمر وجود دارد، دستگاه‌های چاپ پارچه نیز متفاوت خواهد بود. برای مثال ما برای چاپ پارچه از روش‌های چاپ سیلک، چاپ کاتر پلاتر، چاپ مستقیم، چاپ DTF و چاپ سابلیمیشن و … استفاده کنیم. هر روش چاپی مزیت و معایب خود را دارد اما ما در اینجا ما قصد داریم در مورد دستگاه‌های چاپ پارچه در روش‌های سابلیمیشن و روش چاپ DTF که بدون شک 2 تا از بهترین روش‌های چاپ پارچه  حال حاضر ایران و تمام جهان می‌باشند.

فرایند کار دستگاه چاپ پارچه

دستگاه‌های چاپ پارچه معمولاً با استفاده از تکنولوژی جوهرافشانی یا حرارتی کار می‌کنند. در تکنولوژی جوهرافشانی، جوهر به وسیله فناوری پرینتر بر روی پارچه اعمال می‌شود. در تکنولوژی حرارتی، پارچه با استفاده از یک رول حرارتی و یک رول پارچه، به یکدیگر چسبانده می‌شوند و طرح روی پارچه اعمال می‌شود. نوع دستگاهی که برای یک برنامه خاص مناسب است، به عواملی مانند نوع پارچه‌ای که قرار است چاپ شود، کیفیت چاپ مورد نظر و حجم تولید مورد نیاز بستگی دارد.

ابتدا تصویری که قرار است روی پارچه چاپ شود توسط یک هنرمند در نرم افزارهای طراحی گرافیکی آماده می‌شود و با فرمت فایل تصویری TIFF ذخیره می‌شود؛ دلیل استفاده از فرمت tiff هم نمایش جزئیات تصویر به صورت دقیق است. هم اکنون زمان آن رسیده که عکس مورد نظر را به پارچه منتقل کنیم.

همانند چاپگرهای خانگی این دستگاه‌های چاپ دیجیتال در مقیاس بزرگتر از فناوری جوهرافشان استفاده می‌کنند. ابتدا با استفاده از محلول‌های مایع پارچه را برای رنگ پذیری آماده می‌کنیم تا جذب بهتری داشته باشد. سپس چاپگر رنگ را به صورت قطرات ریز روی پارچه اسپری می‌کنند. زمانی که فرآیند این گونه انجام می‌شود ماندگاری رنگ افزایش می‌یابد با توجه به نوع پارچه از بخار، حرارت خشک و فشار استفاده می‌شود.

فرایند چاپ سابلیمیشن:

  • ابتدا طرح دلخواه شما توسط کامپیوتری که به دستگاه پلاتر وصل است، به روی کاغذ سابلیمیشن چاپ می‌شود.
  • در مرحله دوم کاغذهای طرح دار سابلیمیشن شما باید بر روی پارچه چاپ شوند که این کار توسط دستگاه کلندر صورت می‌گیرد. (دستگاه کلندر با حرارت 200 درجه سانتی گراد و طراحی که این دستگاه دارد ، باعث می‌شود جوهر سابلیمیشن بر روی کاغذ به حالت تصعید دربیاد و از حالت جامد به گاز تبدیل شده و به خورد پارچه برود)
  • در مرحله آخر نیز پارچه‌های چاپ شده بسته بندی شده و به شما تحویل داده می‌شود.

چاپ پارچه در روش سابلیمیشن

    در چاپ سابلیمیشن شما نیازمند 2 دستگاه صنعتی هستید که در ادامه این مقاله با آن‌ها آشنا می‌شوید.

  • دستگاه های چاپ پارچه سابلیمیشن
  • دستگاه پِلاتر چاپ پارچه
  • دستگاه کلندر ترنسفر چاپ پارچه

انواع جوهر مورد استفاده دستگاه چاپ روی پارچه :

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در چاپ سابلیمیشن جوهر مرغوب و باکیفیت است. با پیشرفت تکنولوژی در چاپ سابلیمیشن جوهر مرغوب و باکیفیت است. با پیشرفت تکنولوژی هدهای جوهرافشان، مجموعه مرکب‌های جدیدی به بازار عرضه شده‌اند. نکته مهم این است که هر نوع مرکب متناسب با نوع رسانه خاصی تولید شده‌اند. به طور معمول جوهر دستگاه چاپ روی پارچه  با الیاف پلیمر یا روکش پلیمر یا پلی استر استفاده می‌شود. جوهرها برای هدهای مختلفی استفاده می‌شوند.

