برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

تزریق فیلر پوست برای چه افرادی مناسب است؟

راهنمای کامل انواع تزریق فیلر به صورت

یکی از مهم‌ترین موضوعات برای تمامی افراد زیبایی صورت است. در واقع زیبایی صورت اهمیتی بسیار زیاد در ظاهر افراد دارد. با گذر زمان و پی تغییراتی که در سلول‌های بدن رخ می‌دهد، پوست صورت جوانی و شادابی خود را از دست می‌دهد و ‌ها در صورت نمایان می‌شوند. علاوه بر این فرم صورت و رفع نقایص نیز از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. از آنجایی که داشتن ظاهری جوان و پوستی سالم یکی از اولویت‌های همه افراد است، مردم همیشه در تلاش هستند تا راهکاری جهت مقابله با این مشکل پیدا کنند تا بتوانند از تغییرات و پیری جلوگیری کنند. همچنین حتی افراد جوان نیز خواهان صورت جذاب‌تر و زیباتر هستند. این راهکارها به افزایش اعتماد به نفس کمک می‌کند.

تزریق فیلر و ژل یکی از مدرن‌ترین روش‌هایی است که در حال حاضر استفاده می‌شود. تزریق فیلر به از بین بردن چین و چروک‌ها و جوانسازی پوست کمک می‌کند. همچنین تزریق فیلر در اصلاح نقایص صورت نیز کاربرد دارد. از فیلر در حجم دهی به لب‌ها، گونه‌ها، زاویه فک و چانه استفاده می‌شود. در این مطلب از ژوابکس می­خواهیم به نحوه انجام فیلر بپردازیم. همچنین مزایا و معایب تزریق فیلر را نیز بررسی می‌کنیم.

عوارض فیلر صورت | فیلر بهتر است یا بوتاکس | فیلر صورت برای چاقی

تزریق فیلر چیست؟

با افزایش سن میزان چربی زیر جلدی یا زیرپوستی کمتر می‌شود. نتیجه کاهش چربی زیرجلدی مشخص‌تر شدن عضلات و استخوان‌های صورت است. همچنین کاهش تولید کلاژن باعث افزایش چین و چروک می‌شود. از طرف دیگر فرم صورت نیز دچار تغییر می‌شود. همواره روش‌های غیرتهاجمی‌تر در اولویت هستند. از آنجایی که عمل‌های جراحی عوارض دارند و هزینه بالایی هم دارند روش‌های دیگر همچون فیلر مورد توجه زیباجویان است.

کاربرد تزریق فیلرها چیست؟

به طور کلی می‌توان کاربرد فیلرها را به ۴ دسته بندی زیر تقسیم بندی کرد:

یکی از کاربردهای فیلر از بین بردن چین و چروک‌ها و جوان سازی چهره است. از فیلر برای از بین بردن خطوط عمیقی همچون خط اخم، خط خنده و پیشانی استفاده می‌شود که این خطوط با فیلر به خوبی پر می‌شوند.

کاربرد دیگر تزریق فیلر برای و از بین بردن اسکارهای آتروفیک و فرورفته صورت است. تزریق فیلر در این عارضه مکمل روش‌هایی همچون سابسیژن است.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای تزریق فیلر در رفع عیوب و عدم قرینه بودن اجزای صورت است. در برخی افراد گونه‌ها، لب‌ها یا فک به دلایل مختلف قرینه نیستند. به همین دلیل از فیلر جهت قرینه سازی صورت استفاده می‌شود که تاثیر بی نظیری بر زیبایی صورت دارد زیرا قرینگی یکی از مهم‌ترین اصول زیبایی است.

مهم‌ترین کاربرد فیلر حجم دهی و فرم دهی به اجزای صورت است. به دلایل ژنتیکی یا در اثر افزایش سن ممکن است بخشی از صورت حجم کافی را نداشته باشد. این موضوع ممکن است در اثر سبک زندگی یا ‌های غیر اصولی نیز اتفاق بیفتد. در این صورت از تزریق فیلر برای حجم دهی به لب‌ها، گونه‌ها، زاویه فک و … استفاده می‌شود.

فیلرها به چه مناطقی تزریق می‌شوند؟

فیلرها جهت افزایش حجم به کار می‌روند و در نتیجه می‌توانند برای بسیاری از نقاط بدن مورد استفاده قرار بگیرند. از جمله این نقاط به سینه، باسن و پشت دست‌ها اشاره کرد. تزریق فیلر به پشت دست برای از بین بردن چروک‌ها و جوان سازی آن انجام می‌شود. مهم‌ترین استفاده فیلرها در صورت است. فیلرها در بدن به نقاطی مانند سینه، باسن و پشت دست‌ها برای جوانسازی دست تزریق می‌گردند. تزریق فیلر به واژن جهت تنگ کردن مجرای واژن انجام میشود.

تزریق فیلر بینی

یکی از پرطرفدارترین عمل‌های زیبایی عمل جراحی بینی است. این عمل توسط جراحان جهت اصلاح فرم بینی انجام می‌شود. اما در سال‌های اخیر تمایل زیباجویان نسبت به روش‌های کم‌تر تهاجمی بیشتر شده است. یکی از این روش‌ها تزریق است. این روش در مقایسه با عمل جراحی مزیت‌های بسیاری دارد. از جمله این مزیت‌ها می‌توان به عوارض بسیار کمتر، عدم نیاز به دوره نقاهت و استراحت و همچنین هزینه کمتر اشاره کرد. نتیجه کار نیز سریعاً مشخص می‌شود و در صورت نیاز و با مشورت می‌توان نواقص را اصلاح کرد. تزریق فیلر بعد از عمل بینی برای افرادی که جراحی بینی انجام داده اما از ظاهر بینی خود راضی نیستند نیز انتخاب مناسبی است.

تزریق فیلر چشم

یکی از مواردی که برخی از افراد نسبت به آن احساس نارضایتی دارند سیاهی دور چشم است. سیاهی دور چشم بیشتر زمینه ارثی و ژنتیکی دارد و به همین علت در افراد جوان نیز دیده می‌شود. لازم به ذکر است که افزایش سن نیز فاکتور بسیار موثری در ایجاد یا تشدید سیاهی دور چشم است. این عارضه باعث ایجاد خستگی در چهره می‌شود و حتی سن را بیشتر نشان می‌دهد. همچنین حالت چشم‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود تا چشم‌ها ظاهر شاداب و درخشان خود را از دست بدهند.

تزریق فیلر یکی از کم عارضه ترین راهکارهای زیبایی است. در نتیجه انتخاب بسیار خوبی برای پوست و ناحیه حساس دور چشم به شمار می‌آید. این موضوع باعث می‌شود تا بدون وارد شدن هر نوع آسیب به بافت‌های اطراف این ناحیه سیاهی دور چشم که عموماً به دلیل کمبود چربی زیربافتی رخ می‌دهد از بین برود و چشم‌ها ظاهری شاداب و گیرا داشته باشند.

تزریق فیلر لب

یکی از تاثیرگذارترین اجزای صورت در زیبایی افراد لب هاست. امروزه لب‌های خوش فرم و حجیم معیار زیبایی هستند و بسیاری از اطراف خواهان لب‌هایی حجیم‌تر و خوش فرم تر هستند. برخی از افراد به طور ژنتیکی لب‌های باریک و کم حجم دارند و در برخی دیگر نیز به دلایلی از جمله افزایش سن، کاهش وزن و… این اتفاق رخ می‌دهد. لب‌های باریک باعث القای خستگی و حتی ناراحتی به چهره می‌شوند. همچنین ممکن است لب‌ها متقارن نباشند یا فرم آنها مورد قبول فرد نباشد. لب‌های حجیم و خوش فرم ظاهری جذاب و شاداب را به فرد می‌بخشند.

تزریق فیلر لب تکنیک‌های متفاوتی دارد و با توجه به نحوه تزریق آنها ظاهر لب‌ها متفاوت خواهد بود. از جمله پر طرفدار ترین فرم‌های لب می‌توان به عروسکی، طبیعی و روسی اشاره کرد. نتیجه نهایی تزریق فیلر کاملاً به میزان مهارت و تجربه پزشک شما بستگی دارد.