    مرکب‌های تصعیدی

    مرکب‌های اسیدی

    مرکب‌های بر پایه آب

    مرکب‌های پیگمنتی

    مرکب‌های واکنشی

1. چاپگرهای دیجیتال چاپ پارچه ( پلاتر )

یکی از رایج‌ترین انواع دستگاه‌های چاپ پارچه، دستگاه چاپ دیجیتال پارچه است. این نوع چاپگر از فناوری جوهرافشانی استفاده می‌کند تا طرح‌ها را مستقیماً بر روی مواد پارچه‌ای چاپ کند. این دستگاه قابلیت تولید چاپ با کیفیت و جزئیات بالا را دارد و همچنین بسیار چندکاره است، زیرا می‌تواند روی انواع گسترده‌ای از نوع پارچه چاپ کند.

اولین مرحله در چاپ سابلیمیشن این است که شما طرح دلخواه خود را با دستگاه پلاتر، به روی کاغذ چاپ کنید. توسط دستگاه چاپ پارچه سابلیمیشن شما می‌توانید هر طرحی که می‌خواهید را بدون هیچ محدودیت بر روی کاغذ چاپ بزنید. این دستگاه توسط هدهایی که دارد، رنگ را تشخصی داده و به روی کاغذ می پاچد. چاپ رنگ در این روش بسیار دقیق و باکیفیت است و در صورتی که از جوهر و کاغذ مناسب استفاده شود، شما یک چاپ فوق العاده را دریافت خواهید کرد.

2. دستگاه ترانسفر چاپ پارچه (کلندر)

دستگاه ترانسفر چاپ پارچه یا همان دستگاه کلندر دومین دستگاه از ملزومات اصلی چاپ سابلیمیشن است که شما برای چاپ پارچه به آن نیاز دارید. همان طور که بالاتر توضیح دادیم، در چاپ سابلیمیشن شما طرح خود را ابتدا به روی کاغذ چاپ می‌کنید و در مرحله بعد این کاغذهای طرح دار به روی پارچه قرار داده می‌شود و توسط دستگاه کلندر به روی پارچه چاپ می‌شوند.

فرانید کار دستگاه کلندر به این صورت است که با دما و حرارت بالایی که دارد جوهر بر روی کاغذ را به حالت تصعید درمیاورد؛ یعنی جوهر از حالت جامد  به حالت گاز تبدیل شده و به روی پارچه چاپ می‌شود. دستگاه کلندر چاپ پارچه قطعاً برای چاپ پارچه واجب است زیرا بدون این دستگاه شما نمی‌توانید بر روی پارچه چاپ را انجام دهید.

با دستگاه چاپ پارچه سابلیمیشن بر چه مواردی می‌شود چاپ زد؟

  • چاپ انواع شال و روسری?
  • چاپ پارچه انواع پرده
  • چاپ پارچه انواع روتختی و سرویس خواب
  • چاپ پارچه انواع لباس‌های زنانه ، مردانه و بچه‌گانه
  • چاپ انواع پارچه‌های عمده و تیراژ (بدون محدودیت در طرح و رنگ)
  • چاپ انواع پوشاک مثل جوراب، کربات ، شلوار ، کلاه و …
  • چاپ رومبلی
  • چاپ تابلو فرش و یا تابلو مخمل
  • چاپ کیف‌های زنانه ?

مزیت‌های خرید دستگاه چاپ پارچه سابلیمیشن

دستگاه چاپ پارچه سابلیمیشن یکی از تکنولوژی‌های پیشرفته چاپ روی پارچه است که این روزها توسط بسیاری از کسب و کارها و شرکت‌ها استفاده می‌شود. برخی از مزایای خرید یک دستگاه چاپ پارچه سابلیمیشن عبارتند از:

  • سرعت بالا: دستگاه چاپ پارچه سابلیمیشن با سرعت بالایی کار می‌کند و می‌تواند تعداد زیادی از پارچه‌ها را در کمترین زمان ممکن چاپ کند.
  • کیفیت بالا: چاپ پارچه سابلیمیشن با کیفیت بسیار بالایی صورت می‌گیرد و رنگ‌های زنده و جزئیات دقیقی را به تصویر می‌کشاند.
  • چاپ بر روی هر نوع پارچه: دستگاه چاپ پارچه سابلیمیشن می‌تواند بر روی هر نوع پارچه چاپ کند، از جمله پارچه‌های پنبه‌ای، پلی‌استری، نایلونی و …
  • هزینه کمتر: با خرید یک دستگاه چاپ پارچه سابلیمیشن، هزینه‌های چاپ روی پارچه را به شدت کاهش می‌دهید و به جای اینکه پارچه‌های خود را به چاپخانه ببرید، می‌توانید آن‌ها را در داخل کارخانه خود چاپ کنید.
  • چاپ سفارشی: با دستگاه چاپ پارچه سابلیمیشن، می‌توانید طرح‌های سفارشی خود را روی پارچه چاپ کنید و به دلخواه خود پارچه‌هایی با طرح منحصر به فرد خود بسازید.