تزریق فیلر خط خنده

با افزایش سن خطوطی عمیق در کنار دهان پدیدار می‌شود که به آن خط خنده میگوند. این خطوط باعث می‌شوند تا سن افراد بیشتر به نظر برسد. همچنین باعث جدا شدن گونه‌ها می‌شود و ظاهری ناخوشایند را برای افراد ایجاد می‌کنند. معمولاً این خطوط به حدی عمیق هستند که با رفع نمی‌شوند اما فیلر به خوبی می‌تواند این خطوط را پر کند و نتیجه دلخواه را برای فرد ایجاد کند. همچنین تزریق فیلرهایی همچون فیلر هیالورونیک باعث افزایش تولید کلاژن در بدن می‌شوند. کلاژن باعث جوانسازی و سفت شدن پوست می‌شود و از پیری پوست جلوگیری می‌کند.

انواع فیلرها

جهت تزریق فیلر از مواد زیادی استفاده می‌شود که در ادامه انواع آنها را ذکر خواهیم کرد.

فیلر اسید هیالورونیک (HA)

یکی از پرکاربردترین موادی که برای تزریق فیلر استفاده می‌شود اسید هیالورونیک است که یک قند طبیعی است. این ماده به طور عادی در بدن انسان وجود دارد و به همین علت احتمال واکنش‌های حساسیت به آن پایین است. عملکرد این ماده در حالت حادی جمع کردن قسمت‌های مختلف پوست در هنگام نیاز است. این ماده یکی از محبوب‌ترین انواع فیلر به شمار می‌آید زیرا بسیار کم ریسک و کم خطر است.

اما از آنجایی که این ماده طبیعی است و به طور عادی در بدن وجود دارد توسط بدن به راحتی جذب می­شود. در نتیجه فیلرهای از نوع هیالورونیک از ۶ الی ۱۲ ماه دوام دارند و پس از آن شما باید برای تزریق فیلر و تجدید آن اقدام کنید. البته اسید هیالورونیک اثرات بلند مدت نیز دارد و آن افزایش میزان کلاژن سازی در محل تزریق است که این موضوع می‌توان پس از تزریق مکرر و در طولانی مدت به خوبی مشاهده کرد.

تزریق این ماده به دلیل طبیعی بودن آن و وجود این قند در حالت کلی در بدن یکی از کم عوارض ترین راهکارها است. البته لازم به ذکر است که برند مورد نظر در نتیجه نهایی و کاهش عوارض نیز بسیار تاثیرگذار است. ممکن است مطلب تزریق فیلر نی نی سایت را خوانده باشید اما باید بدانید که این سایت جنبه علمی ندارد و بهتر است با مشاوره پوست و مو صحبت کنید.

پلی متیل متاکریلات (PMMA)

یکی دیگر از انواع مواد مورد استفاده در تزریق فیلر پلی متیل متاکریلات (PMMA) است. این ماده در دسته بندی فیلرهای درشت دانه و دائمی قرار می‌گیرد و اثر آن تا ۵ سال بعد نیز قابل مشاهده است. این ماده برعکس اسید فیلر اسید هیالورونیک مصنوعی است و در دسته بندی فیلرهای درشت دانه و دائمی قرار می‌گیرد. این ماده می‌تواند خطوط خالی مثل خط اخم را پر کند. همچنین این ماده کلاژن سازی را نیز تقویت می‌کند. البته با توجه به تاثیر طولانی مدت این فیلر، پزشکان معمولاً از آن برای تزریق فیلر در تمامی نقاط صورت استفاده نمی‌کنند. لازم به ذکر است که است که این فیلر در مقایسه با فیلرهای کوتاه مدت عوارض بیشتری دارد و مراجعین ممکن است عوارضی همچون کبودی و عفونت را پس از تزریق مشاهده کنند.

کلسیم هیدروکسیل آپاتایت (CaHA)

کلسیم هیدروکسیل آپاتایت یک ماده دیگر در تزریق فیلر است که میزان همبستگی آن از اسید هیالورونیک بیشتر است. این فیلر از اجزای بسیار ظریف و میکروسکوپی تشکیل شده است. به دلیل همبستگی بیشتر این فیلر دوام آن نیز از اسید هیالورونیک بیشتر است و اثرات آن بیش از نیز یک سال قابل مشاهده است. همچنین به این موضوع نیز باید دقت کنید که این ماده برای تمامی نقاط صورت کاربرد ندارد و عموماً در ناحیه‌هایی که چربی عمیق دارند استفاده می‌شود. در این خصوص نظر بسیار حائز اهمیت است.

پلی لاکتیک اسید (PLLA)

پلی لاکتیک اسید یک ماده مصنوعی است که در سال‌های گذشته از آن برای تولید نخ بخیه استفاده می‌شد. فیلر پلی لاکتیک اسید از انواع فیلرهای مستقیم نیست بلکه اثر آن پس از مدت‌زمانی مشخص و با تحریک کلاژن سازی در محل تزریق نمایان می‌شود. از این فیلر معمولاً در نیمه پایینی صورت و در محل خط خنده و خطوط لبخند، حجم دهی لب و پر کردن گونه استفاده می‌شود. تزریق پلی لاکتیک اسید در سه یا چهار دوره یک ماهه انجام می‌شود و معمولاً اثری نیمه‌دائمی و چندساله دارد. به این موضوع دقت کنید که تنها فیلر پلی لاکتیک اسید مورد تأیید FDA، فیلر Sculptra Aesthetic است.

سلول‌های چربی

این روش نسبت به مواد دیگر تهاجمی‌تر است. در تزریق چربی با بهره گیری از تکنیک‌هایی همچون لیپوساکشن چربی‌های بدن خارج می‌شوند و به عنوان ماده فیلر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روش نیاز به بی حسی یا دارد و همچنین ممکن است باعث ایجاد عوارضی در مکان برداشت و تزریق شود. با تمام موارد ذکر شده یکی از امن‌ترین مواد جهت تزریق فیلر به شمار می‌رود. از مزیت‌های این روش می‌توان به این موضوع اشاره کرد که چربی از بدن بیمار بدست می‌آید و واکنش‌های آلرژیک را در پی ندارد. همچنین ماندگاری این روش نیز نسبت به سایر مواد بسیار بیشتر و طولانی‌تر است.

آیا تزریق فیلرها دائمی است؟

از نظر ماندگاری فیلر در سه گروه تقسیم بندی می‌شوند.

فیلرهای دائمی

همانطور که از نام این فیلرها نیز مشخص است، بدن توانایی تجزیه این گونه فیلرها را ندارد و در نتیجه به طور دائمی و مادام العمر در بدن باقی می‌ماند. از جمله این فیلرها می‌توان به پلی آکریل آمید اشاره کرد. چربی نیز در این دسته قرار می‌گیرد که اگر با تکنیک درست و توسط یک پزشک ماهر تزریق انجام شود می‌تواند بدون عوارض و تا سالیان طولانی در بدن باقی بماند.

فیلرهای نیمه دائمی

این دسته از فیلرها تنوع بیشتری نسبت به دسته بندی قبلی دارند و شامل کلسیم هیدروکسیل آپاتیت، پلی کپرولاکتون، پلی ال لاکتیک اسید هستند که ماندگاری آنها بین ۲ تا ۴ سال است. تزریقات این دسته از فیلرها نیاز به تجربه و مهارت خاصی دارد زیرا باید نکات و ملاحظات تزریق این گونه فیلرها در نظر گرفته شود.

فیلرهای موقتی

انواع مختلفی از فیلرهای موقت موجود است. یکی از پرکاربردترین آنها فیلر هیالورونیک است که همانطور که گفتیم نسبت به سایر فیلرها عارضه کمتری دارد و بسیار پرکاربرد است. ماندگاری این فیلرها چندین ماه است و نسبت به برند مورد استفاده و بدن هر فرد از ۶ الی ۱۸ ماه در بدن ماندگاری دارند و پس از آن نیاز به تزریق مجدد و ترمیم است.

مزایای تزریق فیلر

این روش نسبت به سایر روش‌های درمانی و زیبایی مزیت‌های بسیاری دارد. مهم‌ترین آن کم‌تر تهاجمی بودن این روش است. تزریق فیلر بدون بر جای ماندن هر گونه آثار زخم یا بخیه انجام می‌شود. همچنین عوارض بسیار کمی دارد. نیازی به دوران نقاهت یا استراحت نیست و زیباجو می‌تواند پس از تزریق به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهد.

از دیگر مزیت‌های تزریق فیلر مشاهده کردن نتیجه به صورت عینی است و در صورتی که عیبی مشاهده شود پزشک می‌تواند آن را رفع کند. هر چند لازم به ذکر است که تزریق فیلر با ورم در ناحیه مورد نظر همراه هست و نتیجه دقیق پس از بین رفتن ورم قابل مشاهده است. برخی از فیلرها به بازسازی پوست و جلوگیری از شل شدگی آن نیز کمک می‌کنند.

 

منبع:

youtube.com

aad.